Deco P9 aparte metingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 20:42
Hi Tweakers,

Vorige week is er een Deco P9 aangeschaft om het WiFi netwerk te verbeteren in heel het huis. Echter loop ik nu tegen (in mijn ogen) rariteiten aan.

De reden voor Deco P9 aanschaf (i.t.t. bv. Deco M9 of M5) was dat deze een Powerline functie had en dat je daardoor dus i.c.m. een ethernet kabel een stuk sneller uit de voeten zou zijn dan met de Deco M5/M9 die dat niet hebben (alleen mesh-netwerk).
De opstellen is dat we op elke verdieping nu 1 Deco P9 hebben staan, beneden bij de modem met ethernet kabel erin, op de eerste verdieping en op de tweede verdieping.

Echter loop ik nu tegen twee dingen aan.
1. Ik heb geen flauw idee of de powerline backhaul werkt, als ik op de tweede verdieping (zolder) zit en met de kabel aan de Deco zit, haal ik net zulke hoge snelheden (via Speednet.net) dan als ik via de WiFi verbind.
Helaas kan ik niet zien (of ik weet niet hoe) aan welke Deco ik verbonden ben, net zo min ik kan zien of powerline backhaul werkt.
Hiervoor hadden wij een Devolo Dlan 500 AV Wireless en daar was dat absoluut niet zo, via de kabel aan dat ding was 100x sneller dan met de WiFi.

2. Op moment dat ik de Deco op zolder uit zet, en dus verbinding heb met de Deco op de eerste verdieping, haal ik hogere snelheid dan als de Deco op zolder wel aan staat. Dit geeft mij ook het gevoel dat die Powerline backhaul helemaal niet werkt en dat er dus van Deco begane grond --> Deco eerste verdieping --> Deco tweede verdieping, veel kwaliteits/snelheids verlies is, dit terwijl ik dacht dat dat met Powerline dus niet zo zou zijn (en alleen met Range extenders).

Nu heb ik ook nog wel wat gelezen over hoe je eigen stroomnetwerk dan in elkaar zit, maar dat gaat me helaas te ver qua kennis.

Heeft iemand tips / testjes die ik nog kan uitvoeren om het beter te maken? Nu voelt die derde Deco beetje nutteloos. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57

lier

MikroTik nerd

De tip die iedereen vraagt en niemand wil horen:
Zorg dat je backhaul bedraad is (via UTP netwerkkabel, geen ander media/converter ertussen)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 11:29
Je kunt in de Deco-app zien per unit welke apparaten daar op aangesloten zijn. Tevens kun je daar ook zien hoe de slave-units met de master-unit verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
lier schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:59:
De tip die iedereen vraagt en niemand wil horen:
Zorg dat je backhaul bedraad is (via UTP netwerkkabel, geen ander media/converter ertussen)
Internet komt het huis binnen en gaat via de kabel in de Ziggo Connectbox. Van daar uit gaat er een kabel in de Deco P9. Op deze manier is de backhaul bedraad en zou Powerline moeten werken toch?
Vloris schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:01:
Je kunt in de Deco-app zien per unit welke apparaten daar op aangesloten zijn. Tevens kun je daar ook zien hoe de slave-units met de master-unit verbonden zijn.
Hmm is dat zo? Kan je mij wellicht uitleggen hoe precies dan?
Ik zie namelijk op mijn 'overziht' scherm alle apparaten staan, maar daarin zie ik niet aan welk apparaat ze verbonden zijn. Verder kan ik dan klikken op 'internet' en dan zie ik mijn 3 Deco's en daar staat verder alleen welke de hoofd deco is en welke online zijn, die kan ik dan herstarten of verwijderen maar verder zie ik niks :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-10 09:59

Intergalactic

Testlab CoΓΆrdinator & Moderator Harde Waren

π™Έπš—πšŸπšŠπšπšŽπš›πšœ π™Όπšžπšœπš π™³πš’πšŽ

Wat zijn de behaalde snelheden met de deco op zolder? En wat zijn de snelheden op zolder met je powerline adapter? Wat er kan gebeuren is dat je max snelheid op de verbinding lager is dan de max snelheid die je op wifi zou kunnen halen, dan is er dus kans dat je geen hogere snelheid ziet op draad vs wifi.

Ook snap je denk ik niet helemaal wat de P9 doet, in principe is er nog altijd een draadloze verbinding tussen de nodes, deze wordt echter met een extra "bekabelde" verbinding ondersteund.

Een echte bekabelde backhaul zou in dit geval beter werken, maar kijk eerst eens of de verbinding tussen de nodes en router goed zijn.

