Monitor blijft aantal seconden zwart na inschakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:20
28-7-2020: Ik heb besloten de monitor tzt te vervangen. Het probleem is niet toegenomen de afgelopen maanden, maar hinderlijk blijft het wel.

Update:
LA-384 in "Monitor blijft aantal seconden zwart na inschakelen"

Ik heb al geruime tijd een dual display setup met 2x HP LP2475w.

Eén van de schermen heeft sindskort echter wat start-problemen. Na inschakelen blijft het beeld namelijk langdurig zwart, om na een seconde of 10-15 ineens toch beeld te geven. Dit gebeurt elke keer nadat het beeldscherm uitgestaan heeft en is dus onafhankelijk van hoe lang de pc aan staat.

Ik merkte al langere tijd dat het betreffende beeldscherm wat lag had bij het inschakelen, maar sindskort is het dusdanig lang geworden, dat het me stoort.

Om wat dingen uit te sluiten heb ik de aansluitingen omgewisseld (ene is hdmi de ander displayport), maar dat gaf geen verschil. Ook maakt het niet uit welk beeldscherm als "primair" wordt gezien.

Enkele dingen die mij opvallen:
  • Wanneer ik het beeldscherm inschakel, zie ik duidelijk dat het beeldscherm daadwerkelijk aangaat (scherm blijft niet volledig zwart, maar toont enkel zwart beeld).
  • Wanneer het beeldscherm aan staat, kan ik er naartoe met mijn muis. Ook diverse vensters blijven vaak geopend op het betreffende beeldscherm (maar zijn niet zichtbaar). De computer herkend het dus ook als een actief scherm.
  • Wanneer er eindelijk beeld wordt getoond, zijn er geen andere bijzonderheden te ontdekken en functioneert het scherm naar behoren.
  • Het probleem doet zich niet voor bij de monitor met de meeste branduren. De monitor die nog perfect werkt heeft ongeveer 17.000 branduren, de monitor die het defect heeft, heeft ongeveer 8.000 branduren.
Gezien mijn troubleshooting ben ik van mening dat het probleem in de monitor zelf moet zitten. Na wat zoeken las ik dat het mogelijk met de psu van de monitor te maken kon hebben. Zonder verder te kijken heb ik de monitor inmiddels uit elkaar gehaald en het psu-bord eens bekeken, maar ik kan zo op het oog geen afwijkingen ontdekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHsfMIHTkVUzczI9xe-E-7eIYXM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUFUrTmm7XPew2A6ZD8E7YCL.jpg?f=fotoalbum_medium
Klikken voor groot

Mijn vraag is, hoe nu verder? Wellicht moet ik wat metingen doen, maar ik heb geen idee hoe zoiets werkt.
Ik heb namelijk weinig tot geen kennis van elektronica, maar zie dit wel als een leuk leermoment. Ik was al van plan om een nieuwe monitor te kopen, maar als ik dat geld kan uitsparen door reparatie, is dat natuurlijk mooi meegenomen. In het ergste geval maak ik de defecte monitor onbruikbaar en ben ik niet verder van huis dan nu het geval is.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 28-07-2020 16:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Is er niemand die me op weg wil/kan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Heb jij je scherm als op een bepaalde manier kunnen updaten? misschien helpt dat?

Heb je een service manual gevonden? Daar staan ook meestal FAQ beschreven. Dus, wss ook jouw probleem.

En als dat niet zo is.
Je kan ook de grote condensator vervangen, maar meet ze eerst door of de waarde op de condenstor wel nog klopt. En als het niet klopt, dan vervang je het door een exemplaar van Panasonic, Nichichon of Chemicon etc, de rest is rommel.
Want zou kunnen dat de beeldscherm eerst moet opladen", en dus de huidige condensator niet meer toereikend is omdat de condensator zo erg versleten is.

Je kan ook aan de tekening aflezen, wat de voltagewaardes zijn en of ie nog kloppen, maar daar komt het gevaarlijke, je beeldscherm moet dan ook aan en dan sloop je je misschien door een kortsluiting je scherm en dat is jammer.

[ Voor 7% gewijzigd door MedionAkoya op 27-04-2020 11:06 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Je bedoelt dan diegene die horizontaal ligt met de tekst 450volt, 100 microfarad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zou even naar C956 kijken, de behuizing lijkt wat bol te staan in vergelijking met C955 ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-09 21:29
Heb je een multimeter? Of kun je er een lenen?

Zo ja, lees dit eens door en ga aan de hand hiervan testen.

