Tweepersoonsbed maken

Pagina: 1
Acties:

• LennardF1989
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-02-2024
Hallo Tweakers,

Ik heb twee mooie Auping spiraalbodems op de kop getikt van 90x200 en ben van plan daar zelf een bed ombouw voor te maken. Nog nooit eerder gedaan, dus leuk experiment.

Ik kwam in mijn zoektocht heel toevallig een Tweaker blog-post tegen: Projecten(b)log: Zelf een bed bouwen

En hoewel het resultaat er mag zijn, twijfel ik een beetje of de constructie niet overdone is als je bijvoorbeeld kijkt naar een Auping Auronde qua ontwerp, of een willekeurig IKEA bed.

Ik wil graag een bak-bed maken, zie mijn afbeelding uit Sketchup hieronder. Hoewel ik niet beknibbel op een paar euro meer of minder, wil ik kijken of ik het voor maximaal 100 euro kan bouwen. In principe moet het bed wil gewoon 2 volwassen personen kunnen dragen (zeg 90kg+ pp), die uiteindelijk meer dan dan alleen slapen uiteraard O-)

Maar hierbij komen bij mij de volgende vragen naar boven waar ervaren bouwers vast een antwoord op hebben:
- Welke houtsoort is geschikt om een bedbodem aan te hangen met bovenstaand gewicht in gedachte?
- Hoe hang ik de bedbodems überhaupt in de bedombouw? De Auping Autonde gebruikt hiervoor bedbodemhaken en deze kan je ook los bestellen, of zijn er alternatieven? Het mooi van de Auping bedhaken vind ik dat je met een stelschroef de bodem kan vastklemmen ipv. los ergens bovenop leggen. Is er een term voor dit soort haken die ik nog niet ken? Als je zoekt op bedbeslag krijg je vooral haken om bijv. de 4 planken van de ombouw te bevestigen voor demonteren later.
- Je kan niet zonder middenbalk, is vuren hiervoor stevig genoeg?

Alternatief is dat ik bij Beter Bed bijv. zo'n potenset haal en dat de bak puur decoratief gaat zijn. Stuk makkelijker, maar ook weer minder uitdagend!

Wie kan mij een zet in de goede richting geven?

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znQLZFBUcbZB2NiruYYp3YpfPts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OHd4PNYx8QplLTEkSbgwNgSN.png?f=fotoalbum_large

De spiraalbodems zijn overigens precies afgemeten 89x196 - dus ik maak me ook zorgen over "schuiven", wat bijv. met zo'n Auping haak voorkomen kan worden. Ik wil namelijk niet in de spiraalbodems zelf boren.

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 15:09

Ravefiend

Carpe diem!

Misschien dat je bij Matthias wat inspiratie kan halen, al was dat wel een Queen sized bed. ;)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Lol, die heeft een soort van stationaire Festool Domino :O
LennardF1989 schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:31:
- Welke houtsoort is geschikt om een bedbodem aan te hangen met bovenstaand gewicht in gedachte?
Kan met bijna alles. Natuurlijk een klein verschil voor minimaal benodigde dikte, maar je wilt hier toch niet helemaal op het minimum zitten.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-01 10:11

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Eeuwen geleden hetzelfde gedaan, en de ombouw leeft nog steeds.

Ombouw gemaakt van 18mm MDF, lekker stevig. Over de lengte 2 balken met constructielijm + schroeven vastgezet (wel voorboren), komt nooit meer los.

In de hoeken de verbindingen (onder de spiraalbodems) sterker gemaakt met een balkje erin

(bovenaanzicht in asci art)
|

MDF wel eerst gronden, en dan aflakken, krijg je superstrak :) Leuk klusje

Edit, en als je een bovenfrees hebt, bovenrand netjes afronden. Teringveel stof met MDF :)

[ Voor 10% gewijzigd door Sparhawk op 20-04-2020 22:47 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-01 08:39
Ik zou dan beginnen met 4 poten van 10x10.
Die inkepen waar de liggers op komen .
Van boven af gezien haal je dan 3 kwart weg zodat er een blokje van 6*6 overblijft.
Als je liggers gebruikt van 10 x4 cm .
In het midden maak je een inkeping van 4 cm breed en 10 diep .
En haaks daarop ook in het midden 4 cm eruit halen waardoor je van boven af gezien een inkeping hebt als een t stuk .

