Optrekstang ophangen in badkamer, muren geschikt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 10:34
Vanwege Corona en de sportscholen die dicht zijn mis ik toch wel een paar cruciale dingen, zoals jezelf kunnen optrekken. Ik heb hiervoor een zware optrekstang gekocht ooit, en die heb ik in een vorig huis ook aan de muur gehad, maar op de één of andere manier durf ik het nog niet echt aan in dit huis. Ik woon nu in een jaren 30 appartement en de muren zijn voor zover ik heb gemerkt een stukje zachter dan die in het vorige huis.

Zo hing ie daar (lijkt heel scheef op de foto, hing recht):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6YbC5b-umZJ3w3ScuguCNQArcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RIz92xXI37oT4SF3OD92Q6O.jpg?f=fotoalbum_large

Hier wil ik dat ie komt te hangen, enige geschikte plek in het hele huis (I know, lelijke badkamer maar mag niets aan de tegels doen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WClyLvNVCL4rsaa3gkXc5V0giI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaP9bGQlbU35rvbOYLru19CV.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik de muur opgemeten (achterkant van deze muur = keuken) en de dikte ervan is ~13.5cm. In het vorige huis had ik deze met keilbouten vastgezet, zou dat op dezelfde manier weer kunnen? Of kan ik beter een ander soort bout/plug gebruiken?

Ik kom er maar moeilijk achter wat voor soort steen/beton er in dit huis is gebruikt. De eerste cm is bijna op alle muren heel zacht materiaal waardoor een gat boren altijd een beetje natte vingerwerk is, want je glijd met een boorhamer eerst alle kanten op. Daarna gaat het prima maar toch heb je er met een beetje boorhamer zo een gat in. Dat kostte in het vorige huis wat meer moeite waardoor ik er ook wel het vertrouwen in had dat alles goed zou blijven hangen, wat het ook deed.
Nu ben ik wel handig genoeg dat het gaten boren geen probleem gaat zijn, maar ik ben ergens gewoon bang dat als ik dat ding heb hangen dat ik dan of de hele muur naar beneden trek of dat wanneer ik de keilbouten aandraai, de hele muur splijt?

Zijn dit gegronde angsten, of moet ik niet zo zeiken en gewoon die dingen erin rammen :+

Alle hulp / tips welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door spokje op 20-04-2020 15:01 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Gewoon doen, jezelf filmen en de video insturen naar Funniest Home Video's :+

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:30
Die eerste cm zal gips zijn van het stukken.
Daarachter zal een soort steen zitten.

Je kan overwegen chemische ankers te gebruiken in plaats van keilbouten.
Die drukken de steen niet uit elkaar, maar verlijmen het draadeind met de steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
Ik zou ook denken aan chemisch anker, gezien je toch wel serieuze krachten op die boutjes zal zetten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:28
spokje schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:58:
want je glijd met een boorhamer eerst alle kanten op.
Nu ben ik wel handig genoeg dat het gaten boren geen probleem gaat zijn
;)

Niet die boor op de hamerstand als je muur van peperkoek is, want dan zijn je gaten zo uitgelubberd dat geen enkele plug/bout blijft zitten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NaliXL
  • Laatst online: 13-04 14:05
Als je het echt niet vertrouwt kun je altijd nog een paar stevige houten balken rechtop zetten op de vloer, tegen de muur aan en dan vastmaken, en vervolgens daar je optrekstang aan vast maken. Op die manier komt het gewicht niet op de muur maar op de vloer, en hoeft de muur alleen sterk genoeg te zijn om de balken rechtop te houden.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 22:11
Waarschijnlijk gewoon van steen met aan beide kanten ca 1cm stucwerk. Maar de kwaliteit van die steen blijft een vraagteken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik zou wegblijven van chemisch anker als het inderdaad huur is want dat kan je onmogelijk terugbrengen in originele staat aangezien dat het niet meer te verwijderen is (als je het goed doet uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:02

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

phYzar schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:08:
[...]

[...]

