• adesign
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 17-10 09:47
Ik ben al 10 jaar lang in loondienst. Ik heb wel eens gehoopt om te gaan freelance, maar durfde niet ontslag te nemen en dan pas te gaan zoeken. Ik had mij dus eerst ingeschreven bij de kvk en ben toen gaan zoeken naar kleine freelance opdrachten die ik in mijn vrije tijd kon uitvoeren. Ik had dit ook netjes in mijn loondienst contract laten opnemen dat ik in eigen tijd gewoon opdrachten mag doen.

Ik had toen ergens in 2013 de kans gekregen om een 1e freelance opdracht te doen van 32 uur in eigen tijd. Later heb ik in 2019 nog een 2e opdracht kunnen doen van 224 uur. Tussen de 1e opdracht en de 2e opdracht was mijn onderneming op non actief gezet door de belastingdienst ivm geen activiteit. Dit heb ik dus tijdens de 2e opdracht weer moeten activeren.

factuur 1 (2013)
32 uur
2484,00 ex btw
521,64 btw (21%)
3005,64 incl btw

Met de inkomstenbelasting aangifte die ik in 2014 heb moeten voor het jaar 2013 had ik vele fiscale voordelen waarbij ik geloof ik niets heb moeten afdragen voor 1 opdracht van 32 uur.

factuur 1 (2019)
24 uur (gemaakt in april 2019)
1800,00 ex btw
378 btw (21%)
2178,00 incl. btw

factuur 2 (2019)
64 uur (gemaakt in mei 2019)
4800 ex btw
1008 btw (21%)
5808 incl. btw

factuur 3 (2019)
136 uur (gemaakt in juni 2019)
10200 ex btw
2142 btw (21%)
12342 incl. btw

Nu moet ik dit jaar weer een inkomstenbelasting aangifte doen voor het jaar 2019. Kan ik nu weer dezelfde fiscale voordelen krijgen als die ik in 2014 had gekregen? Of zijn er andere manieren waarbij je toch niet echt gezien wordt als ondernemer gezien het feit dat het maar 1 opdracht ging?

• Flatlinernl
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:00
Normaal gesproken ben je op deze manier geen ondernemer voor de inkomstenbelasting alleen voor de omzetbelasting. Wat zijn de fiscale voordelen waar je het over hebt?

In de inkomstenbelasting is dit normaal gesproken resultaat uit overige werkzaamheden.

• Recrush
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 00:51
Flatlinernl schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:34:
In de inkomstenbelasting is dit normaal gesproken resultaat uit overige werkzaamheden.
Dit is een vraag waar ik zelf met mijn aangifte ook mee zit. De exacte specificatie voor overige werkzaamheden op de aangifte is:
"Inkomsten uit overig werk (niet in loondienst of als ondernemer), zoals inkomsten.."
Hieruit interpreteer ik dat wanneer je ondernemer bent je deze inkomsten geheel niet bij inkomsten uit overig werk kunt invullen. Er wordt hier geen onderscheid genoemd tussen wel/niet ondernemen voor de omzet-/inkomstenbelasting.

Voorafgaand wordt er wel gevraagd of je ondernemer bent, gevolgd door de vraag of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent. Vul je daar nee in, dan wordt er ook niet verder gevraagd naar de hoogte van deze inkomsten.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@adesign alleen bij werk aan particulieren reken je BTW, aan ondernemer schrijf je 'BTW verlegd' Daarnaast vermeldt je het btw-identificatienummer van de afnemer op de factuur. Indien het aan ondernemer is en je enige opdrachtgever kan men denken dat je in verkapte loondienst bent. als zelfstandige dien je meer opdrachtgevers te hebben dan één.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online

t_captain

Moderator General Chat
Recrush schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:48:
[...]

Hieruit interpreteer ik dat wanneer je ondernemer bent je deze inkomsten geheel niet bij inkomsten uit overig werk kunt invullen.
Ondernemers voor de inkomstenbelasting doen een andere aangifte. Die lijkt op de normale aangifte, maar er zitten een aantal pagina's voor.

