Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:22

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit in een vreemde situatie. Mijn werkgever heeft aangekondigd dat hij het vaakntiegeld voor de volle 12 maanden al in April gaat uitbetalen.
Nu is dat goed nieuws natuurlijk, want iedereen kan in deze tijd wel een extra centje gebruiken voor verbouwingen en dergelijke.
Wel heb ik er een beetje een raar gevoel bij.
Kan een werkgever dit zomaar beslissen, Mag dit wettelijk? Kan iemand mij de vreemde nasmaak uitleggen die ik hier aan over houd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Vakantiegeld is niets anders dan een maandelijkse reservering van 8%, als je wil kan je ook maandelijks 8% bij je salaris krijgen en geen jaarlijkse uitkering meer. Dus ja, dit mag gewoon.

De vreemde nasmaak die jij hebt kan niemand uitleggen denk ik, maar ik zou je werkgever vragen waarom hij dit doet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:23
Staat het bedrijf op omvallen (wil hij jullie dus nu snel het geld geven, en dan failliet gaan = super lieve baas)?
Er is eigenlijk weinig reden voor jullie om dit niet te willen, maar de reden voor de baas kan ik ook niet snel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Volgens mij kan dat, tenzij de eventuele OR tegen is (geen idee waarom)? Mijn vorige werkgever betaalde ineens vakantiegeld elke maand uit, wat ik eigenlijk wel jammer vond, maar dat scheen prima te mogen.

Verder met hierboven.

[ Voor 4% gewijzigd door renegrunn op 21-04-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 09:15

De Nelis

en anders maar niet...

Ja de werkgever mag zelf bepalen wanneer en hoe hij uitbetaald, hier zijn geen regels voor.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
Ascension schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:42:
Vakantiegeld is niets anders dan een maandelijkse reservering van 8%, als je wil kan je ook maandelijks 8% bij je salaris krijgen en geen jaarlijkse uitkering meer. Dus ja, dit mag gewoon.

De vreemde nasmaak die jij hebt kan niemand uitleggen denk ik, maar ik zou je werkgever vragen waarom hij dit doet.
99ruud99 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:42:
Staat het bedrijf op omvallen (wil hij jullie dus nu snel het geld geven, en dan failliet gaan = super lieve baas)?
Er is eigenlijk weinig reden voor jullie om dit niet te willen, maar de reden voor de baas kan ik ook niet snel vinden.
De baas geeft aan in een publicatie op intranet (geen letterlijke quote): Het gaat goed met <naam bedrijf hier> waardoor we hebben besloten het vakantiegeld een maand eerder uit te betalen.
Tevens kan ik ook niet zeggen dat we op omvallen staan, omdat ons verkoopteam nog altijd grote orders binnen haalt. ook nu in deze periode heeft het sales team echt grote orders binnen gehaald.

[ Voor 8% gewijzigd door eagle00789 op 21-04-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Inderdaad, geen probleem. Maar ik vind zo'n actie wel vreemd. Brengt een hoop reuring teweeg in deze al niet stabiele tijd.

[ Voor 40% gewijzigd door Cheesy op 21-04-2020 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

eagle00789 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:46:
[...]

[...]

De baas geeft aan in een publicatie op intranet (geen letterlijke quote): Het gaat goed met <naam bedrijf hier> waardoor we hebben besloten het vakantiegeld een maand eerder uit te betalen
In dit geval lijkt me er dus geen reden voor de nare nasmaak die je hebt. Zie als positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
@eagle00789 niet teveel achter zoeken en over gaan tot de orde van de dag zou ik zeggen ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Geen idee hoe groot het bedrijf is maar misschien om twee verdieners waarbij de partner werk/inkomen verloren is tegemoet te komen?

[ Voor 3% gewijzigd door xh3adshotx op 21-04-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 23:42
Dat klinkt wel erg vaag. Als het echt goed gaat met het bedrijf zouden ze er een extra bonus aan vast kunnen plakken ofzo.
Maar ik kan niks bedenken waarom een maand eerder uitbetalen positief of zou kunnen uitpakken voor je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:23
Je kan 't misschien gewoon even vragen aan de salarisadministratie waarom dat besloten is? Haalt misschien de rare nasmaak uit je mond.

[ Voor 20% gewijzigd door Nat-Water op 21-04-2020 11:50 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:28
Als aardigheidje van de baas voor mensen die in de problemen komen kan ik het me nog voorstellen.
Maar als het goed gaat en niemand zijn baan kwijt is, dan heeft het niet zoveel zin en veroorzaakt ie enkel de onrust die jij nu voelt.

