Hoge temperaturen met ryzen 2600x en mugen 5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:19
Door het thuiswerken raak ik af en toe een beetje afgeleid, door of tweakers of toevallig youtube. Nu kwam ik een bericht tegen over case fans waardoor ik getriggered werd om te kijken hoe mijn setup was en te kijken of er iets te verbeteren valt.

Nu viel mij op dat onder prime95 en powermax dat de CPU temperaturen vrij hoog opliepen. Alleen CPU test in powermax kwam ik tot 85 graden en gecombineerd met GPU tot net boven de 90 graden. Ik heb deze setup al een jaar of 2, de eerste die ik van scratch zelf heb gebouwd dus kan zo maar zijn dat de koelpasta niet goed zit of de koele niet goed aangedrukt etc.. Maar voordat ik iets wilde gaan doen zoals koelpasta vervangen, wilde ik toch even zeker weten of dit niet stiekem toch normaal is.

Idle: 40-50 graden
Gamen: 60-70 graden (snelle test gedaan met Withcer 3 op 1440P en max settings)
Prime: 85-95 graden

Temperaturen zijn uit HWmonitor maar wijken niet af van Ryzen master.

Dit is mijn setup

#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed
1MoederbordenASRock X470 Master SLI
1VideokaartenXFX Radeon RX 580 GTS XXX Edition 8GB
1BehuizingenNZXT S340 Zwart
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition
2Geheugen internG.Skill Sniper X F4-3600C19D-16GSXWB
1VoedingenSeasonic Focus Plus 550 Gold
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB

Ik heb 2 case fans (DC) die op 500 rpm draaien. De eerste zit boven de processor om de lucht naar boven te blazen, de 2e zit voorin onderaan als intake fan. Ik zou deze nog kunnen verplaatsen om de lucht achter de processor naar buiten te blazen, maar aangezien de mugen al 2 fans heeft en eentje vrij dicht tegen de die fan positie aanzit was mijn verwachting dat de toegevoegde waarde laag was of zelfs negatief.

Zijn de temperaturen die ik zie heel gek?
En wat zou ik het beste kunnen doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:30

Thomg

Aww yiss

Wat gebeurt er als je de kast opendoet en de cpu onder load zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:01
Is hij overgeklokt? ( ook niet perongeluk automatisch? )
Zit de koeler niet vol stof?
Hoe was het aan het begin?

De temperaturen zijn normaal met een stockcooler. Je zou verwachten dat met deze het beter zou moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Thomg schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:28:
Wat gebeurt er als je de kast opendoet en de cpu onder load zet?
Kast open scheelt een paar graden, dan komt hij nog tot 82-83 graden.
corporalnl schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:38:
Is hij overgeklokt? ( ook niet perongeluk automatisch? )
Zit de koeler niet vol stof?
Hoe was het aan het begin?

De temperaturen zijn normaal met een stockcooler. Je zou verwachten dat met deze het beter zou moeten gaan.
Overgeklokt zou inderdaad kunnen, zal vanavond eens even kijken. Heb wel een paar keer met de BIOS zitten spelen, kan maar zo zijn dat ik de auto overklok functie heb aangezet, maar dat is dan al een tijdje geleden gebeurd. Ik heb wel een paar maanden geleden 2 extra geheugenbankjes toegevoegd waarnaar mijn PC redelijk onstabiel werd (BSOD om de 15 min ofzo). Wat ik her en der las is dat 4 slots icm ryzen heel vaak voor problemen zorgt. Ik heb toen (dacht ik) de spanning iets verhoogd naar het geheugen. Zal vanavond even kijken.

Koeler is zo goed als stof vrij. PC staat op een bureau en is relatief weinig gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 21:47
cold_as_ijs schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:13:
[...]

[...]

Overgeklokt zou inderdaad kunnen, zal vanavond eens even kijken. Heb wel een paar keer met de BIOS zitten spelen, kan maar zo zijn dat ik de auto overklok functie heb aangezet, maar dat is dan al een tijdje geleden gebeurd. Ik heb wel een paar maanden geleden 2 extra geheugenbankjes toegevoegd waarnaar mijn PC redelijk onstabiel werd (BSOD om de 15 min ofzo). Wat ik her en der las is dat 4 slots icm ryzen heel vaak voor problemen zorgt. Ik heb toen (dacht ik) de spanning iets verhoogd naar het geheugen. Zal vanavond even kijken.

