3 fase groepenkast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamel
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11-05-2020
Mijn vraag
...
3 fasen groepenkast is in principe voor krachtstroom.
Dat wordt niet meer gebruikt.
kan je dan ook 2 fasen negeren en alles op 1 fase aansluiten?
Of is het wijzer het huis in 3en te verdelen en op de 3 fasen aan te sluiten?

Nog een vraag
Je hebt groepenkasten en automaten van verschillende merken.
Zijn alle automaten universeel, dus alle merken automaten passen in alle merken groepenkasten?
...

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 21:30

EXX

EXtended eXchange

3 fasen groepenkast is heel fijn als je:
  • electrisch wil koken
  • een wat grotere installatie met PV panelen wil aansluiten
Ik zou die 3 fasen groepenkast dus mooi laten zitten. Let wel even op dat je 3x25 A hebt, en geen 3x60A, want voor dat laatste betaal je je blauw aan vast recht.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:20
je kunt zeker alles achter 1 fase aansluiten, maar is dit wenselijk?
in Nederland is het meestal of 3 x 25 OF 1 x 40.

de automaten kunnen univereel zijn, maar er zitten vaak verschillen tussen merken.
bij de ene is de N rechts, de andere link. het pootje wat meer naar voren of naar achteren.

wat wil je bereiken? en past b.v. alles achter die ene fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamel
Bedankt voor jullie reactie.

In de huidige situatie zijn er 1x3 en 1x4 oude stoppen groepenkasten met 1 aardlekschakelaar ervoor.
2 stoppen worden niet meer gebruikt
Voor de keuken is een nieuwe groepenkast geplaatst met automaten

de situatie is 3 fasen komen binnen naar hoofdschakelaar
na de hoofdschakelaar gaat fase 1 naar een aardlekschakelaar met 4 fase ingangen en vervolgens naar 1 oude stoppengroepenkast naar middelste van de 3 stoppen

fase 2 gaat 1 draad over de 2de ingang aardlekschakelaar vervolgens naar stop 3 van 3 stoppenkast, de 2de draad gaat buiten de aardschakelaar om naar stop 1 van de 3 stoppenkast en de 3de draad gaat naar een aardlekschakelaar in de nieuwe groepenkast met daarachter 3 automaten, 2 kookgroepen (1 inductie en de ander keukenboiler met oven, 1 losse automaat.

fase 3 gaat 1 draad over de 3de ingang aardlekschakelaar vervolgens naar de 1ste 2 stoppen van de 4 stoppenkast daarvan wordt 1 stop niet meer gebruikt. de 2de draad gaat buiten de aardlekschakelaar om naar de 3de en 4de stop van 4 stoppenkast waarvan er ook 1 niet meer wordt gebruikt. en nog 1 draad naar een dubbele automaat in de nieuwe groepenkast niet over een aardlekautomaat.

Ik vindt het dus nogal een zooitje wil de 2 oude stoppenkasten vervangen eventueel alle 3 voor 1 automatenkast met 3 aardlekschakelaars en daarachter de automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamel
De automatenkast is een odink & koenderink kast met daarin

een GE aardlek automaat, 2x fornuis automaat

een EATON fornuisautomaat en een installatieautomaat

Ik zat zelf aan een EMAT groepenkast te denken vandaar mijn vraag of de automaten universeel zijn kunnen ze allemaal op de rail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
maak eens een foto? dat is makkelijker beoordelen.

zelf juist alles vervangen omdat het van verschillende merken was, abb eaton en nog een andere..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamel
ik zit voor het eerst op tweaters hoe voeg ik een foto toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ikowpbChgFXN-_5Pjey4olFAWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoeTL3inOinnbcLbE4RgBNFS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Wc3vpheOvJjAQ7EddM7mFNwv60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZ2OKhqhZCSqFxpd7t1Gb1ZR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMBnzWSMDQ_dSFYZPhBwrPcl8ls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gf8cv28a2hjnJ4gMfn8VpOSa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:55

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Foto ergens uploaden en middels de IMG tags hier plaatsen. Het forum (zoals alle forums) kennen ook FAQ's en regels. Overigens wat je nu vraagt hoort hier niet thuis maar in het klus en verbouw forum verderop in het Tweakers forum.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPTYTdAbcChy20iEZ8KAQD7U3yM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncJeU0gYObBVrlNI9Ji8ixDY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRlLq4Il3eN_cHBYK1bypTwcRaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkvKWXuvHfNbwFjTA6q0fNPe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySzhfK950ob260vuKxeVKJsRoHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUs8jRGdDttjosTsREeRWasv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:52

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@stamel Ik denk dat je je vraag beter hier kunt stellen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Dat topic gaat specifiek over meterkasten, groepen, regelgeving en dat soort zaken :)
En misschien worden na het lezen van o.a. de startpost daar al een aantal van je vragen beantwoord.

[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 22-04-2020 14:05 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paradox
pfoe, dit is intressant, ja je kunt je vraag ook hierboven voorgesteld topiq stellen.

ik denk 2 fasen (2x zwart) en 1x blauw naar het rechter automaten kastje te zien.

heb je ook nog een hoofdschakelaar onder jou aan uit schakelaar zitten? onderin zie ik geen zekering.

het blijft een bijzondere constructie waar je misschien iemand bij moet halen ;)

3 x een 2p2n ? heb je 3 kookplaten thuis?

[ Voor 5% gewijzigd door Paradox op 22-04-2020 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:55
Zou dan gewoon een nieuwe 3 fasen kast erop zetten inderdaad, Oude automaten kan je dan wel weer gebruiken op zich, Al lijkt het niet altijd even mooi verschillende merken, Het lijkt er nu ook op dat je kook op 230 volt, Je kan het ook omzetten naar kracht eventueel met nieuwe kast, Dan kan je de belasting wat meer verdelen over de fases, Maar kan je ook zo laten uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:41
Ik zie wat hele vreemde dingen, en wat hele oude meuk.
Vreemd: Er zit een kookgroep in (de meest linkse eaton) en een stukje rechts daarvan zit een zekering met opschrift "kookplaat"
Boiler en oven samen op een zekering is ook .... apart.

Ik zeg alles boven de meter er af kiepen en opnieuw beginnen.

Ik zie ook maar 1 automaat die ik in deze situatie zou hergebruiken, en dat is de eaton uiterst rechts, gezien die dingen iets van 9 euro kosten kun je die meteen ook door wat heel nieuws vervangen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 23:56

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.
Pagina: 1