Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:26
Achtergrond:

In April 2018 hebben wij 19 Trina Solar 300Wp panelen laten plaatsen met P370 solaredge optimizers en een Solaredge SE7K omvormer. We hebben destijds gekozen voor een zwaar over overgedimensioneerde omvormer genomen om eventueel in de toekomst uit te kunnen bereiden.

De huidige installatie is 5700 Wp en levert bij ons ongeveer 5000kWh per jaar op (in 2019 heeft de installatie 5060kWh opgeleverd).
Hierbij opmerkend dat we in de wintermaanden veel last hebben van een boom die 2 huizen verder in de tuin staat en de dak van het dak van de beuren. Hier hebben we geen bijna last meer van in eind maart begin april. We hebben dan alleen last nog van onze eigen schaduw (schoorsteen en dakkapel)

Wij zijn happy met deze installatie en levert ook ongeveer wat er van hadden verwacht. Er waren ook bedrijven die niet eens wilde installeren vanwege de schaduwwerkingen. De huidige installatie vangt mooi ons stroomverbruik op. Afgelopen jaar hoefde we maar 62kWh af te rekenen.

Nieuwe veranderingen:

Onze verbouwing van de bovenverdieping is bijna afgerond en we zijn nu toe aan het verbouwen van onze beneden verdieping. Hierbij willen wij ook een warmtepomp gaan plaatsen die ons gasverbruik van ongeveer 1500m3 kan opvangen. Mijn persoonlijke schatting is dat dit een extra stroom verbruik gaat opleveren van 3000kWh. Alle verlichting beneden is momenteel nu nog halogeen en gaat vervangen worden door LED en de keuken gaat geheel vervangen worden en er komt een inductie fornuis. Onze planning is dus volledig gasloos te gaan.

Om het extra verbruik te gaan opvangen willen wij 12 extra panelen van 325Wp erbij gaan plaatsen. 4 op het schuine dak erbij en 8 in portrait op het platte dak van de garage.

De vraag is dit een verstandige verdeling?
Is het paatsen van de panelen in portrait handig op de garage? Momenteel is de stand van de zon prima op de plek waar ik de panelen heb ingetekend. De plek ligt de hele dag vol in de zon. Ik weet alleen niet hoe dit door het hele jaar heen is.

Foto van het huidige dak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9hU-vJFT7Wb6yu7jBqCOtyzkes=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DbRu9TPd8RZBE6qXWD7x3PAX.jpg?f=user_large

Afbeelding van Zonatlas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdDx03dpgSscemJ3jRtIJZzmods=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hgD9lS2jvW93yy2ou4Mjp1EF.jpg?f=user_large

Afbeelding van Zonatlas met in het zwart de huidige panelen en in het rood de nieuwe panelen. Schaal van de panelen is niet 100% goed. Vergeef mij mijn Paint skills :> :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CVYDnH70vvZqRvE7QBWOcbY8G0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fkutzd7nT2ot6ZiOhXKdTKZg.jpg?f=user_large

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Alle reacties

• Casejunkie
Gisteren de installateur langs gehad en we zijn op het volgende design uitgekomen:

Paneel type: Q-cells Q-peak DUO G5/G7 320 black

4 x Q-cell 320 Wp bij plaatsen op het schuine dak
2 rijen van 4 x Q-cell 320 Wp in landscape op de garage erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iv90zGTa9Ddpw-iG4eg7yR7WEgo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FWD7hrTcAhoa5XccTV9heT8C.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRC9MhZljV1bAQ3GtSK3i0CC0Po=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/maLCzmNE7pPVUH2t44CVc8E5.png?f=user_large

Hiermee zou ik dus net gaan aftoppen met mijn huidige omvormer.

[ Voor 3% gewijzigd door Casejunkie op 07-05-2020 15:22 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Welke richting en helling is je groep nieuwe panelen? Kan de zon op een bepaald moment van de dag alleen op die panelen en niet op je oude panelen komen?

Met een 3 fase SE heb je namelijk minstens 15 of 14 panelen tegelijk in de zon nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door busscherski op 07-05-2020 16:01 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Casejunkie
busscherski schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:57:
Welke richting en helling is je groep nieuwe panelen? Kan de zon op een bepaald moment van de dag alleen op die panelen en niet op je oude panelen komen?
Hellingshoek en oriëntatie staan op het onderste plaatje van mijn 2de post.
De trina panelen zijn de huidige panelen.

Alle panelen komen in 1 string te zitten.

In de winter heb ik bij mijn huidige panelen last van een boom van 2 deuren verder en last van de nok van de buren. Daardoor heb ik geregeld in de winter er niet 13 panelen volledig in de zon liggen (Een SE7K omvormer heeft minimaal 13 panelen in de zon nodig om goed te functioneren.)

