Wie herkent dit merk/type schakelmateriaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-12 23:54
Vorige week hebben mijn vriendin en ik de sleutel van ons eerste huurhuisje in ontvangst mogen nemen. Het is een jaren 30 appartement die wel een opfris beurtje kan gebruiken qua schilder en saus werk. DIt is verder geen probleem en gewoon leuk werk.

Een van de dingen waar ik mij persoonlijk erg aan stoor bij een vers gewitte muur zijn de afdekramen, schakelaars en stopcontacten. Deze zijn door vorige bewoners slecht afgeplakt (niet tijdelijk verwijderd) en hierdoor zitten sommige half onder de latex. Andere zijn weer sterk verkleurd/ vergeeld of er zijn stukjes vanaf gebroken.

De stopcontacten of schakelaars die het meest in het zicht zitten zou ik graag een opfrissbeurt willen geven/ vervangen. Het binnenwerk is allemaal nog prima en het zou dus alleen om de frontjes gaan.
Echter, van welk merk deze spullen zijn lijk ik maar niet achter te kunnen komen. Alle teksten en nummers die ik kan vinden heb ik in google gedrukt, maar daar lijkt niks relevants naar boven te komen.

De meest herkenbare woorden, of een combinatie daarvan, heb ik proberen te googlen:

NOVO
ALHINE
ALHLINE

Kan iemand van jullie, op basis van onderstaande foto`s, mij vertellen van welk merk en type deze spullen zijn? En waar dit eventueel nog te verkrijgen is?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTovvQg1T4K2ntw9YUb6KxSdrmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7khje6X3v6VV70TrpVQJZFrv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtqtIwW4paMPVZcgD2d43E24IKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NffYotoItAroxgzDldX0xBe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1jczTKWzvA7Ieu_3AU5-rRUqao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uumzjrcX9Azu6hJX7k9AYijZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiPIZweV4oEm-OLwUtamPgiNlyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzvID0hIJHqOepGEmnT92HYo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nW9wSKymZrf-fghuHKuyBJyEGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNY01QgfyEkBBseD2KtWdEXl.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via SpelFaut op 23-05-2020 23:41)

• wens
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-12 16:51
Dit is huismerk Karwei of Praxis van zo'n 15 jaar terug.

Alle reacties

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12 14:47
Even vooruitdenkend: stel dat je het merk hebt gevonden, hoe groot schat je de kans dat je losse frontjes kan kopen? Ik kan me niet herinneren ooit losse frontjes gezien te hebben namelijk.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Widow schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:53:
Even vooruitdenkend: stel dat je het merk hebt gevonden, hoe groot schat je de kans dat je losse frontjes kan kopen? Ik kan me niet herinneren ooit losse frontjes gezien te hebben namelijk.
Dan kom jij niet vaak in een bouwmarkt denk ik? Stapels van dat spul te krijgen hoor

Try SCE to Aux

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-12 08:42
Voor de meeste merken kun je gewoon frontjes kopen.
De vraag die bij mij in mijn hoofd schiet: wil je deze wel?
Waarom niet gelijk de doosjes vervangen voor een model wat iets mooier is :) ...

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:03
Widow schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:53:
Van ieder fatsoenlijk merk (Gira, Yung, B&J enzv) zijn de afdekkapjes, schakelwippen enzv. los te krijgen

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

• skai21
Smobbo schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:56:
Waarom niet gelijk de doosjes vervangen voor een model wat iets mooier is :) ...
En dan meteen niet meer Mat pakken, dan krijg je die vingervegen/gekleurde vlekken niet meer :)

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:40
Vraag me af of je dit nog kan vinden. Ziet er jaren 70/80 uit.

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
gruwelijk lelijk idd, lijkt wel van dat gamma spul.

persoonlijk zou ik alles vervangen voor:
Gira, Bush jaeger, Peha of Jung

of naar originele staat met van die bakelieten jaren 30 zooi. is weer helemaal hip geloof ik :)

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • Beste antwoord

• wens
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-12 16:51

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:31
skai21 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:56:
[...]

Van ieder fatsoenlijk merk (Gira, Yung, B&J enzv) zijn de afdekkapjes, schakelwippen enzv. los te krijgen
Het mooie van B&J is dan ook nog dat een afdekraampje van tegenwoordig nog steeds op een oude jaren 80 schakelwip past. Stopcontacten net zo: die oude gele vierkante voorplaatjes zet je zo weer een mooi fris witte reflex op.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-12 18:47
Volgens mij is dit wel eens verkocht onder het merk Plieger.