Die extra pagina's komen uit op een fiscale winstberekening. De fiscale winst minus ondernemersaftrek en winstvrijstelling telt mee als belastbaar inkomen (uit tegenwoordige arbeid) in box 1.
Er wordt hier geen onderscheid genoemd tussen wel/niet ondernemen voor de omzet-/inkomstenbelasting.
Dat is logisch.

IB en OB zijn aparte werelden. Alleen in de KOR zit er een afhankelijkheid waar voordeel KOR bijtelt aan fiscale winst, maar in het algemeen moet je de BTW en de inkomstenbelasting helemaal gescheiden zien.

In de aangifte IB wordt niet gesproken over BTW-ondernemerschap, alleen over IB-ondernemerschap.

• Crabro
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 26-11 15:58
Als je aspiraties hebt om voor jezelf te beginnen wordt je geacht wel een aantal zaken goed te snappen (en anders uit te besteden). Er zijn aardig wat goede bronnen (KvK, belastingdienst, ZZP-verbanden) die de basis goed uitleggen. Ik zou je dus ten zeerste aanraden deze eens te gaan lezen!

Verder op je vraag ingaande. Vanuit de IB zijn er toetsen (de fiscus heeft daar een aantal vragen voor) of je aangemerkt wordt als ondernemer en dit heeft gevolgen:
- wel ondernemer: recht op bepaalde aftrekposten (waarvan een aantal bv te maken hebben met het aantal uur dat je maakt)
- geen ondernemer: inkomsten worden gezien als overige inkomsten (en worden gewoon belast alsof het je loon is)

NB: of je bij de KvK oid ingeschreven staat of btw afdraagt doet niet ter zaken. Iedere "belastingsmaak" heeft zijn eigen toetsen.

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
Maakt het niet moeilijker dan het is. Je wilt graag zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling, die krijg je echter pas vanaf 1225 uur per jaar.
Doe daarom een simpele winst/verlies berekening en geef die op bij inkomsten uit overige werkzaamheden. Zolang je die 1225 uur niet haalt gelden voor elke euro die je verdient hebt dezelfde belastingtarieven.

• Recrush
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 00:51
t_captain schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:01:
[...]
Dat is logisch.

IB en OB zijn aparte werelden. Alleen in de KOR zit er een afhankelijkheid waar voordeel KOR bijtelt aan fiscale winst, maar in het algemeen moet je de BTW en de inkomstenbelasting helemaal gescheiden zien.

In de aangifte IB wordt niet gesproken over BTW-ondernemerschap, alleen over IB-ondernemerschap.
Klopt, omzetbelasting had ik daar niet bij moeten noemen :)

Edit: Nvt

[Voor 30% gewijzigd door Recrush op 22-04-2020 13:50]

• adesign
Even nog ter info. Ik heb in 2013 en 2019 netjes de omzetbelasting aangiftes gedaan. Die moet je ieder kwartaal doen.

Helaas ben ik niet toegekomen aan de 1225 uur per jaar. Dus dan kom ik niet in aanmerking voor dat fiscaal voordeel.

Ik had gehoopt dat ze mij niet zouden zien als ondernemer ivm dat ik maar 1 opdracht heb gedaan. Dat is namelijk nogal een vaag gebied van wanneer je als ondernemer wordt gezien of wanneer niet.

• peponline
  • Registratie: augustus 2003
  • Nu online
Hackus schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:58:
@adesign alleen bij werk aan particulieren reken je BTW, aan ondernemer schrijf je 'BTW verlegd' Daarnaast vermeldt je het btw-identificatienummer van de afnemer op de factuur. Indien het aan ondernemer is en je enige opdrachtgever kan men denken dat je in verkapte loondienst bent. als zelfstandige dien je meer opdrachtgevers te hebben dan één.
Let op, BTW verleggen kan niet zomaar, daar zijn ook regels aan gebonden:
https://www.belastingdien...ng/wanneer_btw_verleggen/

