Mijn Vaio Pro laptop was een super apparaat, maar begint wel wat bejaard te worden na ruim 6 jaar. Tijd dus om een systeem samen te stellen. Aangezien het de eerste keer is dat ik dat zelf doe, heb ik een aantal vragen en hoop dat jullie kunnen helpen.
Ik zoek een?
Nieuwe desktop, liefst mini-pc en beetje stil.
Wat is je budget?
Ongeveer 500 euro, maar kan meer of minder zijn
Ik maak gebruik van de volgende randapparatuur deze zou ik ook blijven gebruiken
Heb net een Philips 245E1S monitor gekocht en toetsenbord (USB) / muis (BT) heb ik ook al. Geluid gaat ook via BT.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik zoek een mooi gebalanceerd systeem waar ik nog even mee vooruit kan. Het hoeft geen beest te zijn, maar wel over zeg 5 jaar nog beetje mee kunnen. Daarbij gebruik ik het voor programmeren en wat foto/video. Het moet dus vooral moeiteloos Lightroom kunnen draaien en enigszins vlot video bewerken met Premiere. We zijn geen grote gamers, maar je moet toch minimaal The Sims, GTA of straks Age of Empires IV kunnen spelen.
Aangezien opslag vooral plaatsvindt op een NAS is de interne schijf alleen voor draaiende processen. Lijkt me dat 500GB dan voldoende is.
Wat heb je zelf al gevonden?
Heb geen voorkeur qua merken, maar het hoeft niet flashy.
Ga je overklokken?
Niet van plan
Welke vragen heb je hier nog over?
Ik zoek een?
Nieuwe desktop, liefst mini-pc en beetje stil.
Wat is je budget?
Ongeveer 500 euro, maar kan meer of minder zijn
Ik maak gebruik van de volgende randapparatuur deze zou ik ook blijven gebruiken
Heb net een Philips 245E1S monitor gekocht en toetsenbord (USB) / muis (BT) heb ik ook al. Geluid gaat ook via BT.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik zoek een mooi gebalanceerd systeem waar ik nog even mee vooruit kan. Het hoeft geen beest te zijn, maar wel over zeg 5 jaar nog beetje mee kunnen. Daarbij gebruik ik het voor programmeren en wat foto/video. Het moet dus vooral moeiteloos Lightroom kunnen draaien en enigszins vlot video bewerken met Premiere. We zijn geen grote gamers, maar je moet toch minimaal The Sims, GTA of straks Age of Empires IV kunnen spelen.
Aangezien opslag vooral plaatsvindt op een NAS is de interne schijf alleen voor draaiende processen. Lijkt me dat 500GB dan voldoende is.
Wat heb je zelf al gevonden?
Heb geen voorkeur qua merken, maar het hoeft niet flashy.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3400G Boxed | € 159,72 | € 159,72 |
1 | Moederborden | ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac | € 109,95 | € 109,95 |
1 | Behuizingen | Sharkoon QB One | € 42,04 | € 42,04 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 74,64 | € 74,64 |
1 | Voedingen | be quiet! SFX Power 2 400W | € 61,95 | € 61,95 |
1 | Solid state drives | WD Blue SN550 500GB (WDS500G2B0C) | € 79,50 | € 79,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 527,80 |
Ga je overklokken?
Niet van plan
Welke vragen heb je hier nog over?
- Grootste afweging is of het nuttig is om de Ryzen 3600G te upgraden naar een 1600 + videokaart. Daarbij dacht ik aan een RX570. Dat kost wel een extra 100 euro en vergt msch ook ook grotere kast. Is dat overkill of heb ik wel wat extra punch nodig?
- En in dat geval, loont het om de Ryzen 5 2600 ipv 1600 te kopen?
- Schijnbaar heeft dit mobo soms issues met geheugen. Is deze Aegis geschikt?
- Ik twijfel tussen de Sharkoon QB en Fractal 304. Dit laatste heeft 3 fans ingebouwd en de Sharkoon maar 1. Heb ik dan een extra fan nodig? Nog bepaalde pro's / con's wat betreft de twee cases? (behalve de prijs)
- En is de AMD processor fan genoeg of moet die een aparte fan hebben?
- Dit mobo heeft Wifi5 en BT 4.2. Ik lees dat de wifi van de Fatal1ty niet optimaal is. Kan ik beter een lossen chip gebruiken?