Desalniettemin, dit zijn wcds zonder randaarde. Ik zie op je foto in je inbouwdoos wel degelijk een een groen gele ader liggen.

Weggooien , en wat nieuws kopen direct voorzien van randaarde wcds.

• skai21
_JGC_ schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:00:
[...]

Het mooie van B&J is dan ook nog dat een afdekraampje van tegenwoordig nog steeds op een oude jaren 80 schakelwip past. Stopcontacten net zo: die oude gele vierkante voorplaatjes zet je zo weer een mooi fris witte reflex op.
Jup, bij mijn Gira ST55 ook :)

• SpelFaut
De huidige frontjes hebben inderdaad een plastic en goedkoop uiterlijk en zijn daardoor niet super mooi. Dat ben ik met je eens.
De doosjes vervangen voor iets mooiers is natuurlijk de beste optie, maar ook meteen de duurste. Zoals ik zei is het mijn eerste huurhuisje en ben ik niet van plan om hier (te) veel in te gaan investeren.

Mijn gedachte was om de meest in het oog springende frontjes te vervangen en de rest, achter de bank of gordijnen, te laten voor wat het is.

• ImNotnoa
  • Niet online
Galaxis schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:00:

Desalniettemin, dit zijn wcds zonder randaarde. Ik zie op je foto in je inbouwdoos wel degelijk een een groen gele ader liggen.

Dit ^

Vervangen die hap, al is het maar om de randaarde

Try SCE to Aux

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-12 23:26
De vraag is of het huis uberhaupt randaarde heeft in de rest van het huis.
Bij mij in de flat heb ik dat enkel in de keuken / badkamer stopcontact. Rest is allemaal ongeaard helaas ;(

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:54
Omdat al het schakelmateriaal in een huis vervangen aardig in de kosten kan lopen? Bovendien zie je de binnenkant Iet, dus daar hoeft van mij geen “mooier model” in. Op het schakelmateriaal van de bekendere merken passen veel verschillende frontjes. Zou kun je het uiterlijk dus veranderen zonder tevens net schakelmateriaal te vervangen. Dat is wat TS wil, althans TS geeft niet gezegd dat het exact hetzelfde frontje moet zijn.
ImNotnoa schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:02:
[...]

Vervangen die hap, al is het maar om de randaarde
Moet er wel een aardedraad liggen, anders wordt het nog duurder.

[ Voor 13% gewijzigd door cryptapix op 22-04-2020 14:06 ]

• corporalnl
DutchBat_ schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:01:
[...]

De huidige frontjes hebben inderdaad een plastic en goedkoop uiterlijk en zijn daardoor niet super mooi. Dat ben ik met je eens.
De doosjes vervangen voor iets mooiers is natuurlijk de beste optie, maar ook meteen de duurste. Zoals ik zei is het mijn eerste huurhuisje en ben ik niet van plan om hier (te) veel in te gaan investeren.

Mijn gedachte was om de meest in het oog springende frontjes te vervangen en de rest, achter de bank of gordijnen, te laten voor wat het is.
Kijk of je wat op een bouwmarkt kan vinden. ( sluit het elektra bijv af, of met goede doppen. en neem het doosje mee ) Gooi de oude platen niet weg, vaak moet je het in originele staat terug brengen.

• ImNotnoa
  • Niet online
cryptapix schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:04:
[...]

Moet er wel een aardedraad liggen, anders wordt het nog duurder.
Zie de eerste foto van TS (links)

Try SCE to Aux

• SpelFaut
corporalnl schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:57:
Vraag me af of je dit nog kan vinden. Ziet er jaren 70/80 uit.
wens schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:59:
Galaxis schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:00:

Plieger / Huismerk Praxis, Gamma of Karwei lijkt het wel veel op ja, als ik fotos op internet mag geloven. Lijkt inderdaad vrij oud en dus wss niet meer te krijgen.

Die aardedraad heb ik inderdaad ook zien liggen. Lijkt mij dat ze voorbedrade buizen gebruikt hebben bij de recentelijkste renovatie. Heb dan ook geen idee of ze verderop in de lasdozen wel aangesloten zijn.
cryptapix schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:04:
[...]

