Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLice88
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-07 15:58
Na wat zoek en speurwerk hier op Tweakers toch een topic aangemaakt aangezien ik niet zo snel iets vergelijkbaars kan vinden. Hopende op mede tweakers met een knappe kop die hier meer verstand van hebben dan ik.

Ik heb een fulltime dienstverband voor onbepaalde tijd via een uitzendbureau bij een horecabedrijf. Ik werk in de horeca wat nu met het corona virus compleet op slot zit. Ik zit dus in de NOW-regeling.
Vanaf vandaag werd er vanuit het uitzendbureau informatie gegeven dat er vervangend werk is gevonden voor de vaste werknemers. Dit is 2 weken geleden ook aangeboden. Toen is gevraagd: Ben ik verplicht om vervangend werk te doen? Er werd geantwoord dat dat niet het geval was.
Nu bieden ze het weer aan en zegt het uitzendbureau dat het verplicht is.
Dit gaat per morgen in (21-4). Als ik dit weiger als vaste werknemer dan heeft het uitzendbureau het recht om de loonbetaling stop te zetten.
Er zijn geen documenten oid aangeleverd waarin duidelijk wordt dat dit verplicht is.

Mijn vraag: mag dit zomaar? en moet ik het vervangende werk uitvoeren?

Schiet maar raak. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Welke cao en wat staat er in je contract.

Dat zijn de documenten waarin staat wat en wat niet is verplicht.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-07 22:41
Buiten de juridische geldigheid; waarom zou je weigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Wie is jouw werkgever, dat uitzendbureau of het horecabedrijf?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:10
wat is het vervangende werk :?
En mijn gevoel is: in de basis hoor je toch gewoon te werken voor je geld :?
Als je vanuit horeca ineens riolen moet gaan schoonmaken kan ik me wat weerstand voorstellen maar als het soortgelijk werk is, geef ik je werkgever groot gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:52
Ik ben dus niet die knappe kop maar een werkgever kan toch per direct stoppen met een uitzendkracht? Snpa niet zo goed waarom je in die NOW-regeling zit. Juist overal verneem ik dat uitzendkrachten overal al eerste werden gewipt.

Mocht ik het fout hebben, gebeurt wel vaker ;), waarom niet gewoon werken voor het geld?

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-07 21:10
Mijn vragen zijn:
1. waarom zou je alternatief werk willen weigeren?
2. wat denk je dat de gevolgen zijn voor de relatie met je werkgever wanneer je weigert?

Als je wil weten of je in je recht staat kun je aan je werkgever vragen om de werkplicht toe te lichten. Laat ze verwijzen naar een contractuele afspraak/cao/whatever. Heb je twijfels over de terugkoppeling kun je altijd nog met een juridische helpdesk bellen (zoiets als jurofoon). In het vervolg kun je natuurlijk ook rechtsbijstand afsluiten, zodat je geen advies van tweakers zonder juridische achtergrond hoeft aan te nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 677216

wodkabuikje schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:25:
Ik ben dus niet die knappe kop maar een werkgever kan toch per direct stoppen met een uitzendkracht? Snpa niet zo goed waarom je in die NOW-regeling zit. Juist overal verneem ik dat uitzendkrachten overal al eerste werden gewipt.

Mocht ik het fout hebben, gebeurt wel vaker ;), waarom niet gewoon werken voor het geld?
TS is in dienst bij het uitzendbureau.
De klanten van het uitzendbureau zijn gestopt personeel in te huren, maar dat betekent niet dat de uitzendkrachten ineens geen contract met het uitzendbureau meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:12
Anoniem: 677216 schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:29:
[...]

TS is in dienst bij het uitzendbureau.
De klanten van het uitzendbureau zijn gestopt personeel in te huren, maar dat betekent niet dat de uitzendkrachten ineens geen contract met het uitzendbureau meer hebben.
In dat geval lijkt het mij leidend wat er in het contract staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Ligt er ook aan om wat voor werk het gaat, stel je bent aangenomen als bar man, en dat staat duidelijk in het contract en je moet opeens bagage werk doen op een vliegveld (ik noem maar wat). Dat dit niet zomaar kan. Als het soort gelijk werk is, waarom niet?

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Uitzendbureau betaalt nu 10% van je loon, wanneer ze je bij een nieuwe opdrachtgever kunnen plaatsen doen ze goede zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Anoniem: 197141 schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:54:
Uitzendbureau betaalt nu 10% van je loon, wanneer ze je bij een nieuwe opdrachtgever kunnen plaatsen doen ze goede zaken.
Die regeling vervalt direct zodra TS weer aan het werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287 schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:57:
[...]