Koeler is zo goed als stof vrij. PC staat op een bureau en is relatief weinig gebruikt.
Kijk naar je voltages ik heb naast de 3600x ook de 2600x. 2600X wordt gekoeld met
Cooler Master Hyper 212 Black Edition en die wordt niet warmer dan 75 graden in prime 95 small FFT.

Bij mijn 2600x op https://tweakers.net/pric...orus-b450-pro-rev-10.html moederbord heb ik de optie om vcore en soc voltage op auto of "normal" in te stellen. Ik heb het gezet op "normal" op auto willen moederbord fabrikanten nogal "enthousiast" zijn. Als je dat niet kan probeer een heel laag -offset (-0.0125). Dit voorkomt normaliter dat moederborden te hoge voltages naar CPU "stuurt".

Succes

Edit: Net gekeken temp komt niet boven 80 graden. (net gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:59
cold_as_ijs schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:13:
[...]

[...]

Dat noem ik niet een paar graden als met kast open zoveel verschil uitmaakt.

Dan er mermoed ik echt iets niet in orde met de koeling binnenin de kast.
Heb je een foto van de binenkant?
En dan vooral een foto van de fans in van zowel de kast als cpu.

Die overclockfunctie kan echt damatisch veel verschil maken in temp,zeker checken of die aanstat op niet

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 22-04-2020 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
freaky35 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:37:
[...]

Dat noem ik niet een paar graden als met kast open zoveel verschil uitmaakt,dan is er wat niet in orde met de koeling binnenin de kast.
Heb je een foto van de binenkant?
En dan vooral van de koelers van zowel de kast als cpu.

Die overclockfunctie kan echt damatisch veel verschil maken in temp,zeker checken of die aanstat op niet
Had hier wat duidelijker in moeten zijn, 82-83 met powermax CPU only met kast open en 85 met kast gesloten. Hij schiet tot boven de 90 als de GPU ook nog eens volle back staat te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:59
cold_as_ijs schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:42:
[...]

Had hier wat duidelijker in moeten zijn, 82-83 met powermax CPU only met kast open en 85 met kast gesloten. Hij schiet tot boven de 90 als de GPU ook nog eens volle back staat te blazen.
Dan kan het systeem de warmte niet kwijt.
Blaast de GPU de warme lucht binnenin de kast of blaast deze het buiten de kast.

Ik heb vaak zat gpu's gehad die een koeler die de warmte juist de in de kast gooit,met als gevolg dat het systeem warmer word als dat de bedoeling is.

Indien dit het geval is,zeker checken of je genoeg fans heb die koele lucht de kast inblaast en ook genoeg fans hebt die de warmte uit de kast uitblaast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
WildWilly schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:11:
[...]

Kijk naar je voltages ik heb naast de 3600x ook de 2600x. 2600X wordt gekoeld met
Cooler Master Hyper 212 Black Edition en die wordt niet warmer dan 75 graden in prime 95 small FFT.

Bij mijn 2600x op https://tweakers.net/pric...orus-b450-pro-rev-10.html moederbord heb ik de optie om vcore en soc voltage op auto of "normal" in te stellen. Ik heb het gezet op "normal" op auto willen moederbord fabrikanten nogal "enthousiast" zijn. Als je dat niet kan probeer een heel laag -offset (-0.0125). Dit voorkomt normaliter dat moederborden te hoge voltages naar CPU "stuurt".

Succes

Edit: Net gekeken temp komt niet boven 80 graden. (net gezien)
Hij staat op OC change mode ASROCK setting (whatever dat exact betekend :D). En natuurlijk op auto. Ik heb deze op manual gezet dan staat er clock speed 3600 mhz en CPU voltage 1.1875 V. Ik ga ervan uit dat dit dus ook de voltage setting in auto is?

Met deze setting kom ik dus tot ~82-83 graden met clock speeds van 3800 - 3825 met de kast open. Let wel GPU staat netjes idle.

Heb de voltage verlaagd naar 1.175 V en opnieuw gedraaid. Leek weinig te doen in de temperatuur maar iets hogere clocks 3825-3850 MHz.