Zou kun je het uiterlijk dus veranderen zonder tevens net schakelmateriaal te vervangen. Dat is wat TS wil, althans TS geeft niet gezegd dat het exact hetzelfde frontje moet zijn.
Nee als ik het ga vervangen hoeft het niet perse hetzelfde frontje te zijn. Het zou wel aardig in de kosten schelen als het op het bestaande binnenwerk/schakelmateriaal zou passen.

Ben dus wel opzoek naar een budget oplossing en zeker niet van plan om alles te gaan vervangen. Had het mijn eigen koophuis geweest had het een ander verhaal geweest.
corporalnl schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:04:
[...]

Kijk of je wat op een bouwmarkt kan vinden. ( sluit het elektra bijv af, of met goede doppen. en neem het doosje mee ) Gooi de oude platen niet weg, vaak moet je het in originele staat terug brengen.
Dit zijn 2 goeie tips, dankjewel. Ik zal eens wat meenemen naar de bouwmarkt en vragen wat zij voor me kunnen betekenen.

[ Voor 11% gewijzigd door SpelFaut op 22-04-2020 14:20 ]

• corporalnl
DutchBat_ schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:18:
[...]

[...]

[...]

Plieger / Huismerk Praxis, Gamma of Karwei lijkt het wel veel op ja, als ik fotos op internet mag geloven. Lijkt inderdaad vrij oud en dus wss niet meer te krijgen.

Die aardedraad heb ik inderdaad ook zien liggen. Lijkt mij dat ze voorbedrade buizen gebruikt hebben bij de recentelijkste renovatie. Heb dan ook geen idee of ze verderop in de lasdozen wel aangesloten zijn.

[...]

Nee als ik het ga vervangen hoeft het niet perse hetzelfde frontje te zijn. Het zou wel aardig in de kosten schelen als het op het bestaande binnenwerk/schakelmateriaal zou passen.

Ben dus wel opzoek naar een budget oplossing en zeker niet van plan om alles te gaan vervangen. Had het mijn eigen koophuis geweest had het een ander verhaal geweest.

[...]

Dit zijn 2 goeie tips, dankjewel. Ik zal eens wat meenemen naar de bouwmarkt en vragen wat zij voor me kunnen betekenen.
Als het recentelijk gerenoveerd is, dan moet de verhuurder dit (laten) doen!
Het is sinds 1996 verplicht om randaarde te hebben bij nieuwbouw en renovatie.

Zou je verhuurder vragen over de wandcontactdozen. ( is nou niet echt veilig )

Weet je toevallig hoelang geleden het gerenoveerd is?

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je zou ze ook gewoon kunnen opschuren/schoonmaken en spuiten in de kleur die je wilt.

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

• SpelFaut
corporalnl schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:23:
[...]

Als het recentelijk gerenoveerd is, dan moet de verhuurder dit (laten) doen!
Het is sinds 1996 verplicht om randaarde te hebben bij nieuwbouw en renovatie.

Zou je verhuurder vragen over de wandcontactdozen. ( is nou niet echt veilig )

Weet je toevallig hoelang geleden het gerenoveerd is?
Ik heb geen idee hoelang dat geleden is. De inbouwdozen, gebruikte draad en het gebruik van die witte flexibele waterleidingen doen mij vermoeden dat het niet super lang geleden is. Of het voor 1996 gebeurt is durf ik niet te zeggen.

Binnenkort komt er een elektricien langs voor een andere situatie in de CV kast, wat ik nog veel gevaarlijker en niet acceptabel vond. Als ik hem tref zal ik hem eens naar de wcd`s vragen.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-12 18:07
Ik snap dat je het niet wil doen omdat het je eerste huurhuis is.
Denk dat de enige mogelijkheid een afwijkende front te hebben.

Misschien is het een optie in de woonkamer nieuwe te doen, en de overige kamers te oplappen met het oude spul?