Ja en ze krijgen de normale commissie in plaats van 10% betalen zonder inkomsten.
Daarnaast scheelt het de staat die overige 90%.

Er zal waarschijnlijk flinke vraag zijn vanuit diverse distributiecentra.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 197141 op 20-04-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:01
De uitzend CAO bevat een bepaling over vervangende arbeid.

Overigens geldt de NOW niet per werknemer maar per bedrijf.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 20-04-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Anoniem: 197141 schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:01:
[...]

Ja en ze krijgen de normale commissie in plaats van 10% betalen zonder inkomsten.
Daarnaast scheelt het de staat die overige 90%.

Er zal waarschijnlijk flinke vraag zijn vanuit diverse distributiecentra.
Tuurlijk - dat is waar. Of ze de normale commissie krijgen op het moment valt te betwijfelen, maar ik doelde maar op dat het niet zo is dat TS weer aan het werk gaat en uitzendburo nog steeds maar 10% betaald.

Either way, terug aan het werk is een goede zaak voor het uitzendburo & de staatskas. Of het MOET kan je alleen in je arbeidsovereenkomst terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@SLice88 Wat staat er in je contract met het uitzendbureau? Staat daar letterlijk in dat je 100% wordt ingezet in de horeca bij bedrijf X?

Of heb je "gewoon" een vast contract met het uitzendbureau, welke jou verhuurt naar horeca bedrijf X en heb je daar zelf geen directe relatie mee (behalve dat je daar tot op heden altijd heb gewerkt)?

En wat is het alternatief qua werk dat ze je voorstellen? En tegen welke voorwaarden?
Ga je soortgelijke werkzaamheden doen? of ga je nu vanuit de bediening (aanname dat je dit deed) ineens op de financiële administratie werken? Dan veranderd de functie (inhoud) en wellicht dus ook je voorwaarden (ander salaris, een bediende verdiend wat anders dan iemand die bij de financiële administratie werkt).

Ik zou dus doorvragen wat het uitzendbureau wilt.

En ja, daarnaast kan het niet aannemen van ander werk worden gezien als werkweigering en dus een rede tot ontslag. Vaak staat er ook wel zoiets in je contract.
In een ver verleden heb ik ook wel eens via een uitzendbureau (vakantie baantje enzo) gewerkt en daar stond dan altijd iets in de trend van "bij langer dan X dagen zonder werkzaamheden voor [naam], wordt het contract ontbonden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:48
Die vaste baan bij uitzendbureau komt waarschijnlijk neer op "je krijgt minimaal zoveel werk aangeboden".
Er staat bijna nooit gespecifieerd waar / welk soort werk. Soms heb je geluk, als je bijvoorbeeld normaal op kantoor werkt, dat ze zeggen "we pakken vergelijkbaar werk". Maar dat zijn ze (meestal) niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

BastaRhymez schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:33:
@SLice88 Wat staat er in je contract met het uitzendbureau? Staat daar letterlijk in dat je 100% wordt ingezet in de horeca
Ook als dat er staat: schilderen, voorraad tellen of de financiele administratie doen bij de horeca, is ook horeca. Afhankelijk van de details in het contract dus.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-07 13:51
In mijn uitzendcontracten van jaren geleden stond vooral de plaats gedefinieerd. Eigenlijk alles binnen fietsafstand viel daar onder.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Ik zou me nu even niet druk maken om het vervangende werk, maar blij zijn dat je je steentje bij kunt dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:50
Waarom zou je het niet doen?
Het weer is mooi en je zit liever in de tuin?
Liever dat ze in NL zelf personen inzetten daar waar het nodig is dan dat ze die uit het buitenland laten komen.
Het is geen vakantie die je hebt.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-07 12:36
Anoniem: 472287 schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:57:
[...]

Hoe kom je daar bij? Heb je daar een bron voor?
Voor zover ik weet wordt een beroep op NOW gebaseerd op omzetverlies, en niet op gebrek aan werkgelegenheid. Volgens mij 'mag' je personeel gewoon door laten werken als je bedrijf een beroep op de NOW doet.
SLice88 schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:16:
Ik zit dus in de NOW-regeling.
Zoals rukapul al meldde, gaat een NOW regeling niet over een werknemer, maar over een bedrijf. Jij zit dan ook niet "in een regeling" o.i.d.

