Marktplaats bestraft het gebruik van een VPN-verbinding.

Pagina: 1
Acties:
  • 10.778 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-04 16:14
De afgelopen maanden is met enige regelmaat mijn account geblokkeerd en/of advertenties door Marktplaats verwijderd. Bij navraag met de klantenservice was hun argument het feit dat ik een VPN-verbinding gebruik en dat zou niet zijn toegestaan...
Mijn internet gebruik loopt al meer dan 2 jaar via een VPN-verbinding om de ons inmiddels bekende redenen, maar in het geval van Marktplaats omdat ik via de berichtenservice doodsbedreigingen ontving en mijn echte IP-adres destijds zichtbaar was.

In de marktplaats voorwaarden ben ik het verbod op het gebruik van een VPN-verbinding niet tegen gekomen.
Kan het natuurlijk over het hoofd hebben gezien.
Op vrijwel wekelijkse basis worden advertenties verwijderd of mijn account geblokkeerd en dat ben ik onderhand spuugzat.

Wie heeft soortgelijke ervaringen en kan bevestigen dat Marktplaats ten onrechte het gebruik van een VPN-verbinding verbiedt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 23:39

Illusion

(the art of)

Daar lijkt me niks ten onrechte aan. Door VPN ben je in geval van fraude moeilijker op te sporen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als het je erg aan je hart gaat, zoals ik bij doodsbedreigingen snap: huur zelf een dedicated server voor je VPN-verkeer. Dat een dienst als Marktplaats de standaard VPN endpoints waar veel misbruik vandaag komt blokkeert, kan ik niet vreemd vinden. Misbruik werkt twee kanten op.

Geen verbod lezen betekent nog niet dat er geen barrière is.

edit:
Firstjazz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:23:
en mijn echte IP-adres destijds zichtbaar was.
Is dat nog steeds zo, in deze AVG tijden? :o Zou ik vreemd vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door F_J_K op 22-04-2020 15:28 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dat Marktplaats ten onrechte het gebruik van een VPN-verbinding verbiedt?
Leg eens uit waarom dit onterecht zou zijn?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
Onterecht in de zin dat het niet expliciet in de voorwaarden vermeld staat, maar wel steeds als argument gebruikt wordt. Het gebruik van een VPN-verbinding omwille van mijn eigen bescherming vind ik voor Marktplaats geen reden om op voorhand dit af te straffen. Marktplaats lijkt hiermee de zwakke plekken in hun beveiliging te willen ondervangen. En dat er zwakke plekken in de beveiliging zitten is inmiddels geen nieuws meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42

JdM

Humbled

Wat ga je bereiken met eventueel bevestigd krijgen dat het VPN verbod onterecht zou zijn, dan passen ze gewoon de voorwaarden aan en kun je alsnog niks? Zo'n gevecht leidt niet tot een overwinning voor jou, je zal verwezen worden naar een andere aanbieder.
Dus wat nu je richting voor dit topic wordt is me onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik heb geen zicht op marktplaats' beveiliging, maar als er gaten zijn, is het reden te meer om geen extra beveiliging uit te schakelen? ;)
Firstjazz schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:05:
Bij mij zijn er al diverse accounts geblokkeerd omdat ik een VPN verbinding gebruik.
ik ken de MP voorwaarden niet, maar kan me voorstellen dat je dan al niet meer voldoet aan hun voorwaarden. En tegengaan van hebben van meer dan 1 account lijkt me nu juist een hele goede reden van hebben van VPN-blokkades als een van de maatregelen?

Hoe dan ook, bij het niet eens zijn met de huisregels, is de reguliere werkwijze om dan met de voeten te stemmen en naar een andere dienst te gaan. Al zegt iets me dat ook Tweakers V&A vast moeilijk doet als je probeert te handelen via VPN's en meer dan 1 account zou proberen te hebben :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Firstjazz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:43:
Onterecht in de zin dat het niet expliciet in de voorwaarden vermeld staat, maar wel steeds als argument gebruikt wordt.
Maar waarom denk je dat je recht hebt om hun (deels gratis) dienst te mogen gebruiken?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
Ik wilde dit ter discussie stellen en zien of anderen hier ook mee te kampen hebben. Ik begrijp heel goed dat Marktplaats dan hun voorwaarden kunnen aanpassen. Aan de andere kant word ik door Marktplaats beperkt in mijn keuze een VPN verbinding te gebruiken voor mijn eigen veiligheid. Ik ben overigens niet zo gefortuneerd dat ik me een dedicated server kan veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
Question Mark schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:53:
[...]

Maar waarom denk je dat je recht hebt om hun (deels gratis) dienst te mogen gebruiken?
Ik zie het niet als een recht om hun (gratis) dienst te mogen gebruiken. Stel alleen de manier waarop hier ter discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 15:36

edeboeck

mie noow noooothing ...

Firstjazz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:55:
Ik wilde dit ter discussie stellen en zien of anderen hier ook mee te kampen hebben. Ik begrijp heel goed dat Marktplaats dan hun voorwaarden kunnen aanpassen. Aan de andere kant word ik door Marktplaats beperkt in mijn keuze een VPN verbinding te gebruiken voor mijn eigen veiligheid. Ik ben overigens niet zo gefortuneerd dat ik me een dedicated server kan veroorloven.
En heb je, ik zeg maar wat, hetzelfde probleem als je de ingebouwde VPN van Opera gebruikt?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Firstjazz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:55:
Aan de andere kant word ik door Marktplaats beperkt in mijn keuze een VPN verbinding te gebruiken voor mijn eigen veiligheid.
Als ik zaken doe met jou op marktplaats, dan gaat het actief verbergen van wie of wat je bent ten koste van mijn veiligheid (de kans op fraude neemt immers toe). Veiligheid werkt meerdere kanten op. Ik vind het niet meer dan logisch dat Marktplaats dit actief blokeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Question Mark schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:53:
[...]

Dat lijkt me niet aan de orde: iedereen met internettoegang die niet expliciet de dienst ontzegd wordt, heeft toelating. Het lijkt me straf dat je b.v. bij een bakker er niet vanuit mag gaan dat je een brood mag kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
edeboeck schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:57:
[...]
En heb je, ik zeg maar wat, hetzelfde probleem als je de ingebouwde VPN van Opera gebruikt?
Ik gebruik Opera al heel lang niet meer. Heb het ongeveer een jaar geleden geprobeerd met de ingebouwde VPN, maar vond het toen te traag. Mijn huidige VPN provider is ExpressVPN.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 19:39
De afgelopen maanden is met enige regelmaat mijn account geblokkeerd en/of advertenties door Marktplaats verwijderd. Bij navraag met de klantenservice was hun argument het feit dat ik een VPN-verbinding gebruik en dat zou niet zijn toegestaan...
Mijn internet gebruik loopt al meer dan 2 jaar via een VPN-verbinding om de ons inmiddels bekende redenen, maar in het geval van Marktplaats omdat ik via de berichtenservice doodsbedreigingen ontving en mijn echte IP-adres destijds zichtbaar was.

