Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-06 22:44
Mijn partner en ik zijn voor de belastingdienst fiscale partners. Nu wilt mijn partner haar moeder ons een badkamer schenken.

Hoe werkt dit, zij mag €5.515 belasting vrij schenken maar wat nu als zij de badkamer zelf besteld en afrekent en niet het geld eerst naar ons overmaakt?

Mochten we toch voor belasting vrij schenken kiezen, moeten we dit dan d.m.v. een contract vastleggen?

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Beste antwoord (via jordyyyys op 20-04-2020 23:22)

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:05
jordyyyys schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:54:
Mijn partner en ik zijn voor de belastingdienst fiscale partners. Nu wilt mijn partner haar moeder ons een badkamer schenken.

Hoe werkt dit, zij mag €5.515 belasting vrij schenken maar wat nu als zij de badkamer zelf besteld en afrekent en niet het geld eerst naar ons overmaakt?

Mochten we toch voor belasting vrij schenken kiezen, moeten we dit dan d.m.v. een contract vastleggen?
Schenken is schenken natuurlijk. Of je nou 200k geeft voor een nieuwe diamant, of die diamant koopt en dan geeft, dat maakt voor de Belastingdienst niet zoveel uit. Niet het meest ethisch verantwoorde antwoord, maar die tweede situatie valt natuurlijk wel minder op bij de Belastingdienst.

Schenkingen hoef je in principe niet contractueel vast te leggen. Althans, niet voor de fiscus. Voor jezelf kan het handig zijn in het geval de schenker later ineens betoogt dat het een lening is. Formeel zou je mogelijk wel aangifte schenkingsbelasting moeten doen (waarin je een beroep doet op de vrijstelling). Zie https://www.belastingdien...ifte-schenkbelasting-doen.

Verder, wat @orf zegt.

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 20-04-2020 18:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:57

orf

Je kunt behoorlijk veel belastingvrij schenken voor een verbouwing. Kijk wel even naar de voorwaarden: https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
jordyyyys schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:54:

Schenken is schenken natuurlijk. Of je nou 200k geeft voor een nieuwe diamant, of die diamant koopt en dan geeft, dat maakt voor de Belastingdienst niet zoveel uit. Niet het meest ethisch verantwoorde antwoord, maar die tweede situatie valt natuurlijk wel minder op bij de Belastingdienst.

Schenkingen hoef je in principe niet contractueel vast te leggen. Althans, niet voor de fiscus. Voor jezelf kan het handig zijn in het geval de schenker later ineens betoogt dat het een lening is. Formeel zou je mogelijk wel aangifte schenkingsbelasting moeten doen (waarin je een beroep doet op de vrijstelling). Zie https://www.belastingdien...ifte-schenkbelasting-doen.

Verder, wat @orf zegt.

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 20-04-2020 18:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:44
De badkamer betalen valt aan het oppervlak iets minder op, maar bij inspectie is het natuurlijk zo gevonden.

Wettelijk is overboeken of namens een ander betalen hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Of je doet zelf wat dingen in de badkamer.
Tegelen is een vak appart maar dingen ophangen en aansluiten stelt niet veel voor.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• cryptapix
Mark31 schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:04:
Of je doet zelf wat dingen in de badkamer.
Tegelen is een vak appart maar dingen ophangen en aansluiten stelt niet veel voor.
Ja of je neemt geen nieuwe badkamer en vraagt of de moeder van de partner van TS haar geld gewoon gebruikt om er de open haard mee aan te steken. Dit is toch geen antwoord op de vraag van TS :? Er staat nergens dat TS geen geld heeft. Ik lees er eerder in dat de moeder van zijn partner van wat geld afwil en de vraag is hoe dat fiscaal vriendelijk het beste kan.

Edit: of bedoel je het in de zin van de verantwoording bij een inspectie? Dat verlaagt hooguit de waardevol de schenking, want je kunt nog steeds niet aantonen dat je het materiaal (en de overige werkzaamheden) wel zelf hebt betaald.

[ Voor 16% gewijzigd door cryptapix op 20-04-2020 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-06 22:44
cryptapix schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:30:
[...]

Ja of je neemt geen nieuwe badkamer en vraagt of de moeder van de partner van TS haar geld gewoon gebruikt om er de open haard mee aan te steken. Dit is toch geen antwoord op de vraag van TS :? Er staat nergens dat TS geen geld heeft. Ik lees er eerder in dat de moeder van zijn partner van wat geld afwil en de vraag is hoe dat fiscaal vriendelijk het beste kan.

