Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Systeem van zwager reboot op willekeurige momenten

Pagina: 1
Acties:

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Hallo,

Ik maak deze thread aan voor mijn zwager en hij leest mee. Ik heb ongeveer 2 maanden geleden een systeem voor hem gebouwd op basis van de volgende componenten:
pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE
pricewatch: AMD Ryzen 7 3700X Boxed
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4
pricewatch: Sharkoon TG6 RGB
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18
pricewatch: Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G
pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB
pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 11 650W

M'n zwager gebruikt het systeem voornamelijk om te gamen (Overwatch, Doom, Diablo etc.) en om af en toe te programmeren (lerende). Na ongeveer 2 weken in gebruik geweest te zijn begon het systeem random te rebooten. Wanneer zo'n reboot gebeurt, zijn er verdere geen andere symptomen zoals bijv. stotteringen, artifacts, blue screens etc. Het is echt, boem, reboot. Dit gebeurt op de meest willekeurige momenten: onder load (spel), tijdens een Youtube filmpje, soms in het bios etc. De eventlog geeft na zo'n reboot een kernel power event aan.

Ik bouw al jaren m'n eigen computers en dacht dit probleem wel makkelijk te kunnen tackelen maar het begint een aardig hoofdpijndossier te worden en ik lijk geen oplossing te kunnen vinden. Al geprobeerd:
- Andere voeding.
- 2 andere GPU's.
- Ander RAM. Weliswaar precies hetzelfde type (mijn eigen RAM namelijk).
- XMP uit. Memory settings zoals voltage en subtimings handmatig ingevoerd en volgens de specs van de fabrikant.
- XMP aan.
- Geheugen op veilige waarden ingesteld ruim onder wat het aan kan.
- Infinity fabric handmatig op 1800 gelocked.
- Infinity fabric weer terug op auto.
- Alle moederbord kabels zoals bijv. USB headers, fan kabels, RGB, audio etc. losgekoppeld behalve de vereiste kabels voor bijv. stroom.
- Moederbord vervangen (RMA webshop, nieuwe gekregen).
- RGB fusion verwijderd.
- Handmatig AMD X570 chipset drivers geinstalleerd.
- Meest recente bios geinstalleerd F12f
- Meest recente Windows 10 updates geinstalleerd.
- Een full MemTest86 run (geen enkele error). Tevens Windows uitgebreide geheugencontrole (ook geen enkele error).
- Energiemodus: beste prestaties.

Het systeem is niet overclocked en er draaien normaliter ook geen (overbodige) overclock tooltjes buiten hetgeen ik nu nodig heb om het probleem te diagnosticeren. Het moederboard zit correct in de kast en er zijn geen (extra) spacers die verkeerd zitten. Tevens zitten beide 4-pin CPU power connectors aangesloten op het board.

Wat mij recent is opgevallen, is dat de CPU niet uit zichzelf boost boven 3.7Ghz (zie bijgevoegd Youtube fimpje: YouTube: Ryzen 3700X not boosting ). Wanneer ik bijv. een Prime95 run doe, komt de clockspeed niet boven de 3.7Ghz uit terwijl daar qua temperatuur geen enkele reden voor is, die blijft namelijk zo rond de 61c hangen (30c idle). De Vcore komt ook niet boven de 1.1V uit. Dit is natuurlijk erg raar is als daar geen thermische reden voor is. Allen overigens gemeten in Ryzen Master (en dubbelcheck in andere tooltjes). Ik heb daarom in het bios de Vcore van auto naar normal gezet en de dynamic Vcore een heel klein beetje prik erbij gegeven. Dat maakte voor het testen geen verschil (zelfde lage clock speeds) en ik zag 'm af en toe in idle naar 1.5V spiken als er wat load kwam en dat vind ik ook niet echt gezond. Die settings dus weer teruggezet maar het probleem niet opgelost en de CPU zou zelf moeten boosten. Omdat dat niet gebeurd heb ik PBO in het bios aangezet en dan zie je de CPU wel netjes naar de 4.2 klokken totdat er een beetje terug wordt gethrottled en dat blijft zich op een normale manier herhalen. Ook de Vcore gaat omhoog naar normale waarden. Dit alles met een full Prime95 load temperatuur van rond de 78c. Het blijft iig vreemd want zonder PBO zou de CPU ook moeten boosten.