In de marktplaats voorwaarden ben ik het verbod op het gebruik van een VPN-verbinding niet tegen gekomen.
Kan het natuurlijk over het hoofd hebben gezien.
Op vrijwel wekelijkse basis worden advertenties verwijderd of mijn account geblokkeerd en dat ben ik onderhand spuugzat.

Wie heeft soortgelijke ervaringen en kan bevestigen dat Marktplaats ten onrechte het gebruik van een VPN-verbinding verbiedt?
Komt waarschijnlijk omdat je een low budget vpn gebruikt waarbij je een ip-adres gebruikt wat anderen ook gebruiken die wel misbruiken van marktplaats.

Als je een vpn met een dedicated ip gebruikt is het afgelopen.
Of kies servers met weinig load Dan zit je ook wel goed meestal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Question Mark schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:58:
[...]

Als ik zaken doe met jou op marktplaats, dan gaat het actief verbergen van wie of wat je bent ten koste van mijn veiligheid (de kans op fraude neemt immers toe). Veiligheid werkt meerdere kanten op. Ik vind het niet meer dan logisch dat Marktplaats dit actief blokeert.
Ik heb begrip voor het inhoudelijke argument, meer zelfs: ben het ermee eens. Het lijkt me echter niet meer dan logisch dat MP dat dan ook duidelijk in hun voorwaarden zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Is het een shared VPN? Dus dat marktplaats ziet meerdere users vanaf 1 IP? En dat dat IP gewoon geblokkeerd wordt. Dat jij er niks fout mee doet, wil niks zeggen over een andere user met het zelfde IP.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
RaZ schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:00:
Is het een shared VPN? Dus dat marktplaats ziet meerdere users vanaf 1 IP? En dat dat IP gewoon geblokkeerd wordt. Dat jij er niks fout mee doet, wil niks zeggen over een andere user met het zelfde IP.
.ja dat had ik reeds beschreven toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
Ik zal moeten uitzoeken of het een shared IP is. In dat geval kan het natuurlijk dat anderen fout bezig zijn en dit voor mij directe gevolgen heeft. Zal contact opnemen met ExpressVPN en daarnaast ook op hun website rondneuzen naar meer info hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
boyette schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:58:
[...]

Komt waarschijnlijk omdat je een low budget vpn gebruikt waarbij je een ip-adres gebruikt wat anderen ook gebruiken die wel misbruiken van marktplaats.

Als je een vpn met een dedicated ip gebruikt is het afgelopen.
Of kies servers met weinig load Dan zit je ook wel goed meestal
Ik vind ExpressVPN nou niet echt een low-budget VPN.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
Firstjazz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:03:
[...]

Ik zal moeten uitzoeken of het een shared IP is. In dat geval kan het natuurlijk dat anderen fout bezig zijn en dit voor mij directe gevolgen heeft. Zal contact opnemen met ExpressVPN en daarnaast ook op hun website rondneuzen naar meer info hierover.
Een low budget service met een hoge prijs dat is nog erger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 17:53

De Nelis

en anders maar niet...

Firstjazz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:03:
[...]

Ze maken gebruik van shared ip inderdaad, dus daar kan je probleem liggen. https://www.expressvpn.com/what-is-vpn/browse-anonymously

[ Voor 3% gewijzigd door De Nelis op 22-04-2020 16:07 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
boyette schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:05:
[...]

Een low budget service met een hoge prijs dat is nog erger
Suggesties voor VPN service met dedicated IP voor een lagere prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
De Nelis schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:07:
[...]

Ze maken gebruik van shared ip inderdaad, dus daar kan je probleem liggen. https://www.expressvpn.com/what-is-vpn/browse-anonymously
Gelezen. Heb de klantenservice ExpressVPN inmiddels benaderd om te vragen of een dedicated IP mogelijk is. Fingers crossed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

edeboeck schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:58:
[...]
Dat lijkt me niet aan de orde: iedereen met internettoegang die niet expliciet de dienst ontzegd wordt, heeft toelating.
Precies mijn punt. Er is TS door Marktplaats expliciet toegang ontzegt. Er zijn nu meerdere malen actief accounts van hem geblokkeerd. Waarom denkt TS dan alsnog dat hij wél recht op toegang heeft?
edeboeck schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:58:
[...]
Het lijkt me straf dat je b.v. bij een bakker er niet vanuit mag gaan dat je een brood mag kopen.
Een bakker kan met een simpele mededeling een winkelverbod opleggen...
Wat is een winkelverbod?
Als ondernemer kunt u het winkelverbod gebruiken. Overlastplegers of criminelen mogen dan voor een bepaalde tijd niet meer in uw winkel komen. U bepaalt als ondernemer zelf voor welke vormen van overlast of welke strafbare feiten een winkelverbod uitreikt. U mag daarbij niet discrimineren.
https://www.politie.nl/themas/ondernemers.html

In dit geval niet anders. Het zou wel veel netter zijn als Markplaats even kan verwijzen naar een algemene regel in hun voorwaarden zodat zaken wat beter gecommuniceerd worden. Dat is geen discussie... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De vraag is, zou een VPN discriminatie zijn? In princiepe maakt je toch onderscheid, alleen niet op basis van sekse/huidskleur/ras etc..etc..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
Als er sprake is van een shared IP (wat mij na het lezen van diverse reactie waarschijnlijker lijkt), kan ik mij voorstellen dat Marktplaats dat IP adres blokkeert als er sprake zou zijn van onrechtmatige handelingen die te herleiden zijn naar dat (shared) IP adres. Dat ik dus getroffen wordt door zo'n maatregel is in dit geval begrijpelijk. Waar ik van baal is dat in algemene zin door Marktplaats wordt verondersteld dat ik degene zou kunnen zijn die deze onrechtmatige handelingen pleegt. Het beschuldigende vingertje mijn kant op, terwijl dat onterecht is. Zelfs mijn betaal-mogelijkheid werd geblokkeerd omdat er "vreemde" transacties zouden hebben plaatsgevonden. Die blokkade kon ik alleen maar opheffen door contact op te nemen met Online Betaalplatform die terecht niets vreemds zag bij mijn financiële transacties. Marktplaats reageert dan met de opmerking dat het een vergissing was. Daar zakken mijn broek, onderbroek en sokken van af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RaZ schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:34:
De vraag is, zou een VPN discriminatie zijn? In princiepe maakt je toch onderscheid, alleen niet op basis van sekse/huidskleur/ras etc..etc..
Je kunt moeilijk stellen dat een winkeldief niet geweigerd mag worden, omdat hij dan gediscrimineerd wordt als zijnde winkeldief...

Ik zit nog even door de voorwaarden heen te spitten
Indien wij aanwijzingen en/of klachten van andere Gebruikers ontvangen of om andere redenen van mening zijn dat een bepaalde Gebruiker niet handelt in overeenstemming met de wet en/of de Gebruiksvoorwaarden en/of de Privacyverklaring, dan kunnen wij – indien wij daartoe aanleiding zien – om veiligheidsredenen en ter bescherming van onze Gebruikers onder meer de onderstaande maatregelen treffen. Marktplaats kan deze maatregelen ook treffen indien u op onredelijke wijze gebruik maakt van de Website, bijvoorbeeld indien uw gebruik andere gebruikers hindert of de goede werking van de Website verstoort:
Als marktplaats stelt dat het gebruik van een VPN onredelijk is (wat men kennelijk doet), dan mag men dus toegang weigeren volgens de voorwaarden.