PS. Meerdere foto's vanuit meerdere hoeken hier plaatsen zou kunnen helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
keur0000 schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:21:
Zou even naar C956 kijken, de behuizing lijkt wat bol te staan in vergelijking met C955 ;)
Ik had idd gekeken naar bol staande condensatoren, maar zag als leek zijnde niets bijzonders. Ik heb even nieuwe foto's van dat stel gemaakt, de bovenkant is idd niet helemaal strak, maar valt dat al onder bol staan? Of kan het ook de bouw zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbd1kz2-5KxJobH6YibInpcvRIM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8BF6GLPqPbsQNDaAaPQ1Lfr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEQTl67is9-SyXGQO6N0a9rhr88=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5CrxGVu6jSAQo23I7jYuMHmX.jpg?f=fotoalbum_tile

Er zijn namelijk meer condensatoren die dan bol staan: c965, c966, c973 van het viertal rechtsboven.
lightemup schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:31:
Heb je een multimeter? Of kun je er een lenen?

Zo ja, lees dit eens door en ga aan de hand hiervan testen.

PS. Meerdere foto's vanuit meerdere hoeken hier plaatsen zou kunnen helpen ;)
Ik kan een (simpele/goedkope) multimeter lenen, maar ik weet niet of die voldoet. Volgens mij kan die geen capaciteit meten namelijk.

Nou las ik wel dat je ook kunt testen door de weerstand te meten, maar weet niet of dat betrouwbaar genoeg is.

[ Voor 18% gewijzigd door LA-384 op 27-04-2020 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supergert
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Heb je de soldeerpunten aan de onderkant van printen bekeken? Een bijna niet zichtbare scheur kan wellicht dit effect geven, en door opwarmen en uitzetten van componenten eromheen ineens contact gaat maken.

ZX81 > C64 > Amiga > BeBox > PowerMac > pc-klonen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

[quote]LA-384 schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:40:
[...]

Ik had idd gekeken naar bol staande condensatoren, maar zag als leek zijnde niets bijzonders. Ik heb even nieuwe foto's van dat stel gemaakt, de bovenkant is idd niet helemaal strak, maar valt dat al onder bol staan? Of kan het ook de bouw zijn?

Meten is weten, kijk eerst of het exact dezelfde elko's zijn qua specs, daarna meten > bij groot verschil is het niet goed ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

LA-384 schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:40:
[...]

Ik kan een (simpele/goedkope) multimeter lenen, maar ik weet niet of die voldoet. Volgens mij kan die geen capaciteit meten namelijk.
Oja, stom van mij natuurlijk. Ik gebruik dan LCR-T4. Maar ook Peak meters zijn leuk.
Goedkoper is dat je gewoon de condensator vervangt. want heel duur zijn de condensatoren ook weer niet. Een meter met capaciteits-meter is duurder.

Kijk of je andere dingen kan uitsluiten voordat je onderdelen gaat vervangen. Zoals gezegd kan het opnieuw doorsolderen van de soldeerpunten voldoende zijn.
Want ik zie dat de condenstoren van Chemicon zijn...En Chemicon is geen slecht merk, het is juist een heel erg gerenommeerde merk.

[ Voor 26% gewijzigd door MedionAkoya op 27-04-2020 14:34 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 01:10
LA-384 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:36:
Wanneer het beeldscherm aan staat, kan ik er naartoe met mijn muis. Ook diverse vensters blijven vaak geopend op het betreffende beeldscherm. De computer herkend het dus ook als een actief scherm.
Begrijp ik hieruit dat je tijdens de 10-15 seconden van het zwarte beeld WEL de muis ziet op het verder zwarte beeldscherm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
OverTheTop schreef op maandag 27 april 2020 @ 22:05:
[...]

Begrijp ik hieruit dat je tijdens de 10-15 seconden van het zwarte beeld WEL de muis ziet op het verder zwarte beeldscherm ?
Nee dat niet.

Je kunt het het beste zien als het weergeven van een volledig zwart beeld. Iets gaat er wel aan, want in een donkere kamer is duidelijk verschil te zien tussen het zwarte beeld en wanneer de monitor uit staat.

De muis kan ik ook naar deze monitor bewegen, dus ook al is er geen beeld, "ziet" de computer wel dat er een tweede scherm is aangesloten. De aanwijzer is dus niet zichtbaar dan.

Ook het OSD is niet zichtbaar, waardoor ik denk dat het ìn het beeldscherm zit ipv in de aansturing vanuit de pc.

