Advies nieuwe pc (flightsims)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxx07
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:48
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe pc. Deze gaat gebruikt worden voor flightsims.
Zijn huidige pc is niet meer vooruit te branden met de huidige flightsims. Dus als er een nieuwe uitkomt al helemaal niet meer.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral dus flightsims.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is rond de 1100-1200 euro voor pc.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor: zijn hoofdscherm nu is een pricewatch: Samsung C24F390FHU Zwart. Ook heeft hij nog 3
bij schermen, maar daar weet ik de specs niet van.(behalve dat ze oud zijn, en er verlooptjes bij moeten van vga naar dp en dvi naar dp oid.) Toetsenbord en muis en vlieg randapparatuur gaat ook mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle onderdelen van een pc. Ook zal hij binnenkort zijn hoofdscherm gaan vervangen naar een 1920x1080/144hz scherm. En zal het hoofdscherm een bijscherm worden ;)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,90€ 78,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G€ 352,-€ 352,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 45,90€ 45,90
2Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS16G4D32AESB€ 86,70€ 173,40
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W€ 65,90€ 65,90
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 114,90€ 114,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.006,-

(de totaalprijs bij informatique zou 1106 euro zijn. En dan komen de bouwkosten er nog bij.)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ivm raytracing zal het dus Nvidea worden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben gebonden aan 1 winkel(Informatique). (Maakt sommige keuzes wat lastiger..)
Waar ik zelf aan zit te denk is een videokaart te nemen met raytracing. Mijn vermoeden is dat de nieuwe Flightsimulator daar gebruik van gaat maken. Helemaal zeker weten doe ik het natuurlijk niet. En het is nogal onzeker wanneer dat spel uitgaat komen en hij wil er niet op gaan wachten omdat er nu niet meer valt te spelen op zijn huidige pc.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Graag jullie feedback over deze build. Zie ik dingen over het hoofd, kunnen sommige dingen niet of kunnen ze beter? En speciaal een vraag over het geheugen. Diegene die ik gekozen heb zijn 2 losse modules, meestal koop je een set. Is dat een probleem? Of is er nog een ander merk wat goed werkt met Ryzen?

Hopelijk hebben jullie genoeg info en als er nog vragen zijn lees ik het graag. Alvast bedankt.

p.s. als jullie een voorstel hebben voor een scherm heb mag dat altijd (+/- € 250) ;)

Beste antwoord (via saxx07 op 24-04-2020 14:05)

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik ga het even enkel over de videokaart hebben: een gewone 2060 nemen om dan Ray Tracing als argument te gebruiken, lijkt me niet echt een goede reden. Een 2060 ondersteunt inderdaad RTX maar is meestal een maatje te klein daarvoor - de performance impact van RTX is significant. Met het huidige maximumbudget kan je een 2060 Super kaart kiezen - je behoudt dan wel de mogelijkheid om RTX aan te zetten maar die gaat het dan toch iets beter doen, deze kaart is ongeveer het equivalent van een 2070. Dit kost je op informatique wel al snel 100 euro+ meer, wat best een groot verschil is. En ook die kaart gaat niet 'ideaal' zijn voor RTX.

Een alternatief rond datzelfde budget is eventueel een 5700 XT (pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse bvb) te overwegen. Hiermee geef je de mogelijkheid tot RTX op maar krijg je significant wat rekenkracht bij. Kijk wel even na of er geen nieuwe driver-issues met de 5700 XT zijn, sommige mensen hebben er nogal wat pech mee. Dat kan een reden zijn om de kaart toch over te slaan.

Mogelijk belangrijker dan de ray tracing: zowel die 2060 S als de 5700 XT hebben 8 GB geheugen ipv de 6 GB in de 2060. 8 GB wordt aangeraden als recommended voor FS2020. Verder haalt de PC zeker de recommended (maar niet de "top") specs voor Flight Simulator 2020, deze zijn gisteren toevallig gepubliceerd

Helaas heb ik geen idee hoeveel de extra schermen invloed hebben op de hardware die je nodig hebt. Dat vraag je best aan mensen die FS e.d. spelen :)

Als budget primeert, zou ik gewoon de 2060 behouden en ervan uitgaan dat ray tracing aanzetten niet gaat gebeuren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxx07
Heeft er niemand iets aan te merken? Heb ik het dan zo goed samengesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De vraag is: Die bijschermen, gaan die mee in de simulatie? Dus voor een rondom cockpit view? Dan is de enkele 2060 de beperkende factor.

En wat is de reden voor een Micro/Mini formfactor? In het kader van koeling en prijs van componenten zou ik voor een full tower gaan, als er toch al een aantal schermen staan is het vast niet in de woonkamer.

[ Voor 43% gewijzigd door pagani op 23-04-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxx07
Op de bijscherm staan cockpit instrumenten. Op het hoofdscherm zie je het vliegtuig zelf zeg maar.