[ Voor 52% gewijzigd door Question Mark op 22-04-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
Question Mark schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:38:
[...]

Je kunt moeilijk stellen dat een winkeldief niet geweigerd mag worden, omdat hij dan gediscrimineerd wordt als zijnde winkeldief...
Op zich heb ik daar geen moeite mee. Ik ben zelf het slachtoffer geweest van een poging tot oplichting op MP. Toen ik dat tijdig doorhad, begonnen de bedreigingen (zelfs met de dood). Overigens ook telefonisch.
Had toen ook nog geen VPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Firstjazz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:41:
[...]

Op zich heb ik daar geen moeite mee. Ik ben zelf het slachtoffer geweest van een poging tot oplichting op MP. Toen ik dat tijdig doorhad, begonnen de bedreigingen (zelfs met de dood). Overigens ook telefonisch.
Had toen ook nog geen VPN.
Dat is heel vervelend (dat meen ik oprecht), maar staat los van de discussie of marktplaats je mag weigeren met VPN. Als eerlijke Nederlander zou ik het heel vervelend vinden om zaken te doen met iemand die kennelijk iets te verbergen heeft, dus ik begrijp marktplaats wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
Question Mark schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:47:
[...]

Dat is heel vervelend (dat meen ik oprecht), maar staat los van de discussie of marktplaats je mag weigeren met VPN. Als eerlijke Nederlander zou ik het heel vervelend vinden om zaken te doen met iemand die kennelijk iets te verbergen heeft, dus ik begrijp marktplaats wel.
Mee eens, maar als MP geen veilige omgeving tot handelen kan waarborgen, is het mijn recht mezelf te beschermen onder andere om redenen die ik eerder noemde. MP kan, zoals tot vervelends toe is gebleken, die veiligheid niet waarborgen.

Heeft overigens iedereen die een VPN-verbinding gebruikt iets te verbergen? Beetje kort door de bocht.
Overige account-gegevens zijn op MP toch gewoon zichtbaar, ook met VPN.

[ Voor 12% gewijzigd door Firstjazz op 22-04-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Question Mark schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:47:
[...]
Als eerlijke Nederlander zou ik het heel vervelend vinden om zaken te doen met iemand die kennelijk iets te verbergen heeft, dus ik begrijp marktplaats wel.
Oei, dat is vloeken in de kerk van dit subforum :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 17:53

De Nelis

en anders maar niet...

Firstjazz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:49:
[...]

Mee eens, maar als MP geen veilige omgeving tot handelen kan waarborgen, is het mijn recht mezelf te beschermen onder andere om redenen die ik eerder noemde. MP kan, zoals tot vervelends toe is gebleken, die veiligheid niet waarborgen.

Heeft overigens iedereen die een VPN-verbinding gebruikt iets te verbergen? Beetje kort door de bocht.
Overige account-gegevens zijn op MP toch gewoon zichtbaar, ook met VPN.
Maar daarmee loop je dus het risico de voorwaarden te overtreden en de toegang ontzegd te worden.
Waarom, als je het zo onbetrouwbaar vind, blijf je het dan gebruiken?

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
De Nelis schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:58:
[...]

Maar daarmee loop je dus het risico de voorwaarden te overtreden en de toegang ontzegd te worden.
Waarom, als je het zo onbetrouwbaar vind, blijf je het dan gebruiken?
Ik ben het in de voorwaarden niet tegengekomen. Dus overtreed ik daarmee de voorwaarden?
Het gaat mij om het principe waarbij ik mezelf bescherm d.m.v. een VPN omdat Marktplaats geen veilige handelsomgeving kan bieden. Dit geldt overigens voor alle gebruikers van MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Firstjazz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:11:
[...]

Suggesties voor VPN service met dedicated IP voor een lagere prijs?
dit nemen
https://airvpn.org/

dat is een fatsoenlijke vpn en ben je van al het gezeik af
dan krijg je ook expert support
bovendien is het nog goedkoper ook wel misschien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
boyette schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:05:
[...]

dit nemen
https://airvpn.org/

dat is een fatsoenlijke vpn en ben je van al het gezeik af
dan krijg je ook expert support
bovendien is het nog goedkoper ook wel misschien
Bedankt voor de link/tip.
Nord VPN biedt ook de mogelijkheid voor een dedicated IP, maar lees her en der geen lovende berichten over Nord VPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Firstjazz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:07:
[...]

Bedankt voor de link/tip.
Nord VPN biedt ook de mogelijkheid voor een dedicated IP, maar lees her en der geen lovende berichten over Nord VPN.
niet doen
betaal je ook veel voor weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:36

kodak

FP ProMod
Als het argument zou zijn dat er vanaf het IP-adres ongewenst gebruik is gezien zou ik het kunnen begrijpen. Maar dat argument lijkt niet gegeven. De reactie was kennelijk dat voor marktplaats een vpn en wat er uit voort komt niet is toegestaan. En dat lijkt me te vaag.
Ik lees in de reactie van Marktplaats een houding van gemak om het probleem te verplaatsen naar de gebruikers. Want wat is anders het volgend? Als iemand via een (bedrijfs)proxy of IP sharing bij mobiel gebruik via telecombedrijven?
Het lijkt me dat marktplaats of andere bedrijven zorgvuldiger moeten afwegen of een account een blokkade krijgt of een VPN niet is toegestaan dan simpelweg stellen dat ze het niet toestaan. Er hoort namelijk een goede verhouding te zijn tussen de lasten die een bedrijf heeft en de gebruikers die ze blokkeren/weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Blokkeren kost marktplaats moeite (zoals de uitleg aan de TS) en geld (want minder handel) dus die afweging zal zijn gemaakt ;)
Question Mark schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:27:
Een bakker kan met een simpele mededeling een winkelverbod opleggen...
Wegens netneutraliteit is dat voor een internetdienst iets minder zwart-wit. Maar blokkade van vpn's waar veel misbruik van komt, lijkt me ook dan alleszins uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Firstjazz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:58:
[...]
Ik gebruik Opera al heel lang niet meer. Heb het ongeveer een jaar geleden geprobeerd met de ingebouwde VPN, maar vond het toen te traag. Mijn huidige VPN provider is ExpressVPN.
Mijn idee was eerder: als je Opera met VPN enkel en alleen voor Marktplaats gebruikt, dan heb je weinig last van die traagheid, maar kan je wel testen of ze jouw account nog steeds blokkeren.

Nu goed, als ze hebben aangegeven dat je geen VPN mag gebruiken, dan zal je uiteindelijk zelf de keuze moeten maken of je gaat voor privacy (zonder Marktplaats) of voor gebruik van Marktplaats (maar dan zonder VPN)... tenzij je natuurlijk een VPN vindt die ze niet blokkeren, bijvoorbeeld die van Opera :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Als de angst zit in dat de andere partij bij handelen het IP-adres kan zien, is dan niet een betere insteek om er achter aan te gaan dat dat niet meer kan? Ik zou zeggen dat je in principe alle handel via de site zelf kunt doen - en dat de site er voor zorgt dat alles via hen loopt zodat er geen IP van de handelaars is te zien.