;)

Niet die boor op de hamerstand als je muur van peperkoek is, want dan zijn je gaten zo uitgelubberd dat geen enkele plug/bout blijft zitten.
Als de muur inderdaad zacht is (grote kans dat het gewoon baksteen is, gezien de leeftijd, anders kom je al snel uit op hout) sowieso geen hamerstand gebruiken (dat is voor hard beton) en zelfs terughoudend zijn met klopboren. Een beetje afhankelijk van wat voor steen het exact is, kan het zelfs raadzaam zijn om 1 à 2 mm te klein te boren. In ons vorige huis (flatje uit de jaren 60) moest dat zelfs met een 14V accutol zonder klopstand nog, anders waren de gaten standaard te groot.

Qua sterkte, de belasting is overwegend haaks op de bout, dat is een groot voordeel, want daardoor is de trekkracht de muur uit maar beperkt. De kans is heel groot dat met 4 (of 6, ik kan het niet goed zien) goede 8mm pluggen en houtdraaibouten, dat ding geen kant meer op gaat. Maar het is wel belangrijk dat hij strak tegen de muur zit en niet kan bewegen.

@Horla Ook een chemisch anker is prima achter wat gipsplamuur te verstoppen hoor ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Nu online
@deepbass909 Dat wordt al wat moeilijker dan gewoon uitvijzen hé. Afslijpen, over groter oppervlakte plamuren zodat hoogteverschil niet opvalt aangezien je niet mooi kan afslijpen en dan schilderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:40

M2M

medicijnman

Horla schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:29:
Ik zou wegblijven van chemisch anker als het inderdaad huur is want dat kan je onmogelijk terugbrengen in originele staat aangezien dat het niet meer te verwijderen is (als je het goed doet uiteraard).
niks wat een dremel niet oplost. Bout eraf slijpen tot onder de stuc-grens en afvullen met kauwgom.

-_-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:04

ericplan

5180 Wp PV

Wat ook kan: een gat door de muur boren. Aan de achterkant een plankje en dan een slotbout gebruiken. De krachten worden dan mooi verdeeld. Ik heb op die manier een fietsendrager aan een te dunne muur opgehangen.

[ Voor 20% gewijzigd door ericplan op 20-04-2020 15:39 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-04 14:48
Ik zou doen van NaliXL al adviseerde. Een constructie van hout maken en direct in kozijn schroeven, die kan je later eventueel bij einde huur opvullen/schuren/verven. Daar meer vertrouwen in dan die muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Nu online
De chemische ankers die ik hier gebruik, zou ik niet graag doen met mijn dremel maar soit. Aan de gaten te zien, gaat het wel een heel dun anker moeten zijn. In goede baksteen zou pluggen geen probleem mogen zijn maar als dat muurtje er al 80 jaar staat... Ik weet niet of ik het risico zou durven nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:02

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Horla schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:38:
De chemische ankers die ik hier gebruik, zou ik niet graag doen met mijn dremel maar soit. Aan de gaten te zien, gaat het wel een heel dun anker moeten zijn. In goede baksteen zou pluggen geen probleem mogen zijn maar als dat muurtje er al 80 jaar staat... Ik weet niet of ik het risico zou durven nemen.
Waarom niet? Dat muurtje staat al 80 jaar. Het is niet dat steen of cement afbreken over verloop van tijd, zeker niet als het beschermd binnen zit.

Maar dit zullen waarschijnlijk M6-bouten of vergelijkbare diameter houtdraaibouten zijn (10mm kopje). Dat is doorgaans sterk genoeg, zelfs aan een gips-muur met 6 bouten.

De muur omtrekken zal echt niet gebeuren (anders zou die ook omgaan als je een keer met je volle gewicht er tegenaan beukt), hooguit dat je de bouten met plug en al uit de muur trekt. Maar met 6 bouten gebeurd dat niet van het ene op het andere moment, maar zal je langzaam aan steeds meer speling krijgen.

