Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade 5 jaar oude game-pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rotterdammertt
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-01 15:20
Beste Tweakers,

Mijn pc is inmiddels alweer 5 jaar oud. En hoewel hij nog naar behoren werkt, kan die niet alle games meer optimaal runnen. Ik ben daarom op zoek naar een (low-budget) oplossing om de pc te moderniseren.

Wat wil je doen met je systeem?
Momenteel gebruik ik de pc voornamelijk voor thuiswerken (Citrix, Office etc.) Maar af en toe vind ik het ook leuk om een spelletje te doen. Dit zijn meestal CPU-intensieve games, zoals Cities Skylines en Total War. Soms speel ik een spelletje dat grafisch redelijk zwaar is (Red Dead Redemption 2 op de verlanglijst).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop de upgrade tot €500 te beperken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Mijn huidige set-up bestaat uit de volgende componenten:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed€ 228,01€ 228,01
1MoederbordenMSI B85-G43 Gaming€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 1TB€ 52,49€ 104,98
1BehuizingenCooler Master CM 690 III Window€ 0,-€ 0,-
1MonitorenBenQ G2420HD Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 29,32€ 29,32
2Geheugen internG.Skill Ripjaws F3-12800CL9S-4GBRL€ 29,99€ 59,98
1VoedingenCooler Master V650 Semi-Modular€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial BX100 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 422,29

Hiervan hoop ik zoveel mogelijk van mee te nemen, om de prijs te drukken. Ik weet echter niet wat compatibel is met de onderstaande hardware en/of wat handig is om mee te nemen in de upgrade. Bijvoorbeeld: past de processorkoeling op de nieuwe AMD-socket, of moet ik een nieuwe 212-EVO bestellen? Hier heb ik dus echt jullie hulp bij nodig _/-\o_ .

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het aantal RAM is momenteel het minimum wat de meeste ontwikkelaars aanraden. Ik zit er aan te denken om dit uit te breiden naar 16GB:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600X Boxed€ 211,05€ 211,05
1MoederbordenGigabyte B450M Gaming€ 78,-€ 78,-
1Geheugen internHyperX Fury black HX318C10FBK2/16€ 82,90€ 82,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 371,95

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke voorkeuren. Ik heb wel gemerkt dat AMD tegenwoordig met prijs/kwaliteit een stuk beter is dan Intel (zowel qua MOBO als CPU).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het budget, €500. Daarnaast moet de investering future-proof zijn, zodat ik over ca. 2 jaar een verdere upgrade kan doen (bijvoorbeeld met een nieuwe grafische kaart).

Ga je overklokken?
Wellicht om verder te future-proofen. Moet ik mij nog in verdiepen

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil zoveel mogelijk bang-for-my-buck krijgen met de €500 die ik erin stop. De componenten moeten ook minimaal 2 jaar relevant blijven m.b.t. gaming.

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Alle reacties

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Om te beginnen is Cities Skylines niet CPU intentief, maar gewoon super brak. Of je nu een aardappel, overclocked naar 2GHz hebt of een 3950x, je gaat niet echt over de 40fps komen met een grote stad. :P

Neemt niet weg dat een quadcore i5 gewoon klaar is voor veel moderne games. Kom je dus uit bij de standaard set die werkelijk iedereen zou moeten kopen. 3600 is de onbetwiste koning voor gaming CPU's. Het is niet eens prijs/kwaliteit ten opzichte van Intel. Nee, deze is nauwelijks langzamer dan een 9900K in de meeste games, veel efficiënter, veel goedkoper en het AM4 socket krijgt zeer waarschijnlijk nog een generatie CPU's. Je kan altijd nog naar iets beters over een aantal jaar. Een vergelijkbaar geprijsde 9400F kan er helemaal niet tegenop de 3600.

Dan de MSI Tomahawk Max is min of meer het beste moederbord dat bij een 3600 past en ook eentje die een veel betere CPU makkelijk ondersteunt. Dan deze crucial RAM setjes die goed werken met Ryzen.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 176,95€ 176,95
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 113,90€ 113,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 90,88€ 90,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,73

Voor de Evo zal je een AM4 bracket moeten kopen. Een 3600 is een behoorlijk efficiëntie CPU, maar helaas heeft AMD de stock koeler gedowngraded rond Ryzen 3000 waardoor je beter die Evo kan gebruiken.

De echte winst moet alleen uit CPU + videokaart komen. De videokaart markt is alleen behoorlijk verpest. Eigenlijk is alles veel te duur en met je budget gaat er gewoon geen waardige upgrade inzitten. Alles onder de GTX1660S in ieder geval niet, en die eigenlijk ook niet echt. RX5600XT is alleen helemaal uit je budget, laat staan de RX5700 of RX5700XT. Ik zou de rest van je budget houden en in de herfst gaan kijken met RDNA2 en waar Nvidia mee gaat komen. Het kan eigenlijk niet veel erger meer komen. AMD heeft al aangekondigd dat ze doodleuk met een gigantische 50% performance/watt gaan komen. Zulke stappen hebben we al jaren niet meer gezien. Zelfs als de prijzen nog dramatischer worden zou je een serieuze verbetering mogen verwachten. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Rotterdammertt
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-01 15:20
DaniëlWW2 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:40:
Om te beginnen is Cities Skylines niet CPU intentief, maar gewoon super brak. Of je nu een aardappel, overclocked naar 2GHz hebt of een 3950x, je gaat niet echt over de 40fps komen met een grote stad. :P

