Rood lampje VGA op MOBO tijdens opstarten van de PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ishavdv
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-06 13:12
Hallo Tweakers ik heb een probleem met mijn vrij nieuwe pc en kom er zelf niet zo goed uit. Ik hoop dat dit de juiste plek is voor dit probleem.

De computer was al 2 maanden in werking en deed het perfect toen op een ochtend mijn PC niet meer opstarte. Op het moederbord brand het lichtje waar VGA bij staat (iets met de videokaart dus?) en bleek ook de SSD kaart waar windows op stond niet meer gevonden te worden. Hierna hebben we met een USB stick windows op een van de andere schijven weten te zetten en de PC werkt weer (bijna) na behoren.

Als ik nu de PC opstart blijft op mijn moederbord ongeveer 1 minuut een rood lampje branden (VGA) terwijl mijn monitor geen beeld geeft (afwisselend zoekend naar dvi/hdmi). Pas na ruim een minuut start deze windows op, en vanaf dat moment ervaar ik geen enkel probleem met de PC en gaat ook het VGA lampje uit.

Moederbord: MSI B450 Tomahawk MAX https://tweakers.net/pric...si-b450-tomahawk-max.html
GPU: KFA2 Geforce RTX 2080 Super https://tweakers.net/pric...x-1-click-oc-retail.html/
CPU: AMD Ryzen 7 3700x pricewatch: AMD Ryzen 7 3700X Boxed
PSU: Antec VPF 550W https://tweakers.net/pric...ntec-vpf-series-550w.html

Kan iemand mij vertellen wat het probleem zou kunnen zijn? Ik heb zojuist al de videokaart en kabels erna los gemaakt en weer opnieuw bevestigd. Als de PC eenmaal opgestart is ervaar ik geen problemen. Alles aan deze PC is 2 maanden geleden gekocht behalve de voeding, die komt van mijn vorige PC. De voeding is maar 550W, zou het daar aan kunnen liggen? (de PC heeft er wel 2 maanden prima op gedraaid)

[ Voor 4% gewijzigd door Ishavdv op 21-04-2020 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:24
welke bios versie heb je?

er zijn namelijk verschillende boot problemen opgelost in diversie bios updates

[ Voor 62% gewijzigd door boyette op 21-04-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:01
Ishavdv schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:46:
behalve de voeding, die komt van mijn vorige PC.
Welk merk en type is dat?
De voeding is maar 550v, zou het daar aan kunnen liggen?
550v zal het niet zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ishavdv
Mijn bios versie is: American Megatrends Inc. 3.50, 07/11/2019
SMBIOS: 2.8
BIOS Mode: UEFI
Had in ieder geval dit moederbord gekocht omdat deze direct uit de doos kon werken met een ryzen 7 3700x

de voeding is: https://tweakers.net/pric...ntec-vpf-series-550w.html
excuses ik bedoel 550w ipv v natuurlijk, dit is wel een stuk lager dan vergelijkbare builds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-10 22:05
Ishavdv schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:59:
Had in ieder geval dit moederbord gekocht omdat deze direct uit de doos kon werken met een ryzen 7 3700x

excuses ik bedoel 550w ipv v natuurlijk, dit is wel een stuk lager dan vergelijkbare builds.
Ik denk dat je oude bios nog hebt (Versie 7C02v30 zo te zien) en dat je de bios van je moederbord nog niet geüpdate hebt. Hier kan je de nieuwe bios downloaden: https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK-MAX (Versie 7C02v35 met release date 2019-11-11)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Jotyjo schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:32:
[...]

Ik denk dat je oude bios nog hebt (Versie 7C02v30 zo te zien) en dat je de bios van je moederbord nog niet geüpdate hebt. Hier kan je de nieuwe bios downloaden: https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK-MAX (Versie 7C02v35 met release date 2019-11-11)
juist wat ik zeg
en dat heeft verschillende boot problemen verholpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29

Goed lezen mensen, hier staat duidelijk versie 3.50 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jotyjo
Henk007 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 00:16:
[...]