Je kunt dus prima BTW rekenen naar een ondernemer, deze kan die dan op zijn beurt weer als voorbelasting aftrekken.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Zo te lezen ben je geen ondernemer, maar iemand die naast zijn vaste baan af en toe iets bijklust.
Je hoeft dan ook geen aangifte te doen als ondernemer, maar deze extra inkomsten gewoon opgeven bij ''inkomsten uit overig werk''
wat @jadjong dus zegt hierboven :)

Hier kan je de ondernemerscheck doen, om te kijken of je ondernemer bent.
https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting

[Voor 3% gewijzigd door Fable op 22-04-2020 13:52]

• t_captain
  • Nu online

t_captain

Moderator General Chat
adesign schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:40:
Even nog ter info. Ik heb in 2013 en 2019 netjes de omzetbelasting aangiftes gefaan. Die moet je ieder kwartaal doen.

Helaas ben ik niet toegekomen aan de 1225 uur per jaar. Dus dan kom ik niet in aanmerking voor dat fiscaal voordeel.
Ondernemersaftrek is aan urencriterium gekoppeld. MKB-winstvrijstelling niet. Ook best interessant want het scheelt je zo'n 2300 euro aan belastbaar inkomen.

De vraag is: ben je ondernemer? Is er de combinatie van arbeid, kapitaal en ondernemerschap en zit er iets in je handelen dat op groei is gericht? Of is het alleen een vorm van arbeid?

• adesign
Eigenlijk was het gewoon bijverdienen. En om dit formeel te doen moest ik mij inschrijven bij de kvk en de belastingdienst. Wat is voor mij het meeste gunstige om nu te doen waarbij ik zo min mogelijk belasting moet gaan afdragen?

Scenario 1
Tijdens de inkomsten belasting aangifte aangeven dat ik wel onderneming heb gehad en dan daar het inkomen invoeren.

Scenario 2
Tijdens de inkomsten belasting aangifte aangeven dat ik geen onderneming heb gehad en dan het extra inkomen uit die ene opdracht invoeren bij ''inkomsten uit overig werk''.

• t_captain
  • Nu online

t_captain

Moderator General Chat
1 is gunstiger, scheelt pakweg 1000 euro.

Mits je bij een eventuele inspectie aannemelijk kunt maken dat je freelance werk ondernemen is. Heb je iets op je balans staan (de factor "kapitaal") of werk je met tools van de klant? En is er wel of geen sprake van latent gezag, en dan gezag dat verder gaat dan de normale macht die een klant over zijn leveranciers heeft?

• adesign
t_captain schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:20:
1 is gunstiger, scheelt pakweg 1000 euro.

Mits je bij een eventuele inspectie aannemelijk kunt maken dat je freelance werk ondernemen is. Heb je iets op je balans staan (de factor "kapitaal") of werk je met tools van de klant? En is er wel of geen sprake van latent gezag, en dan gezag dat verder gaat dan de normale macht die een klant over zijn leveranciers heeft?
Heb jij enig idee wat er achter die 1000 euro zit? Is dat de startersaftrek die in 2019 vastgesteld is op € 2.123? Waarbij jij dat hebt omgerekend naar netto 1000 euro?

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
adesign schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:26:
[...]

Heb jij enig idee wat er achter die 1000 euro zit? Is dat de startersaftrek die in 2019 vastgesteld is op € 2.123? Waarbij jij dat hebt omgerekend naar netto 1000 euro?
Nee startersaftrek/ondernemersaftrek krijg je alleen als je voldoet aan het urencriterium. Het verschil zit in de MKB winstvrijstelling van 14%

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Fable
  • Niet online
adesign schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:57:
Eigenlijk was het gewoon bijverdienen. En om dit formeel te doen moest ik mij inschrijven bij de kvk en de belastingdienst. Wat is voor mij het meeste gunstige om nu te doen waarbij ik zo min mogelijk belasting moet gaan afdragen?

