Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:34
Mede-tweakers,

Mijn 20 paneeltjes liggen er nu een jaar en een paar dagen op. De verwachte opbrengst klopt met de werkelijkheid :).

Helaas topt het wel behoorlijk af, in het verleden al weleens naar gekeken/dingen uitgezocht maar vraag me toch af of dit normaal is en anderen het ook hebben. De verkoper gaf toen aan dat een SE5000 een stuk duurder zou zijn en ook qua bekabeling anders is wat niet handig was met de beschikking van 1 loze leiding die al niet optimaal was.

Ook ben ik benieuwd hoe je kan uitrekenen wat ik bijv. vandaag ben 'misgelopen' door het aftoppen? Heb zelf dus een SE4000 maar als ik het goed gelezen heb dan 'start' een SE5000 weer wat later op (meer vermogen nodig) dus dan zou je dat verschil ook moeten meepakken.

Zo zag gisteren eruit:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49802415973_d29dbea8d0_h.jpg

Verder in ieder geval tevreden over de productie :).

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Top je in de zomer ook af? in juni ofzo? Het is nu bokkoud en heel veel zon, dat is het recept voor hoge opbrengst. In de zomer is het bloedheet en heel veel zon, vaak minder opbrengst dan deze dagen die we nu hebben.

[ Voor 68% gewijzigd door No Hands op 22-04-2020 09:32 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Een beetje aftoppen is juist het doel, als je zoveel mogelijk opbrengst wilt voor je geinvesteerde euro's.

Als je helemaal geen aftopping hebt, had je beter een kleinere (goedkopere) omvormer kunnen nemen.

[ Voor 31% gewijzigd door de Peer op 22-04-2020 09:35 ]

• Road-runner83
No Hands schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:31:
Top je in de zomer ook af? in juni ofzo? Het is nu bokkoud en heel veel zon, dat is het recept voor hoge opbrengst. In de zomer is het bloedheet en heel veel zon, vaak minder opbrengst dan deze dagen die we nu hebben.
Yes in de zomer top ik ook af:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49805037032_c3c431aa48_z.jpg

• Road-runner83
de Peer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:34:
Een beetje aftoppen is juist het doel, als je zoveel mogelijk opbrengst wilt voor je geinvesteerde euro's.

Als je helemaal geen aftopping hebt, had je beter een kleinere (goedkopere) omvormer kunnen nemen.
Is het bij mij een beetje (lijkt namelijk op de tafelberg :))? Zie afbeeldingen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Road-runner83 op 22-04-2020 09:52 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Road-runner83 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:51:
[...]

Is het bij mij een beetje (lijkt namelijk op de tafelberg :))? Zie afbeeldingen ;)
Ja dat is echt minimaal. Misschien 0.5 procent van je jaaropbrengst ofzo? (er vanuitgaande dat het in de zomer nog wat erger wordt)

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 22-04-2020 09:57 ]

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:02
Dit is inderdaad volgens mij normaal, zo worden de meeste installaties opgeleverd. Ik heb destijds (eind 2017) een installatie met 14 Benq 300 Wp panelen aangeschaft. Ook met SolarEdge en daar zat een 3500 omvormer bij die ook iets zou aftoppen. Eerst wat over de prijs onderhandeld en op een gegeven moment was daar de rek uit. Toen aangegeven dat ik hiervoor wilde gaan, maar dan voor deze prijs de 5000 omvormer erbij zodat ik later nog wat panelen toe kon voegen. Dat is toen een deal geworden. De inkoopprijzen zullen een stuk dichter bij elkaar liggen dan de verkoopprijzen en meer korting lukte niet, maar deze wat zwaardere omvormer dus nog wel.

Ik heb met een collega nog uitgebreid in de technische specificatie van de verschillende omvormers gekeken, met name of de efficiency hetzelfde was (ook bij de mindere belasting van de 5000 omvormer in mijn situatie) en die was hetzelfde (of zelfs iets hoger, kan ik me niet meer exact herinneren). Later bedacht ik me nog: zou het ook een voordeel voor de levensduur van de omvormer zijn, als je hem behoorlijk minder belast (zelfs op de pieken) dan waar hij voor gebouwd is?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Dreamer-1982 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:32:
[...]Later bedacht ik me nog: zou het ook een voordeel voor de levensduur van de omvormer zijn, als je hem behoorlijk minder belast (zelfs op de pieken) dan waar hij voor gebouwd is?
Ik begreep je denkwijze, maar vaak zit het anders bij elektronica.