Het zou kunnen zijn dat er van meerdere werknemers dit verzoek is gekomen omdat het inkomen van de partner is weggevallen. Dan kan ik me voorstellen dat je als werkgever wil laten zien dat je meedenkt en het direct voor iedereen doet.

Dan nog schort het wat in de communicatie en hadden ze dat erbij kunnen vermelden, ook zonder namen en rugnummers te noemen.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:14
eagle00789 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:40:
Beste Tweakers,

Ik zit in een vreemde situatie. Mijn werkgever heeft aangekondigd dat hij het vaakntiegeld voor de volle 12 maanden al in April gaat uitbetalen.
Nu is dat goed nieuws natuurlijk, want iedereen kan in deze tijd wel een extra centje gebruiken voor verbouwingen en dergelijke.
Wel heb ik er een beetje een raar gevoel bij.
Kan een werkgever dit zomaar beslissen, Mag dit wettelijk? Kan iemand mij de vreemde nasmaak uitleggen die ik hier aan over houd?
Zit hier niet aardigheidje in? Dat je volgend jaar 13 maanden 8% er bij krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:50
eagle00789 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:46:
[...]

[...]

De baas geeft aan in een publicatie op intranet (geen letterlijke quote): Het gaat goed met <naam bedrijf hier> waardoor we hebben besloten het vakantiegeld een maand eerder uit te betalen.
Tevens kan ik ook niet zeggen dat we op omvallen staan, omdat ons verkoopteam nog altijd grote orders binnen haalt. ook nu in deze periode heeft het sales team echt grote orders binnen gehaald.
Het is misschien niet helemaal handig gecommuniceerd waardoor het vragen opwekt, maar dit klinkt juist als een positieve poging om juist zorgen weg te nemen, in deze niet stabiele tijd.
Zeker met die toevoeging lijkt mij dat het wel goed zit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Eerder geld krijgen (waar je overigens gewoon recht op hebt) en dan een bittere nasmaak er aan over houden...
Beter zo, dan dat er een berichtje stond dat het vakantiegeld een maand later zou worden overgeboekt.

Hier krijg ik het gewoon maandelijks uitgekeerd (CAO afspraak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 11:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Joostje123 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:44:
[...]

Zit hier niet aardigheidje in? Dat je volgend jaar 13 maanden 8% er bij krijgt?
Als er een normale opbouw van 8% per maand is, veranderd er helemaal niets, je krijgt het 1 maand eerder uitbetaald met nog 1 maand van 8% 'te reserveren' volgende maand, daarna loopt het weer goed.

Wij hebben hier de optie gekregen om eerder uit te betalen, voor de mensen die bv een partner hebben die thuis zit, ZZP of welke vorm van inkomstenderving momenteel hebben. Gewoon een net gebaar naar mensen die nu een lagere inkomen hebben (of hogere kosten).

[ Voor 24% gewijzigd door SinergyX op 21-04-2020 14:19 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
Bij mijn vorige werkgever had ik dit ook, dan hoeft de werkgever het geld niet te reserveren en dat is duidelijker op het balance sheet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Blue_Fear schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:20:
Bij mijn vorige werkgever had ik dit ook, dan hoeft de werkgever het geld niet te reserveren en dat is duidelijker op het balance sheet.
Je hebt wel een hele schamele boekhouding als je vakantiegeld moeilijk kan definieren op een balance sheet.

Lijkt me eerder een kwestie van goodwill, WIJ hebben het als bedrijf goed, maar jullie partners wellicht niet, hier is alvast het vakantiegeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
BastaRhymez schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:12:
Eerder geld krijgen (waar je overigens gewoon recht op hebt) en dan een bittere nasmaak er aan over houden...
Beter zo, dan dat er een berichtje stond dat het vakantiegeld een maand later zou worden overgeboekt.
Ik kan mij best voorstellen dat je bij zo'n bericht toch een slecht gevoel krijgt. Immers, je hoort allemaal onheilspellende berichten en vervolgens dit, wat is er dan aan de hand? Probeert de WG zijn personeel te redden in een naderend bankroet?
Of keert hij het nu uit, zodat hij op de 3 maanden balans voor de steun een grotere kostenpost heeft en daarmee meer steun van de overheid kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:21

Theo

moederbord

Het bedrijf mag dit conditioneel doen. De exacte condities staan namelijk vastgelegd in het werknemershandboek, (or else) de CAO (or else) de wet.

