Oude telefoonaansluiting voor netwerk kabels gebruiken.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 22:07
Ik wil mijn PC naar zolder verplaatsen maar het liefst zou ik mijn netwerk kabel dan naar zolder laten doorlopen. Buiten het huis langs is ook een optie maar dat is niet zo fraai natuurlijk. Ik heb in de woonkamer een ouderwetse telefoonaansluiting waar zo'n 4 potige stekker in moet. Dit zit op zolder en een tussen etage dus nu wil ik de netwerk kabel doortrekken via die bestaande bekabeling die erin zit (nooit zoiets gedaan maar dat lijkt me de beste optie). Nu vroeg ik me af of er stroom op die oude kabels staat waar ik rekening mee moet houden en dus de stroom moet afsluiten en aanvullende zaken moet loshalen of dat dit veilig is?

Zouden jullie direct 10gigabit netwerk kabels gebruiken of het bij 1 houden met het oog op de (verre) toekomst, ziggo modem is immers ook geen 10gigabit router?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Normaal gesproken zou er op dit moment een aansluiting van moeten zijn in de meterkast. Dit is namelijk een (a)dsl lijn.
Zelf zou ik Cat6 pakken, prijsverschil met cat5a is klein en het geeft net dat beetje extra. Maar dat is een persoonlijke keuze. Als jij denkt op zolder nog meer snelheid nodig te hebben dan kan je besluiten voor nog meer geld erin te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:22

JdM

Humbled

Alles afhankelijk van wat je ermee wil bereiken en wat je met de PC doet. Als je met je PC alleen wat internet, dan vergt dat wat anders dan wanneer je veel online gamet en een stabiele verbinding met weinig vertraging nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:23
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fa299012/kabeltrekken.jpg

het is ook mogelijk dat zo'n netwerkkabel elke keer doorloopt , dus kijk in je meterkast even of je 1 uitgaande pijp hebt , of 1 naar beneden en 2 naar boven...
als je nog een analoge telefoonlijn hebt kan dr 45volt opstaan (dat tintelt wat als in rust , als je echt aan het bellen belt voel je het wel ff , maar niet dodelijk ofzo..)

bij telefoonproviders stond/staat die belspanning er vanop de wijkcentrale al op, dus je electra thuis afzetten heeft geen enkel nut
als je al jaren bv bij ziggo bent ,zal KPN jou kabel wel hebben afgekoppeld in de wijkcentrale...

beste is nog altijd voltmetertje zoeken en meten..analoge telefoonlijn is +-45v gelijkspanning geloof ik

[ Voor 31% gewijzigd door ijske op 21-04-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Ik doe ook veel online gaming en het is ook voor de toekomst want mijn zoon speelt ook veel online games. Ik zie wel dat de telefoonaansluiting op een etage hoger aan de andere kant zit en dus gaat hij via het plafon, geeft dat extra problemen?

Powerlan is een goed alternatief als het niet lukt of ook niet stabiel?

EDIT: Er komt beneden uit de tegelvloer ook een oude tv kabel. Deze zit ook op zolder waar de netwerk kabel heen gaat maar niet op de midden etage waar het niet nodig is. Ik vraag me af hoe deze precies loopt maar deze is enkel gebruikt door de vorige bewoner om tv boven te krijgen. Als ik daar de netwerk kabel aan sluit en deze door trek naar boven dan lijkt me dat de makkelijkste en meest veilige optie?

[ Voor 46% gewijzigd door arjanvr op 21-04-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
arjanvr schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:46:
Ik doe ook veel online gaming en het is ook voor de toekomst want mijn zoon speelt ook veel online games. Ik zie wel dat de telefoonaansluiting op een etage hoger aan de andere kant zit en dus gaat hij via het plafon, geeft dat extra problemen?

Powerlan is een goed alternatief als het niet lukt of ook niet stabiel?
kom op niet opgeven, gewoon al die contactdozen even opengooien en wat schudden met de kabels...
zolang die in pijp liggen weet je snel genoeg wat waar uitkomt
kabel trekken is peanuts, powerlan is 3x but.. das gratis extra latency ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Ik heb nog niet opgegeven, ik moet nog beginnen :)
Ik denk alleen dat die coax cabel die met naar boven getrokken heeft een beter alternatief is om kabels te trekken. Vraag me alleen af of ik ze dan zal doortrekken met rj45 connector of dat ik losse kabel gebruik op een rol en die er later opzet .. moet ik even kijken of dat ingewikkeld is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je kan die coaxkabel ook toepassen met MOCA mits die natuurlijk niet van bagger kwaliteit is.. werkt geheid beter dan powerlan

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 19:12

Zenix

BOE!