Veel omvormers uit dezelfde serie zijn qua hardware exact hetzelfde, alleen is de software begrenzing is op een ander punt gezet, dus 3,4 of 5 kW bijvoorbeeld. Meestal te herkennen aan hetzelfde gewicht en afmetingen van de omvormer. Als er een correlatie zou zitten tussen belasting/warmte en levensduur zou je juist beter de kleinste omvormer uit de serie moeten nemen.

• Dreamer-1982
Dre schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:28:
[...]

Ik begreep je denkwijze, maar vaak zit het anders bij elektronica.

Veel omvormers uit dezelfde serie zijn qua hardware exact hetzelfde, alleen is de software begrenzing is op een ander punt gezet, dus 3,4 of 5 kW bijvoorbeeld. Meestal te herkennen aan hetzelfde gewicht en afmetingen van de omvormer. Als er een correlatie zou zitten tussen belasting/warmte en levensduur zou je juist beter de kleinste omvormer uit de serie moeten nemen.
Ok, daar heb ik niet naar gekeken. Nu even snel opgezocht, ik heb de 5000 omvormer uit deze serie:
https://www.solaredge.com...nverter-datasheet-nld.pdf

Die is 1,2kg zwaarder dan de lichtere series daaronder (die wel allemaal hetzelfde gewicht hebben). Dus het lijkt erop dat deze wel degelijk andere componenten heeft. Dan zou je toch verwachten dat hij door de lichtere belasting het minder zwaar heeft en dus wellicht minder slijtage heeft?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

de Peer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:34:

Ik draai het liever om; als je wel aftopt is je omvormer te klein.

Ik top nooit af. omvormer is net wat sterker dan de opgetelde wp van m'n panelen en aangezien je bijna nooit 100% rendement haalt vind ik dat verder prima. Nu mis je juist opbrengst.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Gunner schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:41:
[...]

Ik draai het liever om; als je wel aftopt is je omvormer te klein.

Ik top nooit af. omvormer is net wat sterker dan de opgetelde wp van m'n panelen en aangezien je bijna nooit 100% rendement haalt vind ik dat verder prima. Nu mis je juist opbrengst.
Nee. lees mijn post nog eens, en dan die van jou.
Wat je zeg 'je mist opbrengst' klopt, maar kijk je naar de financiën dan ben je slechter af. En ik had het dus over zoveel mogelijk opbrengst per geinvesteerde euro.

100% opbrengst halen zou niet je doel moeten zijn, je moet daar namelijk een extra hoge investering voor doen die zich niet terug betaalt.

Daar komt nog eens bij dat je met meer panelen per omvormer, sneller boven het 'opstartvoltage' van de omvormer uitkomt. Dus of je opbrengst echt hoger is met jouw oplossing valt te betwijfelen.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 22-04-2020 11:46 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

de Peer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:45:
[...]

Nee. lees mijn post nog eens, en dan die van jou.
Wat je zeg 'je mist opbrengst' klopt, maar kijk je naar de financiën dan ben je slechter af. En ik had het dus over zoveel mogelijk opbrengst per geinvesteerde euro.
Oh nee ik snap je prima :) Ben het er alleen niet mee eens. Geen idee wat de stap onder een 3000(w? wp?) omvormer zit , ook qua prijs, maar het lijkt me dan dat je dat prima kan terugverdienen als dat een doel is.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Gunner schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:48:
[...]

Oh nee ik snap je prima :) Ben het er alleen niet mee eens. Geen idee wat de stap onder een 3000(w? wp?) omvormer zit , ook qua prijs, maar het lijkt me dan dat je dat prima kan terugverdienen als dat een doel is.
Dat zou je kunnen uitrekenen.

-Verschil in omvormer zal al snel 200-300 100 euro zijn (gokje).
-De extra opbrengst met een overbemeten omvormer zal hooguit 1% zijn. Zo'n 6 euro dus per jaar.
-Omvormer gaat zo'n 10 jaar mee.
-Impact eerder behalen opstartvoltage buiten beschouwing gelaten (kan dit niet inschatten). Dat zou de eerder genoemde 1% dus lager laten uitkomen.

Ik denk dat je meestal er op uit gaat komen dat de kans klein tot nihil is dat je dit terug verdient, tenzij het prijsverschil van de kleinere omvormer nog kleiner is, of wanneer je omvormer 20 jaar mee blijkt te gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 22-04-2020 12:05 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Dreamer-1982 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:35:
[...]

Ok, daar heb ik niet naar gekeken. Nu even snel opgezocht, ik heb de 5000 omvormer uit deze serie:
https://www.solaredge.com...nverter-datasheet-nld.pdf

Die is 1,2kg zwaarder dan de lichtere series daaronder (die wel allemaal hetzelfde gewicht hebben). Dus het lijkt erop dat deze wel degelijk andere componenten heeft. Dan zou je toch verwachten dat hij door de lichtere belasting het minder zwaar heeft en dus wellicht minder slijtage heeft?
De afmetingen zijn hetzelfde, alleen het gewicht is anders. Ik denk dat ze dan bijvoorbeeld een groter koellichaam gebruiken. Als het koellichaam groter is zal de omvormer koeler draaien. Maar wellicht dat de vermogenselektronica wel hetzelfde is gebleven, maar dan meer stroom moet doen.

