Random shutdowns (geen bsod) windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta voor een klein mystery met een Dell laptop.
Model E5470, 6820HQ, 32Gb DDR4, Intel iGPU.

Wanneer aangesloten op de power adapter & het accupercentage is 100%, sluit de laptop random af.
En dan bedoel ik - de echte shutdown, alsof je er zelf voor gekozen hebt.
"Windows is shutting down" en dan gaat ie helemaal uit, zoals normaal. Dus geen BSOD, of dat hij gewoon uitvalt - dat is het niet.
Het gebeurd op random momenten - soms na een minuut, soms direct bij het opstarten.
Zodra de adapter verwijdert wordt, is het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen. Als de laptop daarna weer aan de oplader hangt, maar nog niet bij 100% is, ook geen problemen. Todat hij dus weer vol is.

Temperaturen gechecked, die zijn prima(onder 50c). BIOS op laatste versie & zo ook alle drivers
Ik heb de instellingen mbt automatische shutdowns in Windows&BIOS gechecked, die zijn leeg.
Ook "what do to when you press the power button" etc staat allemaal op "nothing"

Iemand hier nog een idee?

Beste antwoord (via Verwijderd op 21-04-2020 14:16)

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 16:37
Zal het waarschijnlijk niet zijn, maar toch:
Er is niet toevallig een task in je task scheduler die een shutdown uitvoert zodra je batterij op 100% zit?

Zie je in de Event Viewer een event voorafgaande aan je shutdown event?

PV Output

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 16:37
Er is niet toevallig een task in je task scheduler die een shutdown uitvoert zodra je batterij op 100% zit?

PV Output

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik zou in ieder geval even het system event log checken. Daar wordt een event gelogged en als het mee zit wordt er vermeld wie dat geïnitieerd heeft

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat ga ik na het werk eens even checken!

De task scheduler had ik gechecked en die was iig leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:14

Eagle Creek

Breathing security

Brahiewahiewa schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:12:
Ik zou in ieder geval even het system event log checken. Daar wordt een event gelogged en als het mee zit wordt er vermeld wie dat geïnitieerd heeft
Eens hiermee. Je kunt dikwijls goed achterhalen wie of wat heeft geïnitieerden vanuit daar verder zoeken.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 17:22
HW troubleshoot: Gebeurd het ook als je de batterij eruit haalt en alleen aan het stroom hangt?

Software wat hierboven staat. eventviewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Unknown Alien schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:47:
HW troubleshoot: Gebeurd het ook als je de batterij eruit haalt en alleen aan het stroom hangt?

Software wat hierboven staat. eventviewer
De accu is non-removable (of nouja, ik heb geen zin om hem open te schroeven hiervoor. Iig nog niet, totdat er niets anders op zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 17:22
ahh ja snap ik. Ik heb aardig wat Dell laptops in mijn handen gehad als system engineer in het verleden. Die batterijen zorgden voor de gekste issues O_o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

Shutdown, of een reboot ?
Kan ook nog windows10 zijn, die zo ingesteld staan dat hij alleen updates kan uitvoeren als de accu 100% is en aan de oplader hangt. Meer een tablet instelling, maar weet dat apple ook wel eens zo vaag doet.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heuveltje schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:02:
Shutdown, of een reboot ?
Kan ook nog windows10 zijn, die zo ingesteld staan dat hij alleen updates kan uitvoeren als de accu 100% is en aan de oplader hangt. Meer een tablet instelling, maar weet dat apple ook wel eens zo vaag doet.
Shutdown, geen updates. Hij doet het ook gerust 10x op rij dus zeker geen update issue. Hij sluit gewoon op de normale manier af, zelfde als je er WEL voor kiest af te sluiten.

Straks eens even in de event log duiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rensjuh schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:06:

Ondanks dat ik niets kon vinden kwa oververhitting, gaf hij toch aan dat het door de Intel Thermal Protection geinitieerd werd.

Laptop dan toch maar helemaal open gemaakt, geen vuiltje stof, brandschoon. De koelpasta maar even vervangen, maar ook dat was niet SUPER dramatisch.

Toen maar even met prima & Coretemp aan de gang gegaan. En daar was wel iets intressants zichtbaar. De power-draw en temperatuur fluctueerden enorm, 35w tdp, 80-90c en dan 7w 60c en dan bleef hij daar een hele tijd, op, neer, op, neer, het was echt een rotzooitje kwa power management.

Toen nog even op de Dell website wezen kijken, was er TOCH een update van de bios van eind Februari. In Dell Command zei hij daar niks over en die krijgt ze normaal direct.

Anyways, geupdate, en toen update hij ook iets van de integrated control module, nu ziet het er wel stabiel uit.

Well heeft dell de TDP naar beneden gezet op 35w(cpu max is 45w), hoger gaat ie niet. Niet heel verbazingwekkend als je dat schamele koelertje ziet. Had kwalitief meer verwacht van een business laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar zijn we weer! Probleem toch NIET opgelost. Hij sluit nog steeds random af met de lader aangesloten en batterij op 100%.

De CPU temperatuur is op dat moment rond de 60graden. Andere temperaturen allemaal lager dan dat zelfs...

De laptop voelt ook niet heet. Ik kan verder niks vinden in welk menu van Intel dan ook over WAT dit getriggerd heeft.

Ik denk dat een Windows herinstallatie de volgende stap is.
Pagina: 1