Wat ik her en der op het internet lees is dat de meeste al standaard op de 4 GHz en dat AMD de clock omhoog gooit afhankelijk van de CPU temp, dus klinkt alsof mijn CPU gewoon slecht gekoeld wordt dus mogelijk koelpasta probleem aangezien de mugen 5 gewoon schoon is. Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
cold_as_ijs schreef op woensdag 22 april 2020 @ 19:34:
[...]

Hij staat op OC change mode ASROCK setting (whatever dat exact betekend :D). En natuurlijk op auto. Ik heb deze op manual gezet dan staat er clock speed 3600 mhz en CPU voltage 1.1875 V. Ik ga ervan uit dat dit dus ook de voltage setting in auto is?
Ik weet niet wat dat exact inhoud ik heb geen ASROCK bord. Welke opties heb je onder OC change mode? Je hoort en CPU snelheid normaliter niet op manual in te stellen. Misschien kan iemand anders je helpen die ook een am4 asrock moederbord heeft.
Als het kan Vcore normal. Zo niet kijk of je offset functie hebt anders auto. Voltage hoor je niet handmatig in te stellen tenzij jij ook handmatig OC gebruik.
Met deze setting kom ik dus tot ~82-83 graden met clock speeds van 3800 - 3825 met de kast open. Let wel GPU staat netjes idle.
Dit is erg hoog op die instelling. Maakt de koeler wel goed contact met CPU? Cooler van mijn vriend is minder goed dan die van jou. Jij hoort betere temperatuur te hebben.
Hoeveel koelpasta heb je gebruikt, en welke?
Heb je wel de plastic film eraf gehaald van de koeler? Ik vraag maar, je weet maar nooit.
Heb de voltage verlaagd naar 1.175 V en opnieuw gedraaid. Leek weinig te doen in de temperatuur maar iets hogere clocks 3825-3850 MHz.

Wat ik her en der op het internet lees is dat de meeste al standaard op de 4 GHz en dat AMD de clock omhoog gooit afhankelijk van de CPU temp, dus klinkt alsof mijn CPU gewoon slecht gekoeld wordt dus mogelijk koelpasta probleem aangezien de mugen 5 gewoon schoon is. Of zie ik dit verkeerd?
Zie mijn antwoord hierboven. (over koeler niet goed contact maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:33
Ik draai de zelfde koeler met een 3700X en heb moeite om de 70 graden aan te tikken.

Staan je fans van de scythe wel in dezelfde richting ? Ik heb wel eens iemand gezien die ze in de koeler tegen alkaar in liet blazen.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
120mm fans op maar 500 rpm verplaatsen natuurlijk ook nauwelijks tot geen lucht niet zo gek dat gpu de kast opwarmt.
los van dat zou ik je koeler er ook nog maar eens opnieuw opplakken die zit echt niet lekker of de pasta is totaal uitgedroogt ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Vandaag de koeler verwijderd en zo zag de koelpasta eruit. Achteraf had ik ook de koeler moeten fotograferen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-XUAaUiV3tAOYZPHh1dUvV3zHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C6vPdqguXRLaovyIOTGmZZ7n.jpg?f=fotoalbum_large

Koelpasta was nog goed. Heb de koelpasta van scythe gebruikt die bij de koeler zat. Alles schoongemaakt met een papieren doekje en een erwt koelpasta in het midden.

Heeft wel iets verbetering gebracht, powermax met open kast werd 80 graden, gesloten 2 graden hoger.

Verder geen fouten gemaakt in de koeler installatie. Folie was verwijderd en fans staan in de goede richting.
Ik zal 1 van de fans achter de cpu plaatsen om te zien of dat nog iets uitmaakt en nog eens de bracket installatie bekijken, weet het anders ook niet. Eventueel andere koelpasta, maar ben bang dat het niet veel zal helpen tenzij er iets met de koelpasta mis is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Kijk eerst eens met ryzen master, dan kun je "juiste" temp zien, meeste pakketten monitoren cpu, welke meestal TDie + een offset is, Kun je ook gelijk zien hoe hoog je cpu echt boost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KY8jX8BV7jfACo_5eTQlTFVY_Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHIoPFAMguEp2qZPgXl48uzs.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 51% gewijzigd door brid op 29-04-2020 15:20 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Heb ryzen master naast CPU monitor gehouden en temperaturen zijn redelijk nauwkeurig. Er zit klein verschil in de afronding tussen de programma's maar meer ook niet. Clocks wijken lijkt het iets meer af.