Edit: of bedoel je het in de zin van de verantwoording bij een inspectie? Dat verlaagt hooguit de waardevol de schenking, want je kunt nog steeds niet aantonen dat je het materiaal (en de overige werkzaamheden) wel zelf hebt betaald.
Bedankt allemaal voor de antwoorden! Het gaat er inderdaad om dat de moeder van mijn partner liever nu al wat schenkt zodat we er nu mooie dingen mee kunnen doen.

Ik weet voor nu genoeg, bedankt!

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:23
Ik weet niet hoeveel je uit gaat geven aan een badkamer.

Je kan ook nog naar een familie hypotheek kijken.
Hier krijg je ook nog hypotheek rente aftrek over.

Je hoeft hier niet naar een notaris voor.
Dit kan gewoon op een A4 vast gelegd worden.

Het geld wat je haar jaarlijkse betaald aan rente en aflossing schenkt ze elkaar jaar aan jullie.

Je blijft netjes onder de schenkings vrijstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

jordyyyys schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:24:
[...]

Bedankt allemaal voor de antwoorden! Het gaat er inderdaad om dat de moeder van mijn partner liever nu al wat schenkt zodat we er nu mooie dingen mee kunnen doen.

Ik weet voor nu genoeg, bedankt!
Ik weet niet wanneer je badkamer komt maar als het op het eind van dit jaar is of begin volgend jaar kun je het ook spreiden over twee jaar natuurlijk (en als de badkamer nu komt kan dat ook, maar dan moet je wat voorschieten)

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 21-04-2020 07:32 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:34

Honesty

kattenneus!

Ik weet niet hoe oud jouw partner is maar tot haar 40ste mag ze een ton schenken voor de woning, maar dat mag maar 1 keer. Een bedrag tot 5.5k mag jaarlijks dus uitsmeren over twee jaar Dec-Jan is dan makkelijker omdat die verhoogde vrijstelling dan nog open staat.

Persoonlijk wij hebben zowel jaarlijkse schenkingen ontvangen(geld) als onze pvc vloer die geschonken werd. Het tweede voelt voor mij veel warmer dan gewoon geld.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-06 11:41
De familie bank / hypotheek is fiscaal een leuke constructie. Jij leent het bedrag van je schoonmoeder. Zij vraagt (vroeger was het 6%) rente. Jij krijgt hypotheekrente aftrek over de hypotheek. Zij schenkt jullie de rente-hypotheekrente aftrek belastingvrij terug (mits het onder de 5.5k blijft).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:39

Theo

moederbord

Wat je ook kunt doen is de schenking over meerdere jaren uitsmeren. Op papier leen jij/jullie (bijv) 14k voor een nieuwe badkamer, en elk jaar betaal je 4700 euro plus 300 euro rente terug aan hen. tegelijktijd doneren zij 5k aan jullie per jaar, en jullie besluiten dit drie jaar te doen.

Het nadeel van een familiehypotheek is dat dit toch wat meer contractueel geneuzel op gaat leveren. Met een lening/schenking constructie zijn dingen wat makkelijker te regelen.

Sterker nog, mochten jullie vast leggen dat zij tot in den eeuwigheid jullie die 5k per jaar schenken, maar zij doen dat in de parktijk (uiteraard) niet, dan hebben zij bij hun overlijden (ik hoop voor je over 80 jaar pas) een gigantische schuld bij jullie. Hierdoor kan hun vermogen zonder (st)erfbelasting naar jullie toe. Maar dit is alleen handig als er ook een groot vermogen wat zij zelf niet op willen/kunnen maken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
Theo schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:31:

Het nadeel van een familiehypotheek is dat dit toch wat meer contractueel geneuzel op gaat leveren. Met een lening/schenking constructie zijn dingen wat makkelijker te regelen.
Mijn familiehypotheek met mijn ouders beslaat 1 A4.
Het enige is dat ik elk jaar dit even bij de belasting moet doorgeven.
Aangifte doen duurt 10 minuten extra.

En niet vergete natuurlijk elk jaar je hypotheek betalen en dat ze het weer terug schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
joke_name schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:57:
[...]

Mijn familiehypotheek met mijn ouders beslaat 1 A4.
Het enige is dat ik elk jaar dit even bij de belasting moet doorgeven.
Aangifte doen duurt 10 minuten extra.

