Ik probeer al een tijdje om @Home aan de praat te krijgen onder Suse 7.2. Netwerk kaart op dhcp ingesteld enz. Ik heb ook in /etc/dhclient.conf de send host-name "hostname" veranderd. Onder dhcp-client-identifier heb ik het hardware adres opgegeven die ik vanuit w2k heb gevonden onder ipconfig /all. maar nog krijg ik geen gegevens toegewezen van de DHCP server van @Home. Wat doe ik verkeerd
Verwijderd
Probeer dit eens:
Typ dit in op de opdrachtprompt:
dhcpcd -h CCxxxxx-A ethx
vervang X door wat je zelf wil
En nog wat. Zorg dat je ethernet kaart is uitgeshakeld in Yast
Typ dit in op de opdrachtprompt:
dhcpcd -h CCxxxxx-A ethx
vervang X door wat je zelf wil
En nog wat. Zorg dat je ethernet kaart is uitgeshakeld in Yast
Als je er nog niet uitkomt, staat er op deze pagina hoe je Linux moet configgen voor @home.
-
Door FoxzMan - zondag 05 augustus 2001 22:06
--------------------------------------------------------------------------------
Als je er nog niet uitkomt, staat er op deze pagina hoe je Linux moet configgen voor @home.
daar heb ik ook al gekeken, en gedaan wat daar stond. Geen resultaat helaas. Ook heb ik geprobeerd via dhcpcd -h etc. de boel aan de gang te krijgen maar alsik die opdracht intyp krijg ik het antwoord: command not found. Er is me wel iets opgevallen als ik Linux opstart zie ik in de console vermeld staan: modprobe: can`t locate module
Zou dit toch aan m`n hardware adres van m`n netwerk kaart kunnen liggen? hoe vind ik die onder linux?
--------------------------------------------------------------------------------
daar heb ik ook al gekeken, en gedaan wat daar stond. Geen resultaat helaas. Ook heb ik geprobeerd via dhcpcd -h etc. de boel aan de gang te krijgen maar alsik die opdracht intyp krijg ik het antwoord: command not found. Er is me wel iets opgevallen als ik Linux opstart zie ik in de console vermeld staan: modprobe: can`t locate module
Zou dit toch aan m`n hardware adres van m`n netwerk kaart kunnen liggen? hoe vind ik die onder linux?
/etc/dhclient ziet er bij mij als volgt uit:
In Slackware 7.1. DIe prepend hoef je trouwens niet te doen, dat is alleen maar voor als je een caching DNS hebt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| # /etc/dhcclient.conf # # Configuratiebestand voor de DHCP client # Zie verder: "man dhclient.conf" # interface "eth0" { send host-name "MIJN HOSTNAME"; prepend domain-name-servers 127.0.0.1; request subnet-mask, broadcast-address, time-offset, routers, domain-name, domain-name-servers, host-name; require subnet-mask, domain-name-servers; script "/etc/dhclient-script"; } |
In Slackware 7.1. DIe prepend hoef je trouwens niet te doen, dat is alleen maar voor als je een caching DNS hebt.
[deze advertentieruimte is te koop]
Die ziet er ongeveer hetzelfde uit als bij mij, ik zal nog wel even flink in de boeken moeten duiken wat ik verkeerd doe, ik heb Linux sinds ongeveer 2 weken dus d`r valt nog heel veel uit te vogelen
In ieder geval vast bedankt voor jullie hulp.
Btw. wel leuk om een Udenaar hier op GOT tegen te komen (ben zelf ook Udenaar)
Btw. wel leuk om een Udenaar hier op GOT tegen te komen (ben zelf ook Udenaar)
yeah en je heet ook nog René, just like * RG
Er zitten wel meer Udenaren op GoT hoor, maar dan moet je goed zoeken 
Het is wel vaag dat jou niet lukt. Iemand anders die ik ken (ook uit Uden) krijgt zijn Slackware 8.0 ok niet echt aan de praat, maar die heeft een andere gateway... Weet niet of het daar mee te maken heeft.
Het is wel vaag dat jou niet lukt. Iemand anders die ik ken (ook uit Uden) krijgt zijn Slackware 8.0 ok niet echt aan de praat, maar die heeft een andere gateway... Weet niet of het daar mee te maken heeft.
Toevallig dat ik jou als eerste Udenaar hier tegenkom 
Een gateway heb ik totaal niet ingesteld. Ik weet niet of dit moet, ik kan dit wel onder Yast2 doen. Verder is mijn netwerk kaart onder Yast1 als dhcpclient, eth0 en active, voor de rest heb ik daar niets aan gewijzigd.
