Je wordt om één of andere reden gedagvaard en moet voor de rechtbank verschijnen. Omdat een advocaat voor de gemiddelde Nederlander eigenlijk nauwelijks te betalen is besluit je alleen te gaan. Ervan uit gaan dat je onschuldig bent tot het tegendeel bewezen is, je verhaal mag doen en op basis daarvan recht gesproken wordt.
Toch vraag ik mij af of er sprake is van gelijkwaardigheid. Waar de tegenpartij alles met een advocaat doet (die vele jaren ervaring heeft) terwijl de consument (lees jan met de pet) in kwestie nimmer in een rechtbank geweest is en geen flauw benul heeft hoe een proces in zijn werk gaat.
Waarom is het niet zo dat voor alle rechtszaken een advocaat verplicht is? Niet iedereen is even mondig of intelligent om adequaat zichzelf te kunnen verdedigen.
Ik heb het hier specifiek over kanton en civiel.
Toch vraag ik mij af of er sprake is van gelijkwaardigheid. Waar de tegenpartij alles met een advocaat doet (die vele jaren ervaring heeft) terwijl de consument (lees jan met de pet) in kwestie nimmer in een rechtbank geweest is en geen flauw benul heeft hoe een proces in zijn werk gaat.
Waarom is het niet zo dat voor alle rechtszaken een advocaat verplicht is? Niet iedereen is even mondig of intelligent om adequaat zichzelf te kunnen verdedigen.
Ik heb het hier specifiek over kanton en civiel.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2020 17:53 ]