Maar even een simpel rekensommetje (hij klopt niet, in werkelijkheid zullen de krachten nog veel lager zijn). Uitgaande van mijn eigen gewicht (110kg), samen met het gewicht van het rek (15kg?), komt je op 125kg totaal, verdeeld over 6 bouten. Dat is maar 20kg per bout als de kracht haaks op de muur zou zijn (als het bijv. aan het plafond hangt). Het moet wel heel zwak zijn, wil het dit niet houden.
In dit geval is de trekkracht niet haaks op de muur, maar via een arm parallel. Dat verlaagd de directe trekkracht de muur uit nog meer (de meeste kracht wordt door de armen van het rek op de muur overgebracht of het is haaks op de muur, een richting waarin bouten in muren juist heel sterk zijn).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Nu online
Ik heb toen we verhuisden naar ons huis de schouw in de kinderkamer opnieuw moeten voegen omdat de mortel poeder was geworden. Dit was in een jaren 40 huis.
Wel niet vergeten dat er een veel hogere kracht op komt dan enkel het statische gewicht door de beweging die je maakt. Hangt er uiteraard ook van af hoe gecontroleerd en dynamisch je de oefening doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Horla schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:34:
Ik heb toen we verhuisden naar ons huis de schouw in de kinderkamer opnieuw moeten voegen omdat de mortel poeder was geworden. Dit was in een jaren 40 huis.
Wel niet vergeten dat er een veel hogere kracht op komt dan enkel het statische gewicht door de beweging die je maakt. Hangt er uiteraard ook van af hoe gecontroleerd en dynamisch je de oefening doet.
Helemaal als je traint als ik, met 40kg extra aan je belt ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Interessante discussie :) dank daarvoor. Het gewicht wordt dmv 8 gaten verdeeld over de muur.

- Een houten constructie zou kunnen en dan rechstreeks op het kozijn, maar de optrekstang is 120cm breed, dus dat is wel wat breder dan het kozijn. Niet dat het niet kan, maar dan mag ik nog wel flink aan de knutsel.

- Chemische verankering is dus, als ik het goed samenvat, meer aan te raden dan keilbouten? Alleen zit je dus dat als je gaat verhuizen, je ze tot onder de stuclaag moet afslijpen.

- Gaten door de muur heen en dan met een plank spreekt me ook nog wel aan, gezien je de krachten dan verdeelt over de hele muur.
NaliXL schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:09:
Als je het echt niet vertrouwt kun je altijd nog een paar stevige houten balken rechtop zetten op de vloer, tegen de muur aan en dan vastmaken, en vervolgens daar je optrekstang aan vast maken. Op die manier komt het gewicht niet op de muur maar op de vloer, en hoeft de muur alleen sterk genoeg te zijn om de balken rechtop te houden.
En dan die balken met gewoon wat 10mm pluggen en lange schroef vastzetten? Dat is ook nog wel een optie inderdaad. Dit zou gewoon vurenhout kunnen zijn? Zit net te denken, er is aan de rechterkant van het kozijn wel erg weinig ruimte...

Nog wel weer meer opties dan ik dacht :+ nu nog de beste kiezen :)

[ Voor 4% gewijzigd door spokje op 20-04-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 21:43
Op dwarskracht/afschuiving naar beneden toe zou ik mij echt geen zorgen maken. Zeker als het gewicht verdeeld wordt over 8 bouten. Één bout zal al voldoende sterk zijn om zijn eigen gewicht plus jou gewicht te dragen.

Het meest kritische in deze situatie is de trekbelasting en dan vooral dat je de bouten er niet uit trek. Het is lastig om voor ons hier iets zinvols over te zeggen. Immers iedere muur/ondergrond gedraagt zich anders. Maar in principe zou een plug en bout of een doorsteekanker al moeten voldoen. Bij twijfel kan je chemische ankers gebruiken. En wil je echt zekerheid dan zou ik door en door boren en aan de gang zijde een U-profiel plaatsen. Dit hoeft dan enkel over de hoogte van het rek zelf. Dan kan je samen met je partner trainen. Deze doorzetten naar de vloer toe heeft helemaal geen meerwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Kijk ook naar met welke maat je moet boren. Met mijn idee van slotbout en plankje volstaat 8 of 10 mm. Met pluggen , chemische ankers of keilbouten al snel 12 mm. of meer. Een kleiner gat is later weer eenvoudiger weg te werken.