Goed lezen mensen, hier staat duidelijk versie 3.50 ;)
Oh, ik zie het nu pas dat mijn pc hetzelfde zegt. Ik heb ook de Tomahawk MAX met de nieuwste bios en die zegt precies hetzelfde bij systeeminformatie. Dan is de bios toch geüpdatet naar de nieuwste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
ik zou die voeding toch eens uitwisselen
zeker omdat die al wat ouder is en bij het booten zeker ff moet pieken..

dat kan je alleen testen op die manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ishavdv
Dus de bios is de meest recente versie? Lijkt alsof de datum niet meest recent is maar versienummer wel dus?

En betreft de voeding, kan ik ergens zien of het daar mee te maken heeft. De eerste 2 maanden had de pc er geen moeite mee. Kan ik ergens een berekening maken hoeveel watt je nodig zou hebben voor dit systeem?

Als ik een andere voeding zou willen proberen moet ik een nieuwe kopen of de voeding van mijn broer uit zijn PC halen, dus dat gaat niet zo makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jotyjo
Ishavdv schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:50:
Dus de bios is de meest recente versie? Lijkt alsof de datum niet meest recent is maar versienummer wel dus?

En betreft de voeding, kan ik ergens zien of het daar mee te maken heeft. De eerste 2 maanden had de pc er geen moeite mee. Kan ik ergens een berekening maken hoeveel watt je nodig zou hebben voor dit systeem?

Als ik een andere voeding zou willen proberen moet ik een nieuwe kopen of de voeding van mijn broer uit zijn PC halen, dus dat gaat niet zo makkelijk
Je hebt de nieuwste versie van de BIOS. Hij zegt versie 3.50, wat de meest recente is. Ik heb zelf ook een Tomahawk MAX met de meest recente BIOS en mijn pc zegt precies hetzelfde.

Als je wilt weten hoeveel watt je pc verbruikt, kan je het verbruik van je processor en videokaart bij elkaar optellen en dat nog wat extra rekenen. Bij pcpartpicker wordt het aantal watt dat je pc verbruikt ook aangegeven. Ik denk dat je pc rond de 400W zal gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:42

Nemesizz

Untouchable

Dit lees je af in CPU-z of niet?

Want dit zegt nog steeds weinig over je daadwerkelijke BIOS versie.

Wat deze tekst aangeeft is de software versie van AMI, AMI levert software aan een fabrikant en die bouwen daar verder de specifieke dingen in de BIOS in, en geven er oa het uiterlijk aan.

Je daadwerkelijke BIOS versie zelf gebruikt een hele andere codering, en is af te lezen als je in de BIOS zelf gaat (moet dan rechtsbovenin staan).

Om maar even aan te geven, ik heb een Intel bord, en daar staat soortgelijke info (American Megatrends Inc v blabla). Dat is puur de versie van de software voor de BIOS, maar zegt niks over de daadwerkelijke versie die je draait (de overige firmware van de fabrikant, dit geval MSI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ishavdv
Bios version/Date: American Megatrends Inc. 3.50, 07/11/2019

De gegevens hierboven komen door in windows 10 op windows+r te drukken en daarna msinfo32 te typen.

Bios Ver: E7C02AMS.350
Bios Build Date: 11/07/2019

Deze gegevens komen door daadwerkelijk in de bios te gaan.

En als ik al mijn gegevens bij pcpartpicker invoer kom ik ongeveer op de 450w uit en heb 550w in mijn systeem zitten, is de kans dan heel groot dat piekspanning de oorzaak is van dit probleem?

Als ik de bios in wil gaan kost dit dus 1-2 minuten naar een zwart scherm kijken terwijl de PC opnieuw opstart, en ditzelfde geld ook weer als ik er uit wil gaan. Eigenlijk elke keer dat de PC opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:42

Nemesizz

Untouchable

Zou dan inderdaad wel de laatste BIOS versie moeten zijn.
En als ik al mijn gegevens bij pcpartpicker invoer kom ik ongeveer op de 450w uit en heb 550w in mijn systeem zitten, is de kans dan heel groot dat piekspanning de oorzaak is van dit probleem?
Die voeding vereisten (of aanbevelingen qua wattage) kijken niet naar de kwaliteit van de voeding (of gaan er vanuit dat het een goede is).
Zelfde als aanbevolen voeding wat AMD en nVidia aangeven, is vaak ruim hoger dan wat je daadwerkelijk nodig hebt.