Over het algemeen komt het erop neer dat je als werkgever de uitbetaling dien te voldoen eind mei. Je mag hier van afwijken in na goedkeuring van de vakbonden, de OR of de PV, net welk van toepassing is. (wat weer staat in de eerdergenoemde staturen/wetten). In alle gevallen zal deze wel akkoord gaan met een nonconditionele eerdere uitbetaling van het vakantiegeld.

Het 'addertje onder het gras' kan ook zijn dat men voor de corporate/buitenalndse moeder een bepaalde financiële status willen hebben; of dat men om strategische redenen van cash geld/reserveringen af wil. Het eerder uitbetalen van het vakantiegeld is dan een optie.

Maar over het algemeen mag de betaling dus niet zomaar vervroegd worden zonder instemming van een vorm van perstoneelvertegenwoordiging. Dus zolang het bedrijf niet echt op het punt staat om te vallen of te worden overgenomen; maak je vooral geen zorgen.

Ik ben zelf trouwens een 7 jaren OR lid, en weet van dit punt het nodige af.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
Pizza_Boom schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:23:
[...]
Ik kan mij best voorstellen dat je bij zo'n bericht toch een slecht gevoel krijgt. Immers, je hoort allemaal onheilspellende berichten en vervolgens dit, wat is er dan aan de hand? Probeert de WG zijn personeel te redden in een naderend bankroet?
Of keert hij het nu uit, zodat hij op de 3 maanden balans voor de steun een grotere kostenpost heeft en daarmee meer steun van de overheid kan krijgen?
Maar ik vond het maar irritant, als ik in juni zou weggaan zou ik 6 maanden moeten terugbetalen... Misschien dat dit ook een reden is om mensen bij het bedrijf te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Blue_Fear op 21-04-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
Blue_Fear schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:24:
[...]

Maar ik vond het maar irritant, als ik in juni zou weggaan zou ik 6 maanden moeten terugbetalen... Misschien dat dit ook een reden is om mensen bij het bedrijf te houden.
Nee, dan krijg je vakantiegeld over de afgelopen periode netjes op je rekening.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Dat is raar, want de opbouw begint op 1 juni en eindigt op 31 mei. Als jij dus voor juni weggaat, maar na uitbetaling, moet je bijbetalen, als je na juni weggaat, krijg je nog extra naderhand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 11:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

Vakantiegeld is een opbouw die achteraf word betaald, verwar dit niet met vakantiedagen (die kalenderjaar opbouw hebben). Als jij in maart zou weggaan, krijg jij gewoon de opbouw tot maart (dus juni 2019 tot maart 2020), ga jij juli weg is het dus 1 maand (juni 2020).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:29
Theo schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:24:
Het bedrijf mag dit conditioneel doen. De exacte condities staan namelijk vastgelegd in het werknemershandboek, (or else) de CAO (or else) de wet.

Over het algemeen komt het erop neer dat je als werkgever de uitbetaling dien te voldoen eind mei. Je mag hier van afwijken in na goedkeuring van de vakbonden, de OR of de PV, net welk van toepassing is. (wat weer staat in de eerdergenoemde staturen/wetten). In alle gevallen zal deze wel akkoord gaan met een nonconditionele eerdere uitbetaling van het vakantiegeld.

Het 'addertje onder het gras' kan ook zijn dat men voor de corporate/buitenalndse moeder een bepaalde financiële status willen hebben; of dat men om strategische redenen van cash geld/reserveringen af wil. Het eerder uitbetalen van het vakantiegeld is dan een optie.

Maar over het algemeen mag de betaling dus niet zomaar vervroegd worden zonder instemming van een vorm van perstoneelvertegenwoordiging. Dus zolang het bedrijf niet echt op het punt staat om te vallen of te worden overgenomen; maak je vooral geen zorgen.

Ik ben zelf trouwens een 7 jaren OR lid, en weet van dit punt het nodige af.
met de correctie dat de werkgever ook in juni nog het vakantiegeld mag uitbetalen.

zal straks ff een bron zoeken, ff druk op werk momenteel

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

s0ulmaster schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:37:
[...]

met de correctie dat de werkgever ook in juni nog het vakantiegeld mag uitbetalen.

zal straks ff een bron zoeken, ff druk op werk momenteel
Wat ik overal lees is dat de werkgever het 'meestal' in mei of juni over maakt, nergens dat er een verplichte maand is. Maar het kan in de cao vastgelegd staan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:29
De Nelis schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:52:
[...]