[ Voor 15% gewijzigd door ericplan op 20-04-2020 17:07 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
1107972 schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:01:
Op dwarskracht/afschuiving naar beneden toe zou ik mij echt geen zorgen maken. Zeker als het gewicht verdeeld wordt over 8 bouten. Één bout zal al voldoende sterk zijn om zijn eigen gewicht plus jou gewicht te dragen.

Het meest kritische in deze situatie is de trekbelasting en dan vooral dat je de bouten er niet uit trek. Het is lastig om voor ons hier iets zinvols over te zeggen. Immers iedere muur/ondergrond gedraagt zich anders. Maar in principe zou een plug en bout of een doorsteekanker al moeten voldoen. Bij twijfel kan je chemische ankers gebruiken. En wil je echt zekerheid dan zou ik door en door boren en aan de gang zijde een U-profiel plaatsen. Dit hoeft dan enkel over de hoogte van het rek zelf. Dan kan je samen met je partner trainen. Deze doorzetten naar de vloer toe heeft helemaal geen meerwaarde.
Dank voor je toevoeging, heb je een voorbeeld van hoe zo'n U-profiel eruit ziet? Als ik Google op U-profiel kom ik voornamelijk aluminium U-profielen tegen (strips).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
In de jaren '30 hadden ze ook van die stenen van poreus beton. Kan ook baksteen zijn hier.

Eens met @1107972 ; de kracht naar beneden is het probleem niet hier. Omdat je echter een halve meter uit de muur hangt wordt er aan de bovenste bout getrokken en op de onderste geduwd.

Grofweg gaat dat zo;

Stel; jij; 100 kg = 1000N

Bovenste bout; punt A ter hoogte van trekstang
Onderste bout; punt B halve meter lager

Afstand trekstang tot muur; 0,5m

Redeneer vanuit punt B; moment rond punt B is totaal gelijk aan nul, gezien dat punt niet gaat roteren. Jij veroorzaakt door daar te hangen 500 Nm rechtsom (gezien vanaf linkerkant van die beugel); dat wordt gecompenseerd door 500 Nm door een kracht bij punt A. Het is dus alsof je met je hele gewicht aan die bout bij punt A hangt. Ik wil best geloven dat dat in bepaalde gevallen goed kan goed. Maar je moet ook nog een keer omhoog, en hoe rapper je dat doet, hoe groter de krachten.

Met wat pech is dit muurtje geeneens dragen en kletterd het in no-time om. Wil je het goed doen; kijk hoe de balken lopen en maak een nieuwe balk verticaal aan de muur, bevestigd tussen de balken boven en onder.

Punt B wordt alleen op druk belast; als je daar geen bout in doet is er geen verschil met wel een bout. Hooguit op de afschuiving, maar dat is hier totaal geen issue. De constructie achter mijn bureau waar een plank van 2x18mm MDF op drie oversized plankendragers aan de muur hangt om (zoals ooit bedacht) meerdere zware CRT monitoren te dragen zit bovenin met een keilbout, ondergewoon gewoon met een plugje.

Punt A wordt gigantisch op trek belast.

Als de getoonde muur parallel aan de balklaag daarboven zit en niet doorloopt naar de volgende verdieping durf ik wel een zachte garantie te geven op instorten. :P

13,5 cm is gewoon 10cm baksteen (indien bakstenen muur) en 2x 1,75cm aan stuc en behang.

[ Voor 23% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-04-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 21:43
@spokje In plaats van een U-profiel kan je ook een kokerprofiel of een hoekprofiel nemen. Zoiets als onderstaande bij de hornbach.

https://www.hornbach.nl/s...0-cm/7810820/artikel.html

Ben het trouwens wel eens met @kabeltjekabel . Even belangrijk om te kijken of de wand aan de bovenzijde zijn horizontale kracht kan afdragen. Wanneer een vloer er opligt is dit geen probleem anders kan hij wel eens gelijk krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het maakt allemaal niet veel uit. Ik zou gaan voor een stukje hardhouten plint circa 15 mm dik en 50 mm breed. Mijn oplossing is niet nieuw, ze doen het al eeuwen op deze manier. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cu3sQ0L1W7W9pkdmvWBCpRm2qV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLGuiTCkAtbWuy4xPVASnmZE.jpg?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ericplan schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:13:
Het maakt allemaal niet veel uit. Ik zou gaan voor een stukje hardhouten plint circa 15 mm dik en 50 mm breed. Mijn oplossing is niet nieuw, ze doen het al eeuwen op deze manier. [Afbeelding]
Een plintje? Haha.

