Beste medetweakers,
Mijn huidige build is ondertussen weer 10+j oud en dringend aan vervanging toe.
Op mijn nieuwe build zou ik willen kunnen:
- werken (software development voornamelijk visual studio, SQL,...) Systeem moet dan ook stabiel zijn.
- tekenen (hobbymatig gebruik van Sketchup, Solidworks,...)
- gamen op 1440p / +100hz (redelijk casual, meestal single player RPG / RTS games zoals The Witcher of
de Anno reeks. Soms eens een shooter als CoD of een nieuwe BF)
Wat mag het systeem gaan kosten?
De complete build incl monitor mag 2000€ kosten waarvan ongeveer 500€ voor de monitor. Dit is geen harde grens, maar elke meerprijs moet ook een duidelijke meerwaarde bieden. Lager mag natuurlijk altijd mits geen grote concessies.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Oude Logitech keyboard en Razer muis kunnen nog even mee.
Hebben we weer iets om naar uit te kijken met kerst
.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik besef dat ik met de gekozen videokaart geen 144hz op 3440x1440 ga halen, maar een scherm gaat doorgaans wat langer mee dan een videokaart. Die laatste zal ik dan na een paar jaar eventueel upgraden.
Naar productiviteit toe is de extra werkruimte en "vloeiendheid" wel een must.
Verder denk ik dat 16GB ram voldoende is, anders zou ik wat meer kunnen uitgeven voor 32GB?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur qua processor gaat uit naar AMD simpelweg omdat ze meer cores voor hetzelfde geld bieden.
GPU maakt me het merk niet veel uit. Voor beide sta ik wel open voor suggesties.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De case mag niet te schreeuwerig zijn, liefst strak en clean. Een stille werking zou mooi meegenomen zijn, maar ik wil hier niet voor op performance inboeten (thermal throttling).
Voor het scherm zou ik liefst voor een ultrawide gaan (lijkt me geweldig voor alles wat ik ermee wil doen), en liefst meer dan 100Hz verversingssnelheid.
Ik doe geen video / foto bewerking dus calibratie en kleurechtheid is niet heel belangrijk voor mij.
Verder zou ik graag hebben dat de monitor niet te "gamey" is. Dus redelijk sober qua uiterlijk.
Ga je overklokken?
Niet noodzakelijk, maar als ik er op een redelijk makkelijke manier wat extra kan uitpersen, waarom niet.
Het mag dan wel niet ten koste gaan van stabiliteit.
Wat verwacht je van ons?[
Ik zou heel graag jullie mening hebben over dit systeem, aangezien ik er niet zo in thuis ben als velen hier.
Wellicht dat jullie betere opties hebben, of dingen kunnen aanmerken waar ik niet aan heb gedacht. (comptabiliteit, specs niet toegespitst op usecase,...).
Misschien nog een domme vraag maar, is het slim om nu een systeem te kopen aangezien Ryzen 4000 eraan zit te komen?
Dit is wat ik tot nu toe heb. (scherm is niet meer goed leverbaar, maar sta open voor een alternatief)
Ik kijk uit naar jullie antwoorden!
Mijn huidige build is ondertussen weer 10+j oud en dringend aan vervanging toe.
Op mijn nieuwe build zou ik willen kunnen:
- werken (software development voornamelijk visual studio, SQL,...) Systeem moet dan ook stabiel zijn.
- tekenen (hobbymatig gebruik van Sketchup, Solidworks,...)
- gamen op 1440p / +100hz (redelijk casual, meestal single player RPG / RTS games zoals The Witcher of
de Anno reeks. Soms eens een shooter als CoD of een nieuwe BF)
Wat mag het systeem gaan kosten?
De complete build incl monitor mag 2000€ kosten waarvan ongeveer 500€ voor de monitor. Dit is geen harde grens, maar elke meerprijs moet ook een duidelijke meerwaarde bieden. Lager mag natuurlijk altijd mits geen grote concessies.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Oude Logitech keyboard en Razer muis kunnen nog even mee.
Hebben we weer iets om naar uit te kijken met kerst
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik besef dat ik met de gekozen videokaart geen 144hz op 3440x1440 ga halen, maar een scherm gaat doorgaans wat langer mee dan een videokaart. Die laatste zal ik dan na een paar jaar eventueel upgraden.
Naar productiviteit toe is de extra werkruimte en "vloeiendheid" wel een must.
Verder denk ik dat 16GB ram voldoende is, anders zou ik wat meer kunnen uitgeven voor 32GB?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur qua processor gaat uit naar AMD simpelweg omdat ze meer cores voor hetzelfde geld bieden.
GPU maakt me het merk niet veel uit. Voor beide sta ik wel open voor suggesties.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De case mag niet te schreeuwerig zijn, liefst strak en clean. Een stille werking zou mooi meegenomen zijn, maar ik wil hier niet voor op performance inboeten (thermal throttling).
Voor het scherm zou ik liefst voor een ultrawide gaan (lijkt me geweldig voor alles wat ik ermee wil doen), en liefst meer dan 100Hz verversingssnelheid.
Ik doe geen video / foto bewerking dus calibratie en kleurechtheid is niet heel belangrijk voor mij.
Verder zou ik graag hebben dat de monitor niet te "gamey" is. Dus redelijk sober qua uiterlijk.
Ga je overklokken?
Niet noodzakelijk, maar als ik er op een redelijk makkelijke manier wat extra kan uitpersen, waarom niet.
Het mag dan wel niet ten koste gaan van stabiliteit.
Wat verwacht je van ons?[
Ik zou heel graag jullie mening hebben over dit systeem, aangezien ik er niet zo in thuis ben als velen hier.
Wellicht dat jullie betere opties hebben, of dingen kunnen aanmerken waar ik niet aan heb gedacht. (comptabiliteit, specs niet toegespitst op usecase,...).
Misschien nog een domme vraag maar, is het slim om nu een systeem te kopen aangezien Ryzen 4000 eraan zit te komen?
Dit is wat ik tot nu toe heb. (scherm is niet meer goed leverbaar, maar sta open voor een alternatief)
Ik kijk uit naar jullie antwoorden!
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X Boxed | € 299,- | € 299,- |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 ELITE | € 218,01 | € 218,01 |
1 | Videokaarten | Powercolor Red Devil RX 5700 XT | € 480,- | € 480,- |
1 | Behuizingen | NZXT H510 Zwart/Wit | € 78,99 | € 78,99 |
1 | Monitoren | Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1 Zwart | € 469,- | € 469,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 50,74 | € 50,74 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR | € 110,19 | € 110,19 |
1 | Voedingen | Corsair RM650 (2019) | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Solid state drives | XPG SX8200 Pro 1TB | € 162,64 | € 162,64 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.968,47 |