Overigens is een jung stopcontact met randaarde maar 4,56 euro
https://www.elektramat.nl...as500-alpin-wit-a1520nww/

Komen alleen de lijstjes bij a 2,53 voor enkelvoudig, 4,37 voor dubbel.
https://www.elektramat.nl...-as500-alpin-wit-as581ww/
https://www.elektramat.nl...-as500-alpin-wit-as582ww/

Schakelaars wel opletten, de knop is 3,06 euro maar daar komt een schakelaar bij van 6,47
https://www.elektramat.nl...w-wisselschakelaar-506eu/
https://www.elektramat.nl...ar-as500-alpin-wit-as591/

En voor waar je geen aardedraad hebt (bijtrekken is soms niet te doen)
https://www.elektramat.nl...as500-alpin-wit-as511nww/

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 22-04-2020 15:15 ]

Verwijderd

https://www.amazon.de/-/n...NWW&qid=1587561316&sr=8-3

Koop er 10. Scheelt nog eens 1,20 per stuk.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Koop een willekeurig aantal en bespaar nog meer;
https://www.sandervunderi...it-hagelwit-a1520nww.html

€3,15 per stuk, ongeacht aantal.
Stad verder fietsen en ze zijn nog maar 3,15 ;)
Enkelvoudig a 1,48;
https://www.sandervunderi...wit-hagelwit-as581ww.html
Dubbel a 2,60;
https://www.sandervunderi...wit-hagelwit-as582ww.html
Schakelaar a 4,78;
https://www.sandervunderi...sselschakelaar-506eu.html
Wip a 2,01;
https://www.sandervunderi...wit-hagelwit-as591ww.html

Gratis verzenden vanaf €200 ipv €100, maar als je de prijzen vergelijkt kun je ook al snel wel verzendkosten betalen :+

[ Voor 68% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-04-2020 15:33 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:40
Als het een huurhut is dan zou ik me vooralsnog beperken tot schoonmaken / verf afkrabben / bleken.

• heuveltje
  • Laatst online: 30-12 15:26

heuveltje

KoelkastFilosoof

Rukapul schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:38:
Als het een huurhut is dan zou ik me vooralsnog beperken tot schoonmaken / verf afkrabben / bleken.
Ligt er aan hoe lang je er wilt wonen.
Ik woon nu 10 jaar in mijn huurwoning, en met de huidige markt zie ik dat de 1e 10 jaar ook niet meer veranderen.

Dan loont het best wel om wat te investeren in je eigen woongenot.
Daarnaast zijn wat afdekraampjes ook niet meteen de kosten.

* heuveltje is al 2 jaar aan het twijfelen over een overkapping en opnieuw te bestraten van de achtertuin. Dat zijn iets meer de bedragen waarbij je die afweging moet maken :)

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 22-04-2020 15:59 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-12 23:16

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Neem wat afdekplaatjes mee naar de bouwmarkt en kijk of ze toevallig passen met de huidige generatie bouwmarkt spullen? Meestal verandert er niet bijster veel en het zou mij niets verbazen als het gewoon past.

Xbox Live ID:Notna8310

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:13
Mocht je trouwens de vergeling/vuiligheid eruit willen krijgen; laat de plastic kapjes eens een nacht liggen in een bak schoonmaakazijn of een dichtgeknoopte vuilniszak met daarin een bakje ammonia (de ammonia dampen bijten alles dan schoon). Simpele huis-tuin-en-keuken middeltjes die het proberen altijd waard zijn (werkt vaak goed, en als het niet werkt dan heeft het je vrijwel niets gekost).

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-12 16:03
Wil je het echt goedkoop? Rolletje schuurpapier en een spuitbus witte lak werken ook prima om de boel er weer fris uit te laten zien.
Heb dit jaren geleden ook eens gedaan, en na 4 jaar (toen wij eruit gingen) zag alles er nog prima uit. Gewoon licht schuren met korrel 150ofzo, en dan primer en daarna lak, uurtje bezig, maar met afstand de goedkoopste optie (gok 10 euro alles bij de action samen).

• SpelFaut
Iedereen in dit topic bedankt voor zijn of haar input. Welke opties ik heb zijn mij duidelijk geworden.

- Verhuurder aanspreken op het feit dat de randaarde ontbreekt in de stopcontacten, en dat dat eigenlijk verplicht is. (Mits na 1996 verbouwd/gerenoveerd)
- Kiezen voor een ander merk schakelmateriaal en de meest in het oog springende plekken vervangen voor bijvoorbeeld het relatief goedkope spul van Jung. Als ik dan toch ga vervangen en, mits aanwezig, de aardedraad aansluiten.
- De spullen in de gewenste kleur spuiten en op die manier proberen op te frissen.
- Alles een keer goed schoonmaken en een nacht in schoonmaakazijn of ammonia laten liggen.
- Alles laten voor wat het is en niet te druk maken om een huurhuis.