Overigens heb ik de indruk dat verreweg de meeste omvormer defect raken door fouten in het ontwerp, productie of componenten. Niet door de warmte. In het bijzonder bij SolarEdge zie je veel optimizers al vroeg falen. Terwijl de AC-omvormers bijvoorbeeld in een omgeving van 50°C hun volledige vermogen kunnen leveren. Mijn omvormer hok wordt niet zo warm.

Vroeger faalden elektrolytische condensatoren vaak door warmte. Vrijwel altijd door een slecht ontwerp. Gezien het ontwerp van PV-omvormers, die ik heb gezien, verwacht ik geen falen door warmte. Mijn gevoel is dat de PV-omvormers door andere oorzaken dan temperatuur zullen falen.

• Dreamer-1982
Ok, ik weet het ook niet, de hoofdreden was ook dat ik altijd een paar panelen bij kon leggen, waar ik toevallig vanochtend eens een mail voor naar de installateur heb gestuurd. Overigens is alleen 1,2kg aan koeling behoorlijk fors, je zou verwachten dat er ook wel wat verschil in componenten zit, maar dan moet je ze beiden even ontleden.

Dat de optimizers snel falen had ik nog niet gehoord, gelukkig zit er 25 jaar garantie op dus ik maak me er geen zorgen om. Ben verder super tevreden met het systeem, ook de app is geweldig en dat je per paneel alles kunt zien houd ik ook wel van. In het voorjaar komt er door een boom die nieuwe takken vormt wat schaduw op 1 paneel, dat kun je direct zien, dan de juiste takken wegsnoeien, refreshen in de app en hij gaat weer vol gas. Altijd fijn om zaken in detail te kunnen monitoren vind ik :)

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:32
Gunner schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:48:
[...]

De gehele markt qua zonneparken is het helaas weer met jouw oneens en zoeken juist een omvormer die zoveel mogelijk Wp kan hebben met zo'n laag mogelijk AC vermogen om zo'n hoog mogelijk €/kWh rendement te halen.

Ditzelfde is voor 99% van de huishoudens ook het beste. Als je 300 euro kan besparen op de omvormer en daardoor een of 2 extra panelen zou kunnen leggen heb je zelfs meer kWh per jaar voor hetzelfde geld.

Een omvormer over dimensioneren is helemaal slecht voor je rendement omdat je dat een hogere opstart spanning krijgt en dat de spanningen en stromen vanuit de panelen dan vaak de omvormer niet op zijn efficiëntst laat werken.

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
Ik heb op basis van de Hourly data van het JRC PV tool deze analyse wel eens gemaakt voor iemand met 4800Wp en een 4200Watt omvormer.

En ik kwam er op uit dat het gemiste aantal kWh minimaal is. Het zijn namelijk maar enkele tientallen uren per jaar (met name in maart, april, mei) en hij verloor dan een paar honderd watt. Daarmee kwam ik uit op 4.3kWh gemist per jaar op een verwachte opbrengst van ~5000kWh.

Als je wilt kun je op basis van de link hierboven ook die analyse uitvoeren.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-11 11:25
In België werden de meeste installaties geplaatst met een (te) kleine omvormer omdat wij hier met het systeem van netvergoeding zitten.
Wij hebben onze installatie gezet voor hier sprake van was en hebben een ruime omvormer.
Om de kosten/baten analyse te kunnen maken is het dus belangrijk te weten waar je woont.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

cadsite schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:12:
In België werden de meeste installaties geplaatst met een (te) kleine omvormer omdat wij hier met het systeem van netvergoeding zitten.
Wij hebben onze installatie gezet voor hier sprake van was en hebben een ruime omvormer.
Om de kosten/baten analyse te kunnen maken is het dus belangrijk te weten waar je woont.
Hoezo? In welke situatie is een grotere omvormer optimaal dan?

• cadsite
de Peer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:21:
[...]

Hoezo? In welke situatie is een grotere omvormer optimaal dan?
In het systeem met GSC, ofte GroeneStroomCertificaten.
Dan krijg je 20 jaar lang een bepaald bedrag per opgewekte 1000kWh. In ons geval is dat €330, de mensen die eerder dan ons waren hebben zelfs €450.