Onder yast heb ik eerst dhcpcd uninstalled en isc dhcp client installed (kreeg een melding dat beide niet samen gingen)vervolgens via dhclient.conf send dhcp-client-identifier mijn hostname gewijzigd (CPxxxxx-x) en onder send dhcp-client-identifier stond al een MAC adres van de ethernet kaart, daar heb ik niets aan veranderd maar of dit het adres van mijn ethernet kaart is
Onder w2k is dit adres totaal anders. Ik krijg bij het opstarten van Suse in m`n logconsole deze melding te zien t.o.v het netwerk: modprobe:can`t locate module. Als ik via dhcp gegevens wil verkrijgen van @home zoekt hij contact en na verloop van tijd krijg ik de melding: no ip adresses assigned. Ik krijg gewoon geen responce van @home. Zoals ik al zei ik doe iets verkeerd of iets verkeerd ingesteld, maar wat dat is
Een gateway heb ik totaal niet ingesteld. Ik weet niet of dit moet, ik kan dit wel onder Yast2 doen. Verder is mijn netwerk kaart onder Yast1 als dhcpclient, eth0 en active, voor de rest heb ik daar niets aan gewijzigd.
Onder yast heb ik eerst dhcpcd uninstalled en isc dhcp client installed (kreeg een melding dat beide niet samen gingen)vervolgens via dhclient.conf send dhcp-client-identifier mijn hostname gewijzigd (CPxxxxx-x) en onder send dhcp-client-identifier stond al een MAC adres van de ethernet kaart, daar heb ik niets aan veranderd maar of dit het adres van mijn ethernet kaart is
Ik weet niet welke versie je van DHCPD je gebruikt, maar de versie die ze bij @Home aanbieden is niet de juiste versie (2.x)
Voor 2.4 kernels heb je versie 3 nodig.
Symptomen: Geen respons op DHCPDiscover.
hier ook een udenaar 
die @home niet aan de gang krijgt onder slackware, maar (gelukkig) wel met freesco
heb je trouwens een 217.120.73.XX adres?
want groot-moefti niet, die zit op een andere gateway dan ik... misschien dat 't daar iets mee te maken heeft? nah, vast niet
* flat weet 't in ieder geval ook niet meer
die @home niet aan de gang krijgt onder slackware, maar (gelukkig) wel met freesco
heb je trouwens een 217.120.73.XX adres?
want groot-moefti niet, die zit op een andere gateway dan ik... misschien dat 't daar iets mee te maken heeft? nah, vast niet
* flat weet 't in ieder geval ook niet meer
"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman
Verwijderd
ik gebruik geen dhcp voor @ home. heb alle instellingen handmatig ingevoerd an walla hij deed het..
ip=212.120.112.XX
subnetmask=255.255.2xx.xxx
defgateway=212.120.112.xxx
pri. DNSserver=xxx.xxx.xxx.xxx
sec. DNS server=xxx.xxx.xxx.xxx
suc6.
ip=212.120.112.XX
suc6.
DHCPD is volgens mij de DHCP server... maar goed, ik draai nog Slackware 7.1 en die heeft nog kernel 2.2.16, dus misschien heeft het daar toch wel iets mee te maken...
Klik nu maar eerst op die link en download die meuk, trust me.
Dit hoort er in /etc/dhclient.conf te staan:
eerst dus je hostname en daaronder het MAC-adres van je netwerkkaart (voorafgegaan door 1:).
Standaard DHCP werkt niet (meer?) met @home
Dit hoort er in /etc/dhclient.conf te staan:
code:
1
2
| send host-name "cxxxxxxx"; send dhcp-client-identifier 1:00:10:4B:47:04:FF; |
eerst dus je hostname en daaronder het MAC-adres van je netwerkkaart (voorafgegaan door 1:).
Standaard DHCP werkt niet (meer?) met @home
Weer eens bedankt voor het meedenken 
Ik ga hier even mee aan de slag en jullie horen wel of e&a gelukt is. Mijn Ip begint met 213.51 etc, dit is een vrij nieuw Ip adres dat ik van @Home toegewezen heb gekregen. Onder w2k werkte alles perfect in 5 minuten. Wat is freesco precies en valt dat ergens te downlaoden? Het zelfde geldt voor versie 3 van DHCP, ik heb het artikel gelezen en dat wil ik ook wel uitproberen maar hoe kan ik dat het beste instaleren? Ik moet het via w2k sowieso downloaden. Ik ga in ieder geval van alles ff uitproberen en kijken of het werkt.
(offtopic) Nog meer Uje hier wordt steeds gezelliger
Ik ga hier even mee aan de slag en jullie horen wel of e&a gelukt is. Mijn Ip begint met 213.51 etc, dit is een vrij nieuw Ip adres dat ik van @Home toegewezen heb gekregen. Onder w2k werkte alles perfect in 5 minuten. Wat is freesco precies en valt dat ergens te downlaoden? Het zelfde geldt voor versie 3 van DHCP, ik heb het artikel gelezen en dat wil ik ook wel uitproberen maar hoe kan ik dat het beste instaleren? Ik moet het via w2k sowieso downloaden. Ik ga in ieder geval van alles ff uitproberen en kijken of het werkt.
