Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlcortana
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 31-08-2022
Hallo,

Ik heb voor mijn moeder de volgende componenten samen gesteld (mijn eerste build)

ASRock B450M Pro4
AMD Ryzen 3 3200G Boxed
Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2C3000C16
Samsung 970 Evo Plus 250GB
Corsair CX450M

Van 'vroeger' is mij bij gebleven dat dual channel geheugen (dan bedoel ik twee DIMM's) sneller werkt dan één grote DIMM. Acht Gigabyte (8Gb) leek mij afdoende en kwam zo al snel op deze corsair terecht.

Op de productpagina van het moederboard zie ik allemaal maximale geheugen snelheden afhankelijk van verschillende configuraties. Na lang zoeken begrijp ik dat de Ryzen 3200 een processor uit de 'Picasso' serie en een maximum snelheid van 2933 (eenheid onbekend) ondersteund: https://www.asrock.com/mb/AMD/B450M%20Pro4/#Specification
- AMD Ryzen series CPUs (Picasso) support DDR4 2933 / 2667 / 2400 / 2133 non-ECC, un-buffered memory*

Dan zit ik goed met de Corsair 3000 geheugen, zou ik zeggen. Geheugen is dan geen bottleneck. Maar dan wordt het voor mij verwarrend. Ik moet de DIMM's in de jusite slots plaatsen en krijg te maken met termen als 'Single Rank/Row' en Double Rank/Rows.

Ryzen Series CPUs (Picasso):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otm1YxNCjIfOKOD4gAO5-mIPU1E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Qyxe8qhV5EMKDpX5HIcB2WDx.png?f=user_large

Mijn vraag:
Op dit moment heb ik de geheugen modules in slots A2 en B2 geplaatst. In de BIOS zie ik nu een snelheid van 2133 staan. Klopt dit? Klopt mijn positionering? Moet ik nog wat instellen in de bios?

Daarnaast heb ik het idee dat ik de snelheden ook niet goed interpreteer. Volgens de tabel lijkt één SR module in slot A2 beter te presteren dan alle 4 sloten gevuld, als ik puur op frequentie afga.
Het zijn allemaal nieuwe termen voor mij. Wie kan/wil dit wat verduidelijken?

Met vriendelijke groet,
nlcortana

[ Voor 5% gewijzigd door nlcortana op 22-04-2020 22:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:05
A2 en B2 is correct. De genoemde snelheden in de tabel is wat je minimaal kunt halen met Single Rank en Dual Rank (niet verwarren met single en dual channel want dat is iets anders) modules in de betreffende sloten. Nu nog XMP/DOCP 2933/3000 aanzetten in het bios. Kan zijn dat het instabiel is omdat Corsair niet echt lekker werkt met Ryzen. Dan 2800/2666/2400 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlcortana
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 31-08-2022
Dank voor je reactie Uszka,
Uszka schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:32:
Nu nog XMP/DOCP 2933/3000 aanzetten in het bios. Kan zijn dat het instabiel is omdat Corsair niet echt lekker werkt met Ryzen. Dan 2800/2666/2400 proberen.
Is dat een gevoel, ervaring uit het verleden of had ik dat op de productpagina van het geheugen kunnen vinden? Ik zag wel wat staan over "Compatibility: Intel 100 Series,Intel 200 Series,Intel 300 Series,Intel X299" is dat de moederbord chipset?

Ik zal je tip dit weekend even proberen. Zal ik de BIOS ook updaten?

[ Voor 5% gewijzigd door nlcortana op 23-04-2020 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:05
Eigen ervaring en problemen met Corsair LPX icm Ryzen komen regelmatig langs in topics. Crucial is het enige merk waar je blind voor kunt gaan. Corsair heeft vele versies van een bepaald type geheugen, LPX 3200C16 is koploper, die met verschillende merken en dies chips geleverd worden. Helaas zijn niet al die chips even goed compatibel met Ryzen.

Dat is idd de chipset.

BIOS updaten kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 21:47
nlcortana schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:16:
Hallo,

Ik heb voor mijn moeder de volgende componenten samen gesteld (mijn eerste build)

ASRock B450M Pro4
AMD Ryzen 3 3200G Boxed
Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2C3000C16
Samsung 970 Evo Plus 250GB
Corsair CX450M

Van 'vroeger' is mij bij gebleven dat dual channel geheugen (dan bedoel ik twee DIMM's) sneller werkt dan één grote DIMM. Acht Gigabyte (8Gb) leek mij afdoende en kwam zo al snel op deze corsair terecht.

Op de productpagina van het moederboard zie ik allemaal maximale geheugen snelheden afhankelijk van verschillende configuraties. Na lang zoeken begrijp ik dat de Ryzen 3200 een processor uit de 'Picasso' serie en een maximum snelheid van 2933 (eenheid onbekend) ondersteund: https://www.asrock.com/mb/AMD/B450M%20Pro4/#Specification
- AMD Ryzen series CPUs (Picasso) support DDR4 2933 / 2667 / 2400 / 2133 non-ECC, un-buffered memory*

Dan zit ik goed met de Corsair 3000 geheugen, zou ik zeggen. Geheugen is dan geen bottleneck. Maar dan wordt het voor mij verwarrend. Ik moet de DIMM's in de jusite slots plaatsen en krijg te maken met termen als 'Single Rank/Row' en Double Rank/Rows.

Ryzen Series CPUs (Picasso):
[Afbeelding]

Mijn vraag:
Op dit moment heb ik de geheugen modules in slots A2 en B2 geplaatst. In de BIOS zie ik nu een snelheid van 2133 staan. Klopt dit? Klopt mijn positionering? Moet ik nog wat instellen in de bios?

Daarnaast heb ik het idee dat ik de snelheden ook niet goed interpreteer. Volgens de tabel lijkt één SR module in slot A2 beter te presteren dan alle 4 sloten gevuld, als ik puur op frequentie afga.
Het zijn allemaal nieuwe termen voor mij. Wie kan/wil dit wat verduidelijken?

Met vriendelijke groet,
nlcortana
toon volledige bericht
Ik heb nog geen 3000 series (picasso) APU gezien die niet met xmp 3000MT werkt. 2x met corsair 1x Gskill.
En moet zeker 2933MT ondersteunen.