Toon posts:

Wettelijke bedenktijd beschadigd product

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een telefoon met abonnement gekocht bij een online webshop. Deze is bij het eerste gebruik beschadigd geraakt (val van ~20cm). Nu ben ik niet tevreden over de kwaliteit en wil ik gebruik maken van mijn 14 dagen wettelijke bedenktijd om de koop te annuleren. Ik heb contact gehad met de webshop maar zij geven aan dat de wettelijke bedenktijd direct vervalt bij het beschadigen van de telefoon.

Nu vraag ik me af:
- Is het waar dat de wettelijke bedenktijd direct vervalt als het product beschadigd is?
- Bij wie ligt de bewijslast dat de telefoon door mij beschadigd is in deze eerste dagen?

Ik heb op internet gevonden dat de shop hooguit de schade kan verrekenen maar ik kan nergens informatie vinden dat mijn bedenktijd zou vervallen.

Alle reacties

Acties:
  • +17 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:24:
Ik heb een telefoon met abonnement gekocht bij een online webshop. Deze is bij het eerste gebruik beschadigd geraakt (val van ~20cm).

- Bij wie ligt de bewijslast dat de telefoon door mij beschadigd is in deze eerste dagen?
Je maakt een geintje zeker? JIJ hebt hem beschadigt en nu mag de shop daarvoor opdraaien?
Sla die weg maar niet in want dan word er gehakt van je gemaakt als je het op een rechtzaak aan wilt laten komen.

Want dan weer WEL het geval is, is dat een WKOA niet geweigerd mag worden.
Wel mogen ze het waardeverlies aan jou doorberekenen, wat je dus terugkrijgt kan A: heel weinig zijn en B: een heel, heel lang gevecht worden.

Dit zijn typisch dingen waar WKOA niet voor bedoelt is. Iets met billen en blaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
Die bedenktijd is bedoeld om het product te beoordelen zoals je dat anders in de winkel gedaan zou hebben. Niet om het product volledig in gebruik te nemen met alle bijbehorende risico's. Nou is bewijs daarin sowieso erg lastig, dus is de hele wet al behoorlijk in het voordeel van de consument ingericht, maar wat jij hier eigenlijk gewoon probeert is om je eigen stommiteit te verhalen op de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:56
Je mag hem nog steeds terugsturen, maar de shop kan de waardevermindering inhouden op het terug te betalen bedrag. Je kunt je dus afvragen of terugsturen de kosten van de postzegel dus nog waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:48
De 14 dagen wettelijke bedenktijd is, bij koop op afstand, bedoeld zodat je thuis kunt beoordelen of je het ding wilt en dat binnen de kaders van wat je theoretisch in de winkel zou kunnen doen.

Dus als je in de winkel een showmodel een val laat maken, zal de winkelier zeggen "ja maar, nu kan ik dat ding bijna niet meer verkopen, dus de geleden schade zul je wel moeten betalen". Precies dat wordt doorgezet naar de schade verrekenen bij WKOA.
Bij wie ligt de bewijslast dat de telefoon door mij beschadigd is in deze eerste dagen?
Andersom: beschadigingen tijdens transport kom je niet nu pas achter, dus dan is 't wel heel aannemelijk dat jij 'm beschadigd hebt. Anders zou je nu nog moeten gaan bewijzen dat je 'm al beschadigd ontvangen hebt.

Als je, om deze reden, vind dat het een ondeugdelijk apparaat is, zou je het nog op non-conformiteit kunnen gooien en er garantiewerk van maken. Dan komt wel de vraag, of je van het apparaat in kwestie het overleven van een val(letje) mag verwachten of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Ik heb een telefoon met abonnement gekocht bij een online webshop. Deze is bij het eerste gebruik beschadigd geraakt (val van ~20cm). Nu ben ik niet tevreden over de kwaliteit en wil ik gebruik maken van mijn 14 dagen wettelijke bedenktijd om de koop te annuleren. Ik heb contact gehad met de webshop maar zij geven aan dat de wettelijke bedenktijd direct vervalt bij het beschadigen van de telefoon.

Nu vraag ik me af:
- Is het waar dat de wettelijke bedenktijd direct vervalt als het product beschadigd is?