Neemt niet weg dat een quadcore i5 gewoon klaar is voor veel moderne games. Kom je dus uit bij de standaard set die werkelijk iedereen zou moeten kopen. 3600 is de onbetwiste koning voor gaming CPU's. Het is niet eens prijs/kwaliteit ten opzichte van Intel. Nee, deze is nauwelijks langzamer dan een 9900K in de meeste game, veel efficiënter, veel goedkoper en het AM4 socket krijgt zeer waarschijnlijk nog een generatie CPU's. Je kan altijd nog naar iets beters over een aantal jaar. Een vergelijkbaar geprijsde 9400F kan er helemaal niet tegenop de 3600.

Dan de MSI Tomahawk Max is min of meer het beste moederbord dat bij een 3600 past en ook eentje die een veel betere CPU makkelijk ondersteunt. Dan deze crucial RAM setjes die goed werken met Ryzen.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 176,95€ 176,95
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 113,90€ 113,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 90,88€ 90,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,73

Voor de Evo zal je een AM4 bracket moeten kopen. Een 3600 is een behoorlijk efficiëntie CPU, maar helaas heeft AMD de stock koeler gedowngraded rond Ryzen 3000 waardoor je beter die Evo kan gebruiken.

De echte winst moet alleen uit CPU + videokaart komen. De videokaart markt is alleen behoorlijk verpest. Eigenlijk is alles veel te duur en met je budget gaat er gewoon geen waardige upgrade inzitten. Alles onder de GTX1660S in ieder geval niet, en die eigenlijk ook niet echt. RX5600XT is alleen helemaal uit je budget, laat staan de RX5700 of RX5700XT. Ik zou de rest van je budget houden en in de herfst gaan kijken met RDNA2 en waar Nvidia mee gaat komen. Het kan eigenlijk niet veel erger meer komen. AMD heeft al aangekondigd dat ze doodleuk met een gigantische 50% performance/watt gaan komen. Zulke stappen hebben we al jaren niet meer gezien. Zelfs als de prijzen nog dramatischer worden zou je een serieuze verbetering mogen verwachten. :)
Hé Daniël, bedankt voor je advies. Misschien ben ik een noob, maar waarom adviseer een 1 stick RAM? Is dual-channel niet efficiënter?

GPU's zijn mij momenteel inderdaad iets te prijzig, vandaar dat ik de PC niet in één keer wil voorzien van nieuwe toeters en bellen. 16 GB RAM is iig wel het minimum voor mij, omdat moderne titels vaak meer dan 8GB nodig hebben voor een goede performance. Mijn idee is om ieder geval de CPU, MOBO en RAM nu aan te schaffen, en later (bijvoorbeeld eind dit jaar wat je voorstelt) de GPU erbij te nemen. Dat leidt mij gelijk tot de volgende vraag: PCIE gen. 4 komt op de nieuwste systemen, maar ik kan niet zien of de door jouw aanbevolen MOBO ook gen. 4 ondersteunt. Weet jij misschien hoe dit zit?

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Rotterdammertt schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:30:
[...]

Hé Daniël, bedankt voor je advies. Misschien ben ik een noob, maar waarom adviseer een 1 stick RAM? Is dual-channel niet efficiënter?
Uh, dit zijn er volgens mij twee. :P
Maar inderdaad dual channel, zeker voor Ryzen.
GPU's zijn mij momenteel inderdaad iets te prijzig, vandaar dat ik de PC niet in één keer wil voorzien van nieuwe toeters en bellen. 16 GB RAM is iig wel het minimum voor mij, omdat moderne titels vaak meer dan 8GB nodig hebben voor een goede performance. Mijn idee is om ieder geval de CPU, MOBO en RAM nu aan te schaffen, en later (bijvoorbeeld eind dit jaar wat je voorstelt) de GPU erbij te nemen. Dat leidt mij gelijk tot de volgende vraag: PCIE gen. 4 komt op de nieuwste systemen, maar ik kan niet zien of de door jouw aanbevolen MOBO ook gen. 4 ondersteunt. Weet jij misschien hoe dit zit?
PCI-E 4.0 is niet relevant voor nu en is alleen voor X570. Een RTX2080Ti gaat net over de helft van PCI-E 3.0 x16 haar bandbreedte. Het gaat nog wel even duren voordat je 4.0 nodig hebt voor een videokaart. Backwards compatible is het ook allemaal. Het probleem is alleen dat 5.0 waarschijnlijk volgend jaar al gaat komen en anders in 2022. 4.0 is een standaard die nu niet echt zinvol is, en tegen de tijd dat het wel gaat gebeuren, tja dan is 5.0 er al. 4.0 is voornamelijk fijn als je een extreem snelle SSD wil hebben voor bijvoorbeeld rendering. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:04
Eens met advies van @DaniëlWW2
En zolang je op 1080p speelt kun je het nog wel ff uitzingen met de gtx970.
Ik zou alleen wel een extra ssd erbij nemen, of vervangen door een grotere. Scheelt enorm veel laadtijden als je je games ook op een ssd kan zetten.
pricewatch: Crucial P1 1TB in 1tb of 500gb bijvoorbeeld