Onze installatie staat er nu zo'n 9 jaar en we hebben al 40 GSC's ontvangen, €13.200 dus. Dan smelt de minimale meerkost van een grotere omvormer als sneeuw voor een tropische zon.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

cadsite schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:52:
[...]

In het systeem met GSC, ofte GroeneStroomCertificaten.
Dan krijg je 20 jaar lang een bepaald bedrag per opgewekte 1000kWh. In ons geval is dat €330, de mensen die eerder dan ons waren hebben zelfs €450.

Onze installatie staat er nu zo'n 9 jaar en we hebben al 40 GSC's ontvangen, €13.200 dus. Dan smelt de minimale meerkost van een grotere omvormer als sneeuw voor een tropische zon.
Het gaat om een verschil van enkele kWh's waarschijnlijk zonder aftoppen. En als ik het goed begrijp gaan die GSC's per (afgerond?) 1000 kWh's. Dan zie ik alsnog niet in waarom een grotere omvormer het verschil maakt.

• cadsite
de Peer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:59:
[...]

Het gaat om een verschil van enkele kWh's waarschijnlijk zonder aftoppen. En als ik het goed begrijp gaan die GSC's per (afgerond?) 1000 kWh's. Dan zie ik alsnog niet in waarom een grotere omvormer het verschil maakt.
Omdat het aftoppen voorkomt dat er stroom wordt omgezet naar 220 die er wel aankomt in 12V. Die aftopping is weg. Als je enkel stroom opwekt om te verbruiken zal dat topje niet zoveel uitmaken, maar als dat topje ook nog eens harde €'s hadden kunnen zijn is het een ander verhaal.

Wij hebben 4800Wp op het dak liggen en een omvormer van 5kW. Op mooie dagen zie ik de actuele opbrengst toch meer dan marginaal boven de 4000W gaan voor een behoorlijke tijd.
Mochten we een 4kW omvormer hebben zou de teller die momenten trager terugdraaien dan nu en zou de GSC teller ook trager draaien.
Stroom kost ons ongeveer €0,32 en via GSC krijgen we €0,33/opgewekte kWh. Elke gemiste kWh is dus een verlies van €0,65. Dat loopt toch al gauw op.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

cadsite schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:01:
[...]

Omdat het aftoppen voorkomt dat er stroom wordt omgezet naar 220 die er wel aankomt in 12V. Die aftopping is weg. Als je enkel stroom opwekt om te verbruiken zal dat topje niet zoveel uitmaken, maar als dat topje ook nog eens harde €'s hadden kunnen zijn is het een ander verhaal.

Wij hebben 4800Wp op het dak liggen en een omvormer van 5kW. Op mooie dagen zie ik de actuele opbrengst toch meer dan marginaal boven de 4000W gaan voor een behoorlijke tijd.
Mochten we een 4kW omvormer hebben zou de teller die momenten trager terugdraaien dan nu en zou de GSC teller ook trager draaien.
Stroom kost ons ongeveer €0,32 en via GSC krijgen we €0,33/opgewekte kWh. Elke gemiste kWh is dus een verlies van €0,65. Dat loopt toch al gauw op.
In dit topic is nu denk ik duidelijk gemaakt dat het niet om keiharde euro's gaat, maar om slechts een marginaal verlies, terwijl je er een duurdere omvormer voor koopt.
Het zou voor België anders kunnen zijn, maar ik ben niet overtuigd.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:29
cadsite schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:01:
[...]

€0,32 per kWh! Wauw!
Als het nou uit hagelnieuwe kerncentrales kwam die terugverdiend moeten worden, had ik het misschien nog begrepen, maar niks is minder waar. :P

Dan snap ik wel dat je aan de zonnepanelen gaat, dat maakt de terugverdientijd ook een stuk beter.

• cadsite
dehardstyler schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:16:
[...]

€0,32 per kWh! Wauw!
Als het nou uit hagelnieuwe kerncentrales kwam die terugverdiend moeten worden, had ik het misschien nog begrepen, maar niks is minder waar. :P

Dan snap ik wel dat je aan de zonnepanelen gaat, dat maakt de terugverdientijd ook een stuk beter.
De prijs is blijkbaar gezakt tot net geen €0,30 (wij vallen onder Gaselwest)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VKhsZPI.png.
Let wel, dit is een transparante all-in prijs. Andere leveranciers hanteren andere prijspolitiek met goedkope kWh prijzen, maar rekenen een hele reeks vaste kosten bij.

• Teejoow
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-11 19:58
rodebest schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:06:
[...]

De gehele markt qua zonneparken is het helaas weer met jouw oneens en zoeken juist een omvormer die zoveel mogelijk Wp kan hebben met zo'n laag mogelijk AC vermogen om zo'n hoog mogelijk €/kWh rendement te halen.