Wat je op de foto laat zien zijn muur ankers. Gaan je hier ook niet helpen als die muur gewoon los staat bovenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24

Exigence

dnkroz

kabeltjekabel schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:50:
[...]

Een plintje? Haha.

Wat je op de foto laat zien zijn muur ankers. Gaan je hier ook niet helpen als die muur gewoon los staat bovenaan.
En dát is volgens mij het grootste issue hier. Paar gaten van de juiste diameter, goede pluggen en goede houtdraadbouten en elke muur houdt zo'n rek incl. persoon wel, dat geloof ik wel.

Maar bij binnenmuren weet je nooit hoe ze verankerd zijn aan het plafond, en of wellicht de hele bovenzijde van de muur loskomt. Buitenmuur heb ik altijd meer vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Als die muur los zou staan, dan zouden er zeker scheuren in de hoeken boven het kozijn zitten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:31
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Exigence schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:14:
[...]

En dát is volgens mij het grootste issue hier. Paar gaten van de juiste diameter, goede pluggen en goede houtdraadbouten en elke muur houdt zo'n rek incl. persoon wel, dat geloof ik wel.
Dat geloof ik niet. Hier in jaren '30 huis zijn er gewoon muren die ophouden bij de onderkant van de balken. Daar ga ik helemaal bovenaan geen enorme zijdelingse krachten op aanbrengen.

Zelfde probleem zie je met zonneschermen aan muren die daar niet geschikt voor zijn. Gaat vaak gewoon goed. Totdat je halve muur er uit ligt :P
Maar bij binnenmuren weet je nooit hoe ze verankerd zijn aan het plafond, en of wellicht de hele bovenzijde van de muur loskomt. Buitenmuur heb ik altijd meer vertrouwen in.
Verschilt ook. Binnenspouwblad van een 'buitenmuur' in sommige (ook nieuwe) huizen is een gipsplaatje.
Deleon78 schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:28:
Maakt het nog uit dat het een natte ruimte is?
Je boutjes gaan misschien roesten. Kun je RVS nemen. Of met 'shield'.
ericplan schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:14:
Als die muur los zou staan, dan zouden er zeker scheuren in de hoeken boven het kozijn zitten.
Nee. Waarom zou dat zo zijn?

[ Voor 25% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-04-2020 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24

Exigence

dnkroz

kabeltjekabel schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:33:
[...]

Dat geloof ik niet. Hier in jaren '30 huis zijn er gewoon muren die ophouden bij de onderkant van de balken. Daar ga ik helemaal bovenaan geen enorme zijdelingse krachten op aanbrengen.

Zelfde probleem zie je met zonneschermen aan muren die daar niet geschikt voor zijn. Gaat vaak gewoon goed. Totdat je halve muur er uit ligt :P
Heb mezelf niet juist verwoord. Ik bedoelde dat ik wel geloof dat elke muur het qua materiaal wel houdt (mits gebruik gemaakt van de juiste bevestigingsmaterialen). Echter met als beperking de constructie/verankering van de muur zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:27
Ik zou twee balken (zo hoog als het plafond) op de grond zetten tegen de muur en aan het plafond vastmaken. Die plafondbevestiging hoeft nauwelijks wat te doen, alleen een beperkte afschuif kracht verdragen. Dat red je dan nog wel twee lullige schroefjes. De verticale kracht wordt gedragen door je balken, ergens onderin duwen de balken dan tegen de muur maar dat doet ook niet veel meer. Je frame zet je met bout+moer+ring vast op de balken. Met 2x 44x69 op elkaar ben je denk ik al een heel eind.
Stukje antislip eronder en je hoeft de onderkant niet eens vast te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gB7WCK8WnBMD6QGkfrMRomupJt8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SlyPxPbIX71161xH8oTvztNu.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door leecher op 20-04-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:31
https://cdn.tectake.nl/me...27136e95/4/0/402737-4.jpg

https://mmastation.com/wp...p-bar-fitness-reality.png

Is zoiets niet wat? Om problemen met de muur te voorkomen.

