Accu drinkbak koeien laadt niet op

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan reitsma
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:01
Onze koeien drinken in de wei uit een drinkbak op zonne-energie. Het paneel gaat naar een laadregelaar, die naar de accu gaat en vervolgens via een relais en sensor van de bak(of ie vol is) naar de aan/uit schakelaar van de waterpomp.
Nu is het probleem dat de accu niet opgeladen wordt. Wanneer de accu geladen wordt met startkabels doet de pomp het wel. Het paneel geeft 2 ampere en 21 volt. De Accu, waterpomp, spanningsregelaar en laadregulator zijn nieuw.
De laadregulator is een steca solsum. Hij geeft een knipperend oranje licht bij de batterij lamp afwisselend met knipperend rood.
Het info lampje gaf eerst groen aan maar nu ik weer aan het doormeten geweest ben en kleine kans dat ik kortsluiting gemaakt heb in de laadregulator gaf ie daarna rood aan..

Tijdens het onderhoud in de winter deed de pomp het als ik hem direct op de accu aansloot wel maar als ik hem via het relais en de sensor naar de schakelaar liet gaan niet altijd. Ik moest dan de sensor bewegen en dan deed de pomp het ineens weer. Dit was opgelost. Nu was het vandaag weer zo dat de pomp het alleen direct op de accu deed en niet ik op via het relais maar 7,5 volt meette. Even later was het wel weer goed. Wat kan dit zijn?

Ik snap dus niet waarom de accu niet oplaadt. Wat kan ik nog proberen?

[ Voor 13% gewijzigd door jan reitsma op 20-04-2020 20:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan reitsma
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8HD1Y3NRGB0GRq0LhDIdT2G1Ic=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iOt4i1FSnE8dt5kXI75Am3Yz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

accu stuk.... ik vermoed dat die zo leeg of stuk is dat de laadregelaar het niet accepteert en niet meer gaat laden..

meet de spanning van de accu eens

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan reitsma
cactusman schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:28:
accu stuk.... ik vermoed dat die zo leeg of stuk is dat de laadregelaar het niet accepteert en niet meer gaat laden..

meet de spanning van de accu eens
Accu is 11,93 volt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Als dat een "auto accu" 12v model betreft dan betekend 11,93 hartstikke dubbeldood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Best leeg zeg maar.. en als je hem belast met iets lamp 20 watt of als je de pomp laat lopen.... wat doet de spanning dan.

en kun je hem laden met een normale lader...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Info led rood + battery led rood of oranje betekend accu <30%. Output is uitgeschakeld.
Aldus de handleiding.

Even nachtje de accu eraf laten en dan weer aansluiten, dat zal wel voldoende zijn om hem te resetten.
Uiteraard even de schakelaar uit laten totdat de accu weer voldoende is bijgeladen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan reitsma
Anoniem: 472287 schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:34:
[...]

Als dat een "auto accu" 12v model betreft dan betekend 11,93 hartstikke dubbeldood.
12 V 140 AH als ik het goed heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan reitsma
Jim423 schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:40:
Info led rood + battery led rood of oranje betekend accu <30%. Output is uitgeschakeld.
Aldus de handleiding.

Even nachtje de accu eraf laten en dan weer aansluiten, dat zal wel voldoende zijn om hem te resetten.
Uiteraard even de schakelaar uit laten totdat de accu weer voldoende is bijgeladen.
Oke dus accu helemaal los halen en morgen weer er op zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

jan reitsma schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:51:
[...]

Ik zou de accu ook even goed opladen in de tussentijd. 11.9v is echt slecht voor zo'n accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
jan reitsma schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:51:
[...]

Ja, de info LED geeft een storing in het foutgeheugen aan. Misschien toch sluiting gemaakt.
Als de info LED uit is en alleen de battery LED rood knippert zou hij vanzelf weer moeten gaan laden bij zon.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan reitsma
Bedankt allemaal! Ga morgen weer even knutselen. Heb nog wel andere goede accu's staan dus kan ik die altijd nog even proberen

[ Voor 45% gewijzigd door jan reitsma op 20-04-2020 22:11 ]

Pagina: 1