'Ze' kunnen niet zien welke kwaliteit voeding je hebt en welke onderdelen je nog meer hebt, dus gaan ze voor veilig en houden het maar ruim aan (een 25W videokaart word bijvoorbeeld ook een 300 of 350W voeding aanbevolen :+ ).

Die part-pickers of voeding calculators maken een beetje een schatting, en denk ook dat je met een goede 450W uit de voeten kan. Nu zijn er wat anderen op het forum iets fanatieker met voedingen uitzoeken en dergelijke, maar volgens mij is de Antec VPF ook geen 'plof voeding' (geen C-merk rommel).

Denk niet dat je je druk hoeft te maken om piek spanning problemen, dan zou je PC wel helemaal uitploffen of helemaal niet starten.
Als ik de bios in wil gaan kost dit dus 1-2 minuten naar een zwart scherm kijken terwijl de PC opnieuw opstart, en ditzelfde geld ook weer als ik er uit wil gaan. Eigenlijk elke keer dat de PC opstart.
Eerste boot bij (sommige) Ryzen systemen kan wat langer duren, net als de POST zelf...maar 1 tot 2 minuten elke keer is wel erg lang. Mogelijk dat er toch iets niet helemaal stabiel draait en dat het systeem terug valt op 'fail safe' settings. Bij Ryzen is geheugen altijd een 'dingetje' , misschien eens proberen om op standaard settings van het geheugen te draaien (vaak een term als 'default' of 'SPD') ipv een XMP profiel (die laatste zijn sneller, maar geven soms problemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ishavdv
Ik ben de bios in gegaan en het enige wat ik kon vinden wat om XMP leek was een A-XMP profiel aanzetten of uitzetten. Deze stond uit, had hem aan gezet om te kijken wat er gebeurde maar dan duurt het opstarten dus 4 minuten. Ik heb windows op een ssd staan en ben er gewend aan geraakt dat opstarten <15 seconde duurt. daarnaast vind ik het ook alarmerend dat het VGA lampje steeds brand (en de videokaart me 700 euro heeft gekost).

Was dat a-xmp profiel wat je bedoelde (die stond dus al uit), of waar kan ik anders die instelling vinden? Is het trouwens gebruikelijk dat je muis super traag reageert terwijl je in de bios bent? En maakt het nog uit of ik CSM of UEFI aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ishavdv
Er was een nieuwe bios update uitgebracht voor het moederbord (24 april) dus probeerde deze te updaten, aan het eind moest de pc rebooten en nu doet ie dus niks meer. Alle lampjes gaan aan van fans etc, maar ook het vga lampje op moederbord. Dit gaat alleen niet meer uit en Windows start nu helemaal niet meer. Dit is de enige tekst die ik te zien krijg met daarop volgend een liggend streepje. (Verstuurd van telefoon)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERbDTZ9g3X4YoBNE54HWRc2GVio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJbDHTwQkFdxLu4NlT6qXUKl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realstiner
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-10 13:55
Is dit reeds verholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ishavdv
De problemen zijn blijkbaar veroorzaakt sinds het kapotgaan van 1 SSD schijf. Dit was de reden voor het 1 minuut durende vga lampje. Toen ik de nieuwste bios had geïnstalleerd wilde de computer helemaal niet meer opstarten. Toen heb ik de PC mee naar mijn broer genomen om de videokaart uit te wisselen, niks mee aan de hand. Voeding daarna uitgewisseld, ook niks. PC daarna opnieuw opgestart met een paar harde schijven losgekoppeld (had 2 identieke SSDs dus de kapotte was nog niet losgekoppeld) en toen starte de pc weer op.

Korte samenvatting: probleem opgelost, rood vga lampje kan dus ook aangeven dat er een voedingskabel naar een kapotte SSD loopt.
Pagina: 1