Geen video output na BIOS update met HP Support Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:07
Hallo

Gisteren heb ik op mijn HP 280 G2 mini tower de HP Support Assistant gedownload om de laatste drivers voor de machine te installeren. Tussen de updates stond ook een BIOS update. Aangezien het via een officiële tool van HP kwam dacht ik dat het safe was en heb ik deze uitgevoerd.

De installatie startte en is volgens mij volledig correct uitgevoerd. Geen foutmeldingen, niets. Alleen na verloop van tijd kreeg ik geen beeld. Na wat proberen kwam ik er achter dat er geen video out signaal was.

Ik heb ondertussen wel toegang gekregen tot de pc. Blijkbaar start deze wel normaal op (Windows 10) en via RDP kan ik het scherm overnemen. Zo heb ik gezien dat de huidige (nieuwe) BIOS versie A0.51 is. Wanneer ik naar de website van HP ga dan vind ik deze niet terug. De laatste versie is A0.52. Trouwens, de versie die geïnstalleerd was is A0.09 met datum 18/04/2016 maar ook deze staat niet op de site.

Het volgende heb ik geprobeerd:
  • Stekker uit gehaald, CMOS-batterij er uit, enkele minuten wachten, CMOS-batterij en stekker er terug in en opstarten.
  • Toetscombinatie Win + B, startknop 2-3 seconden indrukken, 8 bieptonen en toetsencombinatie loslaten.
  • Stekker er uit gehaald, CMOS-batterij er uit, optische schijf en hd losgekoppeld, alle usb-verbindingen losgekoppeld, startknop 10 keer indrukken, alles terug verbinden en opstarten.
  • Met HP Support Assistant gezocht naar updates en deze geïnstalleerd.
  • Firmware A0.52 gedownload en de softpaq opgestart in Win 10, alles doorlopen maar BIOS blijft op A0.51.
Momenteel weet ik niet meer wat doen.
De pc werkt perfect alleen heb ik geen beeld, display blijft zwart.
Wat kan ik doen?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30
Zit er een losse videokaart in of gebruik je de integrated graphics?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Geen losse videokaart, alleen de integrated graphics.

Dit is de setup:
Intel Core i3-6100 3.70Ghz
8GB DDR4 Ram
System board: 2B5E

[ Voor 8% gewijzigd door Tomovich op 21-04-2020 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 17:52
Kan je niet vanuit windows niet updaten naar de laatste bios versie en kijken of dat helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Heb ik gedaan.
Firmware A0.52 gedownload en de softpaq opgestart in Win 10, alles doorlopen maar BIOS blijft op A0.51.

[ Voor 18% gewijzigd door Tomovich op 21-04-2020 18:36 . Reden: P.S.: duidelijker gemaakt in topic post. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:13

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Ik heb het volgende gedaan volgens de link die je hebt gepost:
  1. Windows 10 afgesloten
  2. Stekker uitgetrokken
  3. 1 x op startknop gedrukt
  4. Startknop 2-3 seconden ingedrukt gehouden
  5. CMOS-batterij uitgehaald
  6. 45 minuten gewacht
  7. Stekker ingestoken
  8. Pc opgestart (nog steeds geen beeld)
  9. Pc afgesloten
  10. CMOS-batterij terug ingestoken
  11. Pc opgestart (nog steeds geen beeld)
Dit heeft geen resultaat gegeven, heb dus nog steeds geen beeld. Harde schijf was wel nog geconnecteerd.

Kan de default mode (UEFI of UEFI/Legacy) niet op een andere manier terug ingesteld worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
https://www.reddit.com/r/...very_nightmare_280_g2_mt/

Dit is trouwens echt een epic fail van HP!

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomovich
Guido66, ik had deze ook al eens gelezen eerder vandaag maar niet meer aan gedacht. Bedankt voor de herinnering want het is me gelukt!

Telkens ik de A0.52 BIOS-update startte in Windows werd deze geladen waarna de vraag kwam om de pc te herstarten. In plaats van in het BIOS te gaan en te updaten startte Windows telkens opnieuw op (dat is toch wat ik denk want ik had geen beeld). Ik kon telkens meteen via RDP inloggen.