Edit: een manier om je powerline backhaul te testen is bijv de node isoleren in een metalen box, maar wees niet verbaasd als de snelheid over alleen de powerline tegen valt.

[ Voor 12% gewijzigd door Intergalactic op 20-04-2020 20:17 ]

π™Έπš— πšœπš™πšŠπšŒπšŽ πš—πš˜ πš˜πš—πšŽ πšŒπšŠπš— πš‘πšŽπšŠπš› 𝚒𝚘𝚞 πšœπšŒπš›πšŽπšŠπš– | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
Jamesl schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:07:
[...]
Hmm is dat zo? Kan je mij wellicht uitleggen hoe precies dan?
Ik zie namelijk op mijn 'overziht' scherm alle apparaten staan, maar daarin zie ik niet aan welk apparaat ze verbonden zijn. Verder kan ik dan klikken op 'internet' en dan zie ik mijn 3 Deco's en daar staat verder alleen welke de hoofd deco is en welke online zijn, die kan ik dan herstarten of verwijderen maar verder zie ik niks :/
In dat laatste scherm (met de 3 deco's) kun je op elk van de deco's doorklikken en dan kom je in een detailscherm met o.a. hoe die verbonden is met de hoofd deco en welke apparaten er met die deco verbonden zijn.

Ik gebruik de iOS app, misschien dat het in Android anders is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
Intergalactic schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:09:
Wat zijn de behaalde snelheden met de deco op zolder? En wat zijn de snelheden op zolder met je powerline adapter? Wat er kan gebeuren is dat je max snelheid op de verbinding lager is dan de max snelheid die je op wifi zou kunnen halen, dan is er dus kans dat je geen hogere snelheid ziet op draaf vs wifi.

Ook snap je denk ik niet helemaal wat de P9 doet, in principe is er nog altijd een draadloze verbinding tussen de nodes, deze wordt echter met een extra "bekabelde" verbinding ondersteund.

Een echte bekabelde backhaul zou in dit geval beter werken, maar kijk eerst eens of de verbinding tussen de nodes en router goed zijn.

Edit: een manier om je powerline backhaul te testen is bijv de node isoleren in een metalen box, maar wees niet verbaasd als de snelheid over alleen de powerline tegen valt.
Als ze alle 3 aangesloten zijn, variΓ«rend tussen de 15-50 Mbps, maar net waar die zin in heeft.
Als ik die 3de uitzet haal ik tussen de 80-120 Mbps. (Overigens totaal niet langzaam, maar vandaag was het netwerk wat instabiel en gisteren ervaarde ik wat lag met gamen dus vandaar dat ik van alles aan het na lopen ben)
Snelheid beneden is trouwens 250mbps, wat ook het Maximale van ons internet abonnement is.

Snelheden op zolder met powerline adapter? Die Devolo bedoel je? Dan zou ik die eerst aan moeten sluiten, kan ik wel doen als dat nieuwe informatie geeft. Interfereert dat niet met de Deco? Of moet ik die dan even uitzetten?

Hmm ik dacht dat die Powerline simuleerde alsof je een ethernet kabel hebt liggen door je huis, althans niet met per se diezelfde snelheid maar in ieder geval sneller dan wifi die door muren heen moet.
Vloris schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:14:
[...]

In dat laatste scherm (met de 3 deco's) kun je op elk van de deco's doorklikken en dan kom je in een detailscherm met o.a. hoe die verbonden is met de hoofd deco en welke apparaten er met die deco verbonden zijn.

Ik gebruik de iOS app, misschien dat het in Android anders is?
Ik zie daar alleen Deco gezondsheidscheck staan en ik kan de naam veranderen.
Heb jij ook de P9? Heb inderdaad een Android maar zou evt. ook kunnen dat het per Deco apparaat wat verschilt.

[ Voor 14% gewijzigd door Jamesl op 20-04-2020 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

Jamesl schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:18:
[...]

Als ze alle 3 aangesloten zijn, variΓ«rend tussen de 15-50 Mbps, maar net waar die zin in heeft.
Als ik die 3de uitzet haal ik tussen de 80-120 Mbps. (Overigens totaal niet langzaam, maar vandaag was het netwerk wat instabiel en gisteren ervaarde ik wat lag met gamen dus vandaar dat ik van alles aan het na lopen ben)
Snelheid beneden is trouwens 250mbps, wat ook het Maximale van ons internet abonnement is.

Snelheden op zolder met powerline adapter? Die Devolo bedoel je? Dan zou ik die eerst aan moeten sluiten, kan ik wel doen als dat nieuwe informatie geeft. Interfereert dat niet met de Deco? Of moet ik die dan even uitzetten?