[ Voor 24% gewijzigd door Nieknikey op 21-04-2020 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:07
Voorbeeld van FNV Horeca: https://www.fnvhoreca.nl/...-baan-en-inkomen-betekent

Andere werkzaamheden
Als Maria haar gewone werkzaamheden niet kan doen, kan Maria’s werkgever de crisis gebruiken om bijvoorbeeld het restaurant te schilderen, de keuken een extra grote schoonmaakbeurt te geven of die zelfs te verbouwen. Hij kan Maria vragen mee te helpen en Maria kan hier in principe geen nee op zeggen. Tenzij zij bijvoorbeeld allergisch is voor verf of vanwege medische beperkingen geen fysiek zwaar werk mag doen.

Maria’s werkgever moet zorgen voor een veilige en gezonde werkplek. Dit betekent bijvoorbeeld dat hij haar van de benodigde beschermingsmiddelen moet voorzien en uitlegt hoe deze te gebruiken. Ook moet haar werkgever haar voorlichting en instructies geven over de werkzaamheden en de risico’s die het werk met zich meebrengt.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radjesh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06 06:29

Radjesh

hoi

*knip niet -constructieve bijdrage*

[ Voor 74% gewijzigd door Rukapul op 21-04-2020 14:39 ]

Niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:46
SLice88 schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:16:

Nu bieden ze het weer aan en zegt het uitzendbureau dat het verplicht is.
Dit gaat per morgen in (21-4). Als ik dit weiger als vaste werknemer dan heeft het uitzendbureau het recht om de loonbetaling stop te zetten.
Er zijn geen documenten oid aangeleverd waarin duidelijk wordt dat dit verplicht is.

Mijn vraag: mag dit zomaar? en moet ik het vervangende werk uitvoeren?

Schiet maar raak. :)
Artikel 22 lid 9 cao Abu:
De in dit artikel genoemde verplichtingen tot het doorbetalen van loon
vervallen, als de uitzendkracht:
■ een aanbod tot passende vervangende arbeid heeft geweigerd.
Wat als passend werk wordt gezien kan je terugvinden in artikel 23. De cao kun je hier raadplegen:

https://www.abu.nl/app/up...hten-januari-2020-v16.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

CNV vind het ook redelijk om gewoon vervangend werk te doen:
Mijn werkgever vraagt me tijdelijk andersoortige werkzaamheden te gaan doen dan normaal. Mag ik dat weigeren?
Nee, dit is een redelijk verzoek. Als het tenminste gaat om een tijdelijke wijziging van werkzaamheden binnen ongeveer dezelfde afstand tussen wonen en werk.
https://www.cnvvakmensen....#werkweigeren-coronavirus

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:00

MLLL

Palm Treo 650

Ik zou persoonlijk blij zijn als ik aan het werk mocht, na een week thuis zitten ben je dat ook wel weer zat.

Gelukkig heb ik nog geen dag thuis gezeten en was blij dat ik na tweede paasdag weer lekker aan de gang mocht. Je kunt toch niets ondernemen buiten thuis om dus daar hoef je het al niet van te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-07 10:16
Sowieso staat er in menig contract, uitzendbureau of niet, dat werknemer ook gevraagd kan worden andere werkzaamheden uit te voeren die niet per definitie toebehoren aan zijn/haar functie.

Maar wel in redelijkheid. Maar goed, ool redelijlheid is subjectief in deze tijden. Waarom zou je überhaupt willen weigeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-07 16:35
Benieuwd of we nog wat gaan horen van OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:07
@SLice88 misschien dat je ons kan toelichten wat voor werk er aangeboden wordt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Carfanatic schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:01:
Benieuwd of we nog wat gaan horen van OP.
Vast wel, maar hij is momenteel druk aan het werk.

*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLice88
Na een aantal dagen afwezigheid ivm werk ;) verlangen jullie allen naar hoe het nu toch afgelopen is.

Als allereerst: Het ging mij er niet om dat ik werk moest verrichten voor mijn centjes. Dat doe ik namelijk al 16 jaar lang zonder problemen. Het ging mij er om hoe dit tot stand was gekomen en dus uit te zoeken waar het uitzendbureau zich op baseert aangezien deze informatie niet geleverd word. Noem het kennis vergaring.

Ik werk in de keuken als Chef/Teamleider/Keukenmanager. Geef het beestje maar een naam. Officieel gezien dus onder contract bij het uitzendbureau. Ik werk in het noorden van het land.
De NOW regeling vereist geloof ik dat de werknemer niet ontslagen wordt zolang de NOW regeling van toepassing is op het bedrijf (zeg ik dat zo goed?) vandaar dat ik (en mede collega's) nog niet hoeven te vertrekken.

