Mini/micro 2.1/5.1 receiver set

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Beste tweakers.

Ik zit naar een (andere) geluidsoplossing voor mijn TV (philips). Ik kijk voornamelijk journaal, series en films.

Ik had in het verleden een surround set met een Sony en daarna een denon versterker met losse speakers maar daar heb ik nu geen ruimte voor, geen behoefte aan zo'n groot apparaat en ik wil niet al die draden door mijn woning.

Dan kom je natuurlijk al snel bij een soundbar, maar eigenlijk klinkt een relatief goedkope stereo set al beter.

Dus zal ik eens te googlen of er mini of micro hifi setjes zijn die ik voor mijn geluid kan gebruiken. Een soundbar heeft al die electronica in een relatief kleine behuizing gepropt dus waarom zou dit dan ook niet in een mini set kunnen?

Ik kan alleen geen set vinden met een HDMI ARC aansluiting met tevens ondersteuning van 2.1 of 5.1 geluid.

Is dit gewoon niet op de markt ?

Een aantal voorbeelden van wat ik (denk dat ik) zoek staan hieronder. Maar deze hebben dus geen HDMI en kan ik denk ik niet gebruiken als "receiver" voor mijn TV.

pricewatch: Philips Mini Hi-Fi System FX10

pricewatch: Philips BTM2310 Micromuzieksysteem

pricewatch: LG XBoom Micro Hi-Fi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ck3VKc2QCWPC267yrro5tndQuT0=/i/2003197148.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het bestaat wel draadloos:
https://www.wifimedia.eu/...-legend-5-silverback.html
met een stereohub erbij voor de vaste aansluitingen.
Speakers kunnen achterop ingesteld worden welke locatie ze moeten laten horen.
Alleen het prijskaartje is wat fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De vraag wordt vaker gesteld. En technisch kan het wel in een kleinere behuizing, maar massaproductie en weinig vraag dus vrijwel niet leverbaar. Volgens mij is ook een van de redenen het aantal aansluitingen achterop: als jij een AV receiver hebt wil je 5 speakeraansluitingen, een subwoofer out en een aantal HDMI aansluitingen achterop. Moet ook nog een voedingsblok ergens achterin en dan hou je in zo'n kleine formfactor weinig ruimte over. Plus 5.1 speakers aansturen levert wel het eea aan warmte en das niet goed voor de levensduur vermoed ik :P

Een soundbar ondersteunt vele digitale (surround) audioformaten maar het is allemaal gekunsteld geluid, en aan 1 of twee HDMI heb je al voldoende want loopt toch allemaal via een TV. Is ook evht bedoeld voor ondersteuning van een TV; mensen die zo'n ding hebben kunnen dan weer niet zonder TV van muziek genieten. Of je moet naar een HEOS systeem oid gaan (streaming via app), dan kan het wel iirc.

Maar wat zou je willen uitgeven? En hect je aan zaken als dolby atmos ondersteuning, of is DTS voldoende voor je? Zo ja, dan kun je ook naar een optische of coaxiale ingang op een receiver kijken als eis, dat maakt de spoeling misschien wat groter :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Budget? Iets compacts wat goed klinkt is een eitje...maar daar zijn kosten aan verbonden.

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:20:
Budget? Iets compacts wat goed klinkt is een eitje...maar daar zijn kosten aan verbonden.
Voor veel geld, weet jij een paar mini versterkers, met woofer uitgang, en 5 luidsprekeruitgangen met HDMI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:55:
[...]

Voor veel geld, weet jij een paar mini versterkers, met woofer uitgang, en 5 luidsprekeruitgangen met HDMI?
Je hebt geen HDMI nodig, aangezien je TV alles al kan downmixen incl. lossless formaten over SPDIF. KEF LS50W's kunnen direct op die SPDIF aansluiting en hebben tevens een subwoofer uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:20:
200 euro oid. eventueel exclusief speakers. geheel afhankelijk eigenlijk van wat er op de markt is. Ik hecht niet zoveel waarde aan geluid dat ik een verschil tussen een set van 200 euro en 3000 euro goed kan praten.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:12:
[...]

Je hebt geen HDMI nodig, aangezien je TV alles al kan downmixen incl. lossless formaten over SPDIF. KEF LS50W's kunnen direct op die SPDIF aansluiting en hebben tevens een subwoofer uitgang.
2,299 euro? u have got to be kidding me. Zie bovenstaande reactie. (welke ik trouwens al getypt had voordat ik de prijzen van die speakers zag. :+ )

Spdif is wel leuk (heeft mijn tv ook wel) maar ik zou graag met mijn TV afstandbediening ook het geluid willen regelen. En ik neem aan dat dit dan niet mogelijk is.

[ Voor 28% gewijzigd door kaasaanfiets op 22-04-2020 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Toshirou

Vinyl Surfer

Wat mij in dit geval de oplossing zou lijken is zoals hierboven genoemd een set actieve luidsprekers. Zoals idd de LS50 maar ook andere merken hebben goede oplossingen. Mocht het goedkoper moeten als de LS50, dan schiet mij op het moment een set van Argon Audio te binnen, namelijk de Forte A5.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kaasaanfiets schreef op woensdag 22 april 2020 @ 02:12:
[...]

200 euro oid. eventueel exclusief speakers. geheel afhankelijk eigenlijk van wat er op de markt is. Ik hecht niet zoveel waarde aan geluid dat ik een verschil tussen een set van 200 euro en 3000 euro goed kan praten.

[...]

