Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-04 21:46
Ik heb onlangs een aardige upgrade aangeschaft voor mn game pc. Ik twijfelde hierbij erg over welke CPU ik moest kopen, maar ben voor een Ryzen 5 3600 (non X) gegaan, omdat deze voor een te mooie prijs werd aangeboden. Ik had er niet teveel van verwacht in het kader van overklokken, maar ben aangenaam verrast. Zonder ook maar iets aan te passen in voltages en dergelijke, heb ik hem op alle cores zo naar 4 ghz kunnen zetten. Super stabiel en temperaturen bij een stresstest komen niet boven de 80 graden uit. Bij een flinke game sessie geeft HWmonitor een max temp op the package aan van rond de 75 meestal. Idle draait ie netjes rond de 30.

Ik was benieuwd of iemand soortgelijke ervaringen heeft met deze CPU. Ik was echt verbaasd dat ik zo makkelijk zoveel extra performance uit deze chip kan halen.

AMD Ryzen 5 3600 gekoeld door een Noctua NH-U12S
MSI B450 Gaming plus max
Corsair LPX 3200 mhz 16 gb CL16
Gigabyte RTX 2060 Super Gaming OC 3X 8G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Mediokas schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:55:
Ik heb onlangs een aardige upgrade aangeschaft voor mn game pc. Ik twijfelde hierbij erg over welke CPU ik moest kopen, maar ben voor een Ryzen 5 3600 (non X) gegaan, omdat deze voor een te mooie prijs werd aangeboden. Ik had er niet teveel van verwacht in het kader van overklokken, maar ben aangenaam verrast. Zonder ook maar iets aan te passen in voltages en dergelijke, heb ik hem op alle cores zo naar 4 ghz kunnen zetten. Super stabiel en temperaturen bij een stresstest komen niet boven de 80 graden uit. Bij een flinke game sessie geeft HWmonitor een max temp op the package aan van rond de 75 meestal. Idle draait ie netjes rond de 30.

Ik was benieuwd of iemand soortgelijke ervaringen heeft met deze CPU. Ik was echt verbaasd dat ik zo makkelijk zoveel extra performance uit deze chip kan halen.

MSI B450 Gaming plus max
De boost clock van de 3600 op 1 core is 4,2Ghz, en op alle cores 3,9Ghz fabrieks-af.

Feitelijk heb je dus een 100mhz overclock. Daar is niets speciaals aan - je temperatuur vind ik eigenlijk wel wat aan de hoge kant. Hoe is de airflow in de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 13:34
Temperaturen zijn normaal voor een 3600 vooral als je stock voltages draait die zijn nogal hoog outof th ebox meestal.. Als je pbo instelt met goede offsets in de bios kan je wellicht wel meer all core overclock krijgen.

Bij mij draait ie onder waterkoeling op 4.2ghz op all cores bij gaming. Bij prime 95 met small FFT wordt ie 90graden en normal prime 95 wordt ie rond de 80.

Ik heb de quick guide van buildzoid van actual hardcore overclocking gevolgd.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizzy op 21-04-2020 09:17 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:09:
[...]

De boost clock van de 3600 op 1 core is 4,2Ghz, en op alle cores 3,9Ghz fabrieks-af.

Feitelijk heb je dus een 100mhz overclock. Daar is niets speciaals aan - je temperatuur vind ik eigenlijk wel wat aan de hoge kant. Hoe is de airflow in de kast?
De airflow van de kast is niet geweldig. Ik heb een oude kast met een niet modulaire voeding. Die twee onderdelen moet ik nog upgraden. Dus daar is zeker nog wat winst te behalen. Mijn oude mobo was kapot en moest dus ineens snel nieuwe onderdelen halen. Ik doe dat daarom in fases. Ik zit erover te denken om de Meshify C te halen met een modulaire voeding en een paar extra fans. Dan moet er wel wat winst in de temps te halen zijn!