Wat ik nu eerst nog even ga proberen is de monitor weer in elkaar zetten en de stroombesparingsopties op de monitor uitzetten. Ik heb de monitor een tijd terug opnieuw gecalibreerd en had hierbij gereset naar fabrieksinstellingen. Ik kwam er gisteren pas achter dat op de andere monitor daardoor ook de energiebesparing aan stond.

Mocht dat geen soelaas bieden, raden jullie dan aan om maar gewoon de condensatoren blind te vervangen? Aangezien ik geen capaciteitsmeter heb.

Ik kan ook nog wel meer foto's maken, maar neem van mij aan, àls er al sprake is van bolling, is dat echt minimaal. En met minimaal bedoel ik dus dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbd1kz2-5KxJobH6YibInpcvRIM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8BF6GLPqPbsQNDaAaPQ1Lfr.jpg?f=fotoalbum_tile
supergert schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:42:
Heb je de soldeerpunten aan de onderkant van printen bekeken? Een bijna niet zichtbare scheur kan wellicht dit effect geven, en door opwarmen en uitzetten van componenten eromheen ineens contact gaat maken.
Ik heb ze beoordeeld, maar tenzij het haarfractuurtjes zijn, lijkt alles in orde.

[ Voor 22% gewijzigd door LA-384 op 29-04-2020 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Disclaimer:
Allereerst is kapot vaak gewoon kapot. De kosten die je moet maken om het te repareren wegen vaak al niet meer op tegen de nieuwprijs, (Leuk dat een onderdeeltje €1,00 kost, maar je hebt nog flink wat dingen nodig om het te kunnen repareren) nog even los van de uren. Daarnaast is dit een beetje irritant, maar je kunt hem ook slopen bij je poging. Iets met van de regen in de drup komen.

Ik zou nog even wat meer testen:
Tijdens die 10-15 seconden reageert de monitor nergens op? Dus stel je zet hem aan en steekt hem daarna in je PC, reageert de PC wel meteen? (Dus is het controllerboard wel al gestart?)
Je denkt aan de voeding en hebt volgens mij ook een (powered) USB hub erin zitten. Probeer eens te kijken wat er gebeurd als je allerlei apparaten daar in stopt.

Condensatoren gaan vervangen heeft alleen zin als je weet dat dat een zwak punt is. Doormeten van condensatoren die nog vastzitten is vaak niet mogelijk. Dus zul je ze moeten loshalen, daarbij loop je het risico dat er meer kapot gaat (en moet je ze eigenlijk sowieso vervangen door nieuwe).

Om echt te testen of het de voeding is, is de beste manier om de voedingen van de 2 monitoren te swappen. Als de problemen dan omdraaien weet je dat de voeding het probleem is. Blijft het probleem bij de eerste monitor, dan zit het probleem op het controllerboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
TheGhostInc schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:28:
Disclaimer:
Allereerst is kapot vaak gewoon kapot. De kosten die je moet maken om het te repareren wegen vaak al niet meer op tegen de nieuwprijs, (Leuk dat een onderdeeltje €1,00 kost, maar je hebt nog flink wat dingen nodig om het te kunnen repareren) nog even los van de uren. Daarnaast is dit een beetje irritant, maar je kunt hem ook slopen bij je poging. Iets met van de regen in de drup komen.
Daar heb ik idd aan gedacht, de uren en het werk vind ik niet erg. Dat ik het evt sloop ook niet, want die vertraging vind ik irritant genoeg om de monitor te vervangen. Ik heb al een opvolger op het oog en de enige reden dat het nog niet gekocht is, is vanwege de onzekerheid over m'n baan die corona met zich mee bracht ;)
Tijdens die 10-15 seconden reageert de monitor nergens op? Dus stel je zet hem aan en steekt hem daarna in je PC, reageert de PC wel meteen? (Dus is het controllerboard wel al gestart?)
Ga ik checken.
Je denkt aan de voeding en hebt volgens mij ook een (powered) USB hub erin zitten. Probeer eens te kijken wat er gebeurd als je allerlei apparaten daar in stopt.
De meestvoorkomende problemen bij monitoren zouden met de voeding te maken hebben, de klachten die ik ervaar lijken daar ook het meeste op, maar toegegeven, het is een gok. Wat zou er moeten gebeuren met die usb apparaten?
Condensatoren gaan vervangen heeft alleen zin als je weet dat dat een zwak punt is. Doormeten van condensatoren die nog vastzitten is vaak niet mogelijk. Dus zul je ze moeten loshalen, daarbij loop je het risico dat er meer kapot gaat (en moet je ze eigenlijk sowieso vervangen door nieuwe).