[ Voor 22% gewijzigd door vegboy op 20-04-2020 22:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-04 09:53
Je geeft aan dat je niets aan de tegels in de badkamer mag doen. Zou de huisbaas het dan wel OK vinden om keilbouten door de muur te jensen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-04 11:11

mark-k

AKA markkNL

Als je t niet zeker weet, koop er zo eentje:

Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/p734921/2000x2000/sq/optrekstang_voor_krachttraining_pull_up_bar_500_domyos_by_decathlon_8353820_734921.jpg?k=bccc0f7eace97b522d44340326b4877e

Werkt in nagenoeg elk deurkozijn (kozijn gaat wel n beetje kapot op de 2 drukpunten aan de voorkant) en hangt op wrijving en die balk aan de achterkant. Als je je kunt optrekken aan je deurkozijn is die sterk genoeg aangezien er een stuk minder kracht op het kozijn komt (en meer gewoon wrijving op je muur). Doordat hij zo dicht op je kozijn zit belast je die muur ook een stuk minder dan wanneer je m met bouten erin vast zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:31
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
Ik wil iedereen enorm bedanken voor alle waardevolle input! Ik weet nog niet wat ik ga doen, maar heb nu wel alle handvaten :) thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou hem wel aandurven met een paar goede bouten.

Eventueel door-en-door boren en een stuk draadeind met een carosseriering ertussen.

Of een TRX kopen en aan het plafond hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Wat ik inderdaad nog als alternatief zou kunnen doen is ringen kopen en deze aan het plafond hangen, maar dan moet die het wel houden haha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-04 17:21
zoek uab even iets van beton op. neem togler crocodile pluggen. m10.
doe daar een m8 houtdraadtbout in en je kan er een ollifant aan hangen (letterlijk.)

als je pech hebt heb je argexblokken, als muur. hier kan je absoluut geen grote gewichten aanhangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Deleon78 schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:28:
Maakt het nog uit dat het een natte ruimte is?
Ja. Als je de bevestiging laat doorlopen naar andere kant van de muur zoals in sommige scenario'shierboven moet je het beschouwen als vreemd geleidend deel en vereffenen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je een frame aan de muur hangt worden de krachten ook al meer verdeeld. Dat hoeft niet per se tot de grond te zijn. Als ze zo'n ding voor een hoek zouden maken zou je het nog over twee muren kunnen verdelen (dat lijkt me meer dan twee keer zo sterk, wel raar dat die er niet zijn eigenlijk)
mark-k schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:17:
Als je t niet zeker weet, koop er zo eentje:

[Afbeelding]

Werkt in nagenoeg elk deurkozijn (kozijn gaat wel n beetje kapot op de 2 drukpunten aan de voorkant) en hangt op wrijving en die balk aan de achterkant. Als je je kunt optrekken aan je deurkozijn is die sterk genoeg aangezien er een stuk minder kracht op het kozijn komt (en meer gewoon wrijving op je muur). Doordat hij zo dicht op je kozijn zit belast je die muur ook een stuk minder dan wanneer je m met bouten erin vast zet.
Ik heb er zo eentje, maar ik twijfel of mijn deurkozijnen sterk genoeg zijn. Van die holle ijzeren (jaren '70, het huis van mijn ouders heeft precies hetzelde) kozijnen. Het lijkt sterk genoeg, geeft geen krimp maar als het wel een krimp geeft is het ook goed kapot :p Op de twee drukpunten zit die zacht plastic dop als je deur afmetingen binnen de marges valt, dus dat zal ook wel meevallen met beschadigen. Anders zou je er nog een handdoek omheen kunnen doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 23-04-2020 08:36 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
jaren 30 huis? grote kans dat er met kalkcement gemetseld is. dat is na 80+ jaar poeder geworden, de muur wordt op dit moment waarschijnlijk bij elkaar gehouden door de stuclaag.
er is niets wat je kunt doen om die constructie veilig op te hangen. ook al ondersteun je met balken steunend op de vloer, dan nog heb je kans dat je de muur omtrekt. en de nabijheid van een deur - is zwakke plek in de muur - helpt ook niet echt. geloof me, ik heb ook zo'n huis gehad.
niet doen.