Ditzelfde is voor 99% van de huishoudens ook het beste. Als je 300 euro kan besparen op de omvormer en daardoor een of 2 extra panelen zou kunnen leggen heb je zelfs meer kWh per jaar voor hetzelfde geld.

Een omvormer over dimensioneren is helemaal slecht voor je rendement omdat je dat een hogere opstart spanning krijgt en dat de spanningen en stromen vanuit de panelen dan vaak de omvormer niet op zijn efficiëntst laat werken.
Precies dit. Bij mij ligt ook een SolarEdge systeem met ~2500 Wp aan panelen en een omvormer die max 2300 naar het net kan omvormen. Dit vond ik eerst ook vreemd omdat mijn vorige installatie 1560 Wp op een 1500 Watt omvormer was. Krijg je inderdaad zo'n platte grafiek op echt zonnige dagen.

Mij is later ook de hierboven ge-quote uitleg gegeven door iemand die dit spul snapt (hij vond 2300 voor de omvormer zelfs nog wat veel). Gegeven deze uitleg en ook de kunde van de jongens die het kwamen aanleggen (kwamen echt op gesprek, erg enthousiast) denk ik nu eerder dat mijn eerste installatie ongebruikelijk was.

Toevalligerwijs heeft de huidige bewoner van mijn oude huis nu net contact met me opgenomen dat de omvormer van die 1560 Wp installatie kapot is. Ouch.

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:20
Road-runner83 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:05:
Mede-tweakers,

Mijn 20 paneeltjes liggen er nu een jaar en een paar dagen op. De verwachte opbrengst klopt met de werkelijkheid :).

Helaas topt het wel behoorlijk af, in het verleden al weleens naar gekeken/dingen uitgezocht maar vraag me toch af of dit normaal is en anderen het ook hebben. De verkoper gaf toen aan dat een SE5000 een stuk duurder zou zijn en ook qua bekabeling anders is wat niet handig was met de beschikking van 1 loze leiding die al niet optimaal was.

Ook ben ik benieuwd hoe je kan uitrekenen wat ik bijv. vandaag ben 'misgelopen' door het aftoppen? Heb zelf dus een SE4000 maar als ik het goed gelezen heb dan 'start' een SE5000 weer wat later op (meer vermogen nodig) dus dan zou je dat verschil ook moeten meepakken.

Zo zag gisteren eruit:
[Afbeelding]

Hoeveel watt zijn de panelen?

• Road-runner83
Simply_jeroen schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:32:
[...]

Hoeveel watt zijn de panelen?
300W. 6 panelen liggen op zuidoost en 14 op zuidwest.

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-11 06:25
Ik ga er van uit dat je een enkel fase solaredge omvormer heb hangen. Als je een stap groter gaat met solaredge ga je naar een drie fase omvormer (ivm de hoofdaansluiting) en dat kan bij dit aantal panelen problemen geven. Met de 6 panelen vol in de zon en de andere in de schaduw start een enkel fase solaredge omvormer op de drie fase uitvoering niet. Dus dan hebben meer verlies

• Road-runner83
BadConnection schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:04:
Ik ga er van uit dat je een enkel fase solaredge omvormer heb hangen. Als je een stap groter gaat met solaredge ga je naar een drie fase omvormer (ivm de hoofdaansluiting) en dat kan bij dit aantal panelen problemen geven. Met de 6 panelen vol in de zon en de andere in de schaduw start een enkel fase solaredge omvormer op de drie fase uitvoering niet. Dus dan hebben meer verlies
Ik heb de SE4000 en idd enkel fase dacht ik. 3 fase zou ook lastiger worden/niet mogelijk qua kabels trekken.

Maargoed wat ik hier lees is het aftoppen prima en minimaal verlies. Daarnaast start hij nu ook sneller op de omvormer dus al met al is het een prima installatie met bijna 5300kwh opbrengst per jaar :).

Edit: en nog aardig op tijd op het dak aangezien het salderen afgebouwd gaat worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Road-runner83 op 22-04-2020 21:53 ]

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-11 21:55
Road-runner83 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:52:
[...]

Ik heb de SE4000 en idd enkel fase dacht ik. 3 fase zou ook lastiger worden/niet mogelijk qua kabels trekken.

Maargoed wat ik hier lees is het aftoppen prima en minimaal verlies. Daarnaast start hij nu ook sneller op de omvormer dus al met al is het een prima installatie met bijna 5300kwh opbrengst per jaar :).

Edit: en nog aardig op tijd op het dak aangezien het salderen afgebouwd gaat worden.
"Daarnaast start hij nu ook sneller op de omvormer...", wat is dat nu voor een verkooppraat, alle 1-fase omvormers van SolarEdge willen een 380V stringspanning, welke de optimizers moeten leveren.