Wat ik overal lees is dat de werkgever het 'meestal' in mei of juni over maakt, nergens dat er een verplichte maand is. Maar het kan in de cao vastgelegd staan natuurlijk.
Ik kan de wetgeving nu zelf ook niet (meer) terugvinden.
Maar alle bronnen die ik zo snel op het web kan vinden spreken van een uiterlijke datum van 30 juni tenzij anders afgesproken.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:22:
[...]

Je hebt wel een hele schamele boekhouding als je vakantiegeld moeilijk kan definieren op een balance sheet.

Lijkt me eerder een kwestie van goodwill, WIJ hebben het als bedrijf goed, maar jullie partners wellicht niet, hier is alvast het vakantiegeld :)
Misschien geval van teveel cash op de bank staan.
Bedrijven moeten dit soort verplichtingen in liquide middelen achter de hand houden, misschien had hij net een brief van de Rabo gekregen dat hij 0,5% rente moest gaan betalen voor het gestalde geld. ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
99ruud99 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:42:
Dat lijkt me niet waarschijnlijk.

* Ten eerste zie je bijna universeel het gedrag om betallingen uit te stellen als de zaak krap bij kas zit. Zeker niet te versnellen.
* Ten tweede ontstaat er gewoon een loonschuld ter hoogte van het vooruitbetaalde vakantiegeld. Die wordt door de curator verrekend met het laatste loon. Werknemers hebben er in dat geval niets aan.

Het lijkt gewoon een systeemwijzigng. Ik heb bij verschillende werkgevers allebei de systemen meegemaakt. vakantiegeld wordt gespaard van juni t/m mei en achteraf uitbetaald. En bij een andere werkgever dat het voor het kalenderjaar werd uitbetaald (half achteraf en half vooruit dus).

Voor je liquiditeit als werknemer is die optie natuurlijk fijn. tegelijk werpt het een drempeltje op om te vertrekken. Je kunt namelijk in de min staan met vakantiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:41
Bij een werkgever zat dit in het maandloon.
Bij mn huidige is dit in mei. Het is alleen gek dat ze t een maand eerder doen. Misschien echt als steuntje in de rug. Hoewel, mn uitgaven zijn best wel omlaag gegaan tijdens de lockdown. Dus voor mij zou het niet hoeven. :)

Hopelijk vergeten ze dat ze in april al hebben overgemaakt en doen ze het in mei weer... :*)

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:32:
[...]
Bedrijven moeten dit soort verplichtingen in liquide middelen achter de hand houden
Nee, en er zijn ook maar weinig bedrijven die het volledige bedrag het hele jaar liquide achter de hand houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Blue_Fear schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:20:
Als je het geld niet elke maand uitkeert (of je 3x meer dan minumumloon verdient en schriftelijk afspreekt dat er geen vakantietoeslag van toepassing is) zal je daar een reservering voor moeten maken op je balans.
Als je in april voor het hele kalenderjaar vakantietoeslag van 8% uitkeert toch echt een vordering van 8 * 8% van het maandloon moeten opnemen. Je hebt immers loon vooruit betaald. Tenminste als je een beetje een boekhouding voert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voor degenen die het wetsartikel zoeken: artikel 17 Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag
1 De vakantiebijslag, waarop de werknemer over het loon en de uitkeringen krachtens de Ziektewet, hoofdstuk 3, afdeling 2, paragraaf 1, van de Wet arbeid en zorg en de Werkloosheidswet, voor zover een en ander tot en met 31 mei van het lopende jaar opeisbaar is geworden, recht heeft verworven, wordt behoudens het bepaalde in de volgende leden in de maand juni uitbetaald.

2 Bij publiekrechtelijke regeling of schriftelijke overeenkomst kan ter zake van het tijdstip van uitbetaling van het eerste lid worden afgeweken, met dien verstande, dat uitbetaling ten minste eenmaal per kalenderjaar dient te geschieden.

3 Bij het einde van de dienstbetrekking wordt aan de werknemer het bedrag aan vakantiebijslag uitbetaald, waarop hij op dat tijdstip recht heeft verworven.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
Dus er staat wel degelijk iets wettelijk geregeld, met dien verstande dat er dus gewoon van af geweken mag worden.
Kijk. dan hebben we dat ook weer geleerd. Ik denk dat ik me dus geheel geen zorgeen hoef te maken. de vreemde nasmaak is dan ook wel grotendeels verdwenen.
Pagina: 1