Al eerder genoemd: is het nog wel zo dat bij normaal gebruik je IP zichtbaar is? Zo ja -> klaag bij hun functionaris gegevensbescherming. Zo nee -> case closed? En als je dan om een of andere reden via andere kanalen wil praten (dan zou ik dat erg afraden wegens weer die kans op oplichting en) dan zet je dan de vpn aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no1san
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 08:58
Hotspot via een telefoon is toch ook een alternatief?
Daarnaast lees ik niet meer mensen met dezelfde ervaring.

Zou het kunnen dat het een algoritme is mede op basis van je advertenties en feedback ?
Daarnaast lijkt het erop dat je geen gemiddelde Marktplaats gebruiker bent.
Nu weet ik niet wat een doorsnee MP gebruiker is maar wat denk je zelf daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
no1san schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:42:
Hotspot via een telefoon is toch ook een alternatief?
Daarnaast lees ik niet meer mensen met dezelfde ervaring.

Zou het kunnen dat het een algoritme is mede op basis van je advertenties en feedback ?
Daarnaast lijkt het erop dat je geen gemiddelde Marktplaats gebruiker bent.
Nu weet ik niet wat een doorsnee MP gebruiker is maar wat denk je zelf daarover?
Alle communicatie verloopt via marktplaats. Eén keer de fout gemaakt via email te communiceren.
Ik ben geen uitzondering op MP, heb allemaal positieve waarderingen. Het gebruik van VPN is preventief, mede door het feit dat is gebleken dat MP niet veilig is en er dagelijks mensen worden opgelicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Dus die keer dat je IP-adres bekend werd, kwam omdat je via de mail communiceerde?

En deze
Het gebruik van VPN is preventief, mede door het feit dat is gebleken dat MP niet veilig is en er dagelijks mensen worden opgelicht.
moet je me even uitleggen.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
Wokschotel schreef op donderdag 23 april 2020 @ 07:23:
Dus die keer dat je IP-adres bekend werd, kwam omdat je via de mail communiceerde?

Ja.

En deze
[...]

moet je me even uitleggen.
ik val liever niet in herhaling; we communiceren hier toch in het Nederlands?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Communicatie is, behalve leesbare zinnen opschrijven, ook ervoor zorgen dat je boodschap helder en ondubbelzinnig is. Helaas slaag je daar niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Firstjazz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 07:27:
[...]

ik val liever niet in herhaling; we communiceren hier toch in het Nederlands?
Klopt, maar wat jij stelt helpt een vpn niet tegen. Je niet laten oplichten is een kwestie van gezond verstand. Daar helpt geen vpn tegen.

Nu ben ik geen fan van Marktplaats maar hoe is het niet veilig en hoe helpt een vpn daartegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
Wokschotel schreef op donderdag 23 april 2020 @ 07:43:
Communicatie is, behalve leesbare zinnen opschrijven, ook ervoor zorgen dat je boodschap helder en ondubbelzinnig is. Helaas slaag je daar niet in.
Er is ook zoiets als begrijpend lezen en daar slaag jij kennelijk niet in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 07:44:
[...]

Klopt, maar wat jij stelt helpt een vpn niet tegen. Je niet laten oplichten is een kwestie van gezond verstand. Daar helpt geen vpn tegen.

Nu ben ik geen fan van Marktplaats maar hoe is het niet veilig en hoe helpt een vpn daartegen?
Over het gebrek aan veiligheid op MP is al heel veel geschreven. Het gebruik van een VPN is mijn eigen keuze. We weten immers allemaal waar hackers toe in staat zijn.

Waar het mij om gaat, is het feit dat het gebruik van VPN wordt bestraft zonder dat het expliciet in de voorwaarden vermeld staat. In voorgaande reacties hebben velen hier hun licht op laten schijnen. In herhaling vervallen lijkt me nu overbodig.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Firstjazz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 07:58:
[...]

Over het gebrek aan veiligheid op MP is al heel veel geschreven. Het gebruik van een VPN is mijn eigen keuze. We weten immers allemaal waar hackers toe in staat zijn.

Waar het mij om gaat, is het feit dat het gebruik van VPN wordt bestraft zonder dat het expliciet in de voorwaarden vermeld staat. In voorgaande reacties hebben velen hier hun licht op laten schijnen. In herhaling vervallen lijkt me nu overbodig.
Weten we allemaal waar hackers toe in staat zijn? Die moet je me toch even uitleggen. Een VPN op marktplaats gebruiken om hackers tegen te gaan raakt echt kant noch wal.

In dat geval wil ik je toch vragen om nog EEN keer duidelijk uit te leggen wat je ermee wilt bereiken en waarom dat zwaarder zou wegen dan de omgekeerde veiligheid voor kopers van whatever het is dat jij aanbied, want ik zie het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Firstjazz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 07:58:
[...]

Waarschijnlijk staat er ook niet expliciet in dat je geen DDOS tools mag gebruiken. Het is onmogelijk om alles precies bij naam te gaan benoemen in de AV. Er word gebruik gemaakt van algemene termen.

Tot nog toe heb ik echt geen goede reden van je gezien waarom je een vpn gebruikt voor marktplaats. Ik lees van alles van je over niet veilig en bewezen maar niet hoe een vpn daartegen dan precies werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MP met azirevpn werkt hier (nog) prima. VPN is zo gangbaar: er zouden toch veel meer adverteerders last moeten hebben van jouw probleem. Kan er nog iets anders spelen?

En voor diegenen die kritische vragen aan de TS stellen: gebruiken jullie geen vpn bij het surfen op internet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:59
Firstjazz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:49:
Heeft overigens iedereen die een VPN-verbinding gebruikt iets te verbergen?
niet per definitie. Maar je verbergt wel iets, en MP is daar niet blij mee.
Als in het vervolg iedereen die bij jou aan de deur komt met een bivakmuts Doe jij dan nog de deur open?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Firstjazz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 07:08:
[...]
[...] door het feit dat is gebleken dat MP niet veilig is en er dagelijks mensen worden opgelicht.
Maar als MP VPN toe zou staan, dan is MP nóg onveiliger en kunnen mensen nog makkelijker opgelicht worden.
Het is juist om MP betrouwbaarder te maken dat VPN's niet toegestaan worden.

Ik vind het grappig dat je zelf niet inziet dat je eerder de oorzaak van de onbetrouwbaardheid dan de oplossing verdedigt :)

Overigens zijn er meer platformen om te handelen dan alleen Marktplaats.
Je hebt Facebook, Ebay, Tweakers, etc.
Misschien is dat een idee als je aan VPN vast wil blijven houden?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Het zou me verbazen als die vpn wel toestaan voor alle handel. (Of hooguit Facebook, die weet je ook met vpn, nieuwe pc gekocht met cash geld, rubber handschoenen aan, masker op en dan via Tor nog wel te herkennen :+ ).
Firstjazz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 07:50:
[...]
Er is ook zoiets als begrijpend lezen en daar slaag jij kennelijk niet in?
Ik begrijp dat je wat kribbig lijkt te reageren omdat het frustrerend kan zijn als iedereen tegen je idee is maar
1) zijn richtinggevende vraag was waarom een vpn ingeschakeld hebben op MP relevant is voor communicatie per mail en ook wam langs 2) in hoeverre jouw dan kleine (?) belang boven dat van het beschermen tegen (vele) oplichters moet gaan.