Genoeg om overna te gaan denken. Dank jullie allen voor de genomen moeite.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:05
DutchBat_ schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:18:
[...]

Ga dit wel even na, voordat je nieuwe contactdozen met randaardecontact besteld. Als het contact er zit moet je hem aansluiten.

Let er daarnaast even op dat je in één ruimte geen contactdozen met aardcontact en contactdozen zonder mag mixen. Dus of alles met, of alles zonder.
corporalnl schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:04:
Gooi de oude platen niet weg, vaak moet je het in originele staat terug brengen.
Veel verhuurders zijn niet meer zo moeilijk met aanpassingen, laat staan met verbeteringen. @Verwijderd moet zijn contract er maar eens op nalezen maar soms mag je best veel. In mijn laatste huurwoning mocht ik complete badkamers of keukens vervangen, dakkapellen zetten, een aanbouw zetten, zelfs zonder toestemming te vragen aan de verhuurder. Ze adviseerden enkel om het even te melden, zodat ze bijvoorbeeld konden meedenken over eventueel benodigde bouwvergunningen. Zolang een aanpassing geen verslechtering was en de verhuurbaarheid niet teniet deed mocht zo'n beetje alles.

Alleen wel de eis dat installaties voldoen aan de normen. Dus @Verwijderd, lees het eerste stukje van mijn post nog even. ;) Als je dit aanpast en het goed doet, heb je bij veel verhuurders geen problemen. Maar doe je het verkeerd, dan krijg je waarschijnlijk de rekening gepresenteerd als je er weer vertrekt...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-12 08:28
je kan natuurlijk ook alles bleken zoals @Rukapul aangaf.

Dit kan volgens mij door "Retrobright" met minimale kosten.

Waterstofperoxide + UV ledjes in/om een bak plaatsen en de kleur wordt weer als nieuw. Wordt veel gedaan met oude spelcomputers en andere electronica.

Er staan veel duidelijke video's op youtube.

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/jdWRsjnVD3s/maxresdefault.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Mr. Blonde op 23-04-2020 13:11 ]

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12
Nog een tip, voor als je besluit te gaan schuren:

Gebruik geen gewoon (rolletje) schuurpapier hiervoor, maar pak zo'n schuurpad:
https://www.nicolaasverf.nl/product/siasponge-pad/
(link even voor de beeldvorming, hier zo te zien alleen per 10 te koop).

Dit zijn hele flexibele platte sponsjes, met aan beide zijden een fijne schuur"papier"laag.
(let op: er zijn van dit soort sponzen ook in een erg stugge variant te koop. Meestal wat dikker, die moet je dus niet hebben)
Werkt supergoed om niet-vlakke oppervlaktes mee op te schuren, of mat te maken, en kun je ook voor nat schuren gebruiken.
Met een beetje mazzel hoef je ze dan niet eens meer te spuiten..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpMOKBd9SYN9OzHOFyEPG28D5l8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6P5aJlttTPPJVt8j1HOGHFb.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 3% gewijzigd door BrainCrash op 23-04-2020 13:14 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-12 18:07
DutchBat_ schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:45:

- Kiezen voor een ander merk schakelmateriaal en de meest in het oog springende plekken vervangen voor bijvoorbeeld het relatief goedkope spul van Jung. Als ik dan toch ga vervangen en, mits aanwezig, de aardedraad aansluiten.
Check van tevoren waar je aardedraad hebt, want een stopcontact met randaarde aansluiten zonder aardedraad is echt not done. Dan moet je dus die stopcontacten zonder randaarde hebben.
- De spullen in de gewenste kleur spuiten en op die manier proberen op te frissen.
- Alles een keer goed schoonmaken en een nacht in schoonmaakazijn of ammonia laten liggen.
Spuiten heeft denk ik geen duurzaam resultaat, maar proberen kan altijd.
Schoonmaken valt zeker te proberen.
- Alles laten voor wat het is en niet te druk maken om een huurhuis.
Dat vind ik altijd zo'n raar advies.
Je woont er toch, dus mag het ook wel een beetje leuk eruit zien.

• heuveltje
  • Laatst online: 30-12 15:26

heuveltje

KoelkastFilosoof

DutchBat_ schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:45:
Iedereen in dit topic bedankt voor zijn of haar input. Welke opties ik heb zijn mij duidelijk geworden.