Ik heb op internet gevonden dat de shop hooguit de schade kan verrekenen maar ik kan nergens informatie vinden dat mijn bedenktijd zou vervallen.
Als een telefoon na een val van slechts 20cm kapot is dan zou ik het gooien op niet conform. Want een telefoon is een gebruiksvoorwerp en moet echt wel tegen een klein stootje kunnen.

Wat betreft de bedenktijd is eht wat lastiger, want die geld alleen zodat je de telefoon kan testen zoals in de winkel. Zodra je hem dus daadwerkelijk in gebruik neemt is je bedenktijd ook voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik probeer is een product te retourneren dat niet aan mijn verwachtingen voldoet. Zo makkelijk beschadigen bij zo'n kleine val (letterlijk ellebooghoogte) vind ik persoonlijk niet acceptabel. Ook heb ik de telefoon niet "in gebruik genomen", dit is letterlijk nog voordat ik de telefoon heb opgestart gebeurd.

Deze weg leek mij het meest logisch om te bewandelen omdat ik niets meer met deze telefoon kan en een schermreparatie zowat duurder is dan de telefoon zelf. Wat ik terugkrijg na verrekenen van de schade is mooi meegenomen en dan ben ik tenminste van het abonnement af zodat ik een andere telefoon kan aanschaffen.

Het abonnement moet toch gewoon te ontbinden zijn op deze manier?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:03

WCA

Telefoons zijn van glas, en daarmee dus tere apparaten. Je hebt geen recht op ontbinding met volledige terugbetaling. De waardevermindering van de schade die jij veroorzaakt hebt moet je gewoon betalen.

Je had er ook een hoesje omheen kunnen doen natuurlijk, of een telefoon kunnen kopen die claimt valbestendig te zijn.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:16

De Nelis

en anders maar niet...

Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:36:
Wat ik probeer is een product te retourneren dat niet aan mijn verwachtingen voldoet. Zo makkelijk beschadigen bij zo'n kleine val (letterlijk ellebooghoogte) vind ik persoonlijk niet acceptabel.

Deze weg leek mij het meest logisch om te bewandelen omdat ik niets meer met deze telefoon kan en een schermreparatie zowat duurder is dan de telefoon zelf. Wat ik terugkrijg na verrekenen van de schade is mooi meegenomen en dan ben ik tenminste van het abonnement af zodat ik een andere telefoon kan aanschaffen.

Een product kan beschadigen door een val, de hoogte daarvan maakt weinig uit. En ja 14 dagen zicht geldt voor een onbeschadigd product. Een winkel mag weigeren dit product retour te nemen onder WKOA aangezien deze beschadigd is, is een gevalletje eigen schuld, dikke bult.

Wel kan de winkel eventueel coulant zijn en het terugnemen met eventuele mindering, maar zijn dit niet verplicht.

Abonnement ontbinden? Ben je ontevreden over de telefoon of over het abonnement?

[ Voor 3% gewijzigd door De Nelis op 21-04-2020 15:39 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik probeer is een product te retourneren dat niet aan mijn verwachtingen voldoet. Zo makkelijk beschadigen bij zo'n kleine val (letterlijk ellebooghoogte) vind ik persoonlijk niet acceptabel. Ook heb ik de telefoon niet "in gebruik genomen", dit is letterlijk nog voordat ik de telefoon heb opgestart gebeurd.

Dat ligt aan het abbonement - als je bedoelt de maandelijkse kosten voor enkel het toestel, wellicht. Als je bedoelt de maandelijkse kosten voor je belminuten etc, nee. Die zijn niet verbonden.

Maar goed - hier moet je echt wel HEEL veel moeite in willen steken met een hele lage kans op succes als je door wilt gaan.

WKOA is iig niet de juiste weg, non-conform zou het dan zijn. Maar hoe bewijs je de hoogte van de val etc.
Met een lange adem KAN er wat te halen zijn maar als je een uurtarief hanteert ben je onder minimumloon aan 't werk ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:03

WCA

De Nelis schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:39:
[...]

Een product kan beschadigen door een val, de hoogte daarvan maakt weinig uit. En ja 14 dagen zicht geldt voor een onbeschadigd product. Een winkel mag weigeren dit product retour te nemen onder WKOA aangezien deze beschadigd is, is een gevalletje eigen schuld, dikke bult.

Wel kan de winkel eventueel coulant zijn en het terugnemen met eventuele mindering, maar zijn dit niet verplicht.