Je kunt het altijd proberen met MP, maar ik denk dat je beter andere oplossingen kunt proberen dan per se met jouw vpn te proberen. Zoals dus andere vpn nemen (en weer een ander zodra die geblokkeerd wordt) of je vpn tijdelijk uitschakelen (c.q. in je netwerk inregelen dat verkeer naar MP buiten de vpn om gaat) - en nooit via andere kanalen reageren en niet contactgegevens geven tot je een goed gevoel hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:14:

En voor diegenen die kritische vragen aan de TS stellen: gebruiken jullie geen vpn bij het surfen op internet?
Ik durf gerust te stellen dat meer dan 99% van de internet-surfers dat VPN-vrij doen. Ik ben er daar een van en guess what: mijn computer staat nog steeds niet in brand. Of whatever je dan ook mag verwachten van VPN vrij surfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
Als mijn account bij MP gehackt zou worden, dan komen ze mijns inziens niet verder dan mijn VPN IP. Heb ik dat niet, dan staat de deur naar meer privé info open. Ik geef toe dat ik een leek ben op het gebied van internet-beveiliging en specifiek het beveiligen van privé-gegevens. Uit voorzorg dus VPN. Voor de duidelijkheid, ik heb niets te verbergen, maar er wordt over het algemeen gesuggereerd dat als je een VPN gebruikt je iets te verbergen hebt. Dat zou betekenen dat iedereen die gebruik maakt van VPN iets te verbergen heeft? Waarom neemt dan het aantal VPN providers en dito gebruikers toe? Omdat het vandaag de dag zonder VPN zo veilig is?

[ Voor 14% gewijzigd door Firstjazz op 23-04-2020 09:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Kun je mij, als iemand die ook geregeld handelt op Marktplaats, vertellen hoe men via een gehackt account bij je IP adres komt en wat daarvan de consequenties zijn? Je maakt het telkens heel erg groot en algemeen over het toenemend aantal VPN gebruikers, maar begin nou eerst eens met deze 2 vragen te beantwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Firstjazz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:20:
Als mijn account bij MP gehackt zou worden, dan komen ze mijns inziens niet verder dan mijn VPN IP. Heb ik dat niet, dan staat de deur naar meer privé info open. Voor de duidelijkheid, ik heb niets te verbergen, maar er wordt over het algemeen gesuggereerd dat als je een VPN gebruikt je iets te verbergen hebt. Dat zou betekenen dat iedereen die gebruik maakt van VPN iets te verbergen heeft? Waarom neemt dan het aantal VPN providers en dito gebruikers toe? Omdat het allemaal zo veilig is?
Wat moet een hacker met een IP adres dan?

Laten we wel wezen, jouw account bij MP wordt niet gehacked. Hackers gaan voor MP zélf. De user/password database stelen en wachtwoorden reverse engineren.
Die informatie verkopen ze door aan kleinere criminelen die dan inloggen op jouw account, gauw het wachtwoord wijzigen zodat jij er niet meer in kan en gaan dan advertenties plaatsen om geld te vangen en nietste leveren.

Ze komen in geen mijlen in de buurt van jouw PC, jouw IP of wat dan ook.
Wat ze wél doen, is een VPN gebruiken zodat niet zichtbaar is waar ze zich in de wereld bevinden en dus moeilijker te traceren zijn.

En wat de massale toename betreft: Yep, allemaal mensen die iets te verbergen hebben.
Illegale downloads voornamelijk. Hier in NL valt het nog wel mee met hoe gauw je de sjaak bent, maar in het buitenland (denk b.v. Duitsland) ben je foooked als je internet provider ziet dat je iets illegaals download.
Dikke boetes enzo.

Het aandeel legitieme gebruikers van VPN diensten is absurd klein.
Dat handje vol journalisten in China met kritiek op de Chinese overheid dat hun krantenartikelen ongezien willen publiceren b.v.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 23-04-2020 09:29 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firstjazz
Nogmaals, ik ben geen expert. Als blijkt dat een VPN geen extra bescherming biedt en dus overbodig is, dan weet ik genoeg. In mijn geval ben ik bedreigd met de mededeling dat mijn IP adres was achterhaald en dat ze me wisten te vinden. De schrik zat er toen goed in. Sindsdien gebruik ik een VPN, zodat al mijn internet-verkeer versleuteld is en mijn echte IP niet te traceren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Stel in ieder geval 2FA in, dan kan men niet zomaar je account 'hacken' :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
@ McKaamos,

Geestig dat iedereen die een VPN gebruikt iets te verbergen heeft en ook kort door de bocht. Het zijn ook vaak dezelfde mensen die via VPN Netflix USA kijken omdat het aanbod daar groter en recenter is.
Wat je eigenlijk beweert is dat iedere VPN gebruiker een crimineel is. En al die law abiding citizens die in om hun Vinex villa's gigantisch zwart laten klussen en niets ongemoeid laten om de mazen in de belastingwet te vinden om er zelf beter van te worden. Die schenken aan goede doelen omdat het toch aftrekbaar is. De moraalridder uithangen en ondertussen zelf een scheve schaats rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even advocaat van de duivel: Als je via MP wordt bedreigd dan is er vast iets voorgevallen tussen jou en de bedreiger. Daarmee is de kans ook best groot dat je, ongeacht je VPN gebruik, ergens op een "zwarte lijst" staat met problematische accounts. Als je dan ook nog via VPN gaat werken kan een beetje algoritme je er uitpikken als verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
pagani schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:58:
Even advocaat van de duivel: Als je via MP wordt bedreigd dan is er vast iets voorgevallen tussen jou en de bedreiger. Daarmee is de kans ook best groot dat je, ongeacht je VPN gebruik, ergens op een "zwarte lijst" staat met problematische accounts. Als je dan ook nog via VPN gaat werken kan een beetje algoritme je er uitpikken als verdacht.
Men heeft geprobeerd mij op te lichten. Toen ik dat tijdig doorhad, had ik al andere gegevens uitgewisseld. Ben dus niet opgelicht, maar toen begonnen de bedreigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dan nog kun jij bij Marktplaats op een lijst staan van "makkelijke slachtoffers", waardoor gebruik van een VPN extra gaat opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Firstjazz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:58:
@ McKaamos,

Geestig dat iedereen die een VPN gebruikt iets te verbergen heeft en ook kort door de bocht. Het zijn ook vaak dezelfde mensen die via VPN Netflix USA kijken omdat het aanbod daar groter en recenter is.
Wat je eigenlijk beweert is dat iedere VPN gebruiker een crimineel is. En al die law abiding citizens die in om hun Vinex villa's gigantisch zwart laten klussen en niets ongemoeid laten om de mazen in de belastingwet te vinden om er zelf beter van te worden. Die schenken aan goede doelen omdat het toch aftrekbaar is. De moraalridder uithangen en ondertussen zelf een scheve schaats rijden.
*flashbacks naar vroeger aan de keukentafel: "Als Pietje in de sloot springt, doe jij het dan ook?"

