Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Ik had zojuist met mijn vader een interessant gesprek over de ontwikkeling van de maatschappij ten tijde van het Corona-virus. We leven nu in 2020: We hebben sociale media, videocall's, mobiele telefoons met diverse sensoren, app's, sneller toegang tot de media waaronder het hele internet. De samenleving is hierdoor in een anderhalve maand tijd omgedraaid naar een samenleving waarin bijna iedereen thuis werkt en snel heeft geleerd om 1,5 meter afstand te bewaren.

Maar wát nu als het virus in 1995 los had gebroken? Wat zou er dan gebeurd zijn? Toen hadden we nog haast geen internet, geen mobiele telefoon, (op de zakenmensen na), enkel de krant, televisie en teletekst. Ik vermoed dat de samenleving dan nog meer zou instorten, en wat dacht je van de economie en het bedrijfsleven? Ik denk dat er meer dan nu in een kettingreactie om zou vallen.

Met andere woorden: Hoe zou een Corona-crisis er in 1995 eruit hebben gezien? En wat zouden de gevolgen zijn?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-09 21:45
Misschien wel juist minder impact... Minder (vlieg)reizen, lagere globalisatie graad, China een geslotener land dus minder mensen China in en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Oudere virussen waren minderglobaal.
Vliegverkeer was minder. De rol van China minder.

De comministische partij had minder macht, en misschien ook wel het lef niet om via de WHO leugens te verspreiden over dat het virus niet overdraagbaar was tussen mensen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 16:31

Rmg

Minder 5g masten in de hens in ieder geval.

Het bedrijfsleven is altijd goed in "oplossingen" vinden. Bedrijven waar mensen 'moeten' zijn werken nu met halve bezeting of met een soort ploegendienst. Dat zal ook dan gebeurd zijn

[ Voor 68% gewijzigd door Rmg op 20-04-2020 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Rmg schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:41:
Minder 5g masten in de hens in ieder geval.
Volgens mij zijn er nog nauwelijks 5g masten in de fik gestoken. De meeste masten hadden nog geen 5g.

Verder eens met de eerste reactie. Het had zich minder snel verspreid

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:43

Agent47

I always close my contracts.

Geen social media waar alles wordt opgeblazen. Grotendeels feiten vanuit de Omroepen / teletekst --> minder paniek.
Geen bep die alleen maar op Facebook zit en alle bullshit deelt omdat ze te dom is en 5G masten laat afbranden.

[ Voor 4% gewijzigd door Agent47 op 20-04-2020 12:43 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
AW_Bos schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:33:
Ik had zojuist met mijn vader een interessant gesprek over de ontwikkeling van de maatschappij ten tijde van het Corona-virus. We leven nu in 2020: We hebben sociale media, videocall's, mobiele telefoons met diverse sensoren, app's, sneller toegang tot de media waaronder het hele internet. De samenleving is hierdoor in een anderhalve maand tijd omgedraaid naar een samenleving waarin bijna iedereen thuis werkt en snel heeft geleerd om 1,5 meter afstand te bewaren.

Maar wát nu als het virus in 1995 los had gebroken? Wat zou er dan gebeurd zijn? Toen hadden we nog haast geen internet, geen mobiele telefoon, (op de zakenmensen na), enkel de krant, televisie en teletekst. Ik vermoed dat de samenleving dan nog meer zou instorten, en wat dacht je van de economie en het bedrijfsleven? Ik denk dat er meer dan nu in een kettingreactie om zou vallen.

Met andere woorden: Hoe zou een Corona-crisis er in 1995 eruit hebben gezien? En wat zouden de gevolgen zijn?
Minder snelle verspreiding, maar wel exact hetzelfde gedrag.

Dus ook exact dezelfde keuzes. En dezelfde consequenties van keuzes.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is koffiedik kijken... het gebeurt nu, je kan niet in het verleden kijken. In 1995 reiste we nog veel en veel minder. Daardoor was de verspreiding waarschijnlijk veel trager verlopen. De informatie uit China had zich waarschijnlijk nog veel trager bereikt.