Ik neem aan met p370 optimizers, dan is 6x op ZO eigenlijk te weinig, maar aangezien er ook 14 op ZW liggen zal het 's morgens wel goed werken, zoals je grafiek laat zien.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Road-runner83 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:52:
[...]

Pak ‘m beet:
Dus zonder aftopping , bij ongeveer 4% verlies (4000W omvormer bij 6000W panelen, volgens https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/39268294 ) zou je 220 kwh per jaar meer opbrengst hebben, dus eu 55,- per jaar meer.
Aangezien de 5000W eu 50 meer kost is je terugverdientijd minder dan 1 jaar.
Nou ja, iets langer, de 5000W gaat ook aftoppen.
Ik zou toch eens kijken of je nog iets kunt veranderen.

[ Voor 3% gewijzigd door joezzt op 22-04-2020 22:32 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:01
Road-runner83 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:51:
[...]
Dit lijkt misschien veel en psychologisch is het niet lekker ("m'n paneeltjes zouden meer kunnen doen!!"), maar het is echt niet veel.

Dat topje dat je mist is nog geen 1 kWh als ik naar die curve kijk. En dan reken ik nog ruim, het zou zomaar de helft kunnen zijn. Je mist dus hooguit een paar % op de optimale dagen. Over het hele jaar is dat dik onder de 1% verlies.
joozzt schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:29:
[...]

Pak ‘m beet:
Dus zonder aftopping , bij ongeveer 4% verlies (4000W omvormer bij 6000W panelen, volgens https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/39268294 ) zou je 220 kwh per jaar meer opbrengst hebben, dus eu 55,- per jaar meer.
Aangezien de 5000W eu 50 meer kost is je terugverdientijd minder dan 1 jaar.
Nou ja, iets langer, de 5000W gaat ook aftoppen.
Ik zou toch eens kijken of je nog iets kunt veranderen.
Die post waar je naar linkt is een andere situatie en kan je dus niet zo vergelijken. TS verliest echt geen 4% door dat beetje aftoppen, waarschijnlijk ruim tien keer minder dan dat.

[ Voor 43% gewijzigd door Lapa op 22-04-2020 22:58 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

de Peer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:45:
[...]

100% opbrengst halen zou niet je doel moeten zijn, je moet daar namelijk een extra hoge investering voor doen die zich niet terug betaalt.
Mag iedereen zelf z'n doel bepalen? Niet iedereen koop zonnepanelen om er zo veel mogelijk financiëel rendement uit te halen. Ik wil gewoon maximaal groene energie opwekken. Of dat nou een paar honderd euro meer kost maakt daarvoor niet uit.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

fsfikke schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:53:
[...]
Mag iedereen zelf z'n doel bepalen? Niet iedereen koop zonnepanelen om er zo veel mogelijk financiëel rendement uit te halen. Ik wil gewoon maximaal groene energie opwekken. Of dat nou een paar honderd euro meer kost maakt daarvoor niet uit.
En hoeveel extra energie is nodig om een zwaardere omvormer te maken en naar jouw huis te verplaatsen :? Heb je dat wel in je berekening meegenomen :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Freee!! schreef op woensdag 22 april 2020 @ 23:11:
[...]

En hoeveel extra energie is nodig om een zwaardere omvormer te maken en naar jouw huis te verplaatsen :? Heb je dat wel in je berekening meegenomen :?
Verminderd dat de energie die ik opwek?

We kunnen wel snugger gaan doen, maar dat aftoppen het ideaal is, is gewoon onzin.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Lapa schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:50:
[...]

Dit lijkt misschien veel en psychologisch is het niet lekker ("m'n paneeltjes zouden meer kunnen doen!!"), maar het is echt niet veel.

Dat topje dat je mist is nog geen 1 kWh als ik naar die curve kijk. En dan reken ik nog ruim, het zou zomaar de helft kunnen zijn. Je mist dus hooguit een paar % op de optimale dagen. Over het hele jaar is dat dik onder de 1% verlies.

[...]

Die post waar je naar linkt is een andere situatie en kan je dus niet zo vergelijken. TS verliest echt geen 4% door dat beetje aftoppen, waarschijnlijk ruim tien keer minder dan dat.
Tja, “ waarschijnlijk” vult geen gaatjes. Dat is het enige concrete wat we hebben. Ik zal ergens in mei een jaar resultaat van m’n ono en wzw op 20 graden vermelden (met per seconde vermogensmetingen). Vanaf half mei 2019 tot nu zou het verlies 90 kWh zijn bij omvormer van 65% van de 10620 Wp.
Bij ZO en ZW ( wat voor helling? @Road-runner83 ) zal het behoorlijk meer zijn.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

fsfikke schreef op woensdag 22 april 2020 @ 23:14:
[...]
Nee, maar wel het rendement. Als je echt groen wilt doen, moet je ook dat meenemen.
We kunnen wel snugger gaan doen, maar dat aftoppen het ideaal is, is gewoon onzin.
Andere discussie.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:01
joozzt schreef op woensdag 22 april 2020 @ 23:23:
[...]

