B450 MB dat zonder BIOS flash werkt met AMD Ryzen 3rd gen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• er1c
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08-2024
Ik zoek een?
Ik zoek een B450 mainboard dat werkt met een AMD Ryzen 3600 zonder BIOS update.

Wat is je budget?
90 - 120 Euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Asus, Gigabyte

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ben een game PC aan het bouwen, en heb daarvoor de MSI B450-A pro max besteld. Ik krijg op dit mainboard met geen mogelijkheid geheugen in dual channel mode aan de praat. Ik draai nu in single channel mode met 2x8GB Corsair DDR4 Vengeance LPX 3200 (CMK16GX4M2B3200C16) op 2133Hz, beetje zonde zo.
(ook met andere Corsair reepjes 2x8GB Vengeance LPX 2600 lukte dit niet, geheugen werkt wel feilloos in een andere PC)

Het MSI board gaat retour, en ik wil een nieuw mainboard bestellen. Ik heb geen Ryzen 2d gen CPU beschikbaar om de BIOS mee te flashen, en zoek dus een B450 mainboard dat zonder flashen werkt met een Ryzen 3d gen.

Heeft iemand onlangs zo'n bord aangeschaft, en ms ervaring met het geheugen wat ik heb?

Alvast bedankt,
Er1c

PS> x570 mainboards zijn me te duur, die gaan het niet worden

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Alle borden met de "Max" aanduiding in de naam voldoen aan je eis, dus incompatibiliteit met een 3600 lijkt me niet het geval.
RYZEN 5 Matisse 100-000000031 3600 100 3.6GHz 3MB 32MB B0 65 N/A 7B86vM0.zip
bron

M0 is de eerste en oudste BIOS versie.

/edit: nou lees je op veel plekken dat Ryzen veel makkelijker Crucial RAM (want Micron E-die) slikt. Wellicht dat het daarmee is opgelost.

[ Voor 104% gewijzigd door br00ky op 22-04-2020 11:11 ]

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07-2025
er1c schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:50:
Ik zoek een?
Ik zoek een B450 mainboard dat werkt met een AMD Ryzen 3600 zonder BIOS update.

Wat is je budget?
90 - 120 Euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Asus, Gigabyte

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ben een game PC aan het bouwen, en heb daarvoor de MSI B450-A pro max besteld. Ik krijg op dit mainboard met geen mogelijkheid geheugen in dual channel mode aan de praat. Ik draai nu in single channel mode met 2x8GB Corsair DDR4 Vengeance LPX 3200 (CMK16GX4M2B3200C16) op 2133Hz, beetje zonde zo.
(ook met andere Corsair reepjes 2x8GB Vengeance LPX 2600 lukte dit niet, geheugen werkt wel feilloos in een andere PC)

Het MSI board gaat retour, en ik wil een nieuw mainboard bestellen. Ik heb geen Ryzen 2d gen CPU beschikbaar om de BIOS mee te flashen, en zoek dus een B450 mainboard dat zonder flashen werkt met een Ryzen 3d gen.

Heeft iemand onlangs zo'n bord aangeschaft, en ms ervaring met het geheugen wat ik heb?

Alvast bedankt,
Er1c

PS> x570 mainboards zijn me te duur, die gaan het niet worden
Heb je de bios al naar nieuwste versie geflashed? Zeker de nieuwere zijn behoorlijk verbeterd met compatibiliteit. Ik gebruik zelf een ander corsair geheugen in twee systemen geen problemen mee gehad. Heb je de geheugen wel in de juiste dimmsloten geïnstalleerd? Vanaf CPU is dat DIMM 2 en 4. Soms werkt XMP niet lekker maar als je gewoon de handmatig 3200MT 16-18-18-36 timings invult en rest auto is vaak voldoende om het goed werken te krijgen. (soms duurt het eerste keer langer met opstarten vanwege memory training).

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:05
Veel webshops bieden in de assemblage categorie voor een kleine vergoeding een bios update service aan.
Als je het niet zeker weet zou ik die gebruiken.

• er1c
WildWilly schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:48:
[...]

Heb je de bios al naar nieuwste versie geflashed? Zeker de nieuwere zijn behoorlijk verbeterd met compatibiliteit. Ik gebruik zelf een ander corsair geheugen in twee systemen geen problemen mee gehad. Heb je de geheugen wel in de juiste dimmsloten geïnstalleerd? Vanaf CPU is dat DIMM 2 en 4. Soms werkt XMP niet lekker maar als je gewoon de handmatig 3200MT 16-18-18-36 timings invult en rest auto is vaak voldoende om het goed werken te krijgen. (soms duurt het eerste keer langer met opstarten vanwege memory training).
BIOS is de laatste versie. Ik heb inmiddels ander geheugen geprobeerd (Gskill via kennis), en dat werkt ook niet in dit mainboard. GSkill geheugen werkt wel in een ander MSI mainboard.

Ik heb inmiddels een MSI B450 Tomahawk MAX en ander geheugen besteld, Het andere bord en geheugen gaat retour naar de webshop. Dit zou moeten werken anders weet ik het ook niet meer

• er1c
Kan het aan een CPU defect liggen dat ik alleen single channel geheugen kan gebruiken?? Ik kan me er niks bij voorstellen, maar is dat mogelijk?

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-01 12:36
Check de pins onderaan de CPU eens. Als er eentje scheef of afgebroken is kan dat het probleem veroorzaken.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-01 16:10
Meest logische verklaring is je Crucial geheugen.
Dat krijg je alleen met de settings uit DRAM calculator aan de praat en niet XMP

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07-2025
er1c schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:28:
[...]

BIOS is de laatste versie. Ik heb inmiddels ander geheugen geprobeerd (Gskill via kennis), en dat werkt ook niet in dit mainboard. GSkill geheugen werkt wel in een ander MSI mainboard.

Ik heb inmiddels een MSI B450 Tomahawk MAX en ander geheugen besteld, Het andere bord en geheugen gaat retour naar de webshop. Dit zou moeten werken anders weet ik het ook niet meer
Vervelende is dat de geheugen controller op CPU zit. dus het kan zijn dat CPU defect is. Misschien pinnetjes gebogen of afgebroken? Er is een reële kans dat probleem ook bij nieuwe bord zich voordoet. Ik heb dit soort verhalen voornamelijk gehoord bij threadripper met hun quadchannel geheugen. Dus het is niet onmogelijk dat dit ook kan gebeuren met AM4.

• er1c
Het is opgelost met een ander mainboard, ik heb nu een MSI B450 Tomahawk en nu kan ik wel mijn geheugen in dual channel mode gebruiken.
Ik heb de CPU gecontroleerd maar alle pinnetjes waren er nog en kaarsrecht.

Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1