Die alles kan je dan netjes zijwaarts vast schroeven en eventueel nog met 16 cm schroeven vanaf boven.
Het bedframe schroef je hier netjes tegen aan .

• LennardF1989
Wow, zulke snelle reacties had ik niet verwacht, bedankt!

@Sparhawk Dus jij hebt net als in mijn tekening een balk over de lengte gedaan, maar in de 4 hoeken van de ombouw dus nog een balk eronder als een soort poot? Anders zie ik hem nog niet helemaal voor me. Hoe heb jij het "schuiven" voorkomen in deze constructie? Ombouwen helemaal strak eromheen zodat er niet geschoven kan worden, of toch wel met wat speling maar met het idee dat de matrassen de boel wel op zijn plek houden?

@Fantasma7988 Ik probeer je situatie even in Sketchup na te maken, maar ik kom er niet helemaal uit. Bedoel je dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hk7bWPYg2yA81aGoQ253PMTigSw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hav0SDOQNGiQFg4EjJfrsYgw.png?f=user_large

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-01 10:11

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

LennardF1989 schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:05:

@Sparhawk Dus jij hebt net als in mijn tekening een balk over de lengte gedaan, maar in de 4 hoeken van de ombouw dus nog een balk eronder als een soort poot? Anders zie ik hem nog niet helemaal voor me. Hoe heb jij het "schuiven" voorkomen in deze constructie? Ombouwen helemaal strak eromheen zodat er niet geschoven kan worden, of toch wel met wat speling maar met het idee dat de matrassen de boel wel op zijn plek houden?
ja, in de lengterichting 2 balken, om de spiraalbodems te laten steunen. ( en in het midden dus een constructie vergelijkbaar met jouw tekening.

De grootste uitdaging is hoe je de MDF platen haaks op elkaar monteert. MDF is niet zo sterk als gewoon hout, en zeker als je het op de kopse kant schroeft, kan het makkelijk splijten (je hebt dan maar 9mm MDF over, en dat is slap)

Stel je voor dat bak even vierkant is, en elke plaat 2 meter lang, en 50 cm hoog.
wat ik dan gedaan heb is een balkje hout, van 40x40x200 mm "in de hoek zetten" Dus wel rechtop, maar dat ie niet of bijna niet de bodem raakt. Beide platen verbind je dan met elkaar dmv dat balkje. Beetje krom uitgelegd, maar als je nog een keer mijn asci art bekijkt snap je het hopelijk. Is niet mooi, maar je matras zit er toch overheen :D. Puur voor stevigheid en stijfheid

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Fantasma7988
LennardF1989 schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:05:

@Fantasma7988 Ik probeer je situatie even in Sketchup na te maken, maar ik kom er niet helemaal uit. Bedoel je dit?

[Afbeelding]
Ja dat is precies wat ik bedoel voor de 4 hoeken.
De liggers van 200 meter leg je eerst op deze paaltjes .
De hoofd en voet liggers leg je hier dan tussen .
Die zijn namelijk 188 cm -4 aan 1 kant en -4 aan de andere kant.

De midden paal bij het voet en hoofd eind wordt dan een t inkeping en de paal in het midden van het bed heeft dan een gleuf inkeping.
Dus 3 cm hoog 4 cm laag en 3 cm hoog.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
Liggers van 200 meter, dat wordt een kingsize bed waar zelfs Henry VIII z'n neus niet voor zou ophalen >:)

Leuk project, want het is afgezien van het werk toch snel goedkoper en minstens zo mooi als iets kopen, en qua houtbewerking nou weer niet zo ingewikkeld dat je echt bergen ervaring en/of gereedschap nodig hebt. Al helpt het vast...