Na een kritische mail met het uitzendbureau uitgewisseld te hebben kreeg ik oa dit terug:

Het uitzendbureau baseert zich op het volgende uit deze CAO

https://www.nbbu.nl/uploa...dkrachten-NL_2019_DEF.pdf

ARTIKEL 23

PASSENDE ARBEID NA WEGVALLEN UITZENDARBEID

1. Als gedurende de looptijd van een uitzendovereenkomst zonder uitzendbeding waarin de loondoorbetalingsverplichting nadrukkelijk is overeengekomen, de uitzendarbeid wegvalt doordat de terbeschikkingstelling wordt beëindigd,
is de uitzendonderneming verplicht, gedurende de looptijd van deze uitzendovereenkomst passend en vervangend werk te zoeken en aan te bieden. De uitzendkracht is gedurende de looptijd van deze uitzendovereenkomst verplicht passend en vervangend werk te aanvaarden.

2. Vervangende arbeid is passend:
a. als de nieuwe functie(s) aansluit(en) bij eerder verrichte werkzaamheden, de
opleiding en capaciteiten van de uitzendkracht; of
b. als het een nieuwe functie betreft waarvoor de uitzendkracht binnen een
redelijke termijn al dan niet met behulp van scholing geschikt zou kunnen zijn en die maximaal twee functieniveaus lager ligt dan de functie waarvan de uitzendarbeid is weggevallen. De weggevallen functie wordt hiertoe eerst ingedeeld in het functieraster in bijlage IV.

3. De vervangende arbeid wordt aangeboden onder een van de volgende voorwaarden:
a. de arbeid heeft een gemiddelde arbeidsduur per week/maand/periode, die gelijk is aan de overeengekomen arbeidsduur; of
b. de arbeid heeft een lagere gemiddelde arbeidsduur per week/maand/periode dan de overeengekomen arbeidsduur, mits de uren waarop geen arbeid wordtverricht worden uitbetaald conform het laatst verdiende feitelijk loon; of c. de arbeid heeft een hogere gemiddelde arbeidsduur per week/maand/
periode dan de overeengekomen arbeidsduur, voor zover het verrichten van de meerdere uren boven de overeengekomen arbeidsduur redelijkerwijs van de uitzendkracht kan worden gevergd.

4. De uitzendonderneming voert een herplaatsingsgesprek met de uitzendkracht gericht op zijn herplaatsingsmogelijkheden.

5. De verplichting tot het zoeken en aanbieden van passend en vervangend werk en de loondoorbetalingsverplichting vervallen, als de uitzendkracht:
a. een aanbod tot passende en vervangende uitzendarbeid weigert;
b. zijn inschrijving bij de uitzendonderneming beëindigt;
c. niet langer voor werk beschikbaar is voor de volledig overeengekomen duur van de uitzendarbeid. Hierover informeert de uitzendkracht meteen de uitzendonderneming.

6. Als herplaatsing binnen de redelijke termijn* niet lukt, kan de uitzendonderneming zich wenden tot UWV met het verzoek om toestemming tot opzegging van
de uitzendovereenkomst zonder uitzendbeding wegens bedrijfseconomische omstandigheden.
Voor de berekening van de in dit artikellid genoemde redelijke termijn geldt, dat fase 1-2 als anderhalf gewerkt jaar wordt aangemerkt. Daarnaast worden onderbrekingen in fase 3 van niet meer dan zes maanden meegeteld.

Weiger je vervangend werk dan staat het uitzendbureau in hun recht om per direct het loon stop te zetten.

Het vervangende werk houdt in:

Schuren, op maat snijden van glasvezel, licht timmerwerk. Werk van 7:30 t/m 16:30 waarvan 1u totaal pauze. 5 dagen p/w.
Daarnaast worden reiskosten vergoed met 0,19 ct per kilometer vanaf 10 km van de woning.(zoals normaal)

Tot zover maar weer 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:00

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

SLice88 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:47:
Schuren, op maat snijden van glasvezel, licht timmerwerk. Werk van 7:30 t/m 16:30 waarvan 1u totaal pauze. 5 dagen p/w.
Daarnaast worden reiskosten vergoed met 0,19 ct per kilometer vanaf 10 km van de woning.(zoals normaal)

Tot zover maar weer 7(8)7
Krijg je wel voldoende beschermingsmiddelen? Glasvezels moet je niet teveel inademen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:55
Passend werk is natuurlijk een breed begrip, maar dat lijkt me dan toch niet het geval? Of ben je binnen de gestelde termijn van herscholing zo snel up&running en is het verschil niet 2 tredes? Dat laatste zou ik wel enigszins verwachten.. maar dat is afhankelijk hoe je ingedeeld bent natuurlijk.