Om echt te testen of het de voeding is, is de beste manier om de voedingen van de 2 monitoren te swappen. Als de problemen dan omdraaien weet je dat de voeding het probleem is. Blijft het probleem bij de eerste monitor, dan zit het probleem op het controllerboard.
Dat is een hele goeie, als deze monitor het zo na het in elkaar zetten het nog doet, maar ook het probleem nog heeft, is dit iets wat ik ook ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
LA-384 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:55:
Wat zou er moeten gebeuren met die usb apparaten?
Die belasten de voeding van je monitor. (Dus vooral apparaten aansluiten met veel verbruik)

Doordat je voeding dan anders belast wordt krijg je een indicatie of het daar mee te maken heeft. Soms gaat de voeding het dan juist beter doen, of slechter.

Kijk ook eens wat er gebeurd als je de stroom helemaal van je monitoren af hebt gehaald.Ze komen nu uit standby (vermoed ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
TheGhostInc schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:01:
[...]

Die belasten de voeding van je monitor. (Dus vooral apparaten aansluiten met veel verbruik)

Doordat je voeding dan anders belast wordt krijg je een indicatie of het daar mee te maken heeft. Soms gaat de voeding het dan juist beter doen, of slechter.
Met of zonder usb belasting (4 apparaten aangesloten die daadwerkelijk actief zijn, spanning lijkt niet sterk genoeg om telefoon op te laden, want dat doet ie niet) maakt geen verschil. De tijd dat het duurt tussen aanzetten en beeld blijft gelijk (ongeveer 19 seconden, waar de andere monitor er 3 seconden over doet).
Kijk ook eens wat er gebeurd als je de stroom helemaal van je monitoren af hebt gehaald.Ze komen nu uit standby (vermoed ik)
Alle standby opties heb ik uit staan. Ik zet de monitoren aan en uit met de aan/uit knoppen op de monitor.
TheGhostInc schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:28:
Niet helemaal duidelijk wat je hiermee bedoeld, maar zodra de hdmi/dvi/displayport kabel ingeplugd wordt, wordt de monitor iig door de pc herkend.

Dit alles lijkt er misschien toch op dat het probleem niet in het voedingsgedeelte zit, maar in het beeldverwerkingsgedeelte (om het maar een eigen naam te geven). Ik ga even kijken of ik dat er uit gehaald krijg, om te zien of daar problemen zichtbaar zijn. Laatste keer zat het iig muurvast (volgens mij is er sprake van een heatsink met pasta), waardoor ik het snel opgegeven heb.

[ Voor 49% gewijzigd door LA-384 op 29-04-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Dat tweede bord zit tè vast, alsof er ergens nog een schroef zit, maar die zit er niet. Ik heb de condensatoren zo beoordeeld, met het beperkte zicht wat ik er op heb, lijken ook daar geen (duidelijk) opgezwollen of lekkende condensatoren te zijn. De kans hierop is misschien ook beperkt, aangezien het allemaal Chemi-con en Rubycon condensatoren zijn, volgens hier en elders kwalitatief een van de beste.

Na nog wat verder gezocht te hebben, lijkt de kans dat het probleem zich in (de aansturing van) het lcd-paneel zelf bevind, meer en meer toe te nemen. Ondanks dat de monitor duidelijk aan gaat en de backlight ook lijkt te branden, is het beeld gedurende de start zwart, alsof het licht van de backlight gewoon niet doorgelaten wordt. Gevolg hiervan is dat de osd, de "no signal" melding en/of de desktop niet getoond worden, totdat het beeld weer terugkomt.

Dit is onafhankelijk van de input (ook zonder input gebeurt er niets de eerste 20 seconden) en onafhankelijk van hoe lang de monitor stroom heeft gehad (stekker er uit en na lange tijd er weer in geeft direct het probleem, monitor lange tijd uit en dan weer aan geeft direct het probleem, ook wanneer het na uitschakelen, direct weer aangezet wordt blijft het probleem).

Kan mijn gedachtegang kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
LA-384 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:52:
Kan mijn gedachtegang kloppen?
Jazeker.

De meeste chips werken met iets van een clock signaal. Net als een processor op x GHz loopt.
Er zit iets van een klokgenerator op/in en die kan (als alles koud/uit is) best moeite hebben om te starten.
Daar is echter niet aan te meten voor normale hobbyisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:39
Waarschijnlijk is de inverter van de backlight aan het afsterven.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Pagina: 1