Lengte van alinea's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ossebol
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-10 20:04
Allereerst wil ik jullie complimenteren met de berichtgeving, en die van het coronavirus in het bijzonder. Ik vind dat de redactie inhoudelijk sterk is en ik geniet elke dag van jullie pennenvruchten!

Graag zou ik een klein verbeterpunt aan willen stippen. In sommige artikelen, en dan met name nieuwsartikelen, zijn de alinea's uitzonderlijk lang (voorbeeld). Ik weet niet hoe anderen dit ervaren, maar voor mij leest dit erg onrustig; het artikel is gevoelsmatig een grote letterbrei en het maakt het daardoor lastig het te 'scannen'.

Misschien is het goed om een maximale lengte voor een alinea te bepalen. Ik weet dat sommige redacties als houvast vijf zinnen per alinea hanteren, maar ik kan me voorstellen dat er een onderscheid is tussen nieuwsartikelen en achtergrondverhalen (die misschien meer lezen als een boek).

In aanvulling op dit alles: is er in het kader van de leesbaarheid recent ooit een discussie gevoerd over het wel of niet toevoegen van tussenkopjes in artikelen? Wat is jullie huidige visie daarop?

Ik kwam een interessant onderzoek [pdf] tegen over het gebruik van inhoudelijke en thematische tussenkopjes in brieven. Kennelijk valt hiermee, in brieven in ieder geval, behoorlijk wat winst te behalen; mensen ervaren tussenkopjes als winst, omdat ze sneller inhoudelijk kunnen scannen. Het lijkt me echter logisch dat je dit niet een-op-een kunt vertalen naar webteksten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MbUC3wbrEq5v-QW2Pe6b2rulLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/132vnf8V6Y7i8yqB3WG9uG11.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Ossebol op 22-04-2020 08:19 ]

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:18
Voor mij valt de lengte op zich mee. Maar als je het vergelijkt met de huidige gewoonte om alinea's van maximaal 10 regels op smartphone te hebben is het inderdaad erg lang.
Voor nieuwsartikelen is het handig als dit kort is. Maar de alinea heeft duidelijk 1 onderwerp dus op zich klopt het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-10 14:12
@Ossebol Dank voor het compliment, wordt gewaardeerd!

Korte alinea's streven we zeker na bij nieuwsberichten. Ik denk we dat in de meeste gevallen ook doen. Het voorbeeld dat je aangeeft kan beter, gaan we op letten :)

Tussenkopjes doen we in principe niet in nieuwsberichten. Dat is een stijlregel waar we in uitzonderlijke gevallen van afwijken, als berichten echt heel lang worden. Als een nieuwsbericht uit meerdere onderwerpen bestaat, splitsen we het liever in meerdere berichten, om zo ook de discussie op één onderwerp per bericht te kunnen focussen.