Hoe hebben ze dit uitgelegd op basis van de CAO naar jou toe dan?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Montaner schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:53:
Passend werk is natuurlijk een breed begrip, maar dat lijkt me dan toch niet het geval?
Dingen op maat snijden lijkt me zeer "passend" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLice88
Johnny schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:53:
[...]

Krijg je wel voldoende beschermingsmiddelen? Glasvezels moet je niet teveel inademen.
Geen idee, daar is geen verdere informatie over gegeven. Maar het lijkt mij dat het betreffende bedrijf dit aanlevert. Ook verwacht ik dat er rekening gehouden wordt met de richtlijnen van het RIVM.
Montaner schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:53:
Passend werk is natuurlijk een breed begrip, maar dat lijkt me dan toch niet het geval? Of ben je binnen de gestelde termijn van herscholing zo snel up&running en is het verschil niet 2 tredes? Dat laatste zou ik wel enigszins verwachten.. maar dat is afhankelijk hoe je ingedeeld bent natuurlijk.

Hoe hebben ze dit uitgelegd op basis van de CAO naar jou toe dan?
Passend werk, tja ze hebben gevraagd om daar zeer flexibel in te zijn. 8)7
Er wordt geen functie omschrijving gegeven dus er valt niet te controleren in welke schaal en trede dit valt.
Er is vanuit het uitzendbureau wel garantie gegeven dat we de eerste 'werk'maand ons eigen loon houden + reiskosten vergoeding (die krijgen we momenteel niet uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
Persoonlijke beschermingsmiddelen zullen ongetwijfeld uitgedeeld worden.

Ik merk dat TS toch cynisch blijft ten opzichte van de aangeboden oplossing. De horeca ligt op zijn gat, wat wil je dan?

Je kan ook een UWVtje aanvragen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SLice88
FlowSnake schreef op donderdag 23 april 2020 @ 18:48:
Persoonlijke beschermingsmiddelen zullen ongetwijfeld uitgedeeld worden.

Ik merk dat TS toch cynisch blijft ten opzichte van de aangeboden oplossing. De horeca ligt op zijn gat, wat wil je dan?

Je kan ook een UWVtje aanvragen natuurlijk.
Stel je werkt als administratief medewerker en je moet door omstandigheden ineens in de bouw aan het werk...zou jij daar blij van worden?
Ik niet in ieder geval. Maar dat is wel wat hier nu aan de orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

SLice88 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:47:
[...]

Stel je werkt als administratief medewerker en je moet door omstandigheden ineens in de bouw aan het werk...zou jij daar blij van worden?
Heb je al een beetje goed gelezen wat je zelf hebt aangedragen in die cao? Daar staat toch duidelijk in waar vervangend werk aan moet voldoen.

Jouw voorbeeld gaat dus niet op tenzij die administratief medewerkster in de bouw ook administratief werk kan doen bijvoorbeeld.

Ik snap je punt en van wat ik tot nu toe lees heb je niet genoeg info gekregen of het vervangend werk voldoet aan de voorwaarden van de cao. Kaart dat dus bij ze aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uitzendbureau wil graag van die 10% af en probeert je op totaal andere plek te plaatsen.
Probeer ze duidelijk te maken dat je 2 linkerhanden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Anoniem: 197141 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:52:
Uitzendbureau wil graag van die 10% af en probeert je op totaal andere plek te plaatsen.
Probeer ze duidelijk te maken dat je 2 linkerhanden hebt.
Slecht advies, wanneer ze "redelijk" passend werk hebben aangeboden, dan is het min of meer verplicht om dat te accepteren. Vervangend passend werk voor een manager zal natuurlijk geen muurtje metselen, maar kan best wel een andere werkzaamheid zijn, meer uitvoeren bijvoorbeeld. Weiger je dan kunnen ze loon stoppen, zonder enig probleem. En dan krijg je een ander issue, geen salaris. En je kan ook niet zomaar voor een ander werken, want je hebt een arbeidsovereenkomst. Dus zal je ontslag moeten nemen...

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
[...]

Betreffende gang van zaken, het was netjes geweest als werkgever iets meer de procedure gevolg zou hebben.

