Ik ben met aan het orienteren op zonnepanelen maar zie nog even niet wat 'handig' is.AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:13:
Mijn "ervaring" is dat het met string omvormers vaak prima opgelost kan worden, zonder die shit.
Ook solaredge heeft zijn beperkingen![]()
Ik zou bij hele lastige schaduw dan eerder voor enphase micro omvormers kiezen.
Maar maak eens wat fotos van de schaduw op je dak (als je er bij kunt) en maak een nieuw topic aan.
We verbruiken ongeveer 4200 kWh/jaar, zou graag zoveel mogelijk panelen op het dak leggen (maar het moet wel op een 1 fase /40A aansluting passen).
Ik zit met de volgende vragen:
1. Buren hebben er 18 op het dak liggen, volgens 1 bedrijf zou dat bij mij niet handig zijn zonder micro-omvormers, omdat de achterste rij panelen in de schaduw van de rij ervoor zou komen te liggen. Het dak is ongeveer 5m70 breed en 9m60 lang. Klopt dit en is dat verlies verwaarloosbaar?
Als je met 3 panelen extraa micro-omvormers moet gaan gebruiken dan verdien je die 3 panelen volgens mij nooit terug.
2. We hebben achter ons een vrij hoge eik staan. kaartje, noorden is midboven:

Om 15:45 valt de schaduw zoals hieronder, dus het lijkt erop dat we er nu geen schaduw van op ons dak hebben. Mocht je deze schaduw wel krijgen, is dat dan de stap naar micro-omvormers waard?

3. Volgens bedrijf 1 zou ik zonder microomvormers 0,86 opbrengstcapaciteit hebben en met 0,88.
Die 0,2 lijkt me dan verwaarloosbaar? Ze zeiden dat hierin was meegenomen dat er een boom staat.
Klinkt dat aannemelijk (Apeldoorn)?
4. Kan een omvormer in de meterkast geplaatst worden, of is dat niet te doen (zou niet gewenst zijn vanwege de warmte die er vanaf komt). Maar waar hang je zo'n groot ding anders op?
5. Algemene tips zijn van harte welkom. Wat voor configuratie zou voorbovenstaande 'het beste' zijn?
Ik wil graag een overzicht van hoeveel stroom er opgewekt wordt, maar dat hoeft niet per se per paneel te zijn. Eigenlijk zoek ik gewoon de meest renadabele oplossing voor mijn situatie.
6. uit offerte: Bijzonderheden: voor het aansluiten van de omvormer is er een 3 fase net werkaansluiting nodig, of een 1 x 35 Ampère aansluiting. Betekent dit dat je sowieso een extra aansluiting moet maken (heb nu een meterkast met 7 groepen waar 3x40A aardlek onder zit).
Heb nu deze offerte gehad:
-Trina Solar - TSM-320DD06M.05 (II) Mono 320Wp All 15 Black 35mm 5BB PERC
- Sunny Tripower 4.0
- Service & Inzicht abonnement a € 34,95 incl. Btw per jaar (dit lijkt me niet nodig?)
- Flatfix fusion 15x
totaal: 6.557,10 (wordt 5.519,08 na teruggave)
Haters everywhere but I don’t really care