Tja, “ waarschijnlijk” vult geen gaatjes. Dat is het enige concrete wat we hebben. Ik zal ergens in mei een jaar resultaat van m’n ono en wzw op 20 graden vermelden (met per seconde vermogensmetingen). Vanaf half mei 2019 tot nu zou het verlies 90 kWh zijn bij omvormer van 65% van de 10620 Wp.
Bij ZO en ZW ( wat voor helling? @Road-runner83 ) zal het behoorlijk meer zijn.
Het concrete wat we hebben zijn de twee screenshots van curves die TS gepost heeft. Daar kan je gewoon aan zien wat het verlies op twee topdagen geweest is. Dat is echt accurater dan het vergelijken met een totaal andere situatie.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Als je graag zoveel mogelijk groene energie wilt opwekken, is de vraag of een grotere omvormer de oplossing is. Is het niet beter om gewoon meer panelen te leggen? Weegt het topje wat er af valt op tegen de berg die de rest van de tijd opgewekt wordt?

Ja, aftoppen is ideaal, ook als je kijkt naar het maximaliseren van de opgewekte energie. Er is een punt waar het beter is om in andere dingen te investeren. Dat doe je door te kijken naar de prijs van de volgende opgewekte KWh. Is het beter om die volgende op te wekken door minder af te toppen? Of is het beter die op te wekken door een extra paneel te plaatsen? Of mischien is het wel beter om die in warmte-terugwin te stoppen of in een windturbine of..... En in die vergelijking zal er een punt zijn waar aftoppen beter is dan meer geld te stoppen in een beter omvormer.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

fsfikke schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:53:
[...]

Uiteraard mag dat. Ook als iemand zegt: ik wil zo min mogelijk opwekken met zo veel mogelijk panelen, dan mag dat van mij. Maar ik zou dat wel dom vinden (mijn mening).
[...]
Dat is pertinent géén onzin.
Wil je het maximale (financiële) rendement uit je zonnepanelen, dan is aftoppen wenselijk want daar zit je sweet spot. :)

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Ik heb een enkel-fase omvormer van Solis. Eén stap kleiner kost 30 euro minder en zou zeer licht aftoppen. Nog een stap lager is totaal 50 euro minder en zou normaal aftoppen.

Gewicht van de versies is gelijk. Mijn installateur had achteraf in ieder geval de ene stap kleiner moeten doen. Maar alsnog, op een systeem van 4,8 kW met >1000 euro opbrengst per jaar kost het mij slechts drie tot vijf euro per jaar. In die zin totaal niet belangrijk. Als ik hem vervang over negen of meer jaar, zet ik er wel een slag kleiner in, nu ik weet hoe het systeem presteert.

Om aan te geven dat het puur afhangt van de prijs van de omvormer. Aftoppen is verder niet erg, zelfs goed. Maar vooral voor 1-fase zijn de kosten vaak verwaarloosbaar. Het hangt wel af van welk merk je koopt.

Als je SolarEdge koopt, betaal je zo ongeveer al duizend euro meer bij aanschaf, dus in die zin kunnen de meeste mensen veel meer verdienen op dat punt. Of op installatiekosten, enz.

• Playa del C.
  • Nu online
Road-runner83 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:05:
Mede-tweakers,

Zo zag gisteren eruit:
[Afbeelding]

Mijn non-SolarEdge systeem was goedkoper in aanschaf en heeft 16 x 300W aan panelen (=4800W). Mijn productie was op dezelfde dag 31,8 kWh. Je hebt misschien ergens schaduw en een dag kun je niet eerlijk vergelijken.
Vorig jaar een totale opbrengst van 4800 kWh (toevallig met 4800 W).
Aanschaf plus installatie systeem was netto 4600 euro. Terugverdiend binnen vijf jaar. Nieuwe omvormer kost later nog eens 600 euro.

• Road-runner83
Rouske schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:25:
[...]

"Daarnaast start hij nu ook sneller op de omvormer...", wat is dat nu voor een verkooppraat, alle 1-fase omvormers van SolarEdge willen een 380V stringspanning, welke de optimizers moeten leveren.