Scenario 1
Tijdens de inkomsten belasting aangifte aangeven dat ik wel onderneming heb gehad en dan daar het inkomen invoeren.

Scenario 2
Tijdens de inkomsten belasting aangifte aangeven dat ik geen onderneming heb gehad en dan het extra inkomen uit die ene opdracht invoeren bij ''inkomsten uit overig werk''.
Je mag niet zomaar kiezen of je als ondernemer aangifte wilt doen. Je moet ondernemer zijn om als ondernemer aangifte te doen en dat ben jij volgens je verhaal gewoon niet.
Als je die ondernemerscheck een paar posts terug even invult kan je zelf zien dat je 100% geen ondernemer bent.

• t_captain
  • Nu online

t_captain

Moderator General Chat
adesign schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:26:
[...]

Had ik toch al beantwoord? MKB-winstvrijstelling. Telt op tot 2300 euro = pakweg 1000 belastingvoordeel.

Starteraftrek is niet van toepassing. Dat is namelijk een verhoging van de zelfstandigenaftrek voor startende ondernemers. Die hele zelfstandigenaftrek is aan het urencriterium gekoppeld, dus ook de startersaftrek.

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:58:
@adesign alleen bij werk aan particulieren reken je BTW, aan ondernemer schrijf je 'BTW verlegd' Daarnaast vermeldt je het btw-identificatienummer van de afnemer op de factuur.
Nee, je rekent altijd BTW bij Nederlandse afnemers tenzij de verleggingsregeling van toepassing is, jouw afnemer zal dat aangeven. Voor wat freelance werk zal in de praktijk verlegging niet voorkomen.

• jadjong
  • Nu online
Fable schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:29:
[...]

Je mag niet zomaar kiezen of je als ondernemer aangifte wilt doen. Je moet ondernemer zijn om als ondernemer aangifte te gaan doen en dat ben jij volgens je verhaal gewoon niet.
Als je die ondernemerscheck een paar posts terug even invult kan je zelf zien dat je 100% geen ondernemer bent.
In de huidige aangifte kan je gewoon kiezen welke variant je wil en de computer zal het een rotzorg zijn.: >:) Officieel moet je een herbeoordelingsverzoek indienen. Als je niet weet of je wel/geen ondernemer bent volgens de BD is het sowieso wel handig om ze eens te contacteren.

@TS vroeger had je twee verschillende aangiftes, inloggen op bd.nl en als de aangifte voor ondernemers klaar stond vond de BD je een ondernemer. :P Nu zou ik niet weten waar je het terug kan vinden.Dat de MKB-winstvrijstelling sinds 2010 niet meer achter het urencriterium zat was mij ook ontgaan. 8)7

• Fable
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:36:
[...]

In de huidige aangifte kan je gewoon kiezen welke variant je wil en de computer zal het een rotzorg zijn.: >:) Officieel moet je een herbeoordelingsverzoek indienen. Als je niet weet of je wel/geen ondernemer bent volgens de BD is het sowieso wel handig om ze eens te contacteren.

@TS vroeger had je twee verschillende aangiftes, inloggen op bd.nl en als de aangifte voor ondernemers klaar stond vond de BD je een ondernemer. :P Nu zou ik niet weten waar je het terug kan vinden.Dat de MKB-winstvrijstelling sinds 2010 niet meer achter het urencriterium zat was mij ook ontgaan. 8)7
De computer maakt het inderdaad niks uit, daar kan je ook invullen dat je 10k zorgkosten hebt gemaakt.
Maar ik ga er vanuit dat iedereen hier eerlijk is en dan kan je niet zomaar kiezen om als ondernemer aangifte te gaan doen omdat dit belastingtechnisch voordeliger is.
Vul het gewoon naar waarheid in en als die check zegt dat je geen ondernemer bent, ben je het hoogstwaarschijnlijk ook niet.

Of je vult het in als ondernemer en doet bij een controle alsof je nergens van weet. Je zal dan hooguit opnieuw aangifte moeten doen en de extra belasting moeten betalen.