En niet vergete natuurlijk elk jaar je hypotheek betalen en dat ze het weer terug schenken.
Dat geloof ik niet. Een leningsovereenkomst kan misschien op een pagina, maar een hypotheekrecht bestaat pas nadat de notaris de hypotheekakte passeert. Die notaris zal dat niet op 1 A4 krijgen. Zonder hypotheekakte is er geen hypotheek, maar louter een (ongedekte) geldlening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joke_name
cryptapix schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:00:
[...]

Dat geloof ik niet. Een leningsovereenkomst kan misschien op een pagina, maar een hypotheekrecht bestaat pas nadat de notaris de hypotheekakte passeert. Die notaris zal dat niet op 1 A4 krijgen. Zonder hypotheekakte is er geen hypotheek, maar louter een (ongedekte) geldlening.
Mijn ouders hebben geen pandrecht op de hypotheek, dus het hoeft niet langs de notaris.
Voor de belastingdienst is dit genoeg.

https://www.belastingdien...nederland_gevestigde_bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
joke_name schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:07:
[...]

Mijn ouders hebben geen pandrecht op de hypotheek, dus het hoeft niet langs de notaris.
Voor de belastingdienst is dit genoeg.

https://www.belastingdien...nederland_gevestigde_bank
Je kunt geen pandrecht hebben op een hypotheek. Het zijn twee verschillende rechten. Het hypotheekrecht vestig je in dit geval op een woning. De woning is dan het onderpand voor de lening. Een pandrecht vestig je op bijvoorbeeld een schilderij. Dan is het schilderij het onderpand voor de lening.

De link die je stuurt heeft betrekking op de vraag of je wat moet doorgeven aan de fiscus. Ik ontken verder ook niet dat je mogelijk recht op renteaftrek hebt bij een geldlening zonder hypotheekrecht (dat kan onder voorwaarden namelijk zo zijn: https://www.belastingdien...ilie-bv-buitenlandse-bank). Ik zeg alleen dat ik niet geloof dat jij je ouders een recht van hypotheek hebt gegeven op je woning. Dat lukt simpelweg niet op 1 A4.

Edit:
Jouw link betreft trouwens enkel de situatie voor buitenlands belastingplichtigen.

[ Voor 16% gewijzigd door cryptapix op 21-04-2020 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:03
Belastingontduiking promoten is niet de bedoeling.

Wij hebben voor onze bruiloft een vergelijkbaar bedrag geleend van mijn ouders. Dit stond verder nergens vastgelegd. Dus of wij dit terugbetalen of niet kan de fiscus toch niet zien (bedrag is natuurlijk terug betaald, maar dit soort dingen geeft toch ook niemand op bij de jaarlijkse aangifte? :? )

[ Voor 27% gewijzigd door Ardana op 22-04-2020 08:36 ]

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-06 23:06
Quote en reactie verwijderd, en meteen ‘moraalridder’ roepen wordt niet gewaardeerd.

[ Voor 89% gewijzigd door Ardana op 22-04-2020 08:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:57

orf

Maar het mag gewoon prima en belastingvrij. Zie linkje naar de website van de belastingdienst.

[ Voor 30% gewijzigd door Ardana op 22-04-2020 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
cryptapix schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:30:
[...]

Ik bedoelde als dat bedrag te hoog is als schenking zou je bepaalde simpele klusjes zelf kunnen doen dat je met een minder bedrag wat wel mag genoeg hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:46
Denk ik te simpel als ik zeg dat je schoonmoeder ook gewoon de factuur van de badkamer kan voldoen. Het maakt toch niet uit wie de rekening betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Mark31 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:08:
[...]

Ik bedoelde als dat bedrag te hoog is als schenking zou je bepaalde simpele klusjes zelf kunnen doen dat je met een minder bedrag wat wel mag genoeg hebt.
Aha. Dat zou inderdaad kunnen, of TS betaalt gewoon bij.
mcsluis schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:15:
Denk ik te simpel als ik zeg dat je schoonmoeder ook gewoon de factuur van de badkamer kan voldoen. Het maakt toch niet uit wie de rekening betaalt.
Ja dan denk je te simpel }). De fiscus ziet dat namelijk net zo goed als een schenking. In de praktijk is natuurlijk maar de vraag of de fiscus het echt ziet en er vervolgens wat mee doet, maar formeel zal je waarschijnlijk aangifte moeten doen bij de fiscus.
Pagina: 1