• Fantasma7988
Wilke schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 00:02:
Liggers van 200 meter, dat wordt een kingsize bed waar zelfs Henry VIII z'n neus niet voor zou ophalen >:)

Leuk project, want het is afgezien van het werk toch snel goedkoper en minstens zo mooi als iets kopen, en qua houtbewerking nou weer niet zo ingewikkeld dat je echt bergen ervaring en/of gereedschap nodig hebt. Al helpt het vast...
Haha ik laat hem staan. Maar bedoel natuurlijk cm

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Ik heb al ~15 jaar een 2 persoonsbed van 220x180cm dat is gemaakt uit 18mm zwart MDF. Voor en achterzijde staan op de grond, de zijdes hangen met bedhaken daartussen. Tegen de zijdes zit een vuren regel (18x18mm) geschroefd, in het midden loopt een vuren balk die aan de eindes in een raveeldrager ligt. In het midden nog een verstelbaar pootje en dat is alles. Een zo simpel mogelijke constructie die ook zonder gereedschap losneembaar is.

Verwijderd

Hoi, de bak kun je zoals boven aangegeven van plaat materiaal maken, en zoals je zelf al aangaf zijn er online voldoende klemmen, speciaal voor bedden, te vinden om hier een bak van te maken.
Als kop- en voetplaatvstevig genoeg zijn ( constructie dikte bij hoeken 5 cm), kunnen de zij planken wat dunner zijn, daar heb je alleen hoogte nodig om de zaak stijf te houden.
Dan de spiraal, als je bijvoorbeeld een klap spiraal lid zou willen hebben zou ik niet met klemmen werken. De sterkte van de zij planken komt ( als je niet iets heel massaals wilt bouwen) uit de hoogte en de balk die je erop lijkt waar het spiraal op ligt. Taai hout dat makkelijk te bewerken is en sterk voorkeur soort constructies ( voor binnen!) Is beuken.

Vr gr

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-01 20:15
Ik heb zelf ook een tweepersoons bed gemaakt van afval MDF maar dan meer de klassieke stijl met poten en hoge voor en achterkant. Soort van Riverdale stijl met vakwerk en gefreesde randen.

Mijn tip is wel: maak een sierombouw die niet draagt. Meestal zitten er zelfs al pootjes op de Auping spiraalbodems zodat hij in feite vrijstaand is. Dit voorkomt een hoop piepen en kraken als je jezelf omdraaid en/of andere dingen doet in bed....

Deze poten zijn vaak wel via MP te vinden of je maakt deze ook zelf...

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-01 15:13
Wat je tekent in je OP zou ik niet doen.
Je kan er niet onder met een stofzuiger en ook kan de ruimte niet goed verluchten.

• RA7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-01 13:44

RA7

Ik hoop in de toekomst een soortgelijke te maken :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3jO6sjcATVLllfQBlNqYdNgLN8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cxgf5STTYsGnd9C3UkU1L20c.jpg?f=user_large

We are all accidents waiting to happen

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:11
De slaapkamer is één groot stofnest. Zorg dus dat je onder het bed kunt zuigen, of dat je stofzuigrobot er onderdoor kan. Helemaal dicht maken zou ik een minder hygiënische optie vinden.

• LennardF1989
@BlueSS50 Zelfdragende poten was 1 van mijn ideeën waardoor de ombouw puur voor de sier is. Mijn huidige bed is van IKEA met een soortgelijke constructie als mijn tekening en die kraakt niet bij draaien ofzo. Dus vraag me af of het écht nodig is. Het kan wel het probleem oplossen door een bak te hebben die je aan de kant kan halen om te stofzuigen... Hmmm.

@cadsite Maar dan heb je datzelfde probleem met een BRIMNES van IKEA toch? Mijn huidige IKEA bed is ook afgesloten aan de onderkant en met de verhuizing is deze voor het eerst in 3 jaar van zijn plek geweest en er lag meer stof tussen de muur en de zijkant dan onder het bed. Maar ik snap je punt zeker!

Bij een niet-dragende constructie kan ik leuk frontjes wisselen :P En ik kan de ombouw met haken in elkaar zetten zodat het aan de kant kan als je wilt stofzuigen, wordt bij een dragende constructie lastiger.
Pagina: 1