En tja.. mogelijk waren we ook gewoon veel te laat geweest. De vraag is of we het zo makkelijk als nieuw "corona"-virus hadden kunnen indentificeren. Zonder identificatie vraag ik me af of we in lock-down waren gegaan. Waarschijnlijk was dan ook 1-2% van de bevolking overleden. let wel in 1995 was het percentage 65+ minder dan 10%, nu 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Dan had het internet een vogelvlucht genomen. De PTT had de telefoontikken tijdelijk afgeschaft en MxStream en Snelnet sneller uitgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Als je echt nieuwsgierig bent. Je had Sars in 2002
Wikipedia: 2002–2004 SARS outbreak

Niet helemaal 1995, maar verder op veel vlakken vergelijkbaar met het huidige virus. De reactie was wel op veel vlakken anders.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwijderd schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:46:
Dat is koffiedik kijken... het gebeurt nu, je kan niet in het verleden kijken. In 1995 reiste we nog veel en veel minder. Daardoor was de verspreiding waarschijnlijk veel trager verlopen. De informatie uit China had zich waarschijnlijk nog veel trager bereikt.

En tja.. mogelijk waren we ook gewoon veel te laat geweest. De vraag is of we het zo makkelijk als nieuw "corona"-virus hadden kunnen indentificeren. Zonder identificatie vraag ik me af of we in lock-down waren gegaan. Waarschijnlijk was dan ook 1-2% van de bevolking overleden. let wel in 1995 was het percentage 65+ minder dan 10%, nu 20%.
Ik denk eerlijk gezegd dat het virus überhaupt niet buiten Azië was gekomen. In 1995 was China nog extreem gesloten. 25 jaar geleden kwam je als westerling amper nog dat land in, en andersom was het voor een Chinees nog moeilijker om richting westen te reizen.

China was 25 jaar geleden nog echt een ander land. De export was 150 miljard dollar (in 2017 gestegen tot 2263,4 dollar)..

En vergeet niet dat nog geen 6 jaar daarvoor de beruchte Tiananmenprotesten (studentenprotesten in Beijing) waren. China was toen amper meer open dan Noord Korea nu is.

Maar goed, hoewel China de hotspot lijkt voor dergelijke ziektes, kunnen ze feitelijk overal ontstaan.

In 1995 zou de PTT (want die bestond toen nog) overuren draaien om het telefoonnet in de lucht te houden en alle post te verwerken. In heel Nederland (of Europa) zou er geen fax meer te koop zijn geweest, of tegen woekerprijzen en dreigt er een tekort aan toner en thermoprint rollen.
Verspreiding gaat wel minder snel, want men werkt over het algemeen dichter bij huis. Bedrijven zullen ook meer en langer doordraaien en hooguit collega's uit een andere regio adviseren om voorlopig even niet meer naar het werk te komen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-09 21:33
Ik zat er laatst ook aan te denken, maar ik denk ook dat er heel wat minder heisa om zou zijn geweest vanwege gebrek aan vooral sociale media en fora op internet waar een heleboel onzin circuleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:44
Had 17 miljoen (15 destijds dan) wannabee-virologen gescheeld. En ook door het missen van sociale media waren de afvoerputjes van Nederland niet verbonden tot 1 groot riool. Daar zie ik enorme voordelen in tov nu.

Verder, 1995 draaide om wat er toen beschikbaar was, ook qua mobiliteit en economie. We maakten nog onze eigen televisies, eigen koe aten we op etc. Pandemische virussen hadden minder makkelijk de aarde rond kunnen gaan, maar in 1918 lukte het de griep ook aardig en toen vlogen we nog niet heel veel, dus het is niet zo dat het niet rond zou gaan. De lockdown zou wel beter gevolgd worden, burgerlijke ongehoorzaamheid is niet van nu maar is wel erger geworden, de 'fuck jou' mentaliteit is nu veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zat hier laatst ook over te denken. Het is voor een regering een kwestie van aan het 'schuifje' draaien om de balans tussen volksgezondheid en economie te vinden. Dat zal toen niet anders zijn geweest en dus zou men niet iedereen verplichten thuis te blijven, want dan zou de economie heel snel instorten.

