Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:03
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:13:
Mijn "ervaring" is dat het met string omvormers vaak prima opgelost kan worden, zonder die shit. ;)
Ook solaredge heeft zijn beperkingen 8)
Ik zou bij hele lastige schaduw dan eerder voor enphase micro omvormers kiezen.
Maar maak eens wat fotos van de schaduw op je dak (als je er bij kunt) en maak een nieuw topic aan.
Ik ben met aan het orienteren op zonnepanelen maar zie nog even niet wat 'handig' is.
We verbruiken ongeveer 4200 kWh/jaar, zou graag zoveel mogelijk panelen op het dak leggen (maar het moet wel op een 1 fase /40A aansluting passen).

Ik zit met de volgende vragen:
1. Buren hebben er 18 op het dak liggen, volgens 1 bedrijf zou dat bij mij niet handig zijn zonder micro-omvormers, omdat de achterste rij panelen in de schaduw van de rij ervoor zou komen te liggen. Het dak is ongeveer 5m70 breed en 9m60 lang. Klopt dit en is dat verlies verwaarloosbaar?
Als je met 3 panelen extraa micro-omvormers moet gaan gebruiken dan verdien je die 3 panelen volgens mij nooit terug.

2. We hebben achter ons een vrij hoge eik staan. kaartje, noorden is midboven:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L3Eop2R.jpg

Om 15:45 valt de schaduw zoals hieronder, dus het lijkt erop dat we er nu geen schaduw van op ons dak hebben. Mocht je deze schaduw wel krijgen, is dat dan de stap naar micro-omvormers waard?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p18MJxc.jpg

3. Volgens bedrijf 1 zou ik zonder microomvormers 0,86 opbrengstcapaciteit hebben en met 0,88.
Die 0,2 lijkt me dan verwaarloosbaar? Ze zeiden dat hierin was meegenomen dat er een boom staat.
Klinkt dat aannemelijk (Apeldoorn)?

4. Kan een omvormer in de meterkast geplaatst worden, of is dat niet te doen (zou niet gewenst zijn vanwege de warmte die er vanaf komt). Maar waar hang je zo'n groot ding anders op?

5. Algemene tips zijn van harte welkom. Wat voor configuratie zou voorbovenstaande 'het beste' zijn?
Ik wil graag een overzicht van hoeveel stroom er opgewekt wordt, maar dat hoeft niet per se per paneel te zijn. Eigenlijk zoek ik gewoon de meest renadabele oplossing voor mijn situatie.

6. uit offerte: Bijzonderheden: voor het aansluiten van de omvormer is er een 3 fase net werkaansluiting nodig, of een 1 x 35 Ampère aansluiting. Betekent dit dat je sowieso een extra aansluiting moet maken (heb nu een meterkast met 7 groepen waar 3x40A aardlek onder zit).

Heb nu deze offerte gehad:
-Trina Solar - TSM-320DD06M.05 (II) Mono 320Wp All 15 Black 35mm 5BB PERC
- Sunny Tripower 4.0
- Service & Inzicht abonnement a € 34,95 incl. Btw per jaar (dit lijkt me niet nodig?)
- Flatfix fusion 15x
totaal: 6.557,10 (wordt 5.519,08 na teruggave)

Haters everywhere but I don’t really care

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kan je nog een foto van de meterkast plaatsen incl meter?
Dat is me niet helemaal duidelijk.

Volgens mij kan je makkelijk 24 panelen kwijt in oost/west + oost/west op dual betonvoeten.
Maar een gedetailleerde afmeting vh dak is wel wenselijk (met de schoorsteen)
Anders worden het er 22

Een omvormer niet in de meterkast, maar ergens op een normale plaats, waar hij zijn warmte kwijt kan.
Kan dat niet, dan micro omvormers (duur en niet nodig, maar kunnen wel onder je panelen) of de string omvormer in je schuurtje (met nadeel dat alle kabels daar "veilig" naar toe moeten)

[ Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2020 17:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• matthijst
Meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/woONPY4.jpg

Zou dat eventueel aan de buitenkant van de meterkast kunnen? Of maakt zo'n ding veel herrie?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LT7zhzz.jpg

Heb boven ook nog een CV-hok van 2x2meter, maar dat is ook niet heel erg cool, qua temperatuur, dus dan zou de gang het handigst zijn (waar plaatsen ze zoiets normaal gesproken?).

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
1. Oost-west kun je er makkelijk 24 kwijt. Heb je direct een betere spreiding over de dag en een lagere piek.

2. De eik is geen probleem. In de zomermaanden staat de zon hoog.

3. Optimizers zijn onzin in dit geval. Die dingen zijn uitermate kostbaar.

4.Heb je een kast met een CV ketel of mechanische ventilatie? Een rommelkamertje. Anders eventueel in het trapgat? Meterkast is doorgaans te klein om voldoende warmte af te voeren.

5-6-7: Begrijp ik hieruit dat de offerte 15 panelen zijn? Dat is 4800 Wp. Een sunny 4000 is dan echt te klein.
Een servicecontract is geldklopperij.

Persoonlijk zou ik 24 oost-west panelen neerleggen en verdelen over 2 1-fase omvormers van bijv. Solis van elk 3.5 kW met een Wifi module. Heb je gratis inzicht (via app en website) in de opbrengst (real-time en geaggregeerd). Opbrengst is dan ruwweg 6.500 kWh per jaar, investeringskosten zo'n 9.000 euro incl. BTW

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:14

Kluus

Gang is alles

matthijst schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:06:
...

Heb boven ook nog een CV-hok van 2x2meter, maar dat is ook niet heel erg cool, qua temperatuur, dus dan zou de gang het handigst zijn (waar plaatsen ze zoiets normaal gesproken?).
Bij mij hangt ie ook in een hok met wasmachine, droger en CV van ongeveer 2x2 meter. Gaat prima, op een dag als vandaag wordt het er 25 graden ofzo en dat is met name te danken aan de omvormer. Het enige voordeel is wel dat er bij mij ook een mechanische ventilatie hangt met een eigen aanzuig kanaal, dus die zorgt wel voor wat continu aanstroom van verse lucht, maar ik weet niet of dat heel veel uit maakt.

• matthijst
Cv hok heeft hier ook mechanische ventilatie, dus dat zou wel een optie zijn misschien.
Daar staat de wasmachine/droger ook.

Offerte gaat inderdaad over 15 panelen.

[ Voor 14% gewijzigd door matthijst op 21-04-2020 17:43 ]

Pagina: 1