Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul M.
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-05 12:16
Hoi allen,

Ik ben aan het orienteren voor een lichtgewicht thuisserver, en daarvoor zou ik hulp willen vragen.
De huidige "server" is bijeengeraapt van een R-Pi Zero W met Raspbian Lite OS en twee hdd's in usb-behuizingen. Daarop draait Samba voor NAS-functionaliteit, voornamelijk om muziek (flac) te streamen vanaf een andere apparaten en als netwerk backup. Tevens draait er OpenVPN op voor als ik op openbare netwerken gebruik, zoals in de trein (op het moment niet natuurlijk..).

Het is niet veel, maar het werkt nu al lange tijd stabiel. Als NAS is het snel genoeg voor flac streaming. Als ik veel data kopieer vanaf mijn laptop doe ik dat 's nachts, want traag.
De VPN verbinding is snel genoeg voor wat surfen en Youtube/Netflix. Meestal is de snelheid van openbare verbindingen ook beperkt.
Voor beide toepassingen is iets meer snelheid wel gewenst, al zal ook niet zo moeilijk zijn vanaf de Pi Zero.

Ik twijfel sterk tussen weer een SBC, een mini-PC (à la NUC) of een NAS (Synology), qua prijs en prestaties. Tweedehands is, zeker voor de NUCs, een optie.
Een SBCs is natuurlijk lekker compact en energiezuinig, maar ik vind het ook een gehannes met hubs, losse schijven, klein kastje dat stevig moet staan etc. Groot nadeel: geen standaard aan-/uitknop als de unit niet reageert. NUC's of soortgelijke mini-PC's zijn gelijk een pak duurder, maar de prestaties gaan ook meteen omhoog.
Ik vind SBCs elegant qua prijs, maar ik heb geen voorstelling van de prestatiewinst t.o.v. een mini-PC. Wellicht is dit ook overkill voor mijn gebruik?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • NAS voor flac streaming en backup
  • OpenVPN met maximaal 3 apparaten gelijktijdig
  • Mogelijk Plex of vergelijkbaar om films te streamen vanaf de Chromecast
Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- €100, afhankelijk van de oplossing, exclusief eventuele SSD voor de OS

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • OS vanaf een SSD (niet meer klooien met SD kaartjes)
  • Ethernet aansluiting
  • Aansluiting voor 3 hdd's: 1x OS, 2x opslag (via USB 3.0 mag)
  • Laag energieverbruik, <15 Watt gemiddeld
  • Formaat maximaal mini-PC (moet in de meterkast passen)
  • Bij voorkeur: fatsoenlijke aan-/uitknop
Opties die ik zelf heb gevonden
SBC's, o.a. gebaseerd op deze vergelijking: https://mightygadget.co.u...-odroid-xu4-vs-odroid-n2/
  • R-Pi 4 4Gb (+/- 60€)
    Logische upgrade, en vanaf de Zero een behoorlijke stap omhoog. Weinig bijkomende kosten, meeste infrastructuur heb ik al. Pi 3 en 4 kunnen vanaf een SSD werken.
  • ODroid HC-1/XU4Q (+/- 80€ inclusief toebehoren via Hardkernel direct)
    Qua prestaties ongeveer gelijk aan de Pi 4. OS is al op eMMC, en direct één sata slot voor een opslag-hdd.
  • ODroid N2 (+/- 120€)
  • Betere prestaties dan de Pi-4 en XU-4, maar de prijs wordt stevig. Is de verhouding prijs-prestaties nog te verantwoorden tegenover een mini-PC?[/li]
Mini-PC's
  • Intel NUC (€100+ tweedehands)
    Met het aantal modellen en generaties zie ik door de bomen het bos bijna niet meer. Het lijkt er in ieder geval op dat ze waardevast zijn, gezien de tweedehands prijzen. Welke zou het dan worden?
  • ASRock Deskmini A300 (€250+)
    Niet meer eerlijk om te vergelijken met de SBC's. De prijs wordt flink hoger, maar dan is het ook een volwaardige server/PC. Met dito energieverbruik..
Synology NAS
Voor mijn gevoel zijn ze duur voor de prestaties, zeker als het om niet-NAS toepassingen gaat.

Wat verwacht je van ons?
Discussie over de systeemvereisten en de afweging SBC versus mini-PC op basis van prijs, prestaties en flexibiliteit.

Beste antwoord (via Paul M. op 28-04-2020 09:31)

• ffha
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-06 20:44
Die NUC DCCP847DYE is in mijn ogen te oud.
De BRIX is al een stuk beter, maar wel een core celeron zonder AES-NI.

Heb je een vondst van V&A gestuurd. Als die niet voor jou werkt, stuur 'm maar door naar Asterion ;p

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul M.
Om de discussie meer te sturen (en op gang te brengen): mijn grootste twijfelpunt voor SBC vs. mini-PC zit in processor vs. disk i/o. Welke ga ik het hardst nodig hebben?

Tweedehands NUCs van +/- 100€ zijn oudere modellen met Intel Celeron dualcore. Die zijn dan ook al een aantal jaren oud, wat doet dat met de betrouwbaarheid?
De Pi 4 heeft een ARM quadcore die op papier sneller is. De grootste beperking bij de Pi 4 (en andere SBCs) is de disk i/o. De OS op een ssd (via usb 3 adapter) is ongeveer dubbel zo snel als een sd-kaart - en een stuk betrouwbaarder - maar nog steeds een pak langzamer dan de ssd direct op een sata-poort aansluiten. Het gaat dan puur om de OS. Bij zowel de NUC als de SBC's moet er nog een sata docking station bij voor de opslagschijven, dus dat maakt geen verschil.