Ik ben geen voorstander van een oude kabel te gebruiken als trekveer, kans dat die breekt is dan zeker aanwezig. Je zou de oude kabel wel kunnen gebruiken om een trekveer erin te krijgen (maar geen kracht op zetten) en daarmee de nieuwe kabel trekken. Een trekveer kost 20 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 21-04-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:22

JdM

Humbled

arjanvr schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:55:
[...] Vraag me alleen af of ik ze dan zal doortrekken met rj45 connector of dat ik losse kabel gebruik op een rol en die er later opzet .[....]
Hoeft vooraf geen connector aan, gewoon massieve kabel afmonteren op een opbouw RJ45 jack-doos of hoe heet zoiets en dan met een patchkabel naar je Switch/Router/PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
als je schrik hebt voor rj45 stekkers te zetten ... no worries daar bro..

dan koop je jezelf wat "keystones"... daar staat letterlijk op welke adertjes je in welk sleufje moet steken , en het mesje snijd er vanzelf wel in.. gewoon aan beide kanten hetzelfde doen (en liefst de B-kleuren volgen)..
Afbeeldingslocatie: https://files.cablewholesale.com/hires/327-120wh_02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Geen idee wat de kwaliteit van de coax kabel is. Hij ligt er al vele jaren. Ik heb even een filmpje bekeken hoe ik de rj45 erop zet maar dat is niet zo moeilijk zie ik.. Ik denk dat ik eerste ga kijken hoe precies die coax loopt (voor zover ik het kan zien en ook even in de kruipruimte waar hij heen loopt en dan ga ik nadenken hoe ik het ga oplossen. Ik heb al een trekveer maar ik heb geen idee hoe lang die kabel is van beneden naar zolder :)

via telefoon klinkt toch nog wat te tricky en die coax is ook veel dikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
arjanvr schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:19:

via telefoon klinkt toch nog wat te tricky
gewoon trekveer is in het telefoon pijpje infrotten .. Kan niks gebeuren ..."
(wel hopen dat je niet zo'n zware metalen trekveer hebt)

"kapot is het toch al" is een uitspraak die ik al wel is doe op het werk :P :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
arjanvr schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:19:
Geen idee wat de kwaliteit van de coax kabel is. Hij ligt er al vele jaren. Ik heb even een filmpje bekeken hoe ik de rj45 erop zet maar dat is niet zo moeilijk zie ik.. Ik denk dat ik eerste ga kijken hoe precies die coax loopt (voor zover ik het kan zien en ook even in de kruipruimte waar hij heen loopt en dan ga ik nadenken hoe ik het ga oplossen. Ik heb al een trekveer maar ik heb geen idee hoe lang die kabel is van beneden naar zolder :)

via telefoon klinkt toch nog wat te tricky en die coax is ook veel dikker.
telefoonsnoertje zou als die overal netjes in een buisje ligt ook gewoon in 16mm starre pvc buis liggen..
of in flexpvc.. maar ach zelfs daar krijg je nog prima een utp kabel door

je kan alltijd even voor je de oude kabel er uit trekt... de trekveer er aan vast maken en voorzichtig trekken en duwen.. ..

en mocht je echt een trekveer door een buis moeten drukken... dan is een metalen veer fijner dan een nylon exemplaar

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Telefoon / coax kabel doortrekken ging niet lukken want dat zat ergens helemaal vast en we komen er niet bij om dat op te lossen. Nieuwe plan is geworden om met een klopboor in de hoek van de kamer en de etage daarboven een gat in het plafon te boren en dat netjes wegwerken en dan gaat de kabel recht naar boven.. Dan is hij in de toekomst ook heel makkelijk te vervangen voor een andere. Maar dat pas volgende week..

Andere optie powerlan geprobeerd maar dat vind ik veel te langzaam en dat is zonde van mijn ziggo snelheid en een accesspoint zie ik niet zo zitten want ik heb liever draad dan wifi

[ Voor 18% gewijzigd door arjanvr op 01-05-2020 13:56 ]

Pagina: 1