Toon posts:

lcd paneel aansluiten op lcd controller board

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een lcd scherm dat ik wil aansluiten op een raspberry. Hiervoor bestelde ik een lcd controller board, alleen is de meegeleverde displayconnector niet compatibel. Ik zal dus wat moeten solderen.
Ik raak er alleen even niet aan uit. Ik heb het zo ordentelijk mogelijk proberen te schetsen in onderstaande afbeelding. Links de gegevens van de display, rechts van het bestelde controllerboard.
Ik neem aan dat TX afkorting bij lcd gelijk is aan RX afkorting bij controllerboard? Alleen schrijven ze bij het controllerboard nog over RX odd en RX even, maar die vind ik niet terug in de lcd datatabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VtpDSiHdoSiWEG7Q7_00VZq-VA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pBs01Uyeq4ohWJK4RwlP2OOg.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Waar het mij op lijkt is dat de controller veel uitgebreidere schermen aan kan sturen.

In dit geval zou ik alleen de ODD aansluiten, ik verwacht dat de EVEN een 2e set kanalen zijn.

TX en RX staan voor Transmit en Receive.

Houdt je er rekening mee dat je LCD controller moet weten wat voor scherm eraan hangt? Meestal als je zo'n bord vooringesteld koopt krijg je er ook al de juiste verloopkabel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, is voor meerdere types schermen, in functie van FW opgeladen.
Ik heb de displayconnector nu aangepast, ik krijg beeld, maar het is niet goed. De tekst is amper te lezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGDqHzRZHuJgzwWWj91ya_GEj5I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3tFSh8LhrjvJ2jcX4p4UU4JW.jpg?f=user_large
De rechthoekjes onderaan zijn taalselecties, zo zou het er moeten uitzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBsb-L2KuLJM8QK4LGUggal-e6M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KvBThgEmm0MtgdBH95LHUyxI.png?f=user_large

De connector van de ingebouwde convertor van het lcd paneel heeft drie aansluitingen. De vier vcc kabels zijn gegroepeerd naar een aansluiting, net als de vier ground kabels.
De enable pin en de ADJ pin zijn ook gegroepeerd naar een pin. het is dus een drie-punts connector. Onderstaand schema hoe ik het nu heb aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxEU7g3xqLWACVIc7x8g56gw1is=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VftabXNcamyzfCRW9IEYwuZp.png?f=user_large

Als ik de bruine groep verbind met de adjust pin op het controller board, dan flasht het scherm een keer wit en gaat nadien uit. Sluit ik de bruine groep aan op Backlight On, dan krijg ik het beeld zoals hierboven. De ingeladen fw komt overeen met het type lcd scherm ik heb.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2020 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je scherm wordt netjes wit dus je backlight doet het, daar hoef je niet verder te zoeken.

Zo te zien zijn alle kleuren veel te licht, lijkt of je wat bits mist, op het scherm is een 8/6 selectie, hoe staat die? en draai die eens om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bit selectie deed het hem.8-bit losgekoppeld en het menu is correct zichtbaar.
Rare is dat wanneer ik iets aansluit op hdmi of vga en deze bron selecteer, het beeld volledig verstoort is.
Witte lijnen komen op het scherm en het scherm vloeit in alle kleuren. Je kan dus niets opmaken van het beeld.
Het controllerbord is ook uitgerust met een usb poort. Op een usb stick een foto en een filmpje geplaatst. De foto kon ik mooi zien, zodra ik de film liet afspelen, was het beeld terug onleesbaar verstoort.
Ik vermoed dat het solderen niet goed geslaagd is. Ik bestel een doosje 3m scotchlocks om de display kabel met de compatibele connector te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Scotchlocks lijken me hiet een erg slecht idee.

LVDS zijn differentiele paren, die werken alleen goed als ze (zo goed mogelijk) precies even lang zijn en neit teveel rare extra effecten hebben zoals capaciteit of losse eindjes.
Die locks is geen rechte verbinding, dat zorgt voor veel ruis in je signaal, wordt het echt niet beter van.

Gezien het menu/controller goed werkt zou ik het ergens anders gaan zoeken dan direct je signaallijnen.
Blijkbaar schakelt hij voor video/vga/hdmi naar een andere modus dan voor het menu gebruikt wordt.
Wellicht gaat hij dan extra/andere pinnen gebruiken of meer stroom verbruiken waardoor de voedingsspanning inzakt ofzo wat je probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:06:
Scotchlocks lijken me hiet een erg slecht idee.

LVDS zijn differentiele paren, die werken alleen goed als ze (zo goed mogelijk) precies even lang zijn en neit teveel rare extra effecten hebben zoals capaciteit of losse eindjes.
Die locks is geen rechte verbinding, dat zorgt voor veel ruis in je signaal, wordt het echt niet beter van.
Ok. Dus met deze info maar terug aan het solderen gegaan. Deze keer de display kabel rechtstreeks op het controller bord. Echt een prutswerk en pijnlijke vingers gegarandeerd. Maar het is hiermee wel opgelost. Bedankt voor de hulp.
Morgen eens uitzoeken waarom in 8-bit het beeld te helder is.
Pagina: 1