(offtopic) Nog meer Uje hier wordt steeds gezelliger
Het is me gelukt! *D*D
Ik heb wat dingen uitgeprobeerd met DHCP en dat werkte nog steeds niet. Toen Yast2 maar weer opgestart en heb ik maar weer geprobeerd om alles handmatig in te voeren, gewoon uitproberen en zien wat er gebeurd.
Alle instellingen gesaved, Netscape opgestart en voor ik het wist zat ik op de homepage van Suse! Alleen word de pagina van Tweakers niet volledig geladen, maar dat zoek ik ook nog wel uit
Nogmaals hartelijk dank voor jullie tips!
Ik heb wat dingen uitgeprobeerd met DHCP en dat werkte nog steeds niet. Toen Yast2 maar weer opgestart en heb ik maar weer geprobeerd om alles handmatig in te voeren, gewoon uitproberen en zien wat er gebeurd.
Alle instellingen gesaved, Netscape opgestart en voor ik het wist zat ik op de homepage van Suse! Alleen word de pagina van Tweakers niet volledig geladen, maar dat zoek ik ook nog wel uit
Op deze manier werkt hij bij mij nu ook, bedankt!Op dinsdag 07 augustus 2001 11:50 schreef snakeeye het volgende:
ik gebruik geen dhcp voor @ home. heb alle instellingen handmatig ingevoerd an walla hij deed het..
ip=212.120.112.XX
suc6.
zo, ik heb mijn nieuwe server geinstalleerd onder Slackware 8 met kernel 2.4.7.
maar @Home deed het niet echt. Toen heb ik de manpage eens goed doorgelezen en de volgende opdracht gegeven: "dhcpcd -h HOSTNAME" en voor HOSTNAME dan natuurlijk mijn hostname en zie daar het werkt. Het rare is, dat hij deze instelling gewoon uit /etc/dhclient.conf moet halen, maar dat doe ie blijkbaar niet... MAC adres maakt geen bal uit, daar kijkt ie toch niet naar.
maar @Home deed het niet echt. Toen heb ik de manpage eens goed doorgelezen en de volgende opdracht gegeven: "dhcpcd -h HOSTNAME" en voor HOSTNAME dan natuurlijk mijn hostname en zie daar het werkt. Het rare is, dat hij deze instelling gewoon uit /etc/dhclient.conf moet halen, maar dat doe ie blijkbaar niet... MAC adres maakt geen bal uit, daar kijkt ie toch niet naar.
aha, nou dan ga ik 't zo ook maar eens proberen... 
edit:
ja, hier werkt 't nou ook met dhcp
ja, hier werkt 't nou ook met dhcp
--Roy Goodman
Weet je dat zeker? Ik heb het allemaal een beetje onderzocht en kom tot de conclusie dat dhcpcd obsolete is. Als je een DHCP client wilt hebben moet je dhclient gebruiken. Dus ik die uitvoeren, maar als resultaat krijg ik dat ie of eth0 niet kan vinden (terwijl die er wel is) of dat ie niet allowed is om paketten te versturen...Op dinsdag 07 augustus 2001 01:53 schreef GraveR het volgende:
Ik weet niet welke versie je van DHCPD je gebruikt, maar de versie die ze bij @Home aanbieden is niet de juiste versie (2.x)
Beetje vaag dus
Ik ben eruit. dhcpcd is een DHCP client net als dhclient. Waarom Slackware ze allebij installeerd is mij een raadsel, maar goed... dhcpcd werkt op zich leuk, maar biedt weinig functionaliteit en kloot je resolv.conf op. Welne, je installeerd dus de nieuwe versie van dhclient (das versie 3.0 release candifate nogwat) en het werkt allemaal. Voor Slackware gebruikers is het een kwestie van in /etc/rc.d/rc.inet1 eventjes bij het eerste ifblok de aanroep van "dhcpcd" te vervangen door "dhclient eth0" of welke netwerkkaart dan ook aan @Home hangt. Bij het starten krijg je dan meteen een nieuw IP adres. geen gezeur meer date th0 niet bestaat of dat hij geen paketen mag versturen...
Ik zal er een HOWTO over maken, want het is toch wel verrekte lastig om het te maken
Ik zal er een HOWTO over maken, want het is toch wel verrekte lastig om het te maken
mwah, wat je allemaal vertelde heb ik gisterenavond ook in me eentje uitgevonden, met behulp van die ene tipOp donderdag 09 augustus 2001 13:11 schreef Groot-Moefti het volgende:
--Roy Goodman
Can't locate module: welke module??? Deze zal waarschijnlijk van de netwerkkaart zijn. Je moet even in Windows of een ander besturingssysteem de nieuwste kernel source downen en installen. Vergeet niet de netwerkkaart module als module of direct in te bouwen. Instructies staan in de readme van het bestand.Op zondag 05 augustus 2001 22:50 schreef Sambok het volgende:
Door FoxzMan - zondag 05 augustus 2001 22:06
Succes!
Netscape 6 of Konqueror?Op dinsdag 07 augustus 2001 21:48 schreef Sambok het volgende:
Het is me gelukt! *D*D
Pagina: 1