Ik denk dat onder dezelfde omstandigheden als nu men in 1995 wel men wel gewoon naar het werk gaat, omdat thuiswerken toen minder makkelijk kon. Net zoals er nu nog steeds mensen in bepaalde sectoren gewoon naar het werk gaan. Als je de 1,5 meter in acht neemt en evt. nog mondkapjes erbij zou men in 1995 denk ik op die manier aan het werk zijn gegaan.

Veel mensen gaan met het OV naar het werk en volle treinen/bussen moet je voorkomen. Wellicht dat er dan met werktijden geschoven zou worden, zodat er niet teveel mensen tegelijk in het OV zitten.

Zit je nog wel met scholen die nu dicht zijn, waardoor er toch ouders moeten thuisblijven (en dus in 1995 niet zouden kunnen werken), maar wellicht dat ze in 1995 de scholen daarom niet dicht zouden hebben gedaan (vooral omdat er nog niet is aangetoond dat kinderen het virus massaal kunnen verspreiden).

Andere maatregelen zoals verzorgingstehuizen isoleren, bijeenkomsten verbieden kon toen natuurlijk ook (en denk eigenlijk dat dat de effectiefste maatregel is).

Uiteindelijk zal het virus toen denk ik wel dodelijker hebben uitgepakt dan de stand van zaken nu, omdat men meer op de been is, maar het zal denk ik ook wel beheersbaar zijn geweest (qua volksgezondheid en economie).

In tijden van de Spaanse griep en andere pandemieën in het verre verleden had je natuurlijk nauwelijks massacommunicatie en was er weinig centraal te regelen. Dat was in 1995 echt niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dus ook minder sociale media waar velen ongerust/onzeker van worden. hele dag cijfers van besmettingen/doden en allerlei verhalen.. kort om denk ik stuk minder stress voor velen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 23:44

odan

The dark side is within all!

Holk schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:55:
maar in 1918 lukte het de griep ook aardig
mogelijk door iets genaamd de 1e wereldoorlog? gigantische verschuivingen van mensen (en dus het virus) in die tijden van punt a naar b.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:44
odan schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:39:
[...]

mogelijk door iets genaamd de 1e wereldoorlog? gigantische verschuivingen van mensen (en dus het virus) in die tijden van punt a naar b.
Neemt niet weg dat een ziek persoon op een boot of vliegtuig moet stappen om de rest van de wereld te besmetten, liefst gevolgd door nog eens 100den anderen die hetzelfde doen. Anno 2020 gaat dat makkelijker, in 1995 op zich ook wel redelijk simpel alleen misschien wat minder vanuit China, in 1918 lukte het ook maar weer wat minder snel. De mate van vrij reizen bepaald de snelheid van wereldwijde verspreiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:13
Dat koffiedikkijken is best grappig om voor te stellen, vind het wel een leuke vraag.
deepbass909 schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:13:
Ik denk eerlijk gezegd dat het virus überhaupt niet buiten Azië was gekomen.
Tja, wie weet. Maar veronderstel even om dit topic de moeite te maken, dat er op een of andere manier mensen besmet waren en dit via carnaval tot een uitbraak leidde, precies als nu.

Wat dan?

Het is trouwens niet waar dat er toen geen internet was natuurlijk. Weliswaar nog niet mainstream, en zeker geen videobellen. Dus thuis werken had er voor 99% niet ingezeten.