Maar even concreet, je hebt geen werk. Je behoudt je salaris voor nu, maar gaat lopende band werk doen voor jouw werkgever opdat jouw werkgever niet omvalt in deze bizarre tijden. Dit werk zal voor waarschijnlijk de komende maand zijn, of nog wat langer duren, maar het is eveneens te hopen dat de klanten van jouw werkgever overeind blijven staan.

Als ik nu voor onbepaalde tijd van mijn functie aan een lopende band wordt gezet bij een visafslag met roddelende tantes, ja, dan weet ik niet hoe lang ik dat ga trekken, ongeacht het salaris. Maar al bij voorbaat op je strepen staan omdat het niet vergelijkbaar werk is? Je hebt het niet eens geprobeerd.

Daarnaast heb je keukenmanager (fastfood tent) en keukenmanager (5 sterren hotelketens), over vergelijkingen gesproken.

Alternatief 1 is dit;

Je gaat voor een landelijke organisatie werken. Deze organisatie heeft geen idee wie jij bent, wat jouw persoonlijke verhaal is, en wat jij kan. Je wordt net als een ieder in alle communicatie zeer belerend aangesproken, alsof je een klein kind bent, een van de vele domme schapen.

Je moet 40 uur administratiefwerk doen. Er is geen productiviteitsgraad, eigenlijk kan je die 40 uur in een halfuur uitvoeren als het je niet interesseert, of als je het goed doet minimaal 4 uur werk. In dit ongeïnspireerde werk krijg je nog 70% van je laatste salaris.

Welkom bij het UWV. Oh ja, en bij het UWV accepteren ze nog een tijdje dat je alleen vergelijkbaar werk wil doen. Na verloop van tijd moet je van alles accepteren, ongeacht wat je daarvoor deed.

Alternatief 2;
Zoek dan alvast wat anders man. QA manager bij (voedsel)productiebedrijf? Ik zie zat van die vacatures voorbij komen. Teamleider buiten de horeca? Ik begrijp al niet waarom jij als manager middels een uitzendbureau aan het werk bent, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als ik de werkzaamheden zo bezie lijkt het erop dat je gaat meehelpen om frames en schermen te maken voor winkels e.d. En wellicht ook horeca. Daar is natuurlijk veel vraag naar.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06 12:52
Even serieus je hoort overal dat mensen die bij een uitzendbureau werken worden ontslagen of dat uitzendbureau's zelf failliet zijn gegaan, en jij zit te klagen over dat ze vervangend werk aanbieden ipv dat je met je luie reet bijvoorbeeld in de tuin kan zitten en niet hoeft te werken maar toch geld krijgt?

Naast het feit dat men juist in deze tijd wat meer rekening met elkaar moet houden vind ik dat je blij mag zijn dat je nog steeds je baan hebt, als je werk gaat weigeren of moeilijk gaat doen heb je een hele grote kans dat je je baan alsnog kwijt raakt en dat snap ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

SLice88 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:47:
Ik werk in de keuken als Chef/Teamleider/Keukenmanager. Geef het beestje maar een naam. Officieel gezien dus onder contract bij het uitzendbureau. Ik werk in het noorden van het land.

(...)

2. Vervangende arbeid is passend:
a. als de nieuwe functie(s) aansluit(en) bij eerder verrichte werkzaamheden, de
opleiding en capaciteiten van de uitzendkracht; of
b. als het een nieuwe functie betreft waarvoor de uitzendkracht binnen een
redelijke termijn al dan niet met behulp van scholing geschikt zou kunnen zijn en die maximaal twee functieniveaus lager ligt dan de functie waarvan de uitzendarbeid is weggevallen.
De weggevallen functie wordt hiertoe eerst ingedeeld in het functieraster in bijlage IV.

3. De vervangende arbeid wordt aangeboden onder een van de volgende voorwaarden:
a. de arbeid heeft een gemiddelde arbeidsduur per week/maand/periode, die gelijk is aan de overeengekomen arbeidsduur; of

(...)

