Gaming PC voor iRacing slim upgraden, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

• Huggiedug
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-03-2022

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
Ik heb een simracing combi van m/n broer gekregen die 5 jaar oud is.
(PC/37" Samsung flat/seat/stuur/pedalbox)

Zal er alleen iracing op 1 scherm mee spelen. Draait op W10 64 home pro, AMD processor (weet niet welke, pc staat nog niet hier).

Ik wil de PC graag slim upgraden, budget 500-600€.

Ik dacht aan het volgende:

> Er zit een normale HD in, ik heb hier nog een SSD (WD green 240) liggen, heeft dat zin om erin te zetten?

> Er zit 8gb ram in, maar er is nog zo'n zelfde bankje vrij, zal ik er nog 8gb bij drukken?

> Video komt van een GTX1050 met 2gb, zal ik die upgraden naar een GTX2060 met 6gb? Zo ja, welke?

Omdat ik geen idee heb van de zinnigheid / stabiliteit / snelheidswinst van deze upgrades leg ik het graag aan jullie voor.

Veel dank vast voor jullie input!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:53

Thomg

Aww yiss

SSD is sowieso handig, maar ik zou beginnen met het opzoeken wat er nou echt in zit.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Huggiedug schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:23:
Ik heb een simracing combi van m/n broer gekregen die 5 jaar oud is.
(PC/37" Samsung flat/seat/stuur/pedalbox)

Zal er alleen iracing op 1 scherm mee spelen. Draait op W10 64 home pro
Is het nou home of pro?
, AMD processor (weet niet welke, pc staat nog niet hier).
Hoe kunnen we degelijk advies geven als de specs onbekend zijn?
Ik wil de PC graag slim upgraden, budget 500-600€.

Ik dacht aan het volgende:

> Er zit een normale HD in, ik heb hier nog een SSD (WD green 240) liggen, heeft dat zin om erin te zetten?
Altijd.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:16
Voor simracing is de CPU erg belangrijk (vooral singlecore), de huidige AMD is 5 jaar oud, dus geen Ryzen en dus bij voorbaat al "ongeschikt".

Daarnaast is die 1050 is natuurlijk ook weinig soeps.

Dat gezegd hebbende, is een upgrade sowieso wel de beste keus? Of kun je dit zaakje beter verkopen en opnieuw beginnen?

Bijvoorbeeld zoiets:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 (12nm) Boxed Wraith Stealth koeler€ 99,-€ 99,-
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 46,-€ 46,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G€ 187,90€ 187,90
1BehuizingenCooler Master MasterBox Q300L€ 38,90€ 38,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 89,-€ 89,-
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 48,50€ 48,50
1Solid state drivesCrucial P2 500GB€ 74,71€ 74,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 584,01
Maar liever nog met een snellere processor, zoals de pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 Boxed.
Eventueel de SSD vervangen door degene die je al hebt en dan zit je weer onder de 600.
Daarnaast de huidige pc verkopen en dan zit je weer op 500 :)

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
Mooi, dank!

Afhankelijk van het moederbord kan ik natuurlijk ook:

> de processor upgraden naar deze Ryzen 3600
> de SSD erin zetten
> 8GB ram bijprikken
> deze GTX 1650 of 2600 installeren

dan bespaar ik op de rest.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Begin nou eerst eens met een volledig lijstje van je huidige specs, dan doe je je aan het eind ook niet te kort. Sterker nog
Om onduidelijke redenen heb je
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
weggehaald. Deze vragen zijn echter essentieel voor het geven van goed advies. Vul dit nog even aan, anders moet ik helaas je topic sluiten.

Juist omdat je aangeeft er niet heel erg veel van te weten is het zaak alles zo compleet mogelijk te beschrijven :).

[ Voor 91% gewijzigd door br00ky op 21-04-2020 08:53 ]

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
Ok, die moet ik even opsnorren, ding staat niet hier. thx

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:16
Huggiedug schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:30:
Mooi, dank!

Afhankelijk van het moederbord kan ik natuurlijk ook:

> de processor upgraden naar deze Ryzen 3600
> de SSD erin zetten
> 8GB ram bijprikken
> deze GTX 1650 of 2600 installeren

dan bespaar ik op de rest.
5 jaar geleden was er geen AM4 (Ryzen 3000 compatible) moederbord, dus dat gaat niet.
Geheugen zal dan ook DDR3 zijn, zou ik niet zo snel in investeren.
Geen idee wat er nu in zit, maar veel sneller zal het waarschijnlijk niet worden.

Best case scenario (mits goede kwaliteit bord) gaat er een hoog geklokte FX processor op, maar dan praat je alsnog over een processor die voor simracing 25% minder geschikt is dan de goedkoopste Ryzen quadcore en gewoon bijna 2x zo slecht als een 3600 (of een recente Intel).

Ja het kan, maar waarschijnlijk is het niet aan te raden.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 22-04-2020 00:15 ]

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
Ik heb de processor gecheckt. Tis een AMD athlon X4 845 quad core op 3,50GHhz. Windows is 10 pro.

Ik zou deze config het maximale willen halen wat er uit te halen valt.

SSD erin, GTX 1650 erin?

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-01 09:58
5 jaar oud, simpelweg zou ik het volgende doen:

Nieuwe CPU, Moederbord, Ram, Voeding, GPU en SSD.

eigenlijk kun je dit dus niet meer upgraden.. voor betere prestaties heb je gewoon een nieuwe PC nodig. Mogelijk kun je de kast nog gebruiken.

ik zou er zelf in ieder geval NU geen euro aan uitgeven en gaan sparen voor een nieuwe pc.

enige nuance, SSD zou je nog kunnen kopen, die kun je namelijk relatief eenvouding meenemen. Echter zit je dan voor je nieuwe systeem waarschijnlijk vast aan een Sata SSD, terwijl je bij je nieuwe PC een M2 SSD op het moederbord kunt prikken.

[ Voor 26% gewijzigd door tritimee op 21-04-2020 15:05 ]

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:01
Ssd die je nog hebt liggen erin prikken en verder geen cent aan uitgeven. Eerst lekker hiermee een beetje simmen, wat echt nog wel kan, en Ondertussen sparen, als je voldoende hebt heel de boel tegelijk upgraden/vervangen.

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
Goed advies. Ik ga doorsparen en een nieuwe bouwen. Hartelijk dank allen!
Pagina: 1