Hmm ik dacht dat die Powerline simuleerde alsof je een ethernet kabel hebt liggen door je huis, althans niet met per se diezelfde snelheid maar in ieder geval sneller dan wifi die door muren heen moet.

[...]

Ik zie daar alleen Deco gezondsheidscheck staan en ik kan de naam veranderen.
Heb jij ook de P9? Heb inderdaad een Android maar zou evt. ook kunnen dat het per Deco apparaat wat verschilt.
Dat je een hogere snelheid haalt zonder de 3e node is niet raar, er is namelijk een stap minder waar de verbinding doorheen moet, de lage snelheden op de 3e node lijken wel op powerline snelheden en verbazen mij dus ook niet echt.
Je kan er zeker van zijn door de node te isoleren in een omgeving waar er geen (draadloos) signaal door heen komt.

Ja, inderdaad even de nodes weg halen en alleen de router laten staan, als dat vergelijkbaar is met node 3, betekent het dus dat node 3 op powerline draait en niet op de wifi backhaul+powerline modus. De 2e node waarschijnlijk wel, die haalt een hogere snelheid(en staat misschien wel op de zelfde groep)

Een powerline zou je kunnen zien als een ethernet kabel over je stroomnet om het even simpel te houden, echter heb je in je stroomnet groepen, iets wat je mist met een ethernet kabel. Deze groepen zorgen ervoor dat je snelheid drastisch afneemt, zeker naarmate de afstand groter wordt.

Wat je kan doen: andere locatie op zolder zoeken voor de 3e node om te kijken of je toch gebruik kan maken vannde hybride functie, je kan ook het laatste stuk tussen node 2 en 3 verbinden met een ethernet kabel, niet ideaal dus.

Powerline oplossingen kunnen handig zijn, echter uit ervaring werken ze het beste binnen de zelfde groep en op korte afstand(wand contact in de zelfde ruimte naar een wand contact 10m verder op in de zelfde ruimte bijv.) Het is geen goede oplossing om een goede en snelle verbinding overal in je huis te krijgen.

Edit:

Deco app blijft het zelfde, maakt niet uit welke deco je hebt, dat is het idee van het o zo gebruikelijke (d)eco systeem :)

Extra edit:

Ik heb even gekeken of je eerder op zoek was naar een mesh kit en kwam dit tegen
Mijn ouders ervaren op dit moment trage 2.4 GHz verbinding (vaak tussen de 5-20 MB/s volgens Speedtest), ook is de verbinding instabiel (soms even helemaal geen internet) en is de dekking niet helemaal perfect (bv. op zolder). Het huidig abonnement bedraagt 250 mbit van Ziggo, wat nog uitgebreid kan worden naar 500 Mbit.
Er is dus wel vooruit gang met de kit, alleen heeft iemand de indruk gewekt dat er meer te halen valt uit een powerline mesh kit.

[ Voor 11% gewijzigd door Intergalactic op 20-04-2020 20:36 ]

π™Έπš— πšœπš™πšŠπšŒπšŽ πš—πš˜ πš˜πš—πšŽ πšŒπšŠπš— πš‘πšŽπšŠπš› 𝚒𝚘𝚞 πšœπšŒπš›πšŽπšŠπš– | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
Intergalactic schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:29:
[...]

Dat je een hogere snelheid haalt zonder de 3e node is niet raar, er is namelijk een stap minder waar de verbinding doorheen moet, de lage snelheden op de 3e node lijken wel op powerline snelheden en verbazen mij dus ook niet echt.
Je kan er zeker van zijn door de node te isoleren in een omgeving waar er geen (draadloos) signaal door heen komt.
Is een test hiervoor de 2de node weghalen en dan de 3de node op zolder testen? (aangezien ik veracht dat WiFi signaal van begane grond naar zolder niet zo sterk is, dus als die op Powerline zou werken dan zou die nog steeds dezelfde waardes halen als dat ik net aangaf.
Ja, inderdaad even de nodes weg halen en alleen de router laten staan, als dat vergelijkbaar is met node 3, betekent het dus dat node 3 op powerline draait en niet op de wifi backhaul+powerline modus. De 2e node waarschijnlijk wel, die haalt een hogere snelheid(en staat misschien wel op de zelfde groep)
Hoe bedoel je dit? Node 1 en Node 2 weghalen? Kan dan ΓΌberhaupt node 3 werken?
Een powerline zou je kunnen zien als een ethernet kabel over je stroomnet om het even simpel te houden, echter heb je in je stroomnet groepen, iets wat je mist met een ethernet kabel. Deze groepen zorgen ervoor dat je snelheid drastisch afneemt, zeker naarmate de afstand groter wordt.

