Tweedehandse HDD's zijn die de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCocq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-07 10:52
Beste mede-tweakers,

Dankzij deze dagen van isolatie heb ik mijn oude hobby weer een beetje opgepakt en ben ik langzaam mijn oude systeem aan het oplappen met tweedehandse producten. Aangezien ik een SSD ga gebruiken om de OS te laten draaien, wil ik mijn HDD een beetje uitbreiden. Nu zie ik veel aangeboden worden in de Vraag & Aanbod rubriek, maar deze komen net zoals mijn processor ook vaak uit het jaar 2009 plus minus. Nu is mijn vraag of het de moeite waard is om voor een prikkie een flinke HDD te kopen of toch een beetje meer uit te geven voor een nieuwe? En waar moet ik opletten bij een tweedehandse schijf?

Ik zal de HDD gebruiken om o.a. back-ups op te slaan van mijn oude game consoles (Super Nintendo tot aan Wii U) en andere bestanden als films, documenten en muziek.

Mochten mensen nog geïnteresseerd zijn in mijn build :D:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-860 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus P7P55D€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI N450GTS-M2D1GD5/OC€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSamsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenPhanteks Enthoo Luxe Zwart€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 3€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9€ 107,-€ 107,-
1Optische drivesLG GH22NS50€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 124,90€ 124,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 231,90

Hartelijk dank alvast,
Chris

P.S. Mijn volgende investering zou een degelijke videokaart zijn (RX580 of 1060 GTX) en misschien dat ik uiteindelijk ook mijn bordje en cpu ook zal vervangen. Vandaar de RM750X, om een beetje future proof te zijn (In ieder geval beter dan mijn MS-Tech MS-N750-VAL :P .)

Beste antwoord (via TweakerCocq op 23-04-2020 09:50)

• ffha
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-09 13:53
Is dikke prima, mits de verkoper alle belangrijke dingen opschrijft en een goede reputatie heeft.

Kijk vooral naar merk, model, bouwjaar en indien beschikbaar SMART-data.

Voorbeeldje:
  • Heb niks met seagate.
  • Externe harde schijven vermijd ik omdat er een kans is dat ze weleens gevallen zijn.
  • Niet ouder dan 2010.
  • En dan wat specifiekere dingen, zoals geen WD Greens omdat ze te snel aan head parking doen en in mijn ervaring te snel slechte sectoren krijgen.
Heb inmiddels circa 12 tweedehands harde schijven in mijn huishouden en ze doen het allemaal dikke prima. Er is natuurlijk altijd een kans dat je HDD na 2 weken sterft, maar in mijn optiek is dat ook met gloednieuwe schijven.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 11:52
Tsja, kan wat zijn als je niet al te veel geld wil uitgeven (wel even letten op de SMART waardes), maar hou er rekening mee dat de schijven altijd stuk kunnen gaan (wat overigens ook bij nieuwe schijven is).
Dus zorg gewoon dat je back-ups in orde zijn dat mocht een schijf stuk gaan je geen data kwijt bent.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ffha
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-09 13:53
Is dikke prima, mits de verkoper alle belangrijke dingen opschrijft en een goede reputatie heeft.

Kijk vooral naar merk, model, bouwjaar en indien beschikbaar SMART-data.

Voorbeeldje:
  • Heb niks met seagate.
  • Externe harde schijven vermijd ik omdat er een kans is dat ze weleens gevallen zijn.
  • Niet ouder dan 2010.
  • En dan wat specifiekere dingen, zoals geen WD Greens omdat ze te snel aan head parking doen en in mijn ervaring te snel slechte sectoren krijgen.
Heb inmiddels circa 12 tweedehands harde schijven in mijn huishouden en ze doen het allemaal dikke prima. Er is natuurlijk altijd een kans dat je HDD na 2 weken sterft, maar in mijn optiek is dat ook met gloednieuwe schijven.