Abonnement ontbinden? Ben je ontevreden over de telefoon of over het abonnement?
Winkel moet sowieso het product terugnemen, al dan niet met aftrek van de waardevermindering

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:34
De Nelis schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:39:
Een winkel mag weigeren dit product retour te nemen onder WKOA aangezien deze beschadigd is, is een gevalletje eigen schuld, dikke bult.
Nee, een winkel mag dit nooit weigeren.
Dat zijn ze dus wel verplicht.

Vraag is alleen hoeveel er nog overblijft van de terugbetaling, als @Verwijderd zelf al dit aangeeft:
en een schermreparatie zowat duurder is dan de telefoon zelf.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:16

De Nelis

en anders maar niet...

WCA schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:43:
[...]

Winkel moet sowieso het product terugnemen, al dan niet met aftrek van de waardevermindering
Xander schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:44:
[...]

Nee, een winkel mag dit nooit weigeren.

[...]

Dat zijn ze dus wel verplicht.

Vraag is alleen hoeveel er nog overblijft van de terugbetaling, als @Verwijderd zelf al dit aangeeft:

[...]
I stand corrected, jullie hebben helemaal gelijk.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De telefoon en abonnement zijn tegelijk aangeschaft. Ik wil ook van het abonnement af zodat ik een nieuw abonnement met telefoon kan aanschaffen.

De shop kan dus zeggen, 'Telefoon is beschadigd en hierdoor tellen we x waardevermindering', maar waar het mij om draait is dat ze volgensmij niet mogen zeggen 'Ja telefoon is beschadigd dus we nemen hem niet terug en je kan je 2 jarig abonnement ook niet annuleren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:15
Philip Ross schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:34:
[...]

Als een telefoon na een val van slechts 20cm kapot is dan zou ik het gooien op niet conform. Want een telefoon is een gebruiksvoorwerp en moet echt wel tegen een klein stootje kunnen.

Wat betreft de bedenktijd is eht wat lastiger, want die geld alleen zodat je de telefoon kan testen zoals in de winkel. Zodra je hem dus daadwerkelijk in gebruik neemt is je bedenktijd ook voorbij.
Hij zegt beschadigt geraakt. Wat natuurlijk nog steeds prima kan. Een deukje in de zijkant van de telefoon kan nog prima conform zijn.

En bedenktijd vervalt niet bij ingebruiknamen. Alleen de daadwerkelijke geleden schade bij ingebruik nemen dan wel verkeerd gebruiken mag je inrekening brengen. Dus in dit geval zou de kosten van de reparatie redelijk vinden.

Maar dat hangt helemaal van de schade af. En de kosten van de telefoon. Een scherm/bodyreparatie bij een iphone van 1200 is nog prima voor de vechten. Maar een scherm/body reparatie bij een telefoon van 150 ben je als snel duurder uit. Maar aangezien je de koop ontbindt krijg je in iedergeval 21% btw terug. Er is immers nooit een koop geweest.

En je telefoon en bel minuten zijn helaas 2 verschilende diensten. De telefoon stopt na einde contract. De bel minuten etc zullen stil zwijgent verlengt worden. Helaas niets aan te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door loki504 op 21-04-2020 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:48:
De telefoon en abonnement zijn tegelijk aangeschaft. Ik wil ook van het abonnement af zodat ik een nieuw abonnement met telefoon kan aanschaffen.

De shop kan dus zeggen, 'Telefoon is beschadigd en hierdoor tellen we x waardevermindering', maar waar het mij om draait is dat ze volgensmij niet mogen zeggen 'Ja telefoon is beschadigd dus we nemen hem niet terug en je kan je 2 jarig abonnement ook niet annuleren'.
Ah, nee, dat abbo is LOS van je toestel. Daar zit je aan vast.

Daar ben je ook niet ontevreden over, dus waarom zou je dat willen annuleren. Die korting op je toestel komt daar nou eenmaal vandaan en dat toestel geef je terug.

Linksom of rechtsom ga je dus hetzelfde bedrag kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:49:
[...]

Ah, nee, dat abbo is LOS van je toestel. Daar zit je aan vast.

Daar ben je ook niet ontevreden over, dus waarom zou je dat willen annuleren. Die korting op je toestel komt daar nou eenmaal vandaan en dat toestel geef je terug.

Linksom of rechtsom ga je dus hetzelfde bedrag kwijt zijn.
Een abonnement mag je toch ook binnen 14 dagen annuleren (zonder opgave van reden) of ben ik nu gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:38
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:50:
[...]