Na nog meer proberen heb ik eens het RAM verwijderd en zonder RAM opgestart, de gewoonlijke biepgeluiden en dergelijke. RAM er terug in, opstarten, zelfde probleem.

Uiteindelijk dan toch eens naar die blauwe jumper gekeken. Deze van de vier rechtse pinnetjes getrokken en eens over de vier linkse pinnetjes geduwd. Pc opgestart en plotseling beeld! De BIOS-update A0.52 werd hervat! Deze netjes laten afwerken, pc verschillende keren automatisch opnieuw opgestart, en dan stond plots het scherm om in het BIOS te gaan. Dit eens gedaan, alles nagekeken, exit zonder bewaren, pc start opnieuw op en daarna via knop afgelegd. Jumper terug over de oorspronkelijke pinnetjes gezet, opgestart en alles werkt terug perfect.

Als ik nu de BIOS-versie op zoek via cmd dan staat daar inderdaad A0.52.

Ik begrijp wel niet hoe HP een BIOS-update via hun officiële software kan pushen waarna de klant toegang tot zijn pc verliest. Zeker dergelijke zaken zouden toch beter getest moeten worden? En push dan toch de juiste BIOS-update! Nu ja, dit is me ook een lesje geweest. De volgende BIOS-update laat ik links liggen.

Bedankt voor de hulp!

EDIT: ivm de jumper en de pinnetjes. Er zijn twee rijen van vijf pinnetjes. Enkel de twee rijen van de linkse drie pinnetjes zijn van belang (de zes linkse pinnetjes dus). De blauwe jumper zit standaard over de vier rechtse van deze zes. Dus jumper over de linkse vier plaatsen, BIOS update afwerken, afleggen en dan jumper terug over de rechtse vier plaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tomovich op 21-04-2020 22:04 . Reden: Verduidelijking plaatsing pinnetjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Goed om te horen dat het gelukt is!

HP is helaas niet de enige met dit soort blunders. Van de Surface Pro 4 zijn er veel exemplaren waar het toetsenbord in het bios bij een driver update onklaar is geraakt. Ook die van mijn dochter, hier is helaas nog geen manier voor gevonden om deze weer tot leven te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Toch nog een vraagje.

Ik heb een HD met daarop Windows 10. Ik heb ook een SSD met daarop Ubuntu Server 18.04 LTS en een bootable USB met de installer van Ubuntu Server 18.04 LTS.

Van zodra de SSD geconnecteerd is, onafhankelijk welke van de twee andere er ook geconnecteerd zijn, wil de pc niet booten. Ik krijg het HP logo te zien en deze blijft daarop staan. Ik krijg ook de kans niet om in het BIOS te gaan terwijl dit zonder de SSD direct lukt.

Booten vanaf de USB lukt ook, zolang de SSD niet geconnecteerd is. Ik had graag op de SSD een nieuwe install gedaan.

Ondertussen heb ik in Windows de SSD geformatteerd naar NTFS maar ook dit heeft niet geholpen.

Nochtans heb ik op dezelfde pc (maar dan met de oude A0.09 BIOS) wel al een install op de SSD kunnen uitvoeren en ook al kunnen booten vanaf de SSD.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Heb dus nog wat meer geprobeerd en ondertussen geleerd dat door de BIOS-update SSD-schijven geblokkeerd worden door HP, zie hier en hier.

Op datzelfde HP-forum wordt er ook gesuggereerd om het BIOS naar een eerdere versie terug te zetten op een specifieke manier, zie hier. Nu moet ik zeggen dat ik na de miserie van de voorbije dagen waarbij ik geen video out had na de BIOS-update (zie eerste post), ik niet veel zin heb om nog met het BIOS te klooien. Wat denken jullie?

Een andere oplossing is een PCI-e kaart kopen en de SSD hierop aansluiten. Dit zou moeten werken volgens iemand die hetzelfde probleem had.

Welke kaart kunnen jullie me aanraden of maakt dat niet veel uit. Is de goedkoopste goed genoeg? De SSD die ik heb is een Crucial MX500 250GB.
Pagina: 1