Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lavah
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-09 10:33
Hey, mijn buurvrouw wilde graag dat ik haar laptop wat sneller maakte en ik hoorde al snel dat de hardeschijf flink aan het tikken was en dat hij telkens op 100% zat op zo'n 1mb/s. Heb dus snel alles geback-upt en de achterkant open gemaakt. Flink veel zitten zwoeien maar is het is uiteindelijk gelukt. Heb de hardeschijf vervangt om te kijken of dat überhaupt het probleem was alleen nu wilt hij niet meer opstarten. Accu eruit gehaald en 15 seconden op de power knop gedrukt, werkte niet. Na wat rond kijken viel me ineens op dat bij de aanknop er misschien wat aan de hand was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiAdVJYQu6NdXwFswTjU45VL2Ds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O83HSY9wiQn5TwoMWmNZnW6B.jpg?f=fotoalbum_large

De knop zat los gewoon aan het plastice frame aan het laptop en het witte draadje wat (als het goed is volgens mij) geconnect zou moeten zitten aan de start knop is er vanaf gebroken (waarschijnlijk omdat ik het plastic frame te hoog eruit heb zitten trekken waardoor het kabeltje vanaf is gebroken?

Zo hoord hij er in te zitten volgens mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pU4FqTKHuWNSN_T1o6-sYFnol8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51fCRshYohUKyRVd55PzkIpO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vroeg me dus af, is dit überhaupt het probleem? En zo ja, is het ook op te lossen? En hoe?

HP 15-r020nd (Ik vind dit modelnummer trouwens nergens terug op google, ook niet op tweakers product sectie, daarom heb ik de 15-r032nd gekozen)

Beste antwoord (via Lavah op 20-04-2020 22:26)

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:48

Orac

Ik mis je papa.

Iemand met een beetje soldeer ervaring zou dit kunnen repareren, denk ik. Als je zoekt op het onderdeelnummer NBX0001JS00 dat op de flatcalbe zit, dan kan je eventueel een nieuwe kopen.

Bijvoorbeeld:
https://www.ebay.nl/itm/H...00-LS-A991P-/322199889293

[ Voor 6% gewijzigd door Orac op 20-04-2020 22:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat kabeltje maakt geen verbinding meer, dus dan gaat het niet meer werken.
Maar ik denk dat je dit nog wel kan solderen. Als het alleen een knopje is, dan is het waarschijnlijk wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lavah
TERW_DAN schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:56:
Dat kabeltje maakt geen verbinding meer, dus dan gaat het niet meer werken.
Maar ik denk dat je dit nog wel kan solderen. Als het alleen een knopje is, dan is het waarschijnlijk wel te doen.
Terwijl ik net het bericht las drukte ik de 4 pinnetjes van de power on knop tegen het kabeltje en hij ging ineens aan (zonder de knop in te drukken trouwens) denk je dat met solderen opgelost kan worden dan? Het moet dan echt perfect gesoldeerd worden want het lukte aan precies tegen de rantjes van de 4 pinnetjes aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een powerbutton is niet meer dan een pulseschakelaartje, het hoeft maar even contact te maken om je systeem te starten. En solderen moet wel lukken, Volgens mij heb je meer dan genoeg oppervlak op de print om op te solderen. Weet alleen niet hoe de flatcable eruit ziet, dat kan mogelijk wat lastiger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lavah
TERW_DAN schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:06:
Een powerbutton is niet meer dan een pulseschakelaartje, het hoeft maar even contact te maken om je systeem te starten. En solderen moet wel lukken, Volgens mij heb je meer dan genoeg oppervlak op de print om op te solderen. Weet alleen niet hoe de flatcable eruit ziet, dat kan mogelijk wat lastiger worden.
Maar als hij eraan gesoldeert staat blijft hij dan niet telkens het signaal sturen dat hij wordt ingedrukt? Want hij gaf al contact toen hij tegen de pins kwam zonder de knop zelf in te drukken?

Thx voor het snel reageren _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat er waarschijnlijk is gebeurd is dat er 2 pinnetjes elkaar geraakt hebben, dan heb je al een poweron (daar zit verder niets spannends achter). Zorgen dat die pinnen elkaar niet raken, dan zal het gewoon werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:55

job

Waarschijnlijk maakte je contact tussen twee van de pinnen (en dan is wat de powerknop moet doen) en gaat hij aan.

Ik zou voor een paar euro een nieuwe ribboncable bestellen (printplaatje met power button zit er aan vast).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Orac

Orac

Ik mis je papa.

Iemand met een beetje soldeer ervaring zou dit kunnen repareren, denk ik. Als je zoekt op het onderdeelnummer NBX0001JS00 dat op de flatcalbe zit, dan kan je eventueel een nieuwe kopen.

Bijvoorbeeld:

[ Voor 6% gewijzigd door Orac op 20-04-2020 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lavah
job schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:10:
Waarschijnlijk maakte je contact tussen twee van de pinnen (en dan is wat de powerknop moet doen) en gaat hij aan.

