Mogelijkheid om atx-mobo in kleinere case te stoppen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:38
Zoals de titel al suggereert; ik heb een ATX-mobo in een flink grote kast met de volgende componenten:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 99,83€ 99,83
1BehuizingenThermaltake Suppressor F31€ 97,36€ 97,36
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 486,66€ 486,66
1WaterkoelingCorsair Hydro H80i v2€ 96,95€ 96,95
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 84,05€ 84,05
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 181,-€ 181,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.716,16

Dit is een redelijke nieuwe setup m.u.v. het geheugen, de case en de voeding. Op het moment van bouwen wilde ik niet mijn hele pc vervangen ivm duurzaam consumeren. Echter vind ik de case veel te groot en staat deze prominent in het zicht.

Graag zou ik een maatje kleiner willen qua kast. Op het internet lees je wisselende verhalen om een ATX bord in een mini-atx (dit is de eerstvolgende maat, toch?) case te krijgen. De ene persoon zegt dat het geen problemen geeft, de andere is wat minder enthousiast.

Mijn vraag luidt; is het mogelijk om een ATX-mobo in een kleinere (mini?)-ATX case te stoppen? Indien er wat weggeslepen moet worden vind ik dat geen probleem, maar het gaat vooral om de schroefgaten en line-up voor het I/O gedeelte.

Als mini-atx niet gaat lukken, wat is de kleinste atx-tower case die jullie aanbevelen?

Side note: ik wil geen andere onderdelen behalve de case vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door CuBras op 21-04-2020 19:38 ]

Alle reacties

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@CuBras als het uit de hoogte moet komen, dan gaat dit over het algemeen ten koste van de breedte. Stoor jij je nu aan de hoogte van je behuizing of aan de behuizingsvorm in het algemeen?

Als het enkel om de hoogte zou gaan dan zou zoiets een oplossing kunnen zijn?
pricewatch: Chieftec UK-02B-OP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBSIrhSJUFmuUQtPzh26ioBzR0w=/fit-in/188x141/filters:strip_icc():fill(white):strip_exif()/i/2003515484.jpeg?f=thumblarge

Testing, one, two ...

• CuBras
hardware-lover schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:40:
@CuBras als het uit de hoogte moet komen, dan gaat dit over het algemeen ten koste van de breedte. Stoor jij je nu aan de hoogte van je behuizing (welke is dit?) of aan de behuizingvorm in het algemeen?

Als het enkel om de hoogte zou gaan dan zou zoiets een oplossing kunnen zijn?
pricewatch: Chieftec UK-02B-OP

[Afbeelding]
Het gaat inderdaad alleen om de hoogte. Wil een iets handzamer 'doosje' hebben staan ipv een koelkast :Y)

Ik zie nu ook waarom ik deze case nooit ben tegengekomen. Deze is redelijk recent. Qua vormgeving is het perfect. Qua uitstraling ben ik alleen nog niet heel enthousiast :X
Heb jij specifieke filters voor deze kast gebruikt?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:45
CuBras schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:44:
[...]

Het gaat inderdaad alleen om de hoogte. Wil een iets handzamer 'doosje' hebben staan ipv een koelkast :Y)

Ik zie nu ook waarom ik deze case nooit ben tegengekomen. Deze is redelijk recent. Qua vormgeving is het perfect. Qua uitstraling ben ik alleen nog niet heel enthousiast :X
https://www.google.com/search?q=dual+chamber+atx+case

Dual chamber noemen ze dat. Is redelijk wat aanbod in

• CuBras
Zo ben je al een tijd actief met IT-spul, kom je erachter dat je iets niet kent! Dit lijkt wel iets te zijn wat ik zoek. Bedankt zover!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:45
CuBras schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:50:
[...]

Zo ben je al een tijd actief met IT-spul, kom je erachter dat je iets niet kent! Dit lijkt wel iets te zijn wat ik zoek. Bedankt zover!
Ik heb die Corsair 680x overwogen, maar de airflow daarvan was niet optimaal, maar die is wel echt sexy

• CuBras
418O2 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:51:
[...]

Ik heb die Corsair 680x overwogen, maar de airflow daarvan was niet optimaal, maar die is wel echt sexy
Zeker sexy! Naast dat de airflow niet optimaal is, is de prijs dat ook niet echt :+

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-01 01:53

Thomg

Aww yiss

Anders is de Meshify C ook mogelijk interessant.
pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG
Zo'n beetje de kleinste "normale" tower waarbij je niet met verlengsnoeren of rare PSU mounts moet spelen.

Op alle dimensies ga je er flink op vooruit, alleen de hoogte neemt marginaal af.

Maar als je vooral lager wilt ben je idd beter af met een dual chamber.

Ik wist niet dat het zo heette trouwens, weer wat geleerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 21-04-2020 20:02 ]

• CuBras
@Thomg bedankt voor de tip. Ik ga het overwegen!

Ik kwam vervolgens de Corsair Crystal 280x tegen uit de link van @418O2. Echter wordt deze geadverteerd als een mATX case. Ik had eigenlijk de stille hoop dat dual chamber cases elk type mobo ondersteunde, maar als ik de specs van de 280x mag geloven, moet ik alsnog rekening houden met de ATX/mATX vormfactor?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-01 01:53

Thomg

Aww yiss

Je kan met de 280x al vrij rap zien dat daar alleen een m-atx plank in mag (iig niet atx).
Tel het aantal sloten maar aan de achterkant.

1 = M-ITX
4 = M-ATX
7 = ATX

[ Voor 10% gewijzigd door Thomg op 21-04-2020 20:20 ]

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:03
Ff iets heel iets anders, maar kijk ook ff naar je geheugen.. 2133Mhz op Ryzen is echt dood zonde..

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

CuBras schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:44:
[...]

ATX geselecteerd en daarna de hoogte (via afmetingen), naar beneden gebracht, daarna een blik op de achterzijde geworpen (aantal sloten). Niet echt wat spannends dus ;)

[ Voor 5% gewijzigd door hardware-lover op 21-04-2020 21:08 ]

Testing, one, two ...

• CuBras
Het ziet er naar uit dat ik met mijn huidge setup niet de gewenste kleine case kan krijgen als wat ik zou willen. Balen dat je soms een idee krijgt nadat je het hebt uitgevoerd!

De Chieftec case werd een serieuze kanshebber tot ik er achter kwam dat de achterste fan tot 80mm gaat en de front 2x 120mm. Aangezien mijn CPU cooler een 120mm heeft en m'n overige twee fans 120mm zijn, gaat dit ook niet passen helaas.

Bedank

@ExiZTeNcE, ik herken je opmerking. Heb uiteindelijk toch besloten om het niet te upgraden (afweging kosten vs opbrengst).

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:10
pricewatch: Metallic Gear Neo Qube Zwart
Nog steeds niet bepaald klein maar je kunt wel de AIO bovenin kwijt.

• CuBras
Bedankt @Uszka, ik heb ook naar deze case gekeken. Echter is het verschil met m'n huide en de Neo Qube marginaal:

Case Neo F1 (in bezit)
Hoogte 450mm 497mm
Breedte 270mm 250mm
Diepte 460mm 515mm
Volume 55,89L 63,99L

Ik had van te voren moeten bedenken dat ik voor een mATX-setting had moeten gaan. Dan waren de opties wat gunstiger geweest. Voor de compleetheid ook naar Riotoro gekeken; echter word ik daar ook niet echt vrolijk van.

Ik ben bang dat ik ermee moet leven of toch m'n mobo verkopen en voor een kleinere variant te gaan.
Pagina: 1