Zou dat de genomen maatregelen hebben veranderd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Hadden we op 24 augustus 1995 nog langere rijen gehad voor win95, wegens anderhalve meter afstand houden :D

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Dan had ik de hele dag de tijd gehad om C&C via de null-modem kabel te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:54
deepbass909 schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:13:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat het virus überhaupt niet buiten Azië was gekomen. In 1995 was China nog extreem gesloten. 25 jaar geleden kwam je als westerling amper nog dat land in, en andersom was het voor een Chinees nog moeilijker om richting westen te reizen.
Mijn 1e keer China was rond 1995 toen ik met mijn vader en zus vanuit Hongkong een beurs heb bezocht. Als die beurs in Wuhan was geweest dan was het virus ook gewoon naar NL gekomen hoor.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dracula schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:38:
Misschien wel juist minder impact... Minder (vlieg)reizen, lagere globalisatie graad, China een geslotener land dus minder mensen China in en uit.
Inderdaad, Italië niet in de euro. Minder Chinees geld nodig (en China had minder geld), minder reizen.

Sars in 2003 is China al amper uitgekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 20-04-2020 19:24 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:23:
[...]

Inderdaad, Italië niet in de euro. Minder Chinees geld nodig (en China had minder geld), minder reizen.

Sars in 2003 is China al amper uitgekomen.
Reden is vooral dat Sars dodelijker was, en zover bekend iedereen wel redelijk ziek van werd. Dat maakte het relatief makkelijker in te dammen.
(Al zie je aan zuid Korea dat het met corona ook kan..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:33

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Virtuozzo schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:44:
[...]

Minder snelle verspreiding, maar wel exact hetzelfde gedrag.

Dus ook exact dezelfde keuzes. En dezelfde consequenties van keuzes.
Maar wel minder in extremen. Geen social media en 24/7 media die alles 100x uitvergroten. Het zal veel lokaler een probleem zijn waarin het alleen dichtbij komt als mensen bij jou in de buurt geraakt worden.

Voor de rest wat jij zegt ongetwijfeld; de richting zal het zelfde blijven... maar toch... minder in paniekmode.

Dit dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 13:25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:21
Ik denk dat we in 1995 ook meer braaf hadden geluisterd naar de overheid, i.p.v. denken het zelf beter te weten. En we hoefden niet zo mogelijk elke seconde van de dag entertained te worden. Dus gewoon thuis zitten en lezen of puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:04
Ik had me de tering verveelt.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Dan had Ajax de champions league niet gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:31

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

April 1995... Toen zat ik in de 5e klas van het gymnasium en hadden we thuis geen internet. Wel een stand-alone 486 computer. Televisie ging nog via de hark op het dak want kabeltelevisie was er nog niet. We hadden wel twee tv's in huis, en een analoge schotel, maar tegen die tijd kon je op die schotel eigenlijk alleen nog maar Duitse zenders zoals RTL en Sat.1 ontvangen omdat alle Engelse zenders al achter scramblers verdwenen waren.

Inderdaad, een dergelijk virus vanuit China zou in die tijd nauwelijks verspreid zijn. Maar een dergelijk virus hoeft natuurlijk niet per se uit China te komen. Zoönosen komen juist meestal van "normaal" vee. Denk aan de varkenspest, de vogelgriep, Q-koorts, BSE... Dus stel nou dat een dergelijk virus toen in Europa door varkens of kippen op mensen zou zijn overgedragen. Europa was toen al net zo open als het nu is. Het zou zich toen dankzij skivakanties en carnaval ook makkelijk hebben kunnen verspreiden...

Volgens mij zouden dergelijke maatregelen als nu de economie toen echt bijna helemaal tot stilstand hebben gebracht. Thuiswerken, daar had nog niemand van gehoord. Zakelijke communicatie verliep via vaste telefonie, fax en post. Dat zou allemaal onmogelijk zijn geworden...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:43

Dan had Kok namens de PVDA de beslissingen genomen in plaats van Rutte.
Denk dat we er nu beter vanaf komen :)

[ Voor 64% gewijzigd door Dennisdn op 24-04-2020 07:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:10
1995, goede oude tijd. Toen waren er 2 miljard minder mensen op aarde, 2 miljard minder potentiële besmettingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
3x3 schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:39:
Oudere virussen waren minderglobaal.
Yup, Pokken, Cholera (ok was een bacterie), Pest (idem), HIV, Mazelen allemaal lokale ziektes.