Ik wist niet dat de boost clock standaard al op 3,9 staat, maar de boost clock staat out of the box ook uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Mediokas op 21-04-2020 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediokas
Gizzy schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:14:
Temperaturen zijn normaal voor een 3600 vooral als je stock voltages draait die zijn nogal hoog outof th ebox meestal.. Als je pbo instelt met goede offsets in de bios kan je wellicht wel meer all core overclock krijgen.

Bij mij draait ie onder waterkoeling op 4.2ghz op all cores bij gaming. Bij prime 95 met small FFT wordt ie 90graden en normal prime 95 wordt ie rond de 80.

Ik heb de quick guide van buildzoid van actual hardcore overclocking gevolgd.
Als ik de koeling van de kast wat beter op orde heb ga ik eens kijken of ik hem ook nog wat verder kan pushen. 4,2 moet kunnen denk ik. Ik was vooral verbaasd dat dit zo makkelijk kon, maar lees hier nu ook dat de boost clock out of the box al 3,9 is. Hoewel de boost clock out of the box wel uitstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
PBO levert vaak een beter resultaat op met betere stroomverbruik ten opzichte van fixed manual overclocking. Ongeacht je cooling oplossing, minder cooling betekent gewoon minder GHZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
Gizzy schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:28:
PBO levert vaak een beter resultaat op met betere stroomverbruik ten opzichte van fixed manual overclocking. Ongeacht je cooling oplossing, minder cooling betekent gewoon minder GHZ.
Ik ben nog redelijk nieuw als het gaat om overklokken, wat is PBO?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:39

Cyphax

Moderator LNX
Mediokas schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:32:
[...]

Ik ben nog redelijk nieuw als het gaat om overklokken, wat is PBO?
Precision Boost. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:16
letterlijk de eerste hit als je 'PBO overclock' op google intikt:
https://www.gamersnexus.n...rdrive-benchmarks-auto-oc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Mediokas schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:55:

MSI B450 Gaming plus max
Het mooiste is ook als de processor zich nog wel terug klokt als hij idle is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:34:
[...]

Daar ga ik me zeker eens in verdiepen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
Gizzy schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:28:
Ik heb de uitleg van Gamers Nexus gekeken. PBO is largely useless. It doesn't seem to do a lot, if anything.

Het gaat allemaal om temps. Dus een nieuwe kast met goede airflow is belangrijk. Daar moet ik maar eens in gaan investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:39

Cyphax

Moderator LNX
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:34:
[...]

Wel de moeite om daarbij even na te gaan wat de instellingen van Windows zijn; met het max performance powerplan blijft mijn 2600X op ongeveer 4GHz draaien maar klokt ie niet terug, maar met balanced wel.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Mediokas schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:11:
[...]

Ik heb de uitleg van Gamers Nexus gekeken. PBO is largely useless. It doesn't seem to do a lot, if anything.

Het gaat allemaal om temps. Dus een nieuwe kast met goede airflow is belangrijk. Daar moet ik maar eens in gaan investeren.
Ik bedoelde ook PBO ten opzichte van Static overclock. Als je je powerlimits ed. goed zet in de bios levert het het makkelijkste het bijna beste haalbare resultaat op voor een ryzen zonder al te veel getest en gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
Gizzy schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:32:
[...]

Ik bedoelde ook PBO ten opzichte van Static overclock. Als je je powerlimits ed. goed zet in de bios levert het het makkelijkste het bijna beste haalbare resultaat op voor een ryzen zonder al te veel getest en gedoe.
Dat ga ik proberen, bedankt voor de tip! Eigenlijk komt het erop neer dat deze CPU out of the box eigenlijk al erg goed presteert en dat overklokken verre van noodzakelijk is. Ik game op 1080p en met de 2060 super speel ik alles op max. Ik kan wel net wat meer frames halen met een lichte overklok op de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Ja voor frames op 1080 moet je een snelle cpu hebben. Als je hoger in de resoluties gaat, wordt je gpu belangrijker en je cpu wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
Gizzy schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:56:
Ja voor frames op 1080 moet je een snelle cpu hebben. Als je hoger in de resoluties gaat, wordt je gpu belangrijker en je cpu wat minder.
Ja klopt. Ik denk dat ik met mn 3600 en 2060 super wel een goede combo heb voor 1080 en eventueel later met een andere monitor ook wel 1440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-05 17:16
Paar tips wat mij hielp met temperaturen en maximaal boost frequentie:

