Telefoon 4G instellen als backup internet verbinding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommiedepommie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-10 15:11
Goedendag,

ik woon in Frankrijk en op dit moment maak ik gebruik van een Franse internetprovider, SFR. Sinds enkele maanden is de ADSL verbinding niet stabiel en heb ik verschillende keren per dag dat de verbinding even wegvalt en pakweg na een tiental minuten weer op komt.
Ik heb verschillende apparaten die verbinding maken met internet en die ondervinden hier meteen hinder van.
(NAS die meteen begint te piepen als de verbinding weggevallen is etc). Het modem van de provider dient alleen als gateway want de DHCP server draait op de NAS.
Aangezien mijn provider geen haast maakt om het probleem op te lossen, had ik het volgende idee, uiteraard alleen in noodgevallen bedacht:
Mijn 4G Android telefoon abonnement heeft 60GB data per maand.
Zou het mogelijk zijn om mijn complete netwerk, zij het tijdelijk, van internet te voorzien als ik weer last heb van uitval?
Ik zou het internetverkeer via de hotspot van de telefoon willen laten verlopen en aangezien ik toch thuis ben, is toegang tot mijn netwerk van buitenaf, niet nodig.

Uiteraard zou ik het liefste de 4G verbinding naast de adsl verbinding hebben zonder dat ik apparaten moet uitschakelen of de config moet wijzigen.

Eventueel met gebruik van RP3 of 4.

Alvast heel hartelijk dank voor het meedenken.

groet tom

PS: uiteraard overweeg ik ook een overstap naar een andere provider die mijn probleem WEL serieus neemt maar dan nog zou ik bovenstaande optie graag achter de hand hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
Je gewenste scenario zou mogelijk moeten zijn met een WiFi-modem met OpenWRT. Dit kan dan zowel de DSL aansluiting als WAN-interfaces gebruiken, en met wat gegoochel vast ook wel dynamisch kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommiedepommie
Hallo,

dank voor je snelle reactie.
Uiteraard had ik voordat ik deze vraag stelde al het een en ander gegoogled en was ook op ddwrt uitgekomen.
Ik heb een oudere wrt320N met ddwrt v3.0 liggen en ben hiermee aan de slag gegaan met wat ik op internet gevonden had.
De configuratie lukte nog wel maar hij connect niet aan mijn telefoon.

Maar het scenario die je zegt zou wel ideaal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tommiedepommie
Oplossing gevonden.

Een minirouter van GL-inet heeft als functionaliteit dat een telefoon als USB tethering gebruikt kan worden.

Verder hebben deze minirouters vele andere functionaliteiten als:

VPN client voor de meeste grote vpn leveranciers
VPN server/client
Adblocker adguardhome inclusief encrypted DNS
etc
etc

groeten
tom

Overstap naar Orange gemaakt waar France Telecom ondervalt en binnen een halve dag was het probleem getackeld.