Het vervangende werk houdt in:

Het lijkt me geen werk dat je niet kan doen zonder uitgebreide scholing. Er mist nog een klein beetje informatie, maar ik ga er vanuit dat het uitzendbureau prima kan aantonen of/dat dit werk maximaal twee functieniveaus lager ligt. Tevens ga ik er vanuit dat je eerst ook 40u / week werkte. In dat geval lijkt me dit passend onder de definities van de CAO :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-07 15:48
ik snap niet waarom iedereen TS zo aanvalt? Ik snap hem best wel. Ja natuurlijk heeft hij geluk en moet hij vergelijkbaar werk accepteren, maar niet iedereen ligt onderstaand werk:

Ik zou er zelf dan wel weer enthousiast van worden, maar niet iedereen is aangelegd om 5 dagen per week te schuren en/of te timmeren. Ik vind het dus ook niet passend vervangend voor iemand die uit de keuken komt? Wat mij betreft moet het uitzendbureau wat coulanter zijn, en overleggen waar ze TS zouden kunnen plaatsen, communicatie. iets waar uitzendbureau erg slecht in zijn ( heb al zat ervaring met die bedrijven )

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:21
Gewoon proberen het werk zo goed en wat redelijk mogelijk is te doen, lijkt niets anders op te zitten als je je salaris wilt behouden.
Probeer er het beste van te maken en wellicht komen de vaardigheden die je hiermee op doet in de toekomst wel weer van pas.

Het enige waar je nog overin zou kunnen zitten is dat jouw werkgever kan vinden dat je het aangeboden werk niet goed genoeg doet, zouden ze je dan alsnog per direct je salaris kunnen stoppen?

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barcht
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-07 12:30
Michielgb schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:23:
Buiten de juridische geldigheid; waarom zou je weigeren?
Afgezien van de vraag welke dominee gelijk heeft, waarom zou je een off-topic vraag stellen?
En dat je daar (tot op dit moment) 18 likes mee scoort, is minstens zo treurig.
We hebben het hier over een contract!!

[ Voor 18% gewijzigd door Barcht op 24-04-2020 11:17 ]

Onderweg naar Tertius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:18
Passend vervangend werk heb ik ook wel eens mee te maken gehad. Het enige advies dat ik zou willen geven is zorg dat je na deze crisis zo snel mogelijk uit de invloedssfeer van uitzendbureau's komt.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-07 09:44
[...]

Ons bedrijf is actrief in de wellness branche. Ligt volledig op z'n gat. Wij als TD zijn direct na aankondiging van de werkzaamheden begonnen met groot onderhoud. Denk hierbij aan opnieuw coaten van zwembaden, schilderwerk (binnen en buiten), opruimen enz. Alle andere personeel word gevraagd om mee te komen helpen. Collega's die normaal masseren, in de horeca werken, poetsen enz zijn nu aan het schuren, coaten, timmeren. Ligt ook aan de persoon zelf of je bereid bent om ander werkt te doen.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
Barcht schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:16:
[...]

Afgezien van de vraag welke dominee gelijk heeft, waarom zou je een off-topic vraag stellen?
De motivatie van TS kan leiden tot nieuwe inzichten of een aangepast advies. Om nou direct te stellen dat het off-topic is.

@TS: Heeft het uitzendbureau ook andere opties aangeboden? Ik zou met dit weer bijvoorbeeld weer liever bezig zijn op het land, dan dat ik ergens in een bedrijfshal tussen de bouwvakkers sta. Misschien dat ze iets kunnen aanbieden wat niet helemaal aansluit op je achtergrond, maar wel beter bij je eigen wensen ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-07 15:48
Sparkiee schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:33:
[...]

Ons bedrijf is actrief in de wellness branche. Ligt volledig op z'n gat. Wij als TD zijn direct na aankondiging van de werkzaamheden begonnen met groot onderhoud. Denk hierbij aan opnieuw coaten van zwembaden, schilderwerk (binnen en buiten), opruimen enz. Alle andere personeel word gevraagd om mee te komen helpen. Collega's die normaal masseren, in de horeca werken, poetsen enz zijn nu aan het schuren, coaten, timmeren. Ligt ook aan de persoon zelf of je bereid bent om ander werkt te doen.
Maar toch vind ik dit net wat anders liggen, jullie zijn namelijk geen uitzendbureau. Ik denk dat iedereen met hart voor het bedrijf mee zou helpen in onderhoud :9 alles voor het bedrijf denk ik dan :)

ik zou zelf alleen "weigeren" om te gaan vegen, daar heb ik dan zo een hekel aan O-)

[ Voor 5% gewijzigd door hollandnick op 24-04-2020 13:58 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
Gelukkig zijn er ook nog genoeg onder ons met een hart voor de samenleving. Neem de mensen die tijdens corona massaal boodschappen gaan doen voor buurtbewoners. Ik behoor zelf niet tot deze categorie, maar heb er wel diepe bewondering voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 21:50
Barcht schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:16:
[...]