Zolang de mensheid bestaat heeft het overgroten merendeel gehandeld met elkaar, ging misschien wat minder snel maar contact was er wel (en hygiene minder). De zijde route, VOC etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:23:
[...]

Inderdaad, Italië niet in de euro.
Ik denk dat je doelt op Schengen, niet euro.
Maar ik vraag me af of dat iets had uitgemaakt. Vakanties naar Italië bestonden toen ook gewoon en er zijn afgelopen tijd talloze grenzen dichtgegaan.
Het venijn is natuurlijk die (tot) twee weken incubatieperiode, waardoor je altijd te laat handelt.
PolarBear schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:14:
[...]

Yup, Pokken, Cholera (ok was een bacterie), Pest (idem), HIV, Mazelen allemaal lokale ziektes.

Zolang de mensheid bestaat heeft het overgroten merendeel gehandeld met elkaar, ging misschien wat minder snel maar contact was er wel (en hygiene minder). De zijde route, VOC etc.
De Amerikaanse bevolking is na 1492 niet massaal gestorven aan ziektes, maar aan 5G-straling, dat weet iedereen :P

[ Voor 36% gewijzigd door anandus op 23-04-2020 11:22 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

anandus schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:20:
[...]
Ik denk dat je doelt op Schengen, niet euro.
Maar ik vraag me af of dat iets had uitgemaakt. Vakanties naar Italië bestonden toen ook gewoon en er zijn afgelopen tijd talloze grenzen dichtgegaan.
De economie van Italië is veel veranderd door de euro. Ze kunnen geen geld meer bijprinten als verkapte belasting en China biedt Italië regelmatig oplossingen hiervoor. Ze leggen daar wegen aan, geven leningen, kopen alles op. Een soort ontwikkelingshulp.

Ook in de Coronacrisis was China een van de eerste landen die Italië ging helpen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:30:
[...]

De economie van Italië is veel veranderd door de euro. Ze kunnen geen geld meer bijprinten als verkapte belasting en China biedt Italië regelmatig oplossingen hiervoor. Ze leggen daar wegen aan, geven leningen, kopen alles op. Een soort ontwikkelingshulp.

Ook in de Coronacrisis was China een van de eerste landen die Italië ging helpen.
Tja, als je op die tour gaat, in 1995 was China veel minder kapitaalkrachtig en was niet met dat soort dingen bezig, dus dat had dan niets uitgemaakt ;)

Maar dat zijn van die details (welk land, waar, hoe lopen de lijntjes, etc) die minder belangrijk zijn, zo'n virus was toch wel (uit China, uit Afrika, uit whatever) wereldwijd verspreid.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

anandus schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:39:
[...]

Tja, als je op die tour gaat, in 1995 was China veel minder kapitaalkrachtig en was niet met dat soort dingen bezig, dus dat had dan niets uitgemaakt ;)

Maar dat zijn van die details (welk land, waar, hoe lopen de lijntjes, etc) die minder belangrijk zijn, zo'n virus was toch wel (uit China, uit Afrika, uit whatever) wereldwijd verspreid.
Dat is waar, Putin was een van de eerste die de grens met China dicht gooide. Maar het virus is daar dan ook gekomen (via Europa/Italie waarschijnlijk).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je had in je vrije tijd een cursus Nederlands kunnen volgen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:14
In 2019 4,5 miljard mensen in een vliegtuig
in 1995 1,3 miljard mensen in een vliegtuig

Bovendien hebben we inmiddels meer dan 2 miljard mensen meer dan in 1995 dus hogere bevolkingsdichtheid. Ik denk dat het in 1995 een heel stuk milder was geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:04
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:28:
[...]

Je had in je vrije tijd een cursus Nederlands kunnen volgen O-)
Daar kun je niks mee in Brabant. ;)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:48:
[...]