• adesign
Bedankt voor de info allemaal. Het blijft een beetje een vaag iets bij de BD. Je staat wel ingeschreven bij de kvk/bd en hebt netjes omzet belasting betaald. En ondanks dat is het nog steeds vaag of je nu als ondernemer gezien wordt voor de inkomstenbelasting.

• Fable
  • Niet online
adesign schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:02:
Bedankt voor de info allemaal. Het blijft een beetje een vaag iets bij de BD. Je staat wel ingeschreven bij de kvk/bd en hebt netjes omzet belasting betaald. En ondanks dat is het nog steeds vaag of je nu als ondernemer gezien wordt voor de inkomstenbelasting.
Ondernemer voor de omzetbelasting of
Ondernemer voor de inkomstenbelasting zit inderdaad verschil in.

• Themus
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 09:43
Je kan ook voor 2020 gebruik maken van de nieuwe KOR regeling. Onder de 20k omzet geen BTW plicht meer. Je hoeft geen Btw meer aftedragen en je kan het ook niet meer aftrekken. Hoef je ook geen Btw aangifte meer te doen. Wel moet je de ontheffing aanvragen om mee te doen aan de KOR regeling.

• t_captain
  • Nu online

t_captain

Moderator General Chat
De oude KOR was gunstiger. Wie daaronder viel, mocht wel BTW factureren maar hoefde het onder een bepaalde drempel niet af te dragen. Pure winst :) Overigens was die dempel zo laag dat TS met omzet 2019 er ruim boven zat.

Nieuwe KOR is alleen een vermindering van administratieve lasten. Je verdient er geen cent mee.

• Themus
t_captain schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:02:
De oude KOR was gunstiger. Wie daaronder viel, mocht wel BTW factureren maar hoefde het onder een bepaalde drempel niet af te dragen. Pure winst :) Overigens was die dempel zo laag dat TS met omzet 2019 er ruim boven zat.

Nieuwe KOR is alleen een vermindering van administratieve lasten. Je verdient er geen cent mee.
Oude KOR was idd mooie regeling. Einde van het jaar tegen mensen zeggen investeer nog snel even zodat ze er precies invielen. Aan de oude KOR Zat overigens geen omzetdrempel. Genoeg ondernemers gezien met 100k omzet maar door veel investeringen/kosten toch gebruik van de KOR konden maken. Oude KOR gunstig voor echte kleine ondernemers. Nieuwe KOR gunstig voor mensen met weinig kosten en omzet tot 20k.

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15-09 03:45
Die oude KOR snap ik niet helemaal. Indien je niet meer dan bepaald bedrag aan BTW in rekening hebt gebracht draag je die niet af maar valt het onder de omzet toch? Het was geen pure winst maar inkomen waar je daarna IB over betaalt?

Indien je niet echt naast je baan dit soort klussen stelselmatig doet is het niet direct verplicht er een KvK bedrijf van te maken en kan je geen BTW in rekening brengen trouwens want je hebt geen BTW nummer. Je geeft het dan op als inkomen uit overig werk lijkt me. Trek wel je kosten er vanaf.

• Themus
LucyLG schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 02:32:
Die oude KOR snap ik niet helemaal. Indien je niet meer dan bepaald bedrag aan BTW in rekening hebt gebracht draag je die niet af maar valt het onder de omzet toch? Het was geen pure winst maar inkomen waar je daarna IB over betaalt?
Klopt wat je zegt. Als je niet meer dan in totaal in een heel jaar 1883 ( wel met afbouw) btw had moeten betalen dan viel je in de KOR. bedrag wat je dan terugkrijgt wordt als baat opgeteld bij je winst en betaal je belasting over.

• t_captain
  • Nu online

t_captain

Moderator General Chat
Oude KOR leverde daadwerkelijk voordeel op, weliswaar belast, maar een ondernemer kon een saldo hebben aan BTW dat hij niet of verminderd hoefde af te dragen.

Nieuwe KOR levert niets op behalve het gemak van een administratieve vrijstelling.

