Airco voor (vrijwel) gehele bovenverdieping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-05 15:24

Saven

Administrator

Topicstarter
Ha Tweakers,

Ik wil een aircosysteem laten aanleggen. Ik heb zelf weinig verstand van airco's en de mogelijkheden voor aansluiting/installatie. Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen en wat kunnen vertellen over kosten en mogelijkheden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

In kamer 1,2 3 en kantoor (zie afbeelding plattegrond) wil ik graag een airco. Zoals je ziet hebben we schuine daken, en zitten er in kamer 1,2 en 3 ramen in de buitenmuur. Kantoor heeft geen enkele buitenmuur maar alleen het (schuine) dak.

Standaard wandunits lijken me dus niet mogelijk. Hoewel ik geen idee heb van de mogelijkheden leek mij het meest voor de hand liggend, dat er één (grote) buitenunit is. Die gaat via zolder naar binnen, en op zolder worden er 4 kanalen gelegd naar de kamers en het kantoor.

Drempel 1 naar mijn idee is het (gips)platfond met de aluminium constructie voor de isolatie. Bestaat er überhaupt iets om dit allemaal mogelijk te maken?

Drempel 2 is het dak van het kantoor, ik gok dat dit max 1 meter breed is, omdat na 1 meter al het schuine dak begint. Er is dus geen ruimte voor grote plafondunits imo.

Tot nog toe bij één installateur een prijsindicatie gekregen van ruim 7000 euro, waarbij mij nog niet duidelijk is hoe hij alles van plan is te doen. Heb het idee dat hij er niet zo veel zin in heeft, dus ik win liever hier wat info in en kijk dan verder :)

Kunnen jullie mij misschien iets vertellen over de mogelijkheden en kosten voor dit 'grapje' ? :) Wil best betalen, maar wil als ondeskundige ook niet genaaid worden :+

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-05 09:56
Het beste is natuurlijk om gewoon een aantal leveranciers van totaal oplossingen te vragen een offerte uit te laten brengen.
Zij kunnen dan het beste, vanuit hun expertise, je advies geven. (Advies kost je immers niets).
Als je geen goed gevoel hebt bij het advies van de nu gevraagde installateur dan vooral daar geen zaken mee doen.

Zelf heb ik 3 airco's in huis (wel op rechte wand dus casette modellen) maar dat zijn alle drie single split units.
Het is natuurlijk mooier om met één buitenunit te werken maar besef je wel dat multi-splits over het algemeen wat duurder zijn dan singl-splits.

Vraag die je je mi ook even moet stellen, is of je wel zoveel units nodig hebt. Ik ben geen expert maar ik vraag me af of een unit op de overloop al niet heel veel kan betekenen voor de individuele kamers. (wederom hier moet een goede expert wat verstandigs over kunnen zeggen)

De oplossing voor schuine wanden zijn natuurlijk vloer units. Ook dit had dit eerste adviseur je moeten kunnen uitleggen.

Kortom: Ga gewoon nog maar even op zoek naar minimaal 3 andere aanbieders en vraag die om advies.

Zelf heb ik recent mijn derde airco besteld en ik was heel tevreden over prijs en advies van dat bedrijf maar omdat ik niet weet of ik hier dat mag neerzetten moet je me maar even een PB sturen als je de naam van dat bedrijf wilt. Betrof overigens een 5.0 Kw Mitsubitshi Electric single split systeem geïnstalleerd en all voor 1700

Succes met je zoektocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-05 15:09
Single splits zijn goedkoper dan multi split systemen.
Ik zou beginnen met 1 unit op de overloop. Ik krijg met 1 unit vanaf de overloop 2 andere kamers ook koel, ook onder schuin dak.

Je moet de buiten unit ergens kwijt en de binnen unit heeft een waterafvoer nodig, bij voorkeur onder verval, kan wellicht de dakgoot in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Thanks voor jullie input!

@killerbee1958 ik wil graag alle deuren dicht kunnen houden, dus één grote unit op de overloop heeft dan helaas weinig zin :) maar wel een goede suggestie. Bij vloerunits lijkt me dat de buitenmuur van elke kamer een unit moet hangen? Dan is nog de vraag hoe je dat doet in het kantoor zonder buitenmuur. Airo op 't dak (en aan de buitenmuren) ziet er ook niet sjiek uit :+ - maar misschien zit ik er naast, geen idee hoe dat werkt tbh.

Budget is overigens niet echt een probleem, maar wil gewoon zeker weten dat ik geen gekke prijs betaal. Ik denk dat ik het voor dit jaar maar even laat zitten, alle andere airco boeren zitten vol tot september, en sommigen nemen geheel niks meer aan nu, schiet dus ook niet erg op :P

Gelukkig hebben we een warmtepomp die ook relatief koel water door de vloer kan pompen boven en onder. Dat scheelt zeker wel iets hartje zomer, maar nu is 't net zo'n tussentemperatuur dat je geen ijskoude vloer wil. Plus het wordt er wat vochtiger van in huis, en 't is 't nét niet.

@MeTooPV afvoer moet nergens een probleem zijn imo, dus wat mij betreft alle praktische/mooi opties open :)

[ Voor 12% gewijzigd door Saven op 24-04-2020 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
WVB >> WG

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-05 18:54
Saven schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:39:

Budget is overigens niet echt een probleem, maar wil gewoon zeker weten dat ik geen gekke prijs betaal. Ik denk dat ik het voor dit jaar maar even laat zitten, alle andere airco boeren zitten vol tot september, en sommigen nemen geheel niks meer aan nu, schiet dus ook niet erg op :P
Shit, geen airco boeren meer die nog iets kunnen installeren? Ik dacht dat ik nog beetje op tijd was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Red devil schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:28:
[...]

Shit, geen airco boeren meer die nog iets kunnen installeren? Ik dacht dat ik nog beetje op tijd was...
Same :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Je hebt toch ook (rechte) binnenmuren? Daar kan een wandmodel ook "gewoon" op gemonteerd worden.
Alleen de koelleidingen wegwerken kan een dingetje worden, dat is namelijk veel werk als ik de plattegrond zo zie.
Geen idee waar je de buitenunit(s) wilt laten plaatsen, maar ze kunnen de koelleidingen ook onder de dakpannen leggen en op de juiste plek weer naar binnen laten komen.

Daarnaast moet je ook even opletten met één grote buitenunit: wat zijn de vermogens (onder, nominaal en bovengrens)? Er zijn merken, die een te hoge ondergrens capaciteit hebben, waardoor je minimaal twee airco's aan moet hebben staan, anders slaat de buitenunit niet aan (of direct weer af).

Leveranciers zijn er overigens nog wel hoor, gewoon even verder zoeken en niet meteen na het eerste gesprek de handdoek in de ring gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-05 19:54
Hier staat het vol met prijzen, ervaringen, genoeg leesvoer om voor jezelf een beter beeld te vormen:
Het grote airconditioning topic - Deel 2

En als je alles gekoeld hebt, is deze daarna wellicht ook interessant:
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Pagina: 1