Het RAM staat niet in de support list van Gigabyte maar dat zegt over het algemeen niet zoveel en het exacte setje doet het in mijn systeem, ook op een Gigabyte board gewoon goed. Kan het zijn dat de CPU stuk is? Dat is namelijk nog de enige gemeenschappelijke deler naast de SSD, maar ik verwacht niet dat er met die laatste iets aan de hand is. Of heeft iemand nog andere ideeën wat het zou kunnen zijn?

Mijn zwager heeft overigens zelf geen bijzondere dingen uitgehaald toen de problemen begonnen. Overclocken heeft hij geen interesse in en verder tweaken e.d. ook niet.

Hier een HwiNFO64 log van een Prime95 run met PBO aan waarbij het systeem reboot:
http://members.chello.nl/storagehub/log.csv

Alvast bedankt voor het meedenken.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07

br00ky

Moderator Harde Waren
Misschien lees ik er overheen maar welke voedingen heb je gebruikt?

Alles al uitgebouwd op een doos om sluiting uit te sluiten?

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
@br00ky Oeps vergeten in het lijstje zetten, deze: pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 11 650W
Om een defect aan deze voeding uit te sluiten heb ik een wat oudere voeding (550W) van mijzelf gebruikt (ruim voldoende want de 5700XT tbv het testen vervangen door een simpel kaartje) en ook hier trad het probleem mee op.

Uitbouwen heb ik nog niet geprobeerd.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Scherm op zwart en spontane reboots lijkt mij als ik het zo lees een CPU probleem. Als voorbeeld hetzelfde effect met een handmatige overclock en een te lage spanning onder belasting. Of juist idle reboots met een corrupte driver/bios instelling. Een blue screen is vaak meer een gevolg van geheugenfouten. Gezien je het meeste al hebt geprobeerd zou ik een andere CPU proberen.

Eventueel nog met default bios; Vcore altijd op Auto en CPU LLC eens vastgezet op de laagste waarde, meestal is dat 1. (Handmatige Vcore alleen gebruiken indien een handmatige multiplier wordt gebruikt)
SoC spanning handmatig op 1.1V ipv Auto. Dan kan je een aparte spanning voor de CPU en SoC voor het grootste deel wel uitsluiten. Vcore is het beste te volgen in Ryzen Master of anders Core Voltage SVI2 in Hwinfo. De Vcore zou op Auto wel hoger moeten gaan dan 1.1V. Een (single) core boost spanning tot 1.5V is normaal voor Zen2. Met langdurig 16 threads zonder AVX tussen 1.30~1.35V max.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:49

Thomg

Aww yiss

Eens met M-spec.
Jouw problemen doen me echt heel erg denken aan mijn 3900X die ook spontaan overleden was binnen 2 weken.

Erg naar probleem, de processor zelf verdenk je het laatst.

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
@br00ky goede tip, ik wacht er nog even mee. Misschien toch eerst de cpu vervangen als de webshop wil meewerken.
@M-spec top reactie, thanks voor de uitgebreide toelichting.
@Thomg thanks voor het bevestigen en idd, de CPU verdenk je in eerste instantie niet. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat zo'n ding stuk gaat maar het lijkt er nu wel erg op.

edit voor het geval iemand deze thread ooit (via Google) vind oid:
Toen dit speelde (een paar maanden terug) nog een aantal dingen geprobeerd, zoals het verwijderen van de SSD en een Linux boot via een USB stick. Daar kwam na de random reboot o.a. deze melding naar voren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0e6uh12IF4oJv6teHLE5Ov-5LiY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cGLLBAr5RNVyZzeYVf0aYMNw.png?f=user_large

Uiteindelijk het systeem naar de webshop verzonden en middels een goed onderbouwde brief de webshop op de hoogte gesteld van de problemen. In eerste instantie kregen we het systeem terug met een andere GPU, helaas hetzelfde probleem. Toen nogmaals middels bijna dezelfde brief de problemen en de stappen die we hadden ondernomen om het op te lossen uiteen gezet en toen nogmaals een ander MOBO + andere CPU ontvangen. Dat loste het probleem op.

Dit was echt een zwaar irritant probleem, ik begrijp nog steeds niet hoe die CPU defect is gegaan (nog nooit meegemaakt). Fijn iig dat het is opgelost.

[ Voor 60% gewijzigd door temp00 op 06-02-2021 18:56 ]

Pagina: 1