Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nette domotica oplossing (inwall)maar....wifi/zwave/zigbee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik vind dit niet in het shelly topic horen

Eigenlijk wilde ik een "vraag" stellen en iets met shelly maar dan zonder wifi .. zwave/zigbee oid ..
Maar die zwave/zigbee (in wall) als je ze al vind zijn ze 2A tot 6A en 4x tot 5x zo duur..

Overal + is dat ze voorzien (kunnen) zijn van stroom meting, handig als je die informatie in je Home Automation wil benutten..

Waar ik nu op zoek naar ben is een nette per "stopcontact" / lamp/schakelaar oplossing .. ik heb nu al ikea tradfri dus die extenden + lampen ophangen .. (lamp koppelen aan de hub)

Ander nadeel is dat wifi niet door mijn hele huis reikt, dus per verdieping zou ik al 2 of meer AP's moeten hangen .. (ik wil niet 2 of meer SSID's per AP, ik wil echt aparte IN/Uit (radio kanaal) voor domotica en thuis gebruik. maar dat is een andere oplossing/zoektocht.
Hierom neig ik ook meer richting zwave/zigbee omdat die zelf al meer met mesh kunnen doen. (repeaters )

Maar goed,
de vraag .. ik zoek dus een nette manier zoals de shelly, om achter stopcontact/schakelaar(s) te monteren zodat ik stroom kan meten + kan schakelen (indien gewenst) .. voor leuke prijs .. (16A) dus zeg 10 tot 20 euro.

Tja vanalles

Alle reacties

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:57
Wat heb je zelf al gevonden en waarom voldoet dat niet aan je eisen?

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Patrick_6369 ik snap je vraag niet echt, .. in de OP staat veel uitgelegd/toegelicht ..
- de + en - punten van de producten die ik gevonden heb
- Amper limiet
- wifi (liever niet)
hoge prijs (10x 40,- is wel erg prijzig) vs 10x 11,- ofzo
dus fibaro/shelly/sonoff(min)/kaku zijn niet echt wat ik zoek (denk ik) om een greep uit in-wall oplossingen te doen.

en ik vraag juist of ik wat mis .. opties die ik nog niet "gezien' heb .. gaat wel om in-wall - home-automation

Tja vanalles

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:49
Denk voor wat je zoekt er niet een (veilige) oplossing is. Uiteraard heb je goedkoop chinese meuk, maar die zou ik echt niet in mijn muren achter mijn schakelmateriaal willen hebben ;-) over het algemeen zijn goedgekeurde inbouw zaken als dimmers, schakelaars etc. op z-wave, zigbee etc. allemaal rond de prijs range van 30 - 55 euro.

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:57
@vso sorry, zal wel aan mijn begrijpend lezen liggen.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:34
Ik zou dat ook graag zien, maar ik denk dat dat heel moeilijk gaat.
Als ik kijk naar de zwave/zigbee inbouw modules bij de diverse domotica webwinkels en dan zoek naar de goedkoopste, dan zit je al snel goed de 40 euro. Die heeft dan alleen lang niet die 16A die je wilt. Een paar honderd watt en dan is die klaar!

Ga ik kijken naar iets dat die 16A aan zou kunnen dat zit je ineens op "Z-Wave High Load Switch HE-HLS01", maar ja. Ook weer qua prijs veels te hoog.

Voor < 10.000 euro wil ik ook graag elektrisch rijden met een bereik van minimaal 600km. Ik betwijfel alleen of ik dat ga vinden ;)

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:26
Heb je toepassingen waarbij je meer dan 6A trekt? Fibaro is inderdaad duurder maar ik weet niet wat voor toepassingen jij in gedachten hebt dat je meer dan 1500W per stopcontact wil schakelen

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@basjuhh Precies .. veiligheid/gemak voor alles (@Casejunkie ) je wilt niet dat even het gourmetsetje op standje 8 personen / stofzuiger inpluggen je stopcontact in vlammetjes doet zetten (chinese troep) dus
2A x 230 = 460 Watt max
6A x 230 = 1380 Watt max
10A x 230 = 2300 Watt max
16A x 230= 3680 Watt max

10A tja .. erhm .. 95% van de tijd geen issue .. tenzij je kleine(re) lettertjes hebt voor denk aan 30minuten max Doorgaans is dit wel zat .. totdat (meestal) een ander gezinslid in een situatie komt waar wel ff 3500Wattjes op een stopcontactje gezet word. (continue)

Los van het protocol, waarom je het ertussen wilt hebben lijkt me duidelijk, meten en op "afstand" bedienen.
in de praktijk erg handig om bv een stijgend stroom verbruik van een koelkast/vriezer (defecten) te weten. of gewoon de kosten van een apparaat ..

@Groentjuh tja waarom kan die Shelly(one) dat dan wel ? Het is dat ik niet zo smd soldeer wizard ben maar als je een teardown bekijkt zou je haast de chip 1:1 met een zigbee/zwave variant kunnen vervangen (in theorie) dus je redenatie van auto is beetje misplaatst denk ik .. zigbee/zwave chips zijn ook zuiniger dan de wifi variant

Alleen ik koop liever een product kant en klaar, dan zelf te gaan prutsen met soldeerbout .. (veiligheid)

Tja vanalles

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:26
@vso Je wilt dus alle stopcontacten standaard voorzien van een unit. Dan snap ik het al meer.

Persoonlijk zou ik alleen de stopcontacten voorzien die je echt wilt schakelen of meten.
Z-wave en zigbee zijn relatief duur schakelmateriaal inderdaad tenzij je voor materiaal voor aliexpress gaat.

Heb je ook al nagedacht hoe je alles wilt gaan aansturen?

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:52
Maar wat zoek je nu, een relay achter een stopcontact (zo'n ding waar je bijv je stofzuiger in steekt) of een schakelaar achter je lamp schakelaar? Voor de 2e optie heb je toch vrijwel geen ampère voor nodig?

En over de prijs... Tja, iets kost nu eenmaal geld.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Dacuuu lampen hoeven niet per-se (tradfri van ikea is ook goed) .. maar opties hebben is goed :) alleen koppelen door bij de (ikea)gateway/hub te paren (ipv hub --> remote ,,, en dan remote --> lamp) maar dat geeft weer andere uitdagingen
(zoals in OP .. ik haat de ika schakelaar batterij oplossing) bij updaten zuipen ze wegens communicatie direct de batterij leeg ... :( (omdat dit via de hub -->schakelaar --> lamp gaat)

@Casejunkie niet alleen stopcontacten, ook gordijnen,rolluiken en rolgordijnen (ikea past niet te klein)
tja chineese meuk staat niet bekend om "veilig" en goedkoper zijn ze ook niet echt, los ervan ze hebben de zelfde beperkingen als de dure Fibaro (als voorbeeld) . 2A of 6A ..

Als je eigen product in china produceert dan kopieren ze het en verkopen het goedkoper onder merk x dus als er een zigbee hier te vinden is die aan mijn eisen voldoet, kans groot dat het veel euro goedkoper is in china .. alleen ander merk. zelfde formfactor enzomaar goed die zijn er nog niet redenen ??? weet ik veel

Domoticz draait hier al .. maar wellicht zijn er anderen ook nog geintresseerd .. die OpenHab ofzo draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 22-04-2020 17:12 ]

Tja vanalles

Pagina: 1