Maar ben ondertussen wat verder geraakt. Heb nu met open kast 75 graden (74 was ook te halen maar dan staan de casefans volle bak te draaien, wat geen pretje is).

- Bracket schroeven wat aangedraaid, kon ze misschien net een kwartslag aandraaien allen kon ze niet alle aandraaien omdat daar de koeler in de weg zit. Dus dit moet ik nogmaals herhalen. Scheelde al meteen 2 graden.
- CPU fans standaard naar 700 rpm gezet ipv PWM. PWM functie reageert enorm traag, kan maar zo 1.5-2 min duren voordat de CPU fans opspinnen naar 700-800 rpm vanuit 300 rpm. Ondertussen zit de cpu dan al of boven of rond de 80 graden.
- Case fan achter de CPU geplaatst. Blijkbaar was mijn gedachte dat de 2 fans dicht op elkaar niet veel deed. Scheelde nog een keer 2-4 graden. Dit was een beetje afhankelijk van de fan speed.

CPU clocks zitten nu ook netjes op 3.9 GHz. Dit is wel allemaal met een open kast.

Open acties
- Bracket beter vastzetten, daarvoor moet de koeler weer verwijderd worden.
- koelpasta vervangen met betere (artic silver?)
- Case fans vervangen met stillere PWM fans. Na wat gezoek blijkt dat het de moeite waard is om de stock fans op koeler te vervangen. Zou dan de koeler fans op mijn case kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Artic silver is niet meer zo bijzonders, mx-4 is zeer oke en thermal grizzly is de nieuwe hype en veelte duur 1gr voor 6 euro 8)7

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
brid schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:37:
Artic silver is niet meer zo bijzonders, mx-4 is zeer oke en thermal grizzly is de nieuwe hype en veelte duur 1gr voor 6 euro 8)7
Je hebt gelijk dat het spul duur is in verhouding met de rest, maar realistisch gezien koop ik dan 3-5 gram teveel aangezien ik dit nooit van mijn leven op krijg 😉
Heb nu dus toch de thermal grizzly kryonaut besteld en 2 noctua nf-f12 fans.

Morgen even testen of de temperatuur nog wat naar beneden kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
cold_as_ijs schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:58:
[...]

Je hebt gelijk dat het spul duur is in verhouding met de rest, maar realistisch gezien koop ik dan 3-5 gram teveel aangezien ik dit nooit van mijn leven op krijg 😉
Heb nu dus toch de thermal grizzly kryonaut besteld en 2 noctua nf-f12 fans.

Morgen even testen of de temperatuur nog wat naar beneden kan krijgen.
Laat effe een bericht achter of het werkt ik zit ook te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Yes, spul komt als het goed is morgen binnen. Zal eerst de fans vervangen en testen en dan de koelpasta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

je moet niet te weinig gebruiken, en het moet goed dekken(geheel contact)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Gisteren alles geïnstalleerd. Heb nu pak hem beet 11 graden winst geboekt tov het begin.

De NF-F12 op 1000rpm geven dezelfde temperatuur als de standaard scythe fans op 700 rpm maar wel meer geluid. Heb ze niet op 700 rpm getest. Enige voordeel die ik zie is dat de noctua fans tot 1500 rpm kunnen, hiermee win ik 2 graden. Thermal grizzly kryonaut gaf nog eens 2 graden verbetering. Uiteindelijk kom ik dus op 74 graden uit in gesloten kast.

Kk heb de noctua nf-f12 aangeschaft omdat deze geoptimaliseerd waren voor heatsinks (hogere druk, maar minder debiet). Vraag me af of een ander type niet betere resultaten had gegeven. Misschien dat ik de inlaat case fans (standaard nzxt dc fans) nog eens ga vervangen, hier zou ik dan fans met een hoger debiet voor aan kunnen schaffen en testen of dit beter werkt voor de cpu koeler.

Ik realiseer me eigenlijk dat ik alleen as rock auto overclock heb getest en niet de amd settings. Zal eens kijken of daar nog wat te halen valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Staat je ram-snelheid nog op 2133/2400 of veel hoger ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1