De vraag is, waar ga ik het meeste profijt van hebben, rekenkracht of disk i/o? Mijn gevoel zegt dat ik voor de NAS weinig verschil ga merken, als de opslag toch via usb 3 moet. De VPN heeft waarschijnlijk meer baat bij rekenkracht voor de encryptie. Correct?

Wat betreft SBCs kom ik toch op de Pi 4 uit in plaats van de ODroid-varianten; gelijke prestaties, goedkoper en betere ondersteuning. Daarbij kan de Pi 4 volledig zonder SD kaart booten. Bij de XU4 moet er nog altijd een SD kaart inzitten, meer gedoe met (her)installeren (dat heb ik op mijn huidige Pi gedaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ffha
Ik ben een voorstander van traditionele x86 systemen voor servers die net een beetje meer doen.

Normale SATA aansluitingen zonder USB bridge, een betrouwbare SSD ipv eMMC/SD, gewoon mainline Linux, minder gekloot met binary blobs, veel meer performance voor bepaalde workloads (bijv. encryptie), (veel) meer memory bandwidth.

Er zijn traditional 'core' celerons en celerons gebaseerd op de atoms. Eerste is doorgaans sterker in singlethreaded performance, tweede is doorgaans sterker in multithreaded performance en energiezuiniger. Daarnaast hebben de meeste core celerons geen AES-NI en de atom celerons wel, dus de atoms zijn voor jou waarschijnlijk interessanter.

NUC/Chromebox/BRIX/Zbox nano/whatever zijn allemaal goede oplossingen. Die ARM SBC's zijn leuke voor ultrazuinige fileservers, maar verder niet echt de investering waard gezien tweedehands x86 systemen zo goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul M.
Dankje ffha! Naar dit soort antwoorden ben ik op zoek, want zo diep zit ik niet in die materie.
ffha schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:24:

Normale SATA aansluitingen zonder USB bridge, een betrouwbare SSD ipv eMMC/SD, gewoon mainline Linux, minder gekloot met binary blobs, veel meer performance voor bepaalde workloads (bijv. encryptie), (veel) meer memory bandwidth.
Grotendeels mee eens, dat waren ook mijn afwegingen.
Met de Pi 4 is er wel e.e.a. verbeterd: OS kan direct op de SSD (wel via usb bridge uiteraard), en de nieuwe Ubuntu 20.04 LTS heeft een 64-bit versie voor de Pi 4.
Daarnaast hebben de meeste core celerons geen AES-NI en de atom celerons wel, dus de atoms zijn voor jou waarschijnlijk interessanter.

NUC/Chromebox/BRIX/Zbox nano/whatever zijn allemaal goede oplossingen. Die ARM SBC's zijn leuke voor ultrazuinige fileservers, maar verder niet echt de investering waard gezien tweedehands x86 systemen zo goedkoop zijn.
Helder. Een x86 lijkt mij ook robuuster, maar ik ben nogal georiënteerd op de SBCs omdat die markt overzichtelijk is voor mij.
Heb jij een paar suggesties voor specifieke systemen? Wellicht een link naar een tweedehands systeem? Afgezien van Intel NUC ken ik hier weinig van, en alleen al daarvan zijn er enorm veel varianten.
Ik zag bijvoorbeeld een NUC DCCP847DYE tweedehands staan voor 50€. Maar ja, met een CPU uit 2011.. Is dat nog wat bijvoorbeeld?

Edit: ik zie inmiddels ook wat Gigabyte Brix met Celeron 3205u te koop binnen budget. Optie?

Ik zie dat de Atom Celerons met AES-NI pas in 2017 geïntroduceerd zijn. Voor mijn budget ga ik waarschijnlijk niet zo'n recente tweedehandse vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Paul M. op 24-04-2020 19:48 . Reden: Informatie toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:45
Ook ik ben op zoek naar een lichtgewicht thuis server.
"Goedkope miniserver"

Misschien dat dit je wel kan helpen in je keuze.
Ik ga zelf voor een 'compleet' systeem en geen SBC meer.
Mijn gevoel zegt dat dit veel beter zal draaien en minder problemen gaat opleveren eens het draait.

Zoals gezegd, je elimineert het SD/EMMC gedoe.
Het zal allemaal soepeler lopen, de performance gaat stijgen.
Upgraden naar de toekomst toe is mogelijk.
Eigenlijk niks dan voordelen.

Het kost je wel wat meer maar dat weegt voor mij niet op tegen de voordelen.

Ik ga jou topic ook even de gaten houden om mijn keuze te kunnen maken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ffha
Die NUC DCCP847DYE is in mijn ogen te oud.
De BRIX is al een stuk beter, maar wel een core celeron zonder AES-NI.

Heb je een vondst van V&A gestuurd. Als die niet voor jou werkt, stuur 'm maar door naar Asterion ;p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul M.
Bedankt voor de hulp! Ik ben toch voor een tweedehands mini-PC gegaan, om precies te zijn een Gigabyte Brix met Celeron 3205 processor.
Voor de prijs ervan kon ik geen Pi 4 kopen, zeker niet met case en nieuwe voeding en SSD.

Er staat ook een goede review ervan hier op Tweakers. Het stroomverbruik is iets hoger dan de Pi 4 (8 versus 3.5 Watt idle), maar de CPU benchmarks zijn 1.5-2x beter. En dan zit alles ook mooi in één kastje, mét een SSD erbij.
Als het goed is komt-ie deze week binnen. Ben ik weer een avondje zoet om alles te installeren.
Pagina: 1