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Jeroenneman schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:11:
[...]

*flashbacks naar vroeger aan de keukentafel: "Als Pietje in de sloot springt, doe jij het dan ook?"
Het devies op tweakers.net, en al helemaal in dit subforum, is anders wel dat een VPN gebruiken een must is, want anders zou je zomaar eens een op jou gerichte advertentie kunnen zien en word je over 40 jaar in een kamp opgesloten door robothitler. We hebben tenslotte allemaal wat te verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
Droefsnoet schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:19:
[...]

Het devies op tweakers.net, en al helemaal in dit subforum, is anders wel dat een VPN gebruiken een must is, want anders zou je zomaar eens een op jou gerichte advertentie kunnen zien en word je over 40 jaar in een kamp opgesloten door robothitler. We hebben tenslotte allemaal wat te verbergen.
Dus.... mocht je op zoek zijn naar een goede VPN provider, dan ben je hier aan het goede adres.
Ik gebruik mijn VPN om me te beschermen tegen al die doodeerlijke mensen die niets te verbergen hebben... :)

[ Voor 9% gewijzigd door Firstjazz op 23-04-2020 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:14

DataGhost

iPL dev

Firstjazz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:32:
Nogmaals, ik ben geen expert. Als blijkt dat een VPN geen extra bescherming biedt en dus overbodig is, dan weet ik genoeg. In mijn geval ben ik bedreigd met de mededeling dat mijn IP adres was achterhaald en dat ze me wisten te vinden. De schrik zat er toen goed in. Sindsdien gebruik ik een VPN, zodat al mijn internet-verkeer versleuteld is en mijn echte IP niet te traceren is.
Je VPN-provider is lek, nu heb ik je IP-adres achterhaald en ik weet je te vinden! Ik heb allemaal vrienden bij de AIVD en de politie en die hebben me zojuist jouw adresgegevens doorgestuurd. Hiervoor had ik simpel wat codes uit de blockchain van Iran nodig en in deze post een Facebook-pixel verstopt.
Zo makkelijk is het om te bluffen.
Een VPN geeft je geen enkele veiligheid, alleen een (beetje) anonimiteit. Via een VPN kan je alsnog virussen binnenkrijgen, kan je alsnog gehackt worden, kan eigenlijk alles. Het is niet anders dan een NAT-router, wat voor 99% van de internetters tegenwoordig synoniem staat voor "magic firewall". Voor veiligheid moet je kijken naar firewalls, en over het algemeen naar je eigen internet-hygiëne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
DataGhost schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:51:
[...]

Je VPN-provider is lek, nu heb ik je IP-adres achterhaald en ik weet je te vinden! Ik heb allemaal vrienden bij de AIVD en de politie en die hebben me zojuist jouw adresgegevens doorgestuurd. Hiervoor had ik simpel wat codes uit de blockchain van Iran nodig en in deze post een Facebook-pixel verstopt.
Zo makkelijk is het om te bluffen.
Een VPN geeft je geen enkele veiligheid, alleen een (beetje) anonimiteit. Via een VPN kan je alsnog virussen binnenkrijgen, kan je alsnog gehackt worden, kan eigenlijk alles. Het is niet anders dan een NAT-router, wat voor 99% van de internetters tegenwoordig synoniem staat voor "magic firewall". Voor veiligheid moet je kijken naar firewalls, en over het algemeen naar je eigen internet-hygiëne.
Je hebt m'n aandacht. Als mijn veels te dure VPN abo voor niets is en niet de "veiligheid" biedt die ik dacht te hebben, hoe kan ik mijn internet-verkeer (naast mijn reeds aanwezige anti-virus en firewall software) op een andere manier beter beveiligen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:40
Firstjazz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:01:
[...]

Men heeft geprobeerd mij op te lichten. Toen ik dat tijdig doorhad, had ik al andere gegevens uitgewisseld. Ben dus niet opgelicht, maar toen begonnen de bedreigingen.
Wat voor gegevens had je doorgegeven (e-mailadres/huisadres/etc) en via welk medium (email/Twitter/Facebook/Whatsapp)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
Pendora schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:56:
[...]

Wat voor gegevens had je doorgegeven (e-mailadres/huisadres/etc) en via welk medium (email/Twitter/Facebook/Whatsapp)?
e-mailadres en telefoonnummer via MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:40
Firstjazz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:57:
[...]

En hebben ze ook je ip-adres aan je gemaild zodat je ook zeker weet dat ze hem hebben?

Ik vermoed iig dat je IP niet doorgegeven door MP. Hoogstens via je Mail maar dat ligt aan de provider.
En dan hebben ze je IP adres en dan? Er is niet een openbaar register waar in staat van wie welk IP adres is.

Misschien kan je je inlezen op Brein:
nieuws: Brein gaat opsporingssoftware inzetten om 'frequente seeders' te vinden
Een organisatie die al zeer lang probeerde te achterhalen van wie een IP is. Hint, ze moeten via de rechter een bevel krijgen dat een provider hun de gegevens geeft. Dan kan je ook wel bedenken hoe groot de kans is dat een oplichter wel de mogelijkheden hebben.

Die was gewoon boos dat het niet gelukt was om jou op te lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

@ McKaamos,

Wat je eigenlijk beweert is dat iedere VPN gebruiker een crimineel is.
Niet dat ik het er volledig mee eens ben, maar strikt genomen mag het ook niet. Voor de content is een bepaalde licentie afgegeven voor alleen de VS, dus niet voor Nederland. Als jij dat vervolgens gaat omzeilen is dat in zekere zin een inkomstenderving voor de content-eigenaar. Die had liever een duurdere licentie voor meer landen verkocht.
Firstjazz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:55:
[...]

Je hebt m'n aandacht. Als mijn veels te dure VPN abo voor niets is en niet de "veiligheid" biedt die ik dacht te hebben, hoe kan ik mijn internet-verkeer (naast mijn reeds aanwezige anti-virus en firewall software) op een andere manier beter beveiligen?
Dan moet je toch echt gaan kijken wat je wilt bereiken.
Firstjazz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:01:
[...]

Als je namelijk zelf al "gegevens" uitwisselt met iemand die je niet wil of kan vertrouwen helpt geen VPN daartegen. Het enige wat het doet is je een beetje anonimiseren doordat meerdere mensen gebruik maken van diezelfde VPN. Het is voor een afluisterende partij dan moeilijk om de x verkeersstromen de jouwe te herleiden naar 1 persoon (jou). Dus als je kritisch bent op "het systeem", torrents downloadt of graag naar kinderporno kijkt, met een VPN maak je het dan moeilijker om jou te herleiden. Het doet verder niks aan je cookies en allerlei andere dingen die jou kunnen tracken. Als je ingelogd bent op FB en je browser vreet lekker alle cookies en je klikt overal op ja graag, ben je net zo traceerbaar met als zonder VPN. Ook kan je via een VPN alles wat je normaal ook kan, dus dat is bijvoorbeeld ook remote desktoppen naar jouw systeem (evt met wat extra moeite), als dat op je computer open staat.

