Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeNies
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-10-2024
Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een soort diefstal/track systeem voor een vrachtwagen met kooiaap. De bedoeling is dat beide systemen via Wifi in verbinding staan met elkaar. Als de verbinding verbroken wordt(/beide voertuigen scheiden), dan verzend de kooiaap met een bepaalde interval zijn locatie.

Systeem in voertuig A(vrachtwagen):
- Keywish Nano BLE https://www.amazon.com/Em...B-Interface/dp/B07QM6KHS4
- ESP8266 Wifi module
Voeding mogelijk via de 12v socket in de cabine, eventueel i.c.m. een batterij voor als de vrachtwagen 's nachts uit staat

Systeem in voertuig B(kooiaap):
- TTGO T-Call (ESP32 + SIM800L) https://nl.banggood.com/L...QAvD_BwE&cur_warehouse=CN
- Neo-6MV2 GPS module

Ik heb echter twee vragen:
1. Welke voeding kan ik het beste gebruiken voor systeem B? De kooiaap heeft geen makkelijke manier om stroom op het systeem te zetten. Een eigen batterij/accu zou het beste zijn, maar welke moet ik gebruiken? Het liefst zou ik deze batterij zo min mogelijk hoeven op te laden(lees eens per paar weken). Het systeem moet ook geen enorme unit worden dus formaat is ook van belang. Ik sta ook open voor het gebruik van andere onderdelen als dit aanzienlijke voordelen bied qua energie gebruik, echter het is wel een redelijk goedkoop project, dus het liefst gebruik ik onderdelen die ik al heb of niet te duur zijn in aanschaf.

2. Wifi lijkt veel te verbruiken, maar aangezien de lengte van de oplegger(13,6 meter) die tussen de cabine en de kooiaap zit lijkt bluetooth mij niet echt een goede optie. Denk ik verkeerd? En zijn er buiten wifi en bluetooth nog andere draadloze manieren om de twee op een energie efficiente manier te verbinden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Los van de batterij, je zou in plaats van een constante verbinding ook een ping-pong kunnen gebruiken. Dus dat je aanhanger om de zoveel tijd een "ping" stuurt en de vrachtwagen een "pong" terug. Krijg je geen "pong"? Start dan met locatie zenden (en optioneel zet je dan pas de GPS aan, scheelt ook weer batterij)

In plaats van wifi zou je ook kunnen kijken naar een NRF24. Dat gaat ook over de 2.4Ghz verbinding, heeft flink bereik maar is wat meer "fire and forget". Ik heb er qua stabiliteit best goede ervaringen mee.

[ Voor 24% gewijzigd door n9iels op 20-04-2020 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:43
Waarom in voertuig A een ESP8266 en nano BLE en niet 1x een ESP32?

Wifi gaat in dit geval niet werken. Verbruikt teveel en is instabiel. Ik denk dat je beter naar een RF oplossing kan kijken.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
Kijk eens naar ESPNOW. Dat is denk ik ideaal voor jouw situatie. Werkt over de 2.4ghz band en laag verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeNies
chaoscontrol schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:47:
Waarom in voertuig A een ESP8266 en nano BLE en niet 1x een ESP32?
Dit komt vooral omdat ik deze onderdelen nog heb liggen van oude projecten, en in dit systeem speelt energieverbruik een mindere rol.
Lennyz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:28:
Kijk eens naar ESPNOW. Dat is denk ik ideaal voor jouw situatie. Werkt over de 2.4ghz band en laag verbruik.
Dit ziet er inderdaad goed uit, dus ik ga me hier even wat verder in verdiepen.
Mijn vraag staat echter nog steeds: Stel ik gebruik dit ESPNOW protocol zodat de systemen met elkaar kunnen communiceren, en ik gebruik de SIM800L en Neo6MV2 functionaliteit alleen indien de ESPNOW verbinding verbroken wordt, welke soort batterij of accu kan ik het beste gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je kunt toch de spanning direct van de accu aftappen? Je moet alleen een DC/DC converter nemen. Die paar mA kan zo'n dikke accu makkelijk enkele weken hebben.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeNies
Dat zou kunnen voor een meer permanente oplossing, maar een accu is nodig omdat het systeem dan uitgewisseld kan worden tussen meerdere vrachtwagen combinaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
Kan je niet beter iets maken wat pas ingeschakeld wordt als de kooiaap van de vrachtwagen wordt gehaald? Ergens op een onopvallende plek een dun touwtje of visdraadje aan de kooiaap, de andere kant zit aan een soortement van trekschakelaar. Bij het losmaken van de kooiaap trekt de dief nietsvermoedend het touwtje los, zet daarmee stroom op een gpsmodule/arduino/gsm ding of wat je ook wil en die stuurt direct na inschakelen het bericht. 0,0 stroomverbruik zolang de kooiaap op de vrachtwagen zit.

Ik ben niet zo thuis in de kooiapen diefstal maar het lijkt me sterk dat iemand elke vierkante cm van zo'n ding gaat checken op touwtjes of visdraadjes voordat ie hem losmaakt.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Pagina: 1