28-7-2020: Ik heb besloten de monitor tzt te vervangen. Het probleem is niet toegenomen de afgelopen maanden, maar hinderlijk blijft het wel.
Update:
LA-384 in "Monitor blijft aantal seconden zwart na inschakelen"
Ik heb al geruime tijd een dual display setup met 2x HP LP2475w.
Eén van de schermen heeft sindskort echter wat start-problemen. Na inschakelen blijft het beeld namelijk langdurig zwart, om na een seconde of 10-15 ineens toch beeld te geven. Dit gebeurt elke keer nadat het beeldscherm uitgestaan heeft en is dus onafhankelijk van hoe lang de pc aan staat.
Ik merkte al langere tijd dat het betreffende beeldscherm wat lag had bij het inschakelen, maar sindskort is het dusdanig lang geworden, dat het me stoort.
Om wat dingen uit te sluiten heb ik de aansluitingen omgewisseld (ene is hdmi de ander displayport), maar dat gaf geen verschil. Ook maakt het niet uit welk beeldscherm als "primair" wordt gezien.
Enkele dingen die mij opvallen:
:strip_exif()/f/image/iUFUrTmm7XPew2A6ZD8E7YCL.jpg?f=fotoalbum_medium)
Klikken voor groot
Mijn vraag is, hoe nu verder? Wellicht moet ik wat metingen doen, maar ik heb geen idee hoe zoiets werkt.
Ik heb namelijk weinig tot geen kennis van elektronica, maar zie dit wel als een leuk leermoment. Ik was al van plan om een nieuwe monitor te kopen, maar als ik dat geld kan uitsparen door reparatie, is dat natuurlijk mooi meegenomen. In het ergste geval maak ik de defecte monitor onbruikbaar en ben ik niet verder van huis dan nu het geval is.
Update:
LA-384 in "Monitor blijft aantal seconden zwart na inschakelen"
Ik heb al geruime tijd een dual display setup met 2x HP LP2475w.
Eén van de schermen heeft sindskort echter wat start-problemen. Na inschakelen blijft het beeld namelijk langdurig zwart, om na een seconde of 10-15 ineens toch beeld te geven. Dit gebeurt elke keer nadat het beeldscherm uitgestaan heeft en is dus onafhankelijk van hoe lang de pc aan staat.
Ik merkte al langere tijd dat het betreffende beeldscherm wat lag had bij het inschakelen, maar sindskort is het dusdanig lang geworden, dat het me stoort.
Om wat dingen uit te sluiten heb ik de aansluitingen omgewisseld (ene is hdmi de ander displayport), maar dat gaf geen verschil. Ook maakt het niet uit welk beeldscherm als "primair" wordt gezien.
Enkele dingen die mij opvallen:
- Wanneer ik het beeldscherm inschakel, zie ik duidelijk dat het beeldscherm daadwerkelijk aangaat (scherm blijft niet volledig zwart, maar toont enkel zwart beeld).
- Wanneer het beeldscherm aan staat, kan ik er naartoe met mijn muis. Ook diverse vensters blijven vaak geopend op het betreffende beeldscherm (maar zijn niet zichtbaar). De computer herkend het dus ook als een actief scherm.
- Wanneer er eindelijk beeld wordt getoond, zijn er geen andere bijzonderheden te ontdekken en functioneert het scherm naar behoren.
- Het probleem doet zich niet voor bij de monitor met de meeste branduren. De monitor die nog perfect werkt heeft ongeveer 17.000 branduren, de monitor die het defect heeft, heeft ongeveer 8.000 branduren.
:strip_exif()/f/image/iUFUrTmm7XPew2A6ZD8E7YCL.jpg?f=fotoalbum_medium)
Klikken voor groot
Mijn vraag is, hoe nu verder? Wellicht moet ik wat metingen doen, maar ik heb geen idee hoe zoiets werkt.
Ik heb namelijk weinig tot geen kennis van elektronica, maar zie dit wel als een leuk leermoment. Ik was al van plan om een nieuwe monitor te kopen, maar als ik dat geld kan uitsparen door reparatie, is dat natuurlijk mooi meegenomen. In het ergste geval maak ik de defecte monitor onbruikbaar en ben ik niet verder van huis dan nu het geval is.
[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 28-07-2020 16:26 ]