Ik zou voor een paar euro een nieuwe ribboncable bestellen (printplaatje met power button zit er aan vast).
Thx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lavah
Orac schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:10:

Bijvoorbeeld:
Jullie zijn geweldig! Thx (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:55

job

Let er wel op dat je de ribbon-cable voorzichtig losmaakt van het moederbord wanneer je deze gaat vervangen.

Je zal niet de eerste persoon zijn die het voetje waar de kabel in zit stuk maakt.
Dus even googlelen naar filmpjes hoe je het voetje opent. Er zijn verschillende varianten, sommige trek je los, anderen moet je openklappen.

[ Voor 14% gewijzigd door job op 20-04-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lavah
job schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:15:
Let er wel op dat je de ribbon-cable voorzichtig losmaakt van het moederbord wanneer je deze gaat vervangen.

Je zal niet de eerste persoon zijn die het voetje waar de kabel in zit stuk maakt.
Dus even googlelen naar filmpjes hoe je het voetje opent.
Ik neem aan dat het een kwestie is om het klepje omhoog te doen waardoor je het kabeltje er voorzichtig uit kan trekken ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTpLd0ZzCLqdYruvkS7uGoTJxLw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FyK0c6amynjLo8uLOtQ0XE9b.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lavah
Lavah schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:02:
[...]

Terwijl ik net het bericht las drukte ik de 4 pinnetjes van de power on knop tegen het kabeltje en hij ging ineens aan (zonder de knop in te drukken trouwens) denk je dat met solderen opgelost kan worden dan? Het moet dan echt perfect gesoldeerd worden want het lukte aan precies tegen de rantjes van de 4 pinnetjes aan
Iemand trouwens enig idee hoe ik hem weer uit kan zetten want het lukt met niet om dit weer te flikken vooral omdat je het langer ingedrukt moet houden, is toch niet ernstig om de accu eruit te gooien toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orac

Orac

Ik mis je papa.

Dat varieert. In het ene geval trek je het bruine klepje horizontaal richting de flat cable en in het andere geval omhoog trekken/kantelen. Voorzichtig proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door Orac op 20-04-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 19:03
Accu gewoon eruit, sowieso is dat handig als je bezig gaat met mobo of wat dan ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lavah
skipe schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:23:
Accu gewoon eruit, sowieso is dat handig als je bezig gaat met mobo of wat dan ook..
Klopt maar hij moest er ff inzitten om te checken of hij contact kreeg met de knop of niet, thx (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Lavah schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:52:

HP 15-r020nd (Ik vind dit modelnummer trouwens nergens terug op google, ook niet op tweakers product sectie, daarom heb ik de 15-r032nd gekozen)
Eerste hit bij mij op Google: pricewatch: HP 15-r020nd

pricewatch: HP 15-r020nd verwijst naar productnummer G9D51EA#ABH.

Derde hit bij mij op Google: https://support.hp.com/nl...ies/6875200/model/7109625

Ik kan helaas niet zoals bij de zakelijke modellen een Maintenance & Service Guide vinden.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lavah
PcDealer schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:28:
[...]

Eerste hit bij mij op Google: pricewatch: HP 15-r020nd

pricewatch: HP 15-r020nd verwijst naar productnummer G9D51EA#ABH.

Derde hit bij mij op Google: https://support.hp.com/nl...ies/6875200/model/7109625

Ik kan helaas niet zoals bij de zakelijke modellen een Maintenance & Service Guide is.
Yep my bad, had blijkbaar een nulletje vergeten in mijn zoekresultaten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dcmcYUi_vT7Z-HYnsLfKSxajp4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IYkEPzvp3BZrOXwQ0tqrLu1c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lavah
Orac schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:10:

Bijvoorbeeld:
Zou ook een ander model kunnen werken die niet voor de 15-r020 is gemaakt zoals https://www.amazon.co.uk/...c_949408031_t1_B01JSMJZJW ?

Ik heb namelijk nog geen gevonden die minder dan een maand verzend kosten heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac

Orac

Ik mis je papa.

Als ik op de plaatjes af ga, lijkt het mij hetzelfde onderdeel. Echter, als ik naar de beoordelingen kijk, zeggen de meest kopers dat de kwaliteit slecht is en/of het onderdeel helemaal niet werkt.

In mijn linkje van ebay.nl staat: Geschatte levertijd binnen 3 tot 38 werkdagen. Dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lavah
Orac schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:22:
In mijn linkje van ebay.nl staat: Geschatte levertijd binnen 3 tot 38 werkdagen. Dus?
Klopt alleen die is uitverkocht "Deze aanbieding is afgelopen. De verkoper heeft dit object of een soortgelijk object opnieuw aangeboden." en de soortgelijke opject is niet meer op voorraad

[ Voor 7% gewijzigd door Lavah op 20-04-2020 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orac

Orac

Ik mis je papa.

O jammer. Heb ik niet gezien. :F Ja, zo te zien moeilijk te bestellen op korte termijn. Als je het snel moet fixen, dan blijft repareren over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:32

rdejongjr

Gnome

Volgens mij hoort dat metalen gedeelte geeneens los te kunnen? Complete topcover inc metalen plaat hoort 1 geheel te zijn.

Hoop dat er nog genoeg van de plastic pilaartjes over is om het opnieuwvast te smelten.
Pagina: 1