Dat is waar, Putin was een van de eerste die de grens met China dicht gooide. Maar het virus is daar dan ook gekomen (via Europa/Italie waarschijnlijk).
Gewoon regionaal, via economische migratie. Laatste weken zelfs sprake van potentieel nieuwe verspreidingscurve door Chinezen die proberen terug te keren vanuit Rusland naar China.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Waarschijnlijk was het veel kleiner gebleven en geen pandemie geworden door de mindere mate van globalisering destijds.
Was het wel flink losgegaan dan had ik zeker niet de rest van de jaren 90 iedere zomer een Loveparade in Berlijn gehad met op het toppunt ruim een miljoen bezoekers op een straatje met halverwege een rotonde ;)

Dat soort events dromen virussen van, iedereen weinig weerstand door keihard feesten vooraf, met zo'n lading mensen op elkaar gepakt samenkomen en daarna weer naar huis.
Bij mij bleef de schade destijds gelukkig beperkt tot een paar dagen geen stem, wat blaren en een kolossale dinsdagdip van ongeveer een week.
Gezien het internationale karakter van edities eind jaren 90 had je met wat strategisch hoesten binnen 2 weken makkelijk een flinke Europese epidemie en misschien ook wel een pandemie kunnen veroorzaken.

Overigens had ik in 1995 al wel een ATF-3 mobiele telefoon, al was SMSen daarmee uiteraard niet mogelijk.
Flat-fee bellen bestond ook nog niet over het vaste net(laat staan mobiel) dus oma had minder makkelijk contact kunnen houden dan tegenwoordig. Het gemak waarmee ouderen nu kunnen facetimen met (klein)kinderen is echt een uitkomst.
Zelfs ICQ bestond nog niet in 1995...

[ Voor 18% gewijzigd door PalingDrone op 25-04-2020 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
1995. Dat was zes jaar voordat ik bij het MKB Linux servers neerzette en VPN verbindingen inrichtte. Ik had ook pas in 1997 mijn eerste website met forum. ISDN. Dus nog niet thuiswerken.

WIN16 programma's schrijven, gedeeltelijk in assembly en met de resource compiler. Mijn eerste game engine. :)

Toen werkte het OV nog in Nederland en had je veel minder auto's. Dus regionaal wel een snellere verspreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Toen stond je nog ouderwets gezellig nog bij de bakker, slager, kapper etc en niet de supermarkt om het laatste nieuws bij te praten, hadden we niet zoveel geruchten en vermoedens zoals nu, niet constant nieuwe feiten en nieuws ging veel trager, videotex maakte overuren, ziekenhuizen waren niet zo vol en ik denk ook betere zorg, ook mede dat bejaardenhuizen er nog waren, supermarkten waren meer lokale winkels dus zal wat meer schaarste zijn geweest, mensen konden zich beter redden dan nu, want we hadden toen veel minder kant en klaar maaltijden, varianten in bv vla etc, mensen waren wel veel meer voor elkaar, na middernacht hoorde je niet de hele tijd het gebrabbel van nieuws over alleen maar corona maar was het na middernacht slaap lekker en klaar, mensen hadden minder stress, leefde veel relaxer, leefde niet zo dicht op elkaar, mensen leefde ook veel gezonder, ging fietsen naar werk en openbaar vervoer was een basis voorziening en geen luxe zoals nu en het leven was stukken goedkoper. Vergeet niet dat de tijden slechter waren en niet zo luxe als nu. De muur was net gevallen, oliecrisis achter de rug, slechte tijden uit 1980, we beginnen net aan luxere tijden, er staat een hoop te gebeuren qua techniek.
Mensen leefde ook veel meer gespreid over het land, je woonde niet alleen in de stad maar ook meer regionaal, er waren vele bankfilialen en hoefde niet uren te zoeken naar een rabobank zoals nu hier bv in Amstelveen. Er was wel veel smog zoals in Duitsland dus je woonde volgens mij ook niet zo snel naast je werk en ging regionaal wonen.

[ Voor 12% gewijzigd door itsalex op 10-05-2020 10:06 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 11:54
De gemiddelde leeftijd was aanzienlijk lager, lang niet zoveel oudere mensen, ik denk dat niemand in paniek was geraakt.
Pagina: 1