Wat betreft Marktplaats, die zien jouw verkeer vanaf VPN IP X, en van 5 oplichters ook via X. Ze kunnen niet zomaar zien dat dat 6 verschillende personen zijn en dan is de link al gauw gelegd dat jouw account ook wel eens in diezelfde categorie kan vallen. Dat je account al langer bestaat en legitiem gebruikt is wil niks zeggen, je inloggegevens kunnen namelijk uitgelekt zijn (sterker nog, daar is een handel in) en door een oplichter gebruikt worden.
Firstjazz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:57:
[...]

Met een (vast) telefoonnummer kan je via het telefoonboek (of een database-rip daarvan) vaak gewoon de adresgegevens erbij vinden. En ik hoop dat ik niet hoef uit te leggen dat iedereen jouw IP-adres kan zien als ze e-mail van je ontvangen. Dat is altijd al zo geweest. Misschien dat bepaalde mail-services dat tegenwoordig weghalen maar daar zou ik niet op rekenen. Een VPN zou wel voor een ander IP in je mailtjes zorgen, maar dat kan prima zonder hem voor Marktplaats te gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door DataGhost op 23-04-2020 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@ McKaamos,

Netflix via VPN om je in een andere regio te bevinden is inderdaad een scheve schaats. Dan heb je inderdaad iets te verbergen - je locatie. Om licentierestricties te omzeilen, en dat mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
Er mag zoveel niet; oversteken bij of rijden door rood licht mag ook niet. En hoe meer regels er komen, hoe vaker men zal zoeken naar mogelijkheden om die niet op te volgen. Bij de recente data-lek van MP waarbij diverse accounts ten onrechte zijn geblokkeerd zijn, werd door MP naar een ID gevraagd. Velen hier vonden dat te ver gaan. We hebben niets te verbergen...... toch? Geef dan aan iedere willekeurige vreemde je pincode of je wachtwoorden, want we hebben niets te verbergen! Deel met iedere gek je privé-gegevens, want .... we hebben niets te verbergen! Gebruik geen anti-virus, firewall of VPN, want..... we hebben niets te verbergen! Open gerust de mail die in je spam-box terecht komt, want..... we hebben niets te verbergen! Deel je bankzaken op Facebook, Instragram, Twitter, etc, want..... we hebben niets te verbergen! Transparantie op alle vlakken, dat getuigd van goed burgerschap en neemt iedere verdenking weg. Van mij mogen ze alles weten, want....ik heb niets te verbergen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 22:05
Firstjazz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:31:
Er mag zoveel niet; oversteken bij of rijden door rood licht mag ook niet. En hoe meer regels er komen, hoe vaker men zal zoeken naar mogelijkheden om die niet op te volgen. Bij de recente data-lek van MP waarbij diverse accounts ten onrechte zijn geblokkeerd zijn, werd door MP naar een ID gevraagd. Velen hier vonden dat te ver gaan. We hebben niets te verbergen...... toch? Geef dan aan iedere willekeurige vreemde je pincode of je wachtwoorden, want we hebben niets te verbergen! Deel met iedere gek je privé-gegevens, want .... we hebben niets te verbergen! Gebruik geen anti-virus, firewall of VPN, want..... we hebben niets te verbergen! Open gerust de mail die in je spam-box terecht komt, want..... we hebben niets te verbergen! Deel je bankzaken op Facebook, Instragram, Twitter, etc, want..... we hebben niets te verbergen! Transparantie op alle vlakken, dat getuigd van goed burgerschap en neemt iedere verdenking weg. Van mij mogen ze alles weten, want....ik heb niets te verbergen!
Wat een beroerde vergelijking zeg. Er is een groot verschil tussen iets verbergen of gegevens waar men misbruik van kan maken openbaren.
Ik heb in de basis niets te verbergen voor instanties, echter zal ik niet zomaar al mijn gegevens openbaren omdat kwaadwillenden namelijk misbruik kunnen maken van bepaalde gegevens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Don't get me wrong, als je een VPN wilt gebruiken om je verkeer te anonimiseren vind ik dat prima. Je hebt dan iets te verbergen (namelijk, je verkeer) en dat mag. Maar wees je bewust van de beperkingen daarvan, en ook van de gevolgen omdat een dienst geen onderscheid meer kan maken tussen jouw verkeer en dat van oplichters. Het is statistisch nou eenmaal zo dat het veruit overgrote deel van het verkeer via VPN-diensten niet door de beugel kan. Als je oplichters van je platform wilt weren ga je hoe dan ook false positives krijgen die je niet zomaar op kan lossen zonder een groot deel van je systeem op te geven.

Dat je geen anti-virus of firewall zou moeten gebruiken heeft volgens mij niemand gezegd.

Probeer zaken ook van de andere kant te bekijken. Als er een datalek is geweest waarna verschillende accounts "raar" zijn gaan doen kan je als MP het beste die accounts blokkeren. De vraag is alleen, aan wie geef je ze vrij? Jij hebt je inlognaam en wachtwoord, maar iemand anders heeft die ook. Dan moet MP dus uit gaan zoeken wie de legitieme claim heeft. Dat kan alleen maar met de gegevens in het account. Het zou natuurlijk via e-mail kunnen maar aangezien de meeste mensen maar 1 mailadres en 1 wachtwoord hebben is het enorm aannemelijk dat die ook onder controle is van een aanvaller. Dan blijven de naam en woonplaats over en dat kan je, na alles dichttimmeren natuurlijk, bewijzen aan de hand van je ID welke de aanvallers als het goed is niet zomaar hebben. Volgens mij is het sturen van je ID ook nergens verplicht en ben je vrij om een nieuwe account te maken, maar ben je daarbij wel je geschiedenis kwijt.

De rest van je verhaal zit vol met frustratie. Wat ik uit dit topic haal is niet dat je geen VPN mag gebruiken en dat je om moet rollen met je pootjes omhoog, alleen dat het gebruik van een VPN in bepaalde situaties nadelig voor je kan zijn en dat je met het middel wat je nu gebruikt niet per se je doel bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
Killah_Priest schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:46:
[...]