• busscherski
  • Nu online
Ziet er goed uit.
Mag ik vragen hoeveel het kost?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:11

_Arthur

blub

Waarom niet Oost/West op je garage en helemaal vol leggen? + Die 4 extra op je schuine dak.

• Casejunkie
busscherski schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:33:
Ziet er goed uit.
Mag ik vragen hoeveel het kost?
3550 excl. btw voor de 12 extra panelen.
Arbeid vind ik opzich aan de hoge kant. Die is 825 excl. btw.
_Arthur schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:45:
Waarom niet Oost/West op je garage en helemaal vol leggen? + Die 4 extra op je schuine dak.
Omdat mijn omvormer meer dan deze panelen niet aan kan. net naast het huis krijg je schaduw van het huis zelf natuurlijk dus helemaal vol leggen heeft geen nut

Plus de planning is om de garage in de toekomst met 10 meter te verlengen en dan kunnen er best een aantal panelen weer bij gelegd worden mocht het tegen die tijd interessant zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Casejunkie op 07-05-2020 17:00 ]

• busscherski
  • Nu online
Goedkoop is anders, maar ik denk niet dat je afgezet wordt.

• Casejunkie
busscherski schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:07:
Goedkoop is anders, maar ik denk niet dat je afgezet wordt.
De prijs voor de onderdelen is best redelijk.

Als ik kijk naar solarbouwmarkt dan zie ik dat ik voor ongeveer 3000 euro klaar ben wat ruim 1300 euro scheelt dus. Ik ben er ook net achter dat ik over de uitbreiding geen BTW kan terugvragen omdat mijn huidige panelen nog geen 3 jaar liggen. Dus dat is een tegenvaller van 750 euro.
De panelen verwacht ik dat ze ongeveer 3000 kWh opleveren in een jaar wat ongeveer 660 euro per jaar is.

Als ik een jaar wacht is dus eigenlijk 90 euro goedkoper dan nu panelen te leggen.

• busscherski
  • Nu online
Ik weet niet hoe het met BTW zit.

Maar daarnaast zou een goedkope installateur in de winter meer tijd hebben. Zit je niet vast aan een dure die nog wel een gaatje in de planning heeft.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Casejunkie schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:58:
Arbeid vind ik opzich aan de hoge kant. Die is 825 excl. btw.
En de tijd die de installateur bij jou langs is geweest om een plan te maken is ook gefactureerd of mag de installateur dat zelf gaan betalen?

Ook die tijd moet ergens betaald worden, dat zit bij de totaalprijs in.

Daarbij komen ze in ieder geval met 2 man langs om de boel te leggen. 2 man * 8 uren * €40 per uur is al €640. Daar komt nog wat BTW bij en dan kom ik al op €774 uit. Uiteindelijk zit daar een verschil in van €50 met de prijs voor arbeid die jij gekregen hebt. Dat is nog steeds een nette prijs.

Dat iets veel geld kost wil niet zeggen dat het duur is.

• busscherski
  • Nu online
Ja arbeid is gewoon niet goedkoop.
In Nederland mag je het ook gewoon zelf installeren, dat scheelt.

@sypie

[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 08-05-2020 10:33 ]

• Casejunkie
sypie schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:30:
[...]

En de tijd die de installateur bij jou langs is geweest om een plan te maken is ook gefactureerd of mag de installateur dat zelf gaan betalen?

Ook die tijd moet ergens betaald worden, dat zit bij de totaalprijs in.

Daarbij komen ze in ieder geval met 2 man langs om de boel te leggen. 2 man * 8 uren * €40 per uur is al €640. Daar komt nog wat BTW bij en dan kom ik al op €774 uit. Uiteindelijk zit daar een verschil in van €50 met de prijs voor arbeid die jij gekregen hebt. Dat is nog steeds een nette prijs.

Dat iets veel geld kost wil niet zeggen dat het duur is.
Ik was er vanuit gedaan dat ze hooguit een halve dag nodig zullen hebben (4 panelen op het dak er bij is relatief makkelijk te doen omdat er geen kabels naar toegetrokken hoeven te voeren. De 8 panelen op het platte dak is ook relatief simpel vanwege dat er al een dakdoorvoer aanwezig is bijvoorbeeld).

Er hoeven geen meterkast aanpassingen gedaan te worden en omvormer geplaatst te worden.

Edit: de montage van de 19 panelen die er nu leggen hebben ze 2 jaar gelden 775 euro voor gerekend.

[ Voor 8% gewijzigd door Casejunkie op 08-05-2020 10:44 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En wat gaan die 2 mannen die andere halve dag doen? Die halve dag is afgeschreven, daar valt weinig van te maken.

Mochten de mannen onverwacht toch nog wat dingen tegenkomen dan kunnen ze dat in ieder geval rustig oplossen zonder te moeten rennen.
Pagina: 1