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15-09 03:45
Heb je voor de KOR toestemming nodig eigenlijk?

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
LucyLG schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:15:
Heb je voor de KOR toestemming nodig eigenlijk?
Je moet je er ieder geval wel voor aanmelden tegenwoordig: https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

Bij de oude KOR was het een kwestie van de aangifte van de omzetbelasting juist invullen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• adesign
Ben bezig met de inkomsten belasting en heb gekozen voor dat ik een onderneming heb. Iemand ervaring met boekwaarde begin en het einde van het jaar (balans activa/passiva)? Mijn onderneming had begin 2019 0 euro en aan het einde 0 euro. In de tussentijd 1 opdracht gehad en het hele bedrag 16800e als loon uitbetaald. Ik heb geen kosten gemaakt omdat ik gewoon thuis op de laptop werk.

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:45
adesign schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:12:
Ben bezig met de inkomsten belasting en heb gekozen voor dat ik een onderneming heb. Iemand ervaring met boekwaarde begin en het einde van het jaar (balans activa/passiva)? Mijn onderneming had begin 2019 0 euro en aan het einde 0 euro. In de tussentijd 1 opdracht gehad en het hele bedrag 16800e als loon uitbetaald. Ik heb geen kosten gemaakt omdat ik gewoon thuis op de laptop werk.
Heb je deze check wel eens doorlopen? https://www.belastingdien...oor_de_inkomstenbelasting

Het lijkt me sterk dat je een ondernemer bent voor de inkomstenbelasting aangezien je o.a. maar 1 klant had, er geen continuïteit in je bedrijfsvoering zit omdat maar 3 maanden gewerkt hebt je geen investeringen hebt gedaan en daar risico mee loopt etc

• jadjong
  • Nu online
adesign schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:12:
17K bij priveontrekkingen invullen.

• jadjong
  • Nu online
Hielko schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:12:
[...]

Heb je deze check wel eens doorlopen? https://www.belastingdien...oor_de_inkomstenbelasting

Het lijkt me sterk dat je een ondernemer bent voor de inkomstenbelasting aangezien je o.a. maar 1 klant had, er geen continuïteit in je bedrijfsvoering zit omdat maar 3 maanden gewerkt hebt je geen investeringen hebt gedaan en daar risico mee loopt etc
Die lijst is mooi om te bepalen wat het in theorie kan zijn. Als hij bij de belastingdienst op dit moment bekend staat als ondernemer voor de inkomstenbelasting kan hij dat ook zo invullen, ongeacht of het daadwerkelijk ondernemend. Pas als daar iemand wakker wordt of je zelf een briefje stuurt verandert die status.
Standaard ben je na aanvragen van BTW nummer vaak ondernemer voor de inkomstenbelasting, waarom zou je anders dat nummer nodig hebben... Pas als het algoritme na een paar aangiftes het niet helemaal vertrouwd komt er een medewerker aan te pas en als die er ook geen brood in ziet krijg je een briefje thuis over een herbeoordeling. Vroeger was dat nog makkelijker want toen verdween de aangifte voor ondernemers van de website. :P
Als de TS niet meer weet of hij wel/niet als ondernemer gezien wordt moet hij even contact opnemen met de belastingdienst.

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:45
jadjong schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:03:
[...]

Die lijst is mooi om te bepalen wat het in theorie kan zijn. Als hij bij de belastingdienst op dit moment bekend staat als ondernemer voor de inkomstenbelasting kan hij dat ook zo invullen, ongeacht of het daadwerkelijk ondernemend. Pas als daar iemand wakker wordt of je zelf een briefje stuurt verandert die status.
Standaard ben je na aanvragen van BTW nummer vaak ondernemer voor de inkomstenbelasting, waarom zou je anders dat nummer nodig hebben... Pas als het algoritme na een paar aangiftes het niet helemaal vertrouwd komt er een medewerker aan te pas en als die er ook geen brood in ziet krijg je een briefje thuis over een herbeoordeling. Vroeger was dat nog makkelijker want toen verdween de aangifte voor ondernemers van de website. :P
Als de TS niet meer weet of hij wel/niet als ondernemer gezien wordt moet hij even contact opnemen met de belastingdienst.
Zo werkt dat niet. Überhaupt bestaat er niet zoiets om als ondernemer bekend te staan voor de inkomstenbelasting. Waar je waarschijnlijk mee in de war bent is de omzetbelasting, maar zoals al meerdere malen in dit topic uitgelegd staat dat in principe helemaal los van de inkomstenbelasting.