Een abonnement mag je toch ook binnen 14 dagen annuleren (zonder opgave van reden) of ben ik nu gek?
Dat klopt, ook bij een abonnement heb je 14 dagen bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:15
[...]

Daar heb je zeker een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-10 21:52
[...]

Nee, dat klopt. Hele handel terugsturen en afwachten wat er aan reparatiekosten in rekening wordt gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

I stand corrected - dat wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:15

DataGhost

iPL dev

Wat ik probeer is een product te retourneren dat niet aan mijn verwachtingen voldoet. Zo makkelijk beschadigen bij zo'n kleine val (letterlijk ellebooghoogte) vind ik persoonlijk niet acceptabel.
Dat kan je opzich aan de specificaties of reviews wel zien, of bij het uitpakken van de telefoon. Als 'ie vooral van glas gemaakt is kan je er donder op zeggen dat dat barst als 'ie valt. Mocht je die link niet kunnen leggen had je dat kunnen afleiden uit het idiote aantal gebarsten telefoons waar mensen mee rondlopen. Dan koop je dus een telefoon van plastic, ook al ziet dat er misschien niet zo mooi uit, of regel je een hoesje erbij. Kennelijk vind je valbestendigheid belangrijker dan looks.
Ik vind het wel raar dat zoveel mensen zo onzorgvuldig zijn met een product van honderden euro's maar dat is een ander verhaal. Een ongelukje kan gebeuren natuurlijk, maar dat is niet het probleem van de winkelier.
Maar...
ShitHappens schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:33:
De 14 dagen wettelijke bedenktijd is, bij koop op afstand, bedoeld zodat je thuis kunt beoordelen of je het ding wilt en dat binnen de kaders van wat je theoretisch in de winkel zou kunnen doen.
Is een telefoon laten vallen iets wat je in een winkel gedaan zou hebben voordat je 'm kocht?
Ook heb ik de telefoon niet "in gebruik genomen", dit is letterlijk nog voordat ik de telefoon heb opgestart gebeurd.
Dat maakt niet uit, je hebt 'm laten vallen. Een telefoon is niet gemaakt om hem te laten vallen. Als je een servies bestelt en dat op de grond laat kletteren voordat je een glas met water hebt gevuld gaat je redenering ook niet op. Als het glas uit elkaar gespat zou zijn tijdens het vullen met koud water, okee, dat is non-conform want dan doe je er iets mee wat normaal gebruik is. Gewoon laten vallen is dat niet.
Vind ik helemaal niet logisch. Het kan best zo zijn dat iets total-loss is als je het laat vallen. Dat is dan gewoon dikke pech.
Dat kan allicht, aangezien het op afstand afgesloten is zit daar ook een bedenktijd op. Het is in principe een product los van de telefoon (de een werkt prima zonder de ander) maar je moet er hoe dan ook voor zorgen dat de shop wat betreft de telefoon schadeloos gesteld wordt (a.k.a. ze hoeven jou de telefoon niet of maar deels terug te betalen). Ik heb zelf recent geen abonnement met telefoon afgesloten (nooit eigenlijk) dus ik weet niet of er nog subsidie op zit, die zou je dan wel aan de winkel terug moeten betalen bij het ontbinden.

Alles opzeggen om een nieuw abo met telefoon af te sluiten lijkt me geen financieel voordeel op te leveren ten opzichte van het houden van dit abonnement en het kopen van een losse telefoon.

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 21-04-2020 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:44
[...]

Dat klopt, echter gaan die 14 dagen op de dag van de aanvraag van het abonnement en niet de dag van levering van het abonnement:

https://www.ictrecht.nl/b...nsumenten-let-dan-goed-op

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Puc van S. schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:09:
[...]

Dat klopt, echter gaan die 14 dagen op de dag van de aanvraag van het abonnement en niet de dag van levering van het abonnement:

https://www.ictrecht.nl/b...nsumenten-let-dan-goed-op
Nee als beide samen gekocht zijn gaat de bedenktijd in op het moment dat het laatste product geleverd is (telefoon).

https://www.unitedconsume...-aanvragen/bedenktijd.jsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nu vraag ik me af:

Men moet het binnen de 14 dagen altijd retour nemen !
Maar kan de schade in mindering brengen op het totaal !
(@Verwijderd WKOA bestaat niet 'meer')

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1