Het is treurig dat je niet in ziet dat dit niet zomaar even een invulling is binnen het contract maar een manier om de tering naar de nering te zetten in de grootste economische en sociale crisis sinds de 2e wereldoorlog. Vandaar de hoeveelheid likes waarschijnlijk.
Dat besef is blijkbaar nog niet bij iedereen binnen komen druppelen.

Dat contract waar je zo zwaar aan hangt heeft nog welke waarde in het geval de werkgever geen opdrachtgevers meer heeft denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wim-Bart schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 03:03:
[...]

Slecht advies, wanneer ze "redelijk" passend werk hebben aangeboden, dan is het min of meer verplicht om dat te accepteren. Vervangend passend werk voor een manager zal natuurlijk geen muurtje metselen, maar kan best wel een andere werkzaamheid zijn, meer uitvoeren bijvoorbeeld. Weiger je dan kunnen ze loon stoppen, zonder enig probleem. En dan krijg je een ander issue, geen salaris. En je kan ook niet zomaar voor een ander werken, want je hebt een arbeidsovereenkomst. Dus zal je ontslag moeten nemen...
Wanneer de werkgever, in dit geval uitzendbureau, met een totaal andere functie komt aanzetten kun je als werknemer natuurlijk altijd duidelijk maken dat je twijfelt of dat wel gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Anoniem: 197141 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 00:11:
[...]

Wanneer de werkgever, in dit geval uitzendbureau, met een totaal andere functie komt aanzetten kun je als werknemer natuurlijk altijd duidelijk maken dat je twijfelt of dat wel gaat lukken.
Tuurlijk kan dat, met het risico dat je geen salaris krijgt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

Daar gaat het niet om, het gaat om de werkelijke werkgever.
Dat jij gedetacheerd staat bij horeca bedrijf X doet daar niets aan af.

Jij staat onder contract van het uitzendburo, en die betalen jouw salaris.
In de normale omstandigheden ( tot feb 2020 ) was jij voor het uzb werkzaam bij het bedrijf, op uurbasis betaald.
Jij zal een 'garantie' gekregen hebben op minimaal 38u/week dat is mogelijk.

De inhurende werkgever betaald alleen de gewerkte uren, zijn voordeel is dat als jij ziek bent, hij daar niets aan hoeft af te dragen, en er vanuit het uzb vervanging moet/kan komen.
Dat is nu een nadeel voor jou, jij hebt dus kennelijk een bindend contract van 38u/week en daar zal het uzb je aan houden.
Dat staat los van vervangende werkzaamheden in de eerder genoemde 'normale tijd' - er is gewoon géén werk in de horeca momenteel, dus vervanging zal komen uit andere branches.

Het is aan jou om te beoordelen of je het wil -> nee = geen salaris

Mijn wederhelft is in vaste dienst van een restaurant, en zit dus al sinds half maart thuis.
Vandaag haar eerste 'non-actief' salaris gekregen, de volle 152 uur - minus reiskosten.
Mijn oudste zoon werkt in hetzelfde bedrijf, maar heeft een 0-uren contract.
Zit ook dezelfde periode al thuis, maar kreeg vandaag een gemiddelde van de voorlopende 3 maanden ( dec - feb ) - en krijgt dit de volgende periode ook, op voorwaarde dat hij niet bij een ander bedrijf gaat werken / ontslag neemt ( geldt voor mijn vrouw trouwens ook )
Het bedrijf heeft 14 fulltimers, en een stuk of 10 0 urencontracten, en nog wat ambulante krachten die er losjes bij horen.
Allemaal krijgen ze hun salaris doorbetaald.

Mijn vrouw gaat één keer per week er naartoe, en doet wat schoonmaak en controle's intern, en is dan een halve dag / 8u bezig, maar dit wordt niet verplicht ( is vrijwillig )
Mijn zoon is nu al 2 x geweest om met de hogedruk het terras helemaal schoon te spuiten, en het dak van de bijkeuken bladvrij en schoongemaakt, ( wat dus onder vervangende werkzaamheden valt, voor een afwasser ;) )
Dinsdag gaat hij alle tafels en stoelen nalopen en schoonmaken / inventariseren op vervanging

tl;dr - uzb is gewoon een kloteconstructie, zeker als werknemer !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Anoniem: 258387 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:48:
Ik zou me nu even niet druk maken om het vervangende werk, maar blij zijn dat je je steentje bij kunt dragen.
Lekker loonslaaf zijn, wie is daar nou niet blij mee?
Pagina: 1