Wat een beroerde vergelijking zeg. Er is een groot verschil tussen iets verbergen of gegevens waar men misbruik van kan maken openbaren.
Ik heb in de basis niets te verbergen voor instanties, echter zal ik niet zomaar al mijn gegevens openbaren omdat kwaadwillenden namelijk misbruik kunnen maken van bepaalde gegevens.
Het zijn diezelfde instanties die als ze hun beveiliging niet op orde hebben, ervoor zorgen dat jouw gegevens op straat liggen. En dan heb je de poppen aan het dansen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

DataGhost schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:49:
Don't get me wrong, als je een VPN wilt gebruiken om je verkeer te anonimiseren vind ik dat prima. Je hebt dan iets te verbergen (namelijk, je verkeer) en dat mag. Maar wees je bewust van de beperkingen daarvan, en ook van de gevolgen omdat een dienst geen onderscheid meer kan maken tussen jouw verkeer en dat van oplichters. Het is statistisch nou eenmaal zo dat het veruit overgrote deel van het verkeer via VPN-diensten niet door de beugel kan Als je oplichters van je platform wilt weren ga je hoe dan ook false positives krijgen die je niet zomaar op kan lossen zonder een groot deel van je systeem op te geven.
Ookal zou VPN verkeer per definitie wél door de beugel kunnen. Je verbergt informatie die de organisatie waar je mee communiceert nodig heeft om gebruikers te beschermen.
Je bent actief bezig om het platform minder veilig te maken.
Dat je geen anti-virus of firewall zou moeten gebruiken heeft volgens mij niemand gezegd.
Correct.
Daarbij, VPN, antivirus en firewall zijn 3 totaal verschillende dingen met ieder hun eigen toepassingsgebied. De hele opmerking slaat dus kant noch wal.
Probeer zaken ook van de andere kant te bekijken. Als er een datalek is geweest waarna verschillende accounts "raar" zijn gaan doen kan je als MP het beste die accounts blokkeren. De vraag is alleen, aan wie geef je ze vrij? Jij hebt je inlognaam en wachtwoord, maar iemand anders heeft die ook. Dan moet MP dus uit gaan zoeken wie de legitieme claim heeft. Dat kan alleen maar met de gegevens in het account. Het zou natuurlijk via e-mail kunnen maar aangezien de meeste mensen maar 1 mailadres en 1 wachtwoord hebben is het enorm aannemelijk dat die ook onder controle is van een aanvaller. Dan blijven de naam en woonplaats over en dat kan je, na alles dichttimmeren natuurlijk, bewijzen aan de hand van je ID welke de aanvallers als het goed is niet zomaar hebben. Volgens mij is het sturen van je ID ook nergens verplicht en ben je vrij om een nieuwe account te maken, maar ben je daarbij wel je geschiedenis kwijt.
Precies. Als er maar 1 authenticatiekanaal is, kan je in een virtuele wereld geen onderscheid maken tussen 2 individuen.
E-mail is naast een login géén tweede authenticatiekanaal.

Daarom bestaat er zoiets als 2FA. Bewijzen wie je bent door meerdere factoren die (afgezien van het unieke individu) geen link met elkaar hebben of waarvan het ontzettend moeilijk wordt om die bij elkaar te krijgen.
- Iets wat je weet (user/pass combinatie)
- Iets wat je hebt (b.v. een keytoken zoals een RSA sleutelhanger, je mobieltje of je identiteitskaart)
- Iets wat je bent (zoals een vingerafdruk, irisscan en andere biometrische checks)

Een ID check nadat er fraude-achtige patronen zijn gezien, is dan ook helemaal niet raar.
Effectief kan iedereen aan 2FA doen zonder dat je daar voor iets hoeft in te stellen. De overheid heeft je al een extra factor gegeven waarmee je bij een ander kan aantonen wie je bent.
De rest van je verhaal zit vol met frustratie. Wat ik uit dit topic haal is niet dat je geen VPN mag gebruiken en dat je om moet rollen met je pootjes omhoog, alleen dat het gebruik van een VPN in bepaalde situaties nadelig voor je kan zijn.
Dat, en simpelweg geen enkel idee hebben van wat je nu daadwerkelijk aan het doen bent m.b.t. beveiliging.
VPN heeft zijn toepassingen. Dat moge duidelijk zijn. Maar wat de TS er van verwacht is niet wat VPN daadwerkelijk oplevert. Zelfs het tegenovergestelde.
Firstjazz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:31:
Er mag zoveel niet; oversteken bij of rijden door rood licht mag ook niet. En hoe meer regels er komen, hoe vaker men zal zoeken naar mogelijkheden om die niet op te volgen. Bij de recente data-lek van MP waarbij diverse accounts ten onrechte zijn geblokkeerd zijn, werd door MP naar een ID gevraagd.
Er was geen datalek. Een medewerker heeft letterlijk een oepsie gedaan en op het verkeerde knopje gedrukt.
De laatste keer dat er een datalek geclaimed was op MP, was in 2018. En dat bleek te gaan om inlogpogingen op accounts met data uit een Dropbox leak.
Kortom, gekochte data. Een 'kleine' crimineel die wat gestolen informatie heeft gekocht.
Zie mijn Big Fish verhaaltje eerder.
Velen hier vonden dat te ver gaan.
En dat mogen ze. Recht op meningsuiting.
Dat maakt die mening niet terecht.
Bij gebrek aan andere mogelijkheden, is een ID kaart een goede 2FA.
We hebben niets te verbergen...... toch? Geef dan aan iedere willekeurige vreemde je pincode of je wachtwoorden, want we hebben niets te verbergen! Deel met iedere gek je privé-gegevens, want .... we hebben niets te verbergen! Gebruik geen anti-virus, firewall of VPN, want..... we hebben niets te verbergen! Open gerust de mail die in je spam-box terecht komt, want..... we hebben niets te verbergen! Deel je bankzaken op Facebook, Instragram, Twitter, etc, want..... we hebben niets te verbergen! Transparantie op alle vlakken, dat getuigd van goed burgerschap en neemt iedere verdenking weg. Van mij mogen ze alles weten, want....ik heb niets te verbergen!
Dit laat maar weer zien dat je geen flauw benul hebt waar je het nu daadwerkelijk over hebt.
Niemand beweert dat er geen mens is die niks te verbergen heeft.
De vraag is echter wát je verbergt. Je lokatie verbergen met een VPN gaat niet oplossen dat een 'hacker' jouw informatie in handen krijgt.
Die informatie haalt hij/zij niet van jouw PC, telefoon of uit je huis. Die informatie ligt elders en wordt daar gejat.
Doet een VPN helemaal niets aan.

Alles wat je aanhaalt om het gebruik van een VPN te rechtvaardigen zijn gewoon totaal niet vantoepassing en doen zelfs afbreuk.

[ Voor 23% gewijzigd door McKaamos op 23-04-2020 12:27 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij opvalt is dat Firstjazz bijzonder kritisch is op MarktPlaats en er blijkbaar bijzonder veel problemen heeft (gehad?). Persoonlijk zou ik er voor kiezen er dan gewoon weg te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:22
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:05:
Wat mij opvalt is dat Firstjazz bijzonder kritisch is op MarktPlaats en er blijkbaar bijzonder veel problemen heeft (gehad?). Persoonlijk zou ik er voor kiezen er dan gewoon weg te blijven.
Het valt mij eerder op dat hij weinig tot geen kennis heeft van internet beveiliging maar toch zeer stellig is over het gebruik van een VPN. Ben eerder benieuwd naar de leeftijd van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Goed, ik denk dat we hier maar mee moeten ophouden. In andere topics is al veel te lezen over persoonlijke beveiliging en privacy.

Het is aan MP om, wegens beveiliging, al dan niet vpn toe te laten. Het is aan de TS om dat te accepteren of niet.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.