Door het thuiswerken raak ik af en toe een beetje afgeleid, door of tweakers of toevallig youtube. Nu kwam ik een bericht tegen over case fans waardoor ik getriggered werd om te kijken hoe mijn setup was en te kijken of er iets te verbeteren valt.
Nu viel mij op dat onder prime95 en powermax dat de CPU temperaturen vrij hoog opliepen. Alleen CPU test in powermax kwam ik tot 85 graden en gecombineerd met GPU tot net boven de 90 graden. Ik heb deze setup al een jaar of 2, de eerste die ik van scratch zelf heb gebouwd dus kan zo maar zijn dat de koelpasta niet goed zit of de koele niet goed aangedrukt etc.. Maar voordat ik iets wilde gaan doen zoals koelpasta vervangen, wilde ik toch even zeker weten of dit niet stiekem toch normaal is.
Idle: 40-50 graden
Gamen: 60-70 graden (snelle test gedaan met Withcer 3 op 1440P en max settings)
Prime: 85-95 graden
Temperaturen zijn uit HWmonitor maar wijken niet af van Ryzen master.
Dit is mijn setup
Ik heb 2 case fans (DC) die op 500 rpm draaien. De eerste zit boven de processor om de lucht naar boven te blazen, de 2e zit voorin onderaan als intake fan. Ik zou deze nog kunnen verplaatsen om de lucht achter de processor naar buiten te blazen, maar aangezien de mugen al 2 fans heeft en eentje vrij dicht tegen de die fan positie aanzit was mijn verwachting dat de toegevoegde waarde laag was of zelfs negatief.
Zijn de temperaturen die ik zie heel gek?
En wat zou ik het beste kunnen doen?
Nu viel mij op dat onder prime95 en powermax dat de CPU temperaturen vrij hoog opliepen. Alleen CPU test in powermax kwam ik tot 85 graden en gecombineerd met GPU tot net boven de 90 graden. Ik heb deze setup al een jaar of 2, de eerste die ik van scratch zelf heb gebouwd dus kan zo maar zijn dat de koelpasta niet goed zit of de koele niet goed aangedrukt etc.. Maar voordat ik iets wilde gaan doen zoals koelpasta vervangen, wilde ik toch even zeker weten of dit niet stiekem toch normaal is.
Idle: 40-50 graden
Gamen: 60-70 graden (snelle test gedaan met Withcer 3 op 1440P en max settings)
Prime: 85-95 graden
Temperaturen zijn uit HWmonitor maar wijken niet af van Ryzen master.
Dit is mijn setup
# | Category | Product |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed |
1 | Moederborden | ASRock X470 Master SLI |
1 | Videokaarten | XFX Radeon RX 580 GTS XXX Edition 8GB |
1 | Behuizingen | NZXT S340 Zwart |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition |
2 | Geheugen intern | G.Skill Sniper X F4-3600C19D-16GSXWB |
1 | Voedingen | Seasonic Focus Plus 550 Gold |
1 | Solid state drives | Samsung 860 EVO 500GB |
Ik heb 2 case fans (DC) die op 500 rpm draaien. De eerste zit boven de processor om de lucht naar boven te blazen, de 2e zit voorin onderaan als intake fan. Ik zou deze nog kunnen verplaatsen om de lucht achter de processor naar buiten te blazen, maar aangezien de mugen al 2 fans heeft en eentje vrij dicht tegen de die fan positie aanzit was mijn verwachting dat de toegevoegde waarde laag was of zelfs negatief.
Zijn de temperaturen die ik zie heel gek?
En wat zou ik het beste kunnen doen?