Beste Tweakers,
Ik ben opzoek naar een nieuwe moederbord voor bij een ryzen 3600. Momenteel heb ik een 4670k die helaas toe is aan vervanging. De 3600 lijkt, zoals voor vele anderen, de perfect keuze voor mij. Helaas heb ik nogal moeite met het kiezen van een goed bijpassend moederbord.
Ik heb natuurlijk al even wat rondgekeken naar reviews, dit is de lijst waar ik een beetje op uitkwam.
Ik neig het meest naar een van de MAX borden (ik zie heel weinig verschil) maar als ik de review van hardwareinfo bekijk dan zie ik dat deze max borden VRM temperaturen kunnen behalen van 100 graden. Dit vind ik aan de zorgelijke kant, zeker aangezien ik voor mijn werk nog wel eens een CPU op volle toeren laat draaien voor langere periodes (Ja we hebben een compute server maar soms is lokaal makkelijker).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn computer voornamelijk voor werk (bioinformatica) en gaming
Wat mag het moederbord gaan kosten?
Los van de andere componenten mag het moederbord tussen de 100 en 200 euro. Het liefst richting de 100.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Doorgestreept is wat ik al heb en kan meenemen van huidige computer. Geheugen en CPU lijkt mij prima keuze, gaat mijn vraag niet over maar suggesties indien nodig welkom.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een moederbord
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk ben ik niet heel sterk aan gebonden. MSI heeft het altijd wel prima voor mij gedaan. Heb ooit een EVGA bord gehad en dat beviel niet (750i SLI FTW) maar goed dat is al weer meer dan 10 jaar geleden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een moederbord dat geen flash nodig heeft voor de 3600 CPU is mooi meegenomen maar niet een vereiste. Volgens mij is het makkelijk een leen CPU te vinden.
RGB en uiterlijk maakt me weinig uit.
Het liefst ATX formaat.
PCI lanes, USB3 aansluitingen maakt me ook weinig uit, alle moederborden in deze prijsklasse hebben genoeg voor wat ik nodig heb.
Ga je overklokken?
Ik overclock altijd wel een beetje. Moederbord moet deze mogelijkheid zeker geven maar ik hoef niet het uiterste uit mijn CPU te persen.
Wat verwacht je van ons?
Hulp met het kiezen van een goede kwaliteit moederbord voor bij een 3600, zowel voor durability, stabiliteit en een beetje overclocken.
Daarnaast antwoord op de twee vragen; is die 100 graden op de VRM iets waarvoor het de moeite waard is om een beter/duurder moederbord te kiezen?
Wat is naast PCI en USB aansluitingen het verschil tussen de MAX moederborden?
Alvast hartelijk bedankt, als ik iets vergeten ben hoor ik het graag.
Ik ben opzoek naar een nieuwe moederbord voor bij een ryzen 3600. Momenteel heb ik een 4670k die helaas toe is aan vervanging. De 3600 lijkt, zoals voor vele anderen, de perfect keuze voor mij. Helaas heb ik nogal moeite met het kiezen van een goed bijpassend moederbord.
Ik heb natuurlijk al even wat rondgekeken naar reviews, dit is de lijst waar ik een beetje op uitkwam.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Moederborden | ASRock B450 Steel Legend | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Moederborden | Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming | € 150,04 | € 150,04 |
1 | Moederborden | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | € 150,28 | € 150,28 |
1 | Moederborden | MSI B450 Tomahawk MAX | € 118,- | € 118,- |
1 | Moederborden | MSI B450-A Pro Max | € 99,83 | € 99,83 |
1 | Moederborden | MSI B450M Mortar Max | € 102,- | € 102,- |
1 | Moederborden | MSI MPG X570 Gaming Plus | € 179,- | € 179,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 899,05 |
Ik neig het meest naar een van de MAX borden (ik zie heel weinig verschil) maar als ik de review van hardwareinfo bekijk dan zie ik dat deze max borden VRM temperaturen kunnen behalen van 100 graden. Dit vind ik aan de zorgelijke kant, zeker aangezien ik voor mijn werk nog wel eens een CPU op volle toeren laat draaien voor langere periodes (Ja we hebben een compute server maar soms is lokaal makkelijker).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn computer voornamelijk voor werk (bioinformatica) en gaming
Wat mag het moederbord gaan kosten?
Los van de andere componenten mag het moederbord tussen de 100 en 200 euro. Het liefst richting de 100.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Doorgestreept is wat ik al heb en kan meenemen van huidige computer. Geheugen en CPU lijkt mij prima keuze, gaat mijn vraag niet over maar suggesties indien nodig welkom.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 175,- | € 175,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1660 Ti Gaming OC 6G | € 323,05 | € 323,05 |
1 | Waterkoeling | NZXT Kraken X52 (met AM4 support) | € 124,90 | € 124,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB | € 81,45 | € 81,45 |
1 | Voedingen | XFX Classic 750W | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 822,40 |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een moederbord
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk ben ik niet heel sterk aan gebonden. MSI heeft het altijd wel prima voor mij gedaan. Heb ooit een EVGA bord gehad en dat beviel niet (750i SLI FTW) maar goed dat is al weer meer dan 10 jaar geleden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een moederbord dat geen flash nodig heeft voor de 3600 CPU is mooi meegenomen maar niet een vereiste. Volgens mij is het makkelijk een leen CPU te vinden.
RGB en uiterlijk maakt me weinig uit.
Het liefst ATX formaat.
PCI lanes, USB3 aansluitingen maakt me ook weinig uit, alle moederborden in deze prijsklasse hebben genoeg voor wat ik nodig heb.
Ga je overklokken?
Ik overclock altijd wel een beetje. Moederbord moet deze mogelijkheid zeker geven maar ik hoef niet het uiterste uit mijn CPU te persen.
Wat verwacht je van ons?
Hulp met het kiezen van een goede kwaliteit moederbord voor bij een 3600, zowel voor durability, stabiliteit en een beetje overclocken.
Daarnaast antwoord op de twee vragen; is die 100 graden op de VRM iets waarvoor het de moeite waard is om een beter/duurder moederbord te kiezen?
Wat is naast PCI en USB aansluitingen het verschil tussen de MAX moederborden?
Alvast hartelijk bedankt, als ik iets vergeten ben hoor ik het graag.