WordPress of SquareSpace - snelheid en hostprovider?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraBee
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hallo, ik heb enkele gerelateerde vragen:

Ik wil een nieuwe website opzetten voor mijn zaak en ik twijfel om bij een andere hostprovider te gaan. Ik zit momenteel met 2 WordPress websites bij TransIP (nu team.blue), maar ik twijfel om over te schakelen, omdat:
- ik de customer service minder goed vind sinds de fusie met Combell
- ik wel eens hoor dat TransIP aan de trage kant is
- ik ook wel eens merk dat e-mails bij de spam terechtkomen bij mijn klanten. Nu weet ik niet of dat aan TransIP ligt of aan Thunderbird?

Dus de spam-kwestie was al de eerste vraag.

Tweede vraag: obviously: welke provider is dan sneller? Ik heb al wat gelezen in oude threads en er wordt voorgesteld om met een VPS te werken, maar dan vertel ik er hier al maar bij dat ik weinig technische kennis heb. Ik wil nu niet per se voor de goedkoopste provider gaan (de duurste ook niet), maar wel een betrouwbare.

Derde vraag: ik verander nogal regelmatig dingen aan mijn sites, dus ik heb het liefst een systeem dat ik zelf kan aanpassen. Ik hoor wel dat veel mensen ook Squarespace gebruiken, maar dat is op de lange termijn wel duurder dan betalende themes van WordPress, dus dan zou het een goede toegevoegde waarde moeten hebben. Is dat zo?
Om te kunnen vergelijken: ik overweeg op WordPress Astra, Divi of Authority Pro (dat onder Genesis Framework valt).

Laatste opmerking: op termijn hoop ik veel bezoekers aan te trekken en op 1 van mijn sites een deel achter een paywall te zetten. Ik weet dat ik kan upgraden bij een provider wanneer het nodig wordt, maar het is goed daar nu al rekening mee te houden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
WordPress is net als een vrachtwagen, traag en log.
Je kan voor €70 per maand er een wedstrijd motor in zetten met dubbele turbo's.

En in je hele verhaal mist het punt hoeveel je er exact voor over hebt.

Squarespace lost niks op als je niet duidelijk hebt wat je website daadwerkelijk doet.

Ik converteer WordPress en Joomla websites naar een ander CMS.
De response tijden gaan van 300ms-1s naar 25ms.
Dan is opeens €4 per maand voor hosting wel bereikbaar.
Kosten omzetten: €500
Het is dus maar net waar je je focus legt.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraBee
  • Niet online
Het belangrijkste punt is dat ik zelf nieuwe pagina's moet kunnen toevoegen en zaken wijzigen zonder dat ik moet terugkoppelen naar de webdesigner of een developer. Zeker in de beginfase als je iets online wil verkopen ga je vaak wat herdesignen en vooral je sales pages omgooien om te kijken wat werkt en wat niet. Bij mijn eerste website heeft het 2 jaar en 4 volledig verschillende versies geduurd voor ik wist dat het goed zat.

Een toegankelijk systeem zoals WordPress of Squarespace stelt me daartoe in staat. Je kan er ook een mooi design mee maken als je weet wat je doet. Het is dus enkel de technische kant die ik nu goed moet zetten om later niet tegen problemen aan te lopen.

Nu is de technische kant mijn vak niet, maar ik denk daarbij aan snelheid, brute attacks tegenhouden, SSL natuurlijk, backups in geval van problemen, snelle service zodat je geen weekend offline blijft, dat soort zaken.

Wat de sites moeten kunnen: de ene geeft een overzicht van mijn diensten gekoppeld met facturatiesoftware zoals Plug & Pay dat dan weer koppelt met bv. Mollie, verder staat er op die site een blog en evt later video.
De andere wordt een membership site: een deel van de content (artikels) is gratis toegankelijk, een ander deel zit achter een paywall zodat betalende leden kunnen inloggen om die content te lezen. Bij deze twijfel ik wel of ik iets zoals Memberspace ga gebruiken of toch apart laat ontwikkelen. Het zal eerst wat testen zijn.

Hoeveel ik ervoor over heb? Hangt van het aanbod af zeker? Als je met jaarprijzen van 200 euro en hoger afkomt, vind ik dat wat overdreven. Ik denk eerder ofwel toch klein beginnen en overstappen op een duurder pakket wanneer het nodig blijkt, ofwel meteen kijken naar managed hosting. Op Siteground begint dat van 9.95 euro/maand. Maar dan staan de servers weer in het buitenland, wat weer trager zou zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:23
Wordpress zelf is niet eens heel langzaam maar vooral alle plugins / thema's die je installeert. Hoe uitgebreider een thema hoe trager het wordt. Zet sowieso alles uit wat het niet nodig hebt. Verder is de makkelijkste oplossing caching. Installeer eens wp-supercache.

Hosting maakt hierin eigenlijk niet het verschil. Dat is niet de reden waarom je site langzaam is.

Ik ben zelf nog behoorlijk gecharmeerd van de Redis Object Cache plugin. Moet je hosting wel Redis ondersteunen. Die haalt het aantal queries gigantisch naar beneden.

Mijn eigen site is behoorlijk kaal maar ik haal response rijden van 50~70ms zonder cache. Met caching zoals wp-supercache zit je altijd < 25ms.

Als je er echt achter wil komen waarom het langzaam is kun je de plugin Query Monitor eens installeren. Als je een langzame Query hebt die altijd uitgevoerd wordt gaat je site nooit sneller worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraBee
  • Niet online
Wiebeltje schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:16:
Wordpress zelf is niet eens heel langzaam maar vooral alle plugins / thema's die je installeert. Hoe uitgebreider een thema hoe trager het wordt. Zet sowieso alles uit wat het niet nodig hebt. Verder is de makkelijkste oplossing caching. Installeer eens wp-supercache.

Hosting maakt hierin eigenlijk niet het verschil. Dat is niet de reden waarom je site langzaam is.

Ik ben zelf nog behoorlijk gecharmeerd van de Redis Object Cache plugin. Moet je hosting wel Redis ondersteunen. Die haalt het aantal queries gigantisch naar beneden.

Mijn eigen site is behoorlijk kaal maar ik haal response rijden van 50~70ms zonder cache. Met caching zoals wp-supercache zit je altijd < 25ms.

Als je er echt achter wil komen waarom het langzaam is kun je de plugin Query Monitor eens installeren. Als je een langzame Query hebt die altijd uitgevoerd wordt gaat je site nooit sneller worden.
Interessant, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
+1 voor het Redis verhaal. Dat scheelt echt behoorlijk, maar je zult het niet bij zo heel veel providers terugvinden. Althans, niet bij de budget abo's.

Je zegt te horen dat het traag is, maar is dat ook zo? Meten is weten.

Ik zou Google PageSpeed Insights er eens overheen halen. Die geeft bruikbare kritieken die je voor een deel waarschijnlijk zelf kunt verbeteren. Daarna pas naar een betere provider op zoek en vooral daar ook nameten of het ook echt sneller is.

Wat de e-mails betreft: zolang je via hetzelfde IP emailt als andere klanten van de host loop je dat risico altijd. Als het echt belangrijk is kun je een SMTP dienst afnemen. Maar ook daar geld dat je misschien eerst een en ander zelf kunt verbeteren. Ik denk dan aan SPF records, DMARC/DKIM, de inhoud van de e-mails, etc.
Pagina: 1