Ik neem aan met p370 optimizers, dan is 6x op ZO eigenlijk te weinig, maar aangezien er ook 14 op ZW liggen zal het 's morgens wel goed werken, zoals je grafiek laat zien.
Rustig denk aan je bloeddruk ;). Dat sneller opstarten heb ik hier en daar gelezen (en dan tov een 3-fase omvormer). Maar dat is dus wellicht verwaarloosbaar?

Maargoed het gaat erom hoeveel ik per jaar verlies door het aftoppen en of het dan dus verstandiger is om een grotere omvormer te plaatsen...

• Road-runner83
Playa del C. schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:16:
[...]

Mijn non-SolarEdge systeem was goedkoper in aanschaf en heeft 16 x 300W aan panelen (=4800W). Mijn productie was op dezelfde dag 31,8 kWh. Je hebt misschien ergens schaduw en een dag kun je niet eerlijk vergelijken.
Vorig jaar een totale opbrengst van 4800 kWh (toevallig met 4800 W).
Aanschaf plus installatie systeem was netto 4600 euro. Terugverdiend binnen vijf jaar. Nieuwe omvormer kost later nog eens 600 euro.
Dat is idd een nette prijs! Wij zitten op 6300 voor dus 20 x 300W panelen met SE4000 en optimizers. En die laatste zijn wel hard nodig hier want we hebben behoorlijk wat schaduw van het dak van de buren (2-kapper) en wat schoorsteentjes.

En het is natuurlijk nog de vraag hoe jou panelen liggen, als die pal op het zuiden liggen dan levert dat sowieso meer op dan bij mij zuidoost en zuidwest ;).

• Playa del C.
  • Nu online
Road-runner83 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:07:
[...]

Dat is idd een nette prijs! Wij zitten op 6300 voor dus 20 x 300W panelen met SE4000 en optimizers. En die laatste zijn wel hard nodig hier want we hebben behoorlijk wat schaduw van het dak van de buren (2-kapper) en wat schoorsteentjes.

En het is natuurlijk nog de vraag hoe jou panelen liggen, als die pal op het zuiden liggen dan levert dat sowieso meer op dan bij mij zuidoost en zuidwest ;).
Ik lig 16x op zuidwest. Dak van de buren komt bij mij uiteindelijk ook voor de zon, maar dan is de zon al vrij laag. Hellingshoek telt nog mee en ook locatie binnen Nederland. Echt vergelijken lukt inderdaad niet. Alles bij elkaar ben ik echter wel te spreken over mijn installatie van 1,5 jaar oud.
Ik heb er nog een zonneboiler naast liggen. Die koop je echter niet voor de winst. Dat systeem heb ik hopelijk na tien jaar terug verdiend. Tenzij de gasprijs flink stijgt. Het is zomers wel lekker om dagelijks gratis een buffer van 300L water van >60 °C te hebben staan. (Voor in een buitenbadje en avonddouche).

Je hebt het over schaduw van een ander huis en ik betwijfel of je een SolarEdge systeem had moeten kiezen. Het ligt er nu al, dus gewoon genieten van de opbrengst.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-11 21:55
Road-runner83 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:55:
[...]
Rustig denk aan je bloeddruk ;). Dat sneller opstarten heb ik hier en daar gelezen (en dan tov een 3-fase omvormer). Maar dat is dus wellicht verwaarloosbaar?

Maargoed het gaat erom hoeveel ik per jaar verlies door het aftoppen en of het dan dus verstandiger is om een grotere omvormer te plaatsen...
Aha, ja dan heb je wel gelijk, voor een 3-fase SolarEdge heb je meer optimizers/panelen in de zon nodig om knap te werken t.o.v. een 1-fase.

Over het aftoppen, welke helling hebben jouw panelen eigenlijk?
(Dat niemand dat nog gevraagd heeft... 8)7 )
Als dat redelijk vlak is zal het nog meer gaan aftoppen richting de zomer.
De piek ligt bij mij vandaag in ieder geval alweer lager dan de afgelopen dagen, hogere temperatuur en minder wind.

• Road-runner83
Rouske schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:54:
[...]

Aha, ja dan heb je wel gelijk, voor een 3-fase SolarEdge heb je meer optimizers/panelen in de zon nodig om knap te werken t.o.v. een 1-fase.

Over het aftoppen, welke helling hebben jouw panelen eigenlijk?
(Dat niemand dat nog gevraagd heeft... 8)7 )
Als dat redelijk vlak is zal het nog meer gaan aftoppen richting de zomer.
De piek ligt bij mij vandaag in ieder geval alweer lager dan de afgelopen dagen, hogere temperatuur en minder wind.
Oeff hoeveel graden weet ik niet precies maar het is een redelijk 'normaal' schuin dak. In de zomer topt het wel minder af dan nu maar nog steeds wel wat (zie printscreen van augustus).
Pagina: 1