Wat je kan doen: andere locatie op zolder zoeken voor de 3e node om te kijken of je toch gebruik kan maken vannde hybride functie, je kan ook het laatste stuk tussen node 2 en 3 verbinden met een ethernet kabel, niet ideaal dus.

Powerline oplossingen kunnen handig zijn, echter uit ervaring werken ze het beste binnen de zelfde groep en op korte afstand(wand contact in de zelfde ruimte naar een wand contact 10m verder op in de zelfde ruimte bijv.) Het is geen goede oplossing om een goede en snelle verbinding overal in je huis te krijgen.

Edit:

Deco app blijft het zelfde, maakt niet uit welke deco je hebt, dat is het idee van het o zo gebruikelijke (d)eco systeem :)

Extra edit:

Ik heb even gekeken of je eerder op zoek was naar een mesh kit en kwam dit tegen

[...]

Er is dus wel vooruit gang met de kit, alleen heeft iemand de indruk gewekt dat er meer te halen valt uit een powerline mesh kit.
Ja het ding is hier wel dat de zolder deels aanbouw is, dus ook andere groepen etc.
Er is zeker vooruitgang met de kit, en ben er zeer tevreden over maar er waren een aantal dingen die ik niet helemaal begreep. Voor nu lijkt het dan wellicht het handigste om de 3de gewoon uit te schakelen, of kijken of die op een andere plek beter tot zijn recht komt. ;)

Overigens raar van die Deco app, zal eens op de iPhone kijken of die anders is.

Tot dusver, bedankt voor je hulp! Erg duidelijk. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
Terugkomend over de Deco app, ik zie op zowel Android als iOS dit scherm als ik op een desbetreffende Deco klik Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0l9-XKvfIUa0uJWtZhrI6FTa84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwtR1vh67iMl9LGBGJNN7I2z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

Jamesl schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:19:
[...]

Is een test hiervoor de 2de node weghalen en dan de 3de node op zolder testen? (aangezien ik veracht dat WiFi signaal van begane grond naar zolder niet zo sterk is, dus als die op Powerline zou werken dan zou die nog steeds dezelfde waardes halen als dat ik net aangaf.

[...]

Hoe bedoel je dit? Node 1 en Node 2 weghalen? Kan dan ΓΌberhaupt node 3 werken?

[...]

Ja het ding is hier wel dat de zolder deels aanbouw is, dus ook andere groepen etc.
Er is zeker vooruitgang met de kit, en ben er zeer tevreden over maar er waren een aantal dingen die ik niet helemaal begreep. Voor nu lijkt het dan wellicht het handigste om de 3de gewoon uit te schakelen, of kijken of die op een andere plek beter tot zijn recht komt. ;)

Tot dusver, bedankt voor je hulp! Erg duidelijk. _/-\o_
Je zou inderdaad node 2 kunnen uitzetten en kijken wat node 3 op zolder doet, al vermoed ik dat dat signaal al over je stroomnet gaat, de resulaten staan in lijn met powerline prestaties over meerdere groepen.
Wat ook wel een leuke test kan zijn is je 2 nodes verspreiden over de zelfde verdieping, in theorie zouden ze dan gelijk moeten presteren(neem wel wat fout marge identiek zal nooit lukken)

De router is in dit geval geen node, je hebt een router en twee nodes, je oude powerline kan je dus testen dmv. de 2 nodes op de 1ste verdieping en zolder uit te schakelen, maar eigenlijk weten we dat antwoord dus al :>

Wat wel echt heel belangerijk is met powerline, of het nu in router/mesh vorm is of als plug, zorg ervoor dat er zo min mogelijk ruis is op de verbinding, geen keuken/badkamer groepen dus en zeker geen stekkerblokken. Het gaat om mbits winnen met powerlines dus elk mogelijk stoor signaal helpt niet mee.

Ps

Sorry voor de brakke quotes, werkt niet lekker om alles op te splitsen op de telefoon }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
Jamesl schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:28:
Terugkomend over de Deco app, ik zie op zowel Android als iOS dit scherm als ik op een desbetreffende Deco klik [Afbeelding]
Bijzonder dat daar niets bij staat, ik zie daar heel veel nuttige informatie staan (ik heb trouwens 3x Deco M5):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExHRL3MI65dmDHkWP7XZqTg8-Do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1h0lTSyTkRk4FhSSnhZyUuSZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
Ah, dan zal de P9 dat nog wel niet ondersteunen, lees op het forum van TP Link daar ook wel dingen over, net zoals het checken of powerline backhaul werkt.

Ga vandaag nog maar eens kijken wat de beste setup is :)
Pagina: 1