[ Voor 4% gewijzigd door PetervdM op 23-04-2020 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-04 14:05

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Bijzondere adviezen, wie zegt dat een kozijn steviger is of goed vast zit?

Ik zou zeker balken monteren om de last iets te verdelen over de muur. Dus eerst 2 balken monteren, die met tenminste 10 schroeven vastzetten. Daarna de 6 schroeven van de het rek.

Of je die balken tot de grond laat lopen moet je zelf even bekijken. Ik denk zelfs dat stijgerplanken al stevig genoeg zijn voor deze toepassing. Dan ben je voor een paar tientjes klaar.

https://www.gamma.nl/assortiment/l/hout/steigerhout

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-04 18:07
kabeltjekabel schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:12:
In de jaren '30 hadden ze ook van die stenen van poreus beton.
Oh, verschrikkelijk. In mijn jaren-60 woning hebben ze die ook overal gebruikt. Jekkerhamer erop, 1 tik en ze vielen gewoon tot granulaat uit elkaar. Alleen de specie bleef zitten en moest je echt op bikken.
Ze hadden het ook boven een raam gedaan. Dat was gewoon afgebroken, kon het hele pakket stenen er zo aftillen.

Ik ben er beroepsmatig wel mee bezig, maar heb een hekel aan metselwerk. Het is simpelweg te onbetrouwbaar om goed op door te kunnen rekenen. Beton, zeker prefab, is goed te kwalificeren qua sterkte, metselwerk is een stuk hoeriger. De enige sterktekwalificaties die je er echt door kan halen, is met testen.
Horla schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:29:
Een draadeind met gewone hiltikit draai je er 99 van de 100 keer rustig weer uit als je de juiste hamerboren hebt. 3 moeren erop en op elkaar vastzetten, hamerboor erop en rustig laten hameren op laag toerental. Uittrekken met enorme hefbomen lukt niet, maar draaiend wel. :+ Alleen zal TS die zooi niet hebben, gok ik.

[ Voor 18% gewijzigd door Pizza_Boom op 23-04-2020 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-04 23:20
PetervdM schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:08:
jaren 30 huis? grote kans dat er met kalkcement gemetseld is. dat is na 80+ jaar poeder geworden, de muur wordt op dit moment waarschijnlijk bij elkaar gehouden door de stuclaag.
er is niets wat je kunt doen om die constructie veilig op te hangen. ook al ondersteun je met balken steunend op de vloer, dan nog heb je kans dat je de muur omtrekt. en de nabijheid van een deur - is zwakke plek in de muur - helpt ook niet echt. geloof me, ik heb ook zo'n huis gehad.
niet doen.
Dit, het lijkt me idd heel goed mogelijk dat je de halve muur gewoon mee om trekt.

Daarnaast zijn al die natuurkundige berekenringen hierboven leuk, maar ze missen het punt dat je niet stil hangt waardoor de kracht gemiddeld misschien wel zo uit komt maar als je lekker bezig bent zal die kracht soms nihil zijn en soms veel hoger.

Als je in je plafond aan de draagbalken wat kan ophangen denk ik dat dat veel minder risico heeft. Als het huis nog enigszins ok is zou je daar ook op moeten kunnen lopen en springen, dus hangen zou ook geen issue moeten zijn.
deepbass909 schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:03:
[...]

Waarom niet? Dat muurtje staat al 80 jaar. Het is niet dat steen of cement afbreken over verloop van tijd, zeker niet als het beschermd binnen zit.

[...]
Tenzij ze toen al gewoon begonnen te bouwen met poeder heb ik daar toch andere ervaringen mee.