• jadjong
  • Nu online
Hielko schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:30:
[...]

Zo werkt dat niet. Überhaupt bestaat er niet zoiets om als ondernemer bekend te staan voor de inkomstenbelasting. Waar je waarschijnlijk mee in de war bent is de omzetbelasting, maar zoals al meerdere malen in dit topic uitgelegd staat dat in principe helemaal los van de inkomstenbelasting.
Zo werkt het wel. Het staat zelfs in de link die je deelt.
Onder welke bron uw inkomsten vallen, is afhankelijk van een aantal factoren. De wet en de rechtspraak stellen bepaalde eisen waaraan ondernemers moeten voldoen. Na uw aanmelding beoordelen wij aan de hand van uw omstandigheden of u aan die eisen voldoet.
Als je niet meer weet wat de uitkomst van deze beoordeling is moet je ze even bellen, niet op goed geluk een aangifte invullen.

• DCV191283
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 09:27
Er gebeurt hier best wel iets bijzonders moet ik zeggen. TS vraag of hij ondernemer is en wil daar graag advies over. Het advies wordt redelijk serieus genomen totdat hij hoort dat hij € 1000 netto meer overhoud als hij ondernemer is. Daarna wordt er eigenlijk niet meer gereageerd op het overgrote deel van de negatieve antwoorden op de vraag of hij ondernemer is. Een aangifte IB is niet een spelletje waarbij je aan het eind van de aangifte zoekt naar het meest voordelige antwoord, het is een formulier waarbij je aangeeft dat je het naar eer en geweten invult.

Voor m'n werk vul ik dagelijks aangiftes in, als je bij mij langs komt en de situatie schetst zoals je dat nu doet zou ik best nog wel wat vragen hebben, maar in eerste instantie is mijn antwoord echt dat je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent. Er is hier al meerdere keren een lijstje gepost waar je, als je dat eerlijk beantwoord, denk ik tot dezelfde conclusie komt.

Dan ga je vervolgens zelf je aangifte invullen, zegt dat je ondernemer bent en hebt geen idee hoe je een balans invult. Ik wacht even een maand of 4 af op een volgend topic met als titel: Help! De Belastingdienst stuurt mij een naheffingsaanslag, kunnen jullie vertellen waarom ze boos zijn?"

Zoek een administratiekantoor op de hoek van de straat (liefst wel één die aangesloten bij een brancheorganisatie), een accountant heb je hiervoor echt niet nodig, maar wel iemand die weet wat hij doet.

En laat even duidelijk zijn, misschien ben je wel ondernemer, met een paar aanvullende vragen is dat wel te bepalen, maar bespaar jezelf een hoop ellende door voor € 125 je aangifte te laten, je hebt afgelopen jaar voldoende winst gemaakt op je extra werk, tja daar staan dan ook wel eens kosten tegenover...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 08:47
@DCV191283 Exact dat.
Verder, nu lekker ondernemertje spelen voor de belastingdienst, er komt een vlag bij je naam want je bent ondernemer, mogelijk startend en ineens op een gegeven moment zie daar die brief op de mat, of je even van 2 jaar de administratie met urenverantwoording wilt laten zien aan de inspecteur. Die inspecteur zal ook concluderen dat je geen ondernemer bent en dan verschijnt er vanzelf een zielig topic dat de belastingdienst even een paar duizend euro ineens komt ophalen, met rente en mogelijk fraude toeslag.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee