ram geheugen bijplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagere36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-06-2023
excuses voor deze wellicht basic vraag. het forum heb ik doorzocht, maar iedere pc-vraag is voor iedere spec weer anders. het gaat over het bijplaatsen van RAM. Thans heb ik 8 gig RAM van Kingston (Hyper) en ik wil naar 16, mijn pc trekt een recentere variant van photoshop anders niet en dat ligt hoe dan ook aan het interne geheugen.

relevante specs
moederbord: asus P8Z77-M

pcspecwebsite: "It uses the DDR3 memory type, with maximum speeds of up to 2400 MHz, and 4 DDR3 slots allowing for a maximum total of 32 GB RAM."

situatie
er zitten 4 DDR3 ram-slots in. Waarvan ik er 2 heb bezet met 4Gig Kingston Hyper RAM, 1333 Mhz.
Er zitten 2 zwarte en 2 blauwe slots in. Huidige RAM zit in de blauwe slots.

vragen
1. wat is opportuun.
Nieuw 2x 8 RAM (dus oude weggooien, ik zie niet in waarom); of
nieuw 2x 4 RAM; of
nieuw 1x 8 RAM?

2x 8 RAM: Kingston HyperX FURY 16GB DDR3 1600MHz (2 x 8 GB) DUURST MAAR ALLES NIEUW (PC is 8 jaar oud)
2x 4 RAM: Kingston HyperX FURY 8GB DDR3 1600MHz (2 x 4 GB) HEEFT ANDERE KLEUR DAN HUIDIGE RAM (wat mij werkelijk nul boeit als die kleur sec dient ter uiterlijk) EN SOCKETS ZITTEN HIERDOOR METEEN HELEMAAL VOL
1x 8 RAM: Kingston HyperX FURY 8GB DDR3 1600MHz (1 x 8 GB) GOEDKOOPST

2. maakt het uit of het geheugen wordt geplaatst in het blauwe of zwarte socket?

3. het meest aantal geboden Mhz is 1600. is dat dan the way to go? ik zie dat kingston verschillende Mhz hanteert, maakt dit feitelijk wat uit?

4. verder heeft kingston allerlei kleurtjes. leuk, maar niet interessant. het lijkt alsof dat louter voor de leuk is, ik vind het nogal verwarrend. hier en daar zie ik een Mhz verschil, maar ook niet. deze vraag is verder niet cruciaal, maar wat moet je met die kleurverschillen?

[ Voor 7% gewijzigd door tagere36 op 22-04-2020 08:02 ]

Beste antwoord (via tagere36 op 22-04-2020 08:57)

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:22

Kraz

Saving the world

tagere36 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:20:
dank @ allen. maar mijn - openstaande - vragen worden daar helemaal niet beantwoord.die ga ik niet vinden in de handleiding.

Vraag 1: is het meer opportuun om 4 x 4 te verdelen?

Vraag2: maak het verschil tussen 1333 en 1600 Mhz merkbaar uit?
Antwoord 1:
Technisch gezien is 4x 4GB RAM latjes sneller dan 1x 16GB ram.
In de praktijk merk je daar weinig van. Helemaal op een PC van 8 jaar oud.

Antwoord 2:
Het verschil maakt niet uit omdat jouw moederbord en geheugen maar op MAX 1333 Mhz kan draaien.
Ook al doe je er een RAM latje in wat 8x zo snel is, hij zal niet sneller draaien dan die 1333 Mhz.

Aangezien het een machine op leeftijd is geven we je de tip om er zo min mogelijk aan uit te geven. Kijk bij V&A of er geheugen voor jou te koop is.
Scheelt een hoop met de nieuwprijs; pricewatch: Kingston HyperX Fury blu HX316C10FK2/16

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJeee
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-06 09:59
Wat is de specificatie van je huidige RAM geheugen? Dat zou ik matchen met de nieuwe set die je wil aanschaffen.

Betreft het nieuwe geheugen, zou ik voor een setje van 2x4 gaan. Dit omdat je dan volledig dual channel draait en ik niet inzie waarom je een machine van 8 jaar oud nog verder zou willen uitbreiden.

Kleurtjes maken niet uit (hoewel ik denk dat rood het snelst is :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagere36
ohja vergeten te melden.

die oude ram heeft 1333 Mhz.

als die verschilt met de nieuwe maakt dat wat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Maakt over het algemeen niet uit. Enige wat het doet is dat het nieuwe en dan wellicht snellere geheugen langzamer werkt en dan ook op 1333Mhz.
Wat dan weer zonde is.
Als je voor een paar centen 2x 8GB kunt vinden, is dat de beste keuze.

Kleuren doen alleen wat als je een venster in je kast hebt zitten. Dan oogt dat netter.
Wellicht zitten er koelplaatjes op, maar of dat met die hardware veel extra nut geeft, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagere36
dank @RJeee en @Arunia

beter om dan 4x 4 te halen 1600 Mhz

of 2 nieuwe 4 gig 1333 Mhz

of gewoon 2x 8 1600 Mhz.

sorry. al die opties maken het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 18:50

SpamLame

niks

Perse nieuw of is tweedehands ook goed > zie bv V&A aangeboden: 2x8GB 1600MHz Samsung DDR3 geheugen

1) waarom heb je 2*8 + huidige ram laten zitten af laten vallen heb je 24GB, ok mer dan waar je heen.

2) lees de manual even van je moederbord, daar staat vast in welke effect het heeft (+ of -, ik vermoed dat het de memory channels aangeeft ;) )

3) /s nee die nummers zijn voor de lol ... als je 1600 en je houd de 1333 sticks ook dan draait alles op 1333, wederom kijk in je boekje icm met wat de CPU support.

4) voor de leuk mocht het je boeien, zo niet selecteer dan gewoon op prijs/beschikbaarheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagere36
dank @ allen. maar mijn - openstaande - vragen worden daar helemaal niet beantwoord.die ga ik niet vinden in de handleiding.

is het meer opportuun om 4 x 4 te verdelen? maak het verschil tussen 1333 en 1600 Mhz merkbaar uit?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:22

Kraz

Saving the world

Vraag 1: is het meer opportuun om 4 x 4 te verdelen?

Vraag2: maak het verschil tussen 1333 en 1600 Mhz merkbaar uit?
Antwoord 1:
Technisch gezien is 4x 4GB RAM latjes sneller dan 1x 16GB ram.
In de praktijk merk je daar weinig van. Helemaal op een PC van 8 jaar oud.

Antwoord 2:
Het verschil maakt niet uit omdat jouw moederbord en geheugen maar op MAX 1333 Mhz kan draaien.
Ook al doe je er een RAM latje in wat 8x zo snel is, hij zal niet sneller draaien dan die 1333 Mhz.

Aangezien het een machine op leeftijd is geven we je de tip om er zo min mogelijk aan uit te geven. Kijk bij V&A of er geheugen voor jou te koop is.
Scheelt een hoop met de nieuwprijs; pricewatch: Kingston HyperX Fury blu HX316C10FK2/16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

is het meer opportuun om 4 x 4 te verdelen?
maak het verschil tussen 1333 en 1600 Mhz merkbaar uit?
1. maakt niets uit, altijd per 2 bij plaatsen i.v.m. dual channel,
2. mogelijk maar niet veel.
tagere36 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 06:28:
.... Thans heb ik 8 gig RAM van Kingston (Hyper) en ik wil naar 16, mijn pc trekt een recentere variant van photoshop anders niet en dat ligt hoe dan ook aan het interne geheugen.
Niet mopperen indien het uiteindelijk niet helpt, hoe je tot die conclusie bent gekomen weten wij namelijk niet. En de onbekende CPU die je hebt is en is ook sterk veroudert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 18:50

SpamLame

niks

is het meer opportuun om 4 x 4 te verdelen?
opportuun voor de portemonnee?
opportuun voor de snelheid?
opportuun voor de hoeveelheid?
opportuun voor het aanzicht?
Die keuze kan jij alleen maken
Je wilt naar 16GB met wat je hebt kan je dan 4*4, 2*8, 2*4 + 1*8, 2*4 + 2*8 doen.
Je kiest 2dehands of nieuw, kijkt dan naar je budget (weeg ook af hoelang je nog met deze pc doen wilt wellicht wil je investering van de pc vervangen naar voren halen) en er blijven een aantal opties over. Daaruit kies je die optie die het beste bij je definitie van opportuun past.
maak het verschil tussen 1333 en 1600 Mhz merkbaar uit?
Nee but dont take my word for it. Ga eens op onderzoek uit, lees wat benchmarks icm het werk wat je doet en trek je conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 11:07

EXX

EXtended eXchange

Tazzios schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:36:
[...]

1. maakt niets uit, altijd per 2 bij plaatsen i.v.m. dual channel,
2. mogelijk maar niet veel.

[...]

Niet mopperen indien het uiteindelijk niet helpt, hoe je tot die conclusie bent gekomen weten wij namelijk niet. En de onbekende CPU die je hebt is en is ook sterk veroudert.
Mwa, Photoshop is wel berucht om zijn geheugengebruik. Ik heb hetzelfde gedaan ivm Lightroom. Mijn PC uit 2009 had oorspronkelijk 3x 1GB RAM (triple channel), en dat bleek voor Lightroom veel te weinig: traag en veel meldingen dat er geen geheugen meer vrij was. 3x 4 GB erbij en klaar.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagere36
dankjullie wel. ik ga 2 x 4 gig bij halen 1333 Mhz.
Pagina: 1