Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Hi, ik zit me al enige jaren af te vragen hoe het nou zit,
Niets kan sneller in space voortbewegen dan het light.
dat zou dan toch betekenen dat een bericht van west naar oost minder tijd kost, dan een bericht van oost naar west, door aardse rotatie. (1674,364 KM/u of 465,1011 meter per seconde op evenaar)

daarnaast zou de invloed van rotatie om de zon heen (2*1AU*Pi)/Jaar = 29806 Meter per seconde of 107229 KM/u ), de invloed rotatie om melkweg heen (719000 KM/u ), de beweging lokale groep (600km/s)
totaal dus meer dan 2 miljoen km/u ( bron https://calgary.rasc.ca/howfast.htm ) ook invloed moeten hebben op de latency.

dus stel, ik sta op de evenaar en neem alleen de aardse rotatie in acht.
jij staat 1000KM verderop ook op de evenaar
licht doet er 3.336 ms over om die afstand af te leggen (https://www.wolframalpha.com/input/?i=1000km+at+lightspeed )

sta jij aan de westkant van mij, dan zou licht er korter over moeten doen.
en wanneer jij aan het oosten staat zou het licht er langer over moeten doen. toch ?

het verschil in latency zou je dan uit kunnen rekenen door het frequency reduction factor mee te rekenen.
1000km at lightspeed -(1000km at lightspeed * sqrt((lightspeed - earth rotation speed)/(lightspeed + earth rotation speed)))
https://www.wolframalpha....h+rotation+speed%29%29%29

ofwel 5,175 nanoseconde doet het light er langer over van west naar oost, of 5,175 nanoseconde korter over van oost naar west. _/-\o_

Klopt dat ? of is de snelheid van het licht gekoppeld aan zwaartekracht waardoor de beweging van ons in space geen invloed heeft op de snelheid van het licht .

je zou bijna zeggen dat de beweging van de lokale groep (>2Miljoen km/u) dus meetbaar zou moeten zijn hier op aarde, maar wat ik heb begrepen verplaats (dijt uit) space zichzelf waardoor dit effect zal opheffen.
want die snelheid zou resulteren in 6,669 microseconde verschil met een afstand van 1000km.

ik kan me voorstellen dat voor een geo-statische sataliet een doppler effect meetbaar is, wanneer wij met 600km/s voortbewegen. echter kan ik online geen voorbeelden vinden dat dit daadwerkelijk zo is.

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:20
Licht verplaatst zich met een constante snelheid. Voor twee voorwerpen kun je niet de onderlinge snelheid optellen of aftrekken bij de lichtsnelheid, om te bepalen hoe lang het licht er over doet van het ene voorwerp naar het andere.
Je kunt dus niet de rotatie snelheid van de aarde optellen/aftrekken bij de lichtsnelheid om te bepalen hoe lang het licht er over doet van A naar B.

Zelfs als de we onderling met hoge snelheid bewegen, dan nog is de snelheid van het licht constant. Alleen krijgen we dan te maken met het feit dat ieder een eigen klok hebben, en het onderling niet eens zullen zijn op welk moment iets gebeurd.
Dit gebeurd bijvoorbeeld bij sterrenstelsels die zich met hoge snelheid van ons af bewegen. Het licht van die sterren zal volgens een waarnemer op dat sterrenstelsel 300.000 km/s zijn, en wij zullen hier hetzelfde meten. Het enige dat wij zullen waarnemen is een roodverschuiving van het licht (het doppler effect zoals je het al vermelde).

Een simpele uitleg van Carl Sagan: YouTube: Speed of Light - Speed of Light Constant - Carl Sagan
Over de eigen klok heeft fermilab een goede uitleg: YouTube: Why can't you go faster than light?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
kzin schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:44:
Licht verplaatst zich met een constante snelheid. Voor twee voorwerpen kun je niet de onderlinge snelheid optellen of aftrekken bij de lichtsnelheid, om te bepalen hoe lang het licht er over doet van het ene voorwerp naar het andere.
Je kunt dus niet de rotatie snelheid van de aarde optellen/aftrekken bij de lichtsnelheid om te bepalen hoe lang het licht er over doet van A naar B.

Zelfs als de we onderling met hoge snelheid bewegen, dan nog is de snelheid van het licht constant. Alleen krijgen we dan te maken met het feit dat ieder een eigen klok hebben, en het onderling niet eens zullen zijn op welk moment iets gebeurd.
Dit gebeurd bijvoorbeeld bij sterrenstelsels die zich met hoge snelheid van ons af bewegen. Het licht van die sterren zal volgens een waarnemer op dat sterrenstelsel 300.000 km/s zijn, en wij zullen hier hetzelfde meten. Het enige dat wij zullen waarnemen is een roodverschuiving van het licht (het doppler effect zoals je het al vermelde).

Een simpele uitleg van Carl Sagan: YouTube: Speed of Light - Speed of Light Constant - Carl Sagan
Over de eigen klok heeft fermilab een goede uitleg: YouTube: Why can't you go faster than light?
Juist door die constante snelheid kan het vanaf een waarnemer hier op aarde wel eerder of juist later een signaal aankomen door de rotatie.
Als dat niet zo is dan is die snelheid niet constant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:28
Inderdaad. Dit is de basis van relativiteits-theorie.

Licht zou qua snelheid in één seconde zes keer de aarde rond zijn. Het ronddraaien van de aarde om zijn as is in verhouding met de lichtsnelheid verwaarloosbaar.

Wanneer het wel een rol speelt (gps-systemen), dan kunnen we met de relativiteitstheorie de boel goed berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
In roodverschuiving is het al meetbaar met betrekking tot de CMB ( cosmic microwave background)
Wat ik doelde te zeggen, is dat je dus ook een roodverschuiving zou moeten krijgen tussen punt a en punt b op de evenaar beinvloed door de rotatie van de aarde.
Ofwel bij een geostatische satelliet lijnrecht tegenover de beweging van ons in het heelal (600km/s)
Dat het in de meeste gevallen verwaarloosbaar is, dat begrijp ik.
Je zou dus zeggen dat bij het meten van zwaartekracht golven, dit dus ook in acht genomen moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roodverschuiving en lichtsnelheid zijn heel verschillende zaken:
Roodverschuiving is een verandering in frequentie als gevolg van onderlinge snelheid tussen zender en ontvanger. Vergelijk met het dopplereffect bij geluidsgolven.
Lichtsnelheid is, in tegenstelling tot andere snelheden, niet afhankelijk van het snelheidsverschil tussen zender en ontvanger. De lichtsnelheid is altijd 3x108 m/s (eventueel corrigeren voor brekingsindex).
Zoals gezegd is dit het startpunt van de relativiteitstheorie.
Pagina: 1