- Verhuurder aanspreken op het feit dat de randaarde ontbreekt in de stopcontacten, en dat dat eigenlijk verplicht is. (Mits na 1996 verbouwd/gerenoveerd)
-
Heb je daar een link van ?
Dat is alleen verplicht VZIW in de delen die je renoveert.

Ik heb afgelopen jaar een grote renovatie gehad vanuit de woningbouw(jaren 50woning), daarbij is ondermeer de groepenkast vervangen. Maar alle overige bekabeling en stopcontacten zijn gebleven.

Volgens hen hoeven ze die alleen te vervangen als er ook daadwerkelijk iets aan dat stopcontact gedaan word.

Verder is een stopcontact met randaarde, aangesloten zonder randaarde. 100 keer slechter dan gewoon een stopcontact zonder randaarde. Dan is het tenminste duidelijk dat die er niet is.

[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 23-04-2020 13:14 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• SpelFaut
Xander schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:07:
[...]

Ga dit wel even na, voordat je nieuwe contactdozen met randaardecontact besteld. Als het contact er zit moet je hem aansluiten.

Alleen wel de eis dat installaties voldoen aan de normen. Dus @Verwijderd, lees het eerste stukje van mijn post nog even. ;) Als je dit aanpast en het goed doet, heb je bij veel verhuurders geen problemen. Maar doe je het verkeerd, dan krijg je waarschijnlijk de rekening gepresenteerd als je er weer vertrekt...
Duidelijke tips, ga ik rekening mee houden. Dank!
Mr. Blonde schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:09:
je kan natuurlijk ook alles bleken zoals @Rukapul aangaf.

Dit kan volgens mij door "Retrobright" met minimale kosten.
Goeie tip! Als ik voor een derglijke oplossing kies ga ik me hier in verdiepen. Dank!
BrainCrash schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:12:
Nog een tip, voor als je besluit te gaan schuren:

Gebruik geen gewoon (rolletje) schuurpapier hiervoor, maar pak zo'n schuurpad:

Met een beetje mazzel hoef je ze dan niet eens meer te spuiten..
Is de moeite waard denk ik, dankje!
FRANQ schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:12:
Dat vind ik altijd zo'n raar advies.
Je woont er toch, dus mag het ook wel een beetje leuk eruit zien.
Tsja dat ben ik zeker met je eens. De spaarrekening moet het wel toelaten natuurlijk. Met het oog daarop kan het best een goed advies zijn.
Xander schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:07:
Let er daarnaast even op dat je in één ruimte geen contactdozen met aardcontact en contactdozen zonder mag mixen. Dus of alles met, of alles zonder.
FRANQ schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:12:
Check van tevoren waar je aardedraad hebt, want een stopcontact met randaarde aansluiten zonder aardedraad is echt not done. Dan moet je dus die stopcontacten zonder randaarde hebben.
heuveltje schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:13:
Verder is een stopcontact met randaarde, aangesloten zonder randaarde. 100 keer slechter dan gewoon een stopcontact zonder randaarde. Dan is het tenminste duidelijk dat die er niet is.
Hier ben ik van op de hoogte idd! Maar goed om nog een keer aan herinnerd te worden.
heuveltje schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:13:
[...]

Heb je daar een link van ?
Dat is alleen verplicht VZIW in de delen die je renoveert.

Ik heb afgelopen jaar een grote renovatie gehad vanuit de woningbouw(jaren 50woning), daarbij is ondermeer de groepenkast vervangen. Maar alle overige bekabeling en stopcontacten zijn gebleven.

Volgens hen hoeven ze die alleen te vervangen als er ook daadwerkelijk iets aan dat stopcontact gedaan word.
Je zou best gelijk kunnen hebben hoor, ik herhaal alleen wat mij eerder in dit topic verteld is. Het klinkt best logisch dat wanneer je een woonkamer renoveert je daar alles volgens de huidige specificatie moet doen. Als je op dat zelfde moment een slaapkamer niet aanraakt zou je daar ook niks aan de elektra hoeven moeten doen.

• nnjong
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-12 14:58
Wil je nog meer van de gruwel hebben ;p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irNQsongr2n6un2PgnJfjTx2Koc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oN9H9keNgckGaNG3aMONMcEM.jpg?f=fotoalbum_large

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:54
nnjong schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:08:
Wil je nog meer van de gruwel hebben ;p
[Afbeelding]
Moet je daarvoor een maand oud topic kicken?
Pagina: 1