Cat5e futp + surge toch aarden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-10 15:32
Beste leden,

Ik heb een ac mesh geïnstalleerd buiten die met een futp kabel met koperen kern (25 meter onder de grond door) verbonden is aan de modem binnen.

Binnen heb ik een surge geplaatst, vandaar uit gaat de kabel rechtstreeks naar de mesh, de andere kant de modem in.

Is het het dan nog nodig om de kabel te aarden?

Moest dat het geval zijn, hoe doe ik dat best dan? Heb nul verstand van elektra :).

Alvast bedankt voor de hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:30
moest je dat echt willen...
Ubiquiti TOUGHCable RJ45 Connector with Ground Wire

Afbeeldingslocatie: https://linitx.com/images/products/Ubiquiti_Tough_Cable_Connetor_with_Ground_Wire_main_large.jpg

ik heb thuis mijn ganse inox brievenbus-paal (met electra erop/erin/lampies etc etc) gewoon met 6mm vd draad geaard...
lijkt mij ook nuttiger, want als je een blikseminslag zou krijgen , kiest ie toch de weg van de minste weerstand en als dat je utp is kan je vermoedelijk wel gedag zeggen tegen je ganse binnenhuisnetwerk
in mijn geval hoop ik dat ie rechtstreeks de aarding neemt

laat trouwens is een plaatje zien van je surge...ik neem aan een overspanningsbeveiligingstekker ?
en zoja, op wat , op je switch ?

[ Voor 15% gewijzigd door ijske op 21-04-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
Hi Ijske, bedankt voor je antwoord.

Wat bedoel je met 6mm vd draad?

En wat je voorstelt in de afbeelding, met de surge er tussen heb ik hetzelfde principe of vergis ik me?

Gaat om deze;Ubiquiti Ethernet Surge Protector

[ Voor 12% gewijzigd door Crowns op 21-04-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Die surge protector is een doosje met een aardedraad er uit en 2 lan aansluitingen neem ik aan? Aardedraad op aardklem aansluiten moet dan volstaan. Meer kun je ook niet doen.

Een bliksem is zo krachtig, dat het maar de vraag is of de protector wat gaat doen. Als hij via de grond in de draad komt hoop je maar dat het stopt in je AP en in de surge protector. Maar als het een volle inslag is kun je alles er achter ook vervangen.
De surge protector heeft denk ik geen galvanische scheiding (dan zou je er geen PoE meer doorheen kunnen sturen namelijk), dat zou je wel kunnen realiseren met 2 koper naar glas converters en een stukje glasvezel. Kost je al gauw meer dan een nieuw modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Crowns schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:36:

Wat bedoel je met 6mm vd draad?
Afbeeldingslocatie: http://www.elektroproducts.be/slir/q100-w300-h300/img/KAB%20VOBST6%20GEGR.jpg

die surge protector .. Ik denk dat die ook mee mooi zwart eruitziet als bliksem echt bij je binnenzit...
niet om je bang te maken maar vraag maar is aan een brandweerman wat zoiets allemaal kan aanrichten

ik zou bijna eerder zeggen, zet gewoon een klik aan klik uit op je POE injector en zet em uit bij bliksem (wat je daarna nooit gaat doen :+ :+ )

edit : language ijske.. language

[ Voor 46% gewijzigd door ijske op 21-04-2020 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
_ferry_ schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:51:
Die surge protector is een doosje met een aardedraad er uit en 2 lan aansluitingen neem ik aan? Aardedraad op aardklem aansluiten moet dan volstaan. Meer kun je ook niet doen.

Een bliksem is zo krachtig, dat het maar de vraag is of de protector wat gaat doen. Als hij via de grond in de draad komt hoop je maar dat het stopt in je AP en in de surge protector. Maar als het een volle inslag is kun je alles er achter ook vervangen.
De surge protector heeft denk ik geen galvanische scheiding (dan zou je er geen PoE meer doorheen kunnen sturen namelijk), dat zou je wel kunnen realiseren met 2 koper naar glas converters en een stukje glasvezel. Kost je al gauw meer dan een nieuw modem.
Is inderdaad een doosje met aardedraad (Ubiquiti Ethernet Surge Protector), in de handleiding staat er zelfs optioneel om die draad naar de aardklem te leiden. Zou zonder moeten beschermen volgens de omschrijving. Ik ga hem nu wel aarden in ieder geval.

Wat kan ik verder nog doen om risico te beperken dan? Want loop ik niet hetzelfde risico moest ik de kabel zelf nog aarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
even wat verder gelezen...
zoiets hoort volgens de documentatie echt wel buiten te hangen , zodat je bliksem al afgeleid kan worden vooraleer ie het huis binnenkomt .... dat zou me logisch en veilig lijken..

Afbeeldingslocatie: https://dl.ui.com/qsg/UAP-AC-M/image/1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
ijske schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:12:
even wat verder gelezen...
zoiets hoort volgens de documentatie echt wel buiten te hangen , zodat je bliksem al afgeleid kan worden vooraleer ie het huis binnenkomt .... dat zou me logisch en veilig lijken..

[Afbeelding]
Volgens deze afbeelding inderdaad. Maar ik ben online meerdere keren tegen gekomen dat met er een installeert net voor de modem, in het huis.

Maar je hebt misschien wel gelijk, zou logisch zijn dat de bliksem buiten blijft.

Het is nog niet geïnstalleerd, dus dat is makkelijk aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
heb je eigenlijk ook een kabel gebruikt met een aardingsdraad erin ?
want f/utp duid aan dat het over een geshielde kabel is, maar de shield is zo flinterdun dat het niet kan dienen als aarding

ubiquiti toughcables hebben die wel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
Er zit wel een aarding in de kabel, althans dat denk ik toch. Een dun aluminium draadje dat tussen de andere kleuren zir.
Pagina: 1