PBO Manual
PPT 0
TDC 0
EDC 2

1. Draai Cinebench R20 benchmark en noteer score.
2. Stel VCore op offset mode. Type offset "-".
3. Verhoog offset waarde met 0.0125
4. Draai nogmaals R20 benchmark.
5. Als score hoger of gelijk is dan de vorige score noteer score en ga terug naar stap 3.
6. Omdat score lager was dan de vorige keer verlaag je de offset waarde met 0.0125.
7. Draai prime 95 (small FFT) of OCCT om stabiliteit te testen. Ik draaide het 6 uurtjes, wel overdreven je zal bij normaal gebruit nooit cpu zo lang behoorlijk belasten.

Zie screenshot voor mijn resultaat. Temperaturen de je ziet is tijdens uurtje gamen. En ik gebruik Dark rock pro 4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UomPBjfj1ib7xFtG3_fDvNSw5eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hooMjJ7abKwcUPRPHSXxX4yq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Netjes toch. Loopt goed. Hoge max clocks! Vraag is hoe lang die zo hoog blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:06

Thomg

Aww yiss

Bij gamen kreeg ik met deze settings wel vrij heftige microstutter doordat de frequentie niet netjes vast werd gehouden in variabele loads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
Gizzy schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:35:
Netjes toch. Loopt goed. Hoge max clocks! Vraag is hoe lang die zo hoog blijven.
Deze max clocks wordt niet gehaald tijdens prime95 /R20 hoor(zware loads kom ik tussen 4100 en 4200 ik zit nu in de zesde maand. Nog nooit over 85 geweest bij volle systeem stress test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
Thomg schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:51:
[...]

Bij gamen kreeg ik met deze settings wel vrij heftige microstutter doordat de frequentie niet netjes vast werd gehouden in variabele loads.
Dan kun je PPT, TDC, EDC op standaard houden. maar de voltage tweak geldt nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisH82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-04 16:52
Ik denk dat een betere koeler (met betere koelpasta) nog betere resultaten geeft, de NH-U12S heeft een TDP van 95W, dat is niet extreem veel, de cooler master hyper 212 black edition heeft een TDP van 150W, (en 20,- goedkoper) en bijv een Be quiet dark rock slim heeft een TDP van 180W voor dezelfde prijs. (als de bruine variant, zelfs goedkoper dan de nieuwe zwarte variant)
Ik gebruik zelf de actic cooling mx-4, zeer tevreden over :)

"If you must break the law, do it to seize power: in all other cases observe it" ~ Julius Caesar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediokas
DennisH82 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:28:
Ik denk dat een betere koeler (met betere koelpasta) nog betere resultaten geeft, de NH-U12S heeft een TDP van 95W, dat is niet extreem veel, de cooler master hyper 212 black edition heeft een TDP van 150W, (en 20,- goedkoper) en bijv een Be quiet dark rock slim heeft een TDP van 180W voor dezelfde prijs. (als de bruine variant, zelfs goedkoper dan de nieuwe zwarte variant)
Ik gebruik zelf de actic cooling mx-4, zeer tevreden over :)
Zou ik zeker kunnen overwegen, maar ben eigenlijk wel tevreden met mijn noctua. Ik kan nog een tweede fan op de koeler plaatsen en moet dus zeker mijn behuizing en voeding een upgrade geven. Heb nu maar 1 intake en 1 output fan en veel kabels die de airflow blokken ivm niet modulaire voeding. Als ik dat allemaal op orde heb zal ik eens kijken hoe ver ik kan gaan. Maar voor nu knalt ie de games die ik speel op 100+ FPS op m'n scherm, dus ben erg blij met m'n 3600
Pagina: 1