Ik heb die kast gekozen omdat ik hemzelf ook heb. En hij bevalt mijn goed.

Volgens mij hangt zijn huidige pc onder zijn buro. En die is ook ongeveer deze grootte. Maar misschien is iets groter wel een goed idee. Ga het overleggen met hem.

[ Voor 55% gewijzigd door saxx07 op 23-04-2020 10:28 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik ga het even enkel over de videokaart hebben: een gewone 2060 nemen om dan Ray Tracing als argument te gebruiken, lijkt me niet echt een goede reden. Een 2060 ondersteunt inderdaad RTX maar is meestal een maatje te klein daarvoor - de performance impact van RTX is significant. Met het huidige maximumbudget kan je een 2060 Super kaart kiezen - je behoudt dan wel de mogelijkheid om RTX aan te zetten maar die gaat het dan toch iets beter doen, deze kaart is ongeveer het equivalent van een 2070. Dit kost je op informatique wel al snel 100 euro+ meer, wat best een groot verschil is. En ook die kaart gaat niet 'ideaal' zijn voor RTX.

Een alternatief rond datzelfde budget is eventueel een 5700 XT (pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse bvb) te overwegen. Hiermee geef je de mogelijkheid tot RTX op maar krijg je significant wat rekenkracht bij. Kijk wel even na of er geen nieuwe driver-issues met de 5700 XT zijn, sommige mensen hebben er nogal wat pech mee. Dat kan een reden zijn om de kaart toch over te slaan.

Mogelijk belangrijker dan de ray tracing: zowel die 2060 S als de 5700 XT hebben 8 GB geheugen ipv de 6 GB in de 2060. 8 GB wordt aangeraden als recommended voor FS2020. Verder haalt de PC zeker de recommended (maar niet de "top") specs voor Flight Simulator 2020, deze zijn gisteren toevallig gepubliceerd

Helaas heb ik geen idee hoeveel de extra schermen invloed hebben op de hardware die je nodig hebt. Dat vraag je best aan mensen die FS e.d. spelen :)

Als budget primeert, zou ik gewoon de 2060 behouden en ervan uitgaan dat ray tracing aanzetten niet gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxx07
JackAvery schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:58:

Dank je wel voor je goede uitleg en onderbouwing. Het geeft weer wat om over na te denken. Ik ga nog wat van die kaarten vergelijken en dan ook kijken wat het verschil is in prestaties tussen de 2060 super en 2070. Ik dacht zelf ook al dat die 8gb geheugen beter zou zijn..maarja, budget blijft lastig om mee te stoeien. Maar vind het een leuke uitdaging.

Ik heb de "problemen" met die rx 5700 xt ook een beetje zitten volgen..Maar denk dat ik toch aan de Nvidea kant blijf. Maar blijft het toch wel beetje volgen.

Hetzelfde is wat er al eerder geschreven werd over de kast. Ook iets om over na te denken. Ik hoop dat er nog iemand komt die iets kan vertellen over het geheugen. Want 32 gb bij Informatique en dan ook nog Crucial is vrij lastig helaas. Of misschien is 4x8 nog een optie.

ohja en ik ga nog ff rondvragen in het fightsim forum :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-09 14:18
4x8 GB wordt afgeraden bij Ryzen. Ga dus voor 2x16 indien mogelijk

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxx07
Mortov Molotov schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:31:
4x8 GB wordt afgeraden bij Ryzen. Ga dus voor 2x16 indien mogelijk
@Mortov Molotov weet jij toevallig of er nog een ander merk geheugen goed werkt met ryzen? Behalve crucial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-09 14:18
Ik zou het écht niet weten, eerlijk gezegd. Zelf heb ik Corsair, en nergens last van, maar hier wordt dit neergemaaid. Ben dus blij dat ik een uitzondering ben.

Maar wat is er tegen Crucial 2x16 GB aan 3200 MHz? Die latjes bestaan toch?

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxx07
Mortov Molotov schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:46:
Ik zou het écht niet weten, eerlijk gezegd. Zelf heb ik Corsair, en nergens last van, maar hier wordt dit neergemaaid. Ben dus blij dat ik een uitzondering ben.

Maar wat is er tegen Crucial 2x16 GB aan 3200 MHz? Die latjes bestaan toch?
Is ook niets mis mee. Maar er stonden er maar weinig bij de winkel waar ik aan gebonden ben. Maar er staan nu meer op... Of ik had niet goed gekeken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
saxx07 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:07:
[...]

@Mortov Molotov weet jij toevallig of er nog een ander merk geheugen goed werkt met ryzen? Behalve crucial.
G.Skill Trident Z Neo zou het ook aardig doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Uszka op 23-04-2020 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxx07
Het is uiteindelijk toch de pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2060 Super Gaming OC 8G geworden. Ook nog wat andere dingen aangepast, dit ivm leveringsproblemen.

Iedereen bedankt voor de hulp. _/-\o_
Pagina: 1