[ Voor 14% gewijzigd door jmzeeman op 23-04-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

naftebakje schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:07:
Ik zou ook denken aan chemisch anker, gezien je toch wel serieuze krachten op die boutjes zal zetten.
Die chemische ankers zijn meer om de plug vast te zetten, ze zorgen niet voor een groter krachtvoerend oppervlak. Dus de verbetering vanuit dat opzicht blijft beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@spokje Weet je überhaupt al wat de staat is van de muur ?
Al vaker muren gezien in oude woningen die bijna op instorten stonden, zeker op verdieping met houtenvloer.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ghostrider schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:29:
Bijzondere adviezen, wie zegt dat een kozijn steviger is of goed vast zit?
[...]
Niemand. Punt is wel dat als je precies 'in' de muur hangt er geen dwarskrachten zijn.
Pizza_Boom schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:10:
[...]
Oh, verschrikkelijk. In mijn jaren-60 woning hebben ze die ook overal gebruikt. Jekkerhamer erop, 1 tik en ze vielen gewoon tot granulaat uit elkaar. Alleen de specie bleef zitten en moest je echt op bikken.
Ze hadden het ook boven een raam gedaan. Dat was gewoon afgebroken, kon het hele pakket stenen er zo aftillen.
[...]
In de jaren '60 was het schijnbaar in de mode minder specie en meer zand te gebruiken.
jmzeeman schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:40:
[...]

Daarnaast zijn al die natuurkundige berekenringen hierboven leuk, maar ze missen het punt dat je niet stil hangt waardoor de kracht gemiddeld misschien wel zo uit komt maar als je lekker bezig bent zal die kracht soms nihil zijn en soms veel hoger.
Staat er wel degelijk bij.

[ Voor 62% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-04-2020 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Hackus schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:38:
@spokje Weet je überhaupt al wat de staat is van de muur ?
Al vaker muren gezien in oude woningen die bijna op instorten stonden, zeker op verdieping met houtenvloer.
Nee geen idee, mag toch hopen dat het huis niet op instorten staat ;) maar ik heb geen bovenverdieping ofzo, daar woont m'n bovenbuurvrouw, dus geen idee hoe ik zoiets moet checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-04 23:20
Excuus even overheen gelezen. Punt blijft dat als het toch aan de muur komt te hangen het erg belangrijk is om de videocamera mee te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
jmzeeman schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:10:
[...]

Excuus even overheen gelezen. Punt blijft dat als het toch aan de muur komt te hangen het erg belangrijk is om de videocamera mee te laten lopen.
Ohja, absoluut filmen inderdaad.
spokje schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:07:
[...]

Nee geen idee, mag toch hopen dat het huis niet op instorten staat ;) maar ik heb geen bovenverdieping ofzo, daar woont m'n bovenbuurvrouw, dus geen idee hoe ik zoiets moet checken.
Weet je al hoe de balken lopen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
kabeltjekabel schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:13:
[...]

Ohja, absoluut filmen inderdaad.

[...]

Weet je al hoe de balken lopen? :P
Ik heb echt geen idee, hoe kan ik dat checken als je geen bouwtekeningen oid hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:16

epic_gram

undercover moderator

spokje schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:31:
[...]

Ik heb echt geen idee, hoe kan ik dat checken als je geen bouwtekeningen oid hebt?
bouwtekeningen kan je toch ophalen bij het stadsarchief?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

spokje schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:07:
[...]

gebeurt vaak zat bij niet dragende muur. Het huis op instorten is weer een ander verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
spokje schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:31:
[...]

Euh, hangt van je plafond af. Hier is het een kwestie van tegen 5mm plaatje aandrukken en je merkt snel genoeg waar balken zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-04 12:39
Hackus schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:40:
[...]

Helemaal als je traint als ik, met 40kg extra aan je belt ;)
ha, zo'n buik heb ik ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-04 17:37
spokje schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:58:
.... mis ik toch wel een paar cruciale dingen, zoals jezelf kunnen optrekken.

Sorry, maar ik heb nog nooit zo hard gelachen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

107mb schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:30:
[...]

ha, zo'n buik heb ik ook!
:+
bij mij is het geen buik, maar twee 20kg schijven aan belt via ketting

Pagina: 1