2,299 euro? u have got to be kidding me. Zie bovenstaande reactie. (welke ik trouwens al getypt had voordat ik de prijzen van die speakers zag. :+ )

Spdif is wel leuk (heeft mijn tv ook wel) maar ik zou graag met mijn TV afstandbediening ook het geluid willen regelen. En ik neem aan dat dit dan niet mogelijk is.
Zonder budget kom ik altijd met de oplossing waarvan ik weet dat het gaat werken, hoef ik niet te zoeken :+ .

Ik ken geen actieve luidsprekers met eARC op de Teufel Ultima 40 active (€800 en groot), dat is de eerste actieve luidspreker met HDMI en die stamt uit 2019. Andere oplossingen zijn denk ik de Bluesound Powernode 2I HDMI, maar dat is al €900 zonder luidsprekers. Probleem is dat je iets zoekt dat aan hele specifieke unieke eisen moet voldoen, en dat gaat nooit goedkoop worden.

Je zal écht iets met Spdif moeten hebben met een eigen volume regeling, en incl. D/A conversie kom je dan op iets van die setjes van Edifier uit. Heb je nog steeds een extra afstandsbediening. Maar dat zal je altijd houden zolang je geen receiver wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:09

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik verhuis het topic die kant even op: AUD > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
kaasaanfiets schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:37:
Beste tweakers.

Ik zit naar een (andere) geluidsoplossing voor mijn TV (philips).

Ik kan alleen geen set vinden met een HDMI ARC aansluiting met tevens ondersteuning van 2.1 of 5.1 geluid.
Ik heb/had ook zo'n wens: goed geluid voor de TV met de stereoinstallatie.
Heb er zelf zo'n bakbeest voor aangeschaft. Bevalt als het eenmaal geïnstalleerd is goed, maar het gedoe met HDMI-ARC geeft veel rompslomp. Het lukte mij niet in 1 keer. Ik had maar liefst 2 alternatieven! Zie de review.

Waar het bij jou (ook) om draait: hoe krijg ik het geluid uit de TV in de versterker.
Het hoeft niet perse met HDMI-ARC.
In mijn geval kon het ook met:
-Bluetooth audio verbinding
-Optische kabel voor digital audio
[-Coaxiale kabel voor digital audio had ik niet op TV, maar jij misschien wel]
[-Analoge audio out had ik niet op TV, maar jij misschien wel]

Ik zie als enig 'voordeel' van HDMI-ARC dat je met 1 TV-afstandsbediening tegelijk de audioversterker aan zet. Echter om je audio te regelen, of juist niet in wilt schakelen als je de TV aan zet, heb je in de praktijk toch vaak beide afstandsbedieningen nodig. Het veronderstelde gemak is dus beperkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Bruin Poeper op 22-04-2020 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik zit marktplaats een beetje rond te speuren en ik denk dat ik wel een leuke set ben tegen gekomen.

pricewatch: Harman Kardon 570

Dit is 2e hands best betaalbaar en gok dat ik hier een stuk beter geluid uit krijg dan uit een soundbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
kaasaanfiets schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:40:
Bedankt voor de reacties. Ik zit marktplaats een beetje rond te speuren en ik denk dat ik wel een leuke set ben tegen gekomen.

pricewatch: Harman Kardon 570

Dit is 2e hands best betaalbaar en gok dat ik hier een stuk beter geluid uit krijg dan uit een soundbar.
Dat is ook niet echt een kleine jongen hoor: bxhxd= 401x102x260
Heb ik hier vandaan: http://www.meetgadget.com/gadget/58016/Harman-Kardon+BDS+570

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik had laatst een Yamaha n470DAB stereoset gekocht en zag later dat type hoger, denk ik, een losse eindversterker heeft. Dat schijnt ook al iets beter te klinken.
Ik vind geluid al zeer goed klinken, DAB radio aanwezig, analoge ingangen, alleen geen HDMI ingangen maar wel netwerkservices zoals Tune in en Tidal.
Tevens had ik recentelijk hier ook een Yamaha Yas107 soundbar, ook niets op aan te merken.
Het is het lowbudget segment maar qua geluid komt Yamaha goed mee vind ik persoonlijk.
Je kan het niet vergelijken met speakers van € 1000.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:03

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:12:
[...]

Wat bedoel je met lossless? HD audio gaat niet over optisch. Of bedoel je dat de tv die downmixt naar lossy non-hd audio? Daarnaast vind ik persoonlijk een media /audio oplossing bij je tv zonder hdmi echt een enorme no-go. Een receiver /home cinema is juist bedoeld om te up- en downmixen, geeft je de mogelijkheid tot lip sync, etc

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jorgen schreef op donderdag 23 april 2020 @ 03:19:
[...]

Wat bedoel je met lossless? HD audio gaat niet over optisch. Of bedoel je dat de tv die downmixt naar lossy non-hd audio? Daarnaast vind ik persoonlijk een media /audio oplossing bij je tv zonder hdmi echt een enorme no-go. Een receiver /home cinema is juist bedoeld om te up- en downmixen, geeft je de mogelijkheid tot lip sync, etc
SPDIF is lossless zolang het stereo is, de TV downmixed naar lossless 2.0 PCM. Op zoekt 2.(1) of 5.1. Overigens gaat het met dit budget echt geen reet uitmaken of het lossy of lossless is.

Lipsync heb je mogelijk gelijk in, maar ik gebruik geen externe bronnen op mijn televisie en heb dan geen problemen met lipsync. Mogelijk omdat de interne speler de spdif output al matched and D/A conversie zeer snel is omdat het niet door allerlei verwerking gaat in mijn DAC.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2020 09:29 ]

Pagina: 1