Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darwin4Ever
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-08-2023
Ik zoek een nieuwe Desktop-PC samen te stellen, maar zit met enkele vragen

1) Ik heb absoluut noodzaak aan de mogelijkheid om een PS/2-toetsenbord en een PS/2-muis aan te sluiten. Er zijn een heel beperkt aantal MB's die beide nog hebben, maar heel wat meer MB's hebben slechts 1 PS/2-aansluiting die dan wel half/half in de toestenbord/muis-kleuren is. Wat wil dit zeggen ? Dat mits een adapter beide tergelijk aansluitbaar zijn, of is ofwel een toetsenbord ofwel een muis aansluitbaar ? In het verleden had ik slechte ervaringen met zo'n adapters, maar dan was de PS/2-aansluiting wel niet half/half gekleurd.

2) Hoe kan ik weten dat bij een MB de UEFI-BIOS uitgeschakeld kan worden (--> Legacy-Bios), of is dat altijd mogelijk ?

3) Kan men nog altijd met een toets in de BIOS-setup geraken, of zijn er MB-merken waar dat niet kan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

1) De meer praktische oplossing lijkt mij een adapter die PS/2-poorten beschikbaar maakt via USB. Er staan daar wel wat van in de picewatch: categorie: Kabels

2) UEFI kan in principe niet uitgezet worden, wel kan een moederbord met UEFI over het algemeen een Legacy-BIOS simuleren.

3) Over het algemeen kan je in de BIOS-setup komen met een toets tijdens het bootproces. Wel zijn er moederborden waarbij dit uit te schakelen is met bepaalde fast-boot-opties, waarna het alleen mogelijk is om via Windows in de BIOS-setup te komen (via een reboot die aangeeft dat de BIOS-setup geopend moet worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:04
Darwin4Ever schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:47:
1) Ik heb absoluut noodzaak aan de mogelijkheid om een PS/2-toetsenbord en een PS/2-muis aan te sluiten. Er zijn een heel beperkt aantal MB's die beide nog hebben, maar heel wat meer MB's hebben slechts 1 PS/2-aansluiting die dan wel half/half in de toestenbord/muis-kleuren is. Wat wil dit zeggen ? Dat mits een adapter beide tergelijk aansluitbaar zijn, of is ofwel een toetsenbord ofwel een muis aansluitbaar ? In het verleden had ik slechte ervaringen met zo'n adapters, maar dan was de PS/2-aansluiting wel niet half/half gekleurd.
Uit interesse waarom heb je zowel een PS/2-toetsenbord en PS/2-muis nodig om aan te sluiten? (Ik heb nog niet op recentere moederborden meegemaakt dat USB niet werkt tijdens BIOS of wat ook).

Het half gekleurde PS/2 logo dingetje betekend niks anders dan dat je of een muis of een toetsenbord erop aan kan sluiten (maakt niet meer uit welk van de 2 je gebruikt).

Zoals boven aangegeven heb je om er 2 aan te sluiten zo een adapter nodig.
2) Hoe kan ik weten dat bij een MB de UEFI-BIOS uitgeschakeld kan worden (--> Legacy-Bios), of is dat altijd mogelijk ?
CMS is niet 100% gelijk aan geen UEFI ;). Over het algemeen zullen alle (niet laptop/OEM) moederborden wel de mogelijkheid hebben om deze CMS aan te zetten, waardoor je gewoon in MBR modus kan installeren (mocht dat nodig zijn).
3) Kan men nog altijd met een toets in de BIOS-setup geraken, of zijn er MB-merken waar dat niet kan ?
Dit kan maar wel (over het algemeen) onder voorwaarde dat "Fast Boot" uitstaat en indien mogelijk "Boot delay" op 2 seconden (of iets) staat anders kom je over het algemeen zo snel voorbij het menu dat je niet meer met een key in de UEFI komt. Je kan echter wel (mits UEFI mode geïnstalleerd) vanuit Windows met SHIFT+Opnieuw opstarten > Geavanceerd > UEFI in de BIOS komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darwin4Ever
dcm360 schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:16:
1) De meer praktische oplossing lijkt mij een adapter die PS/2-poorten beschikbaar maakt via USB.
Mijn vraag betrof "echte" PS/2 aansluitingen (niet via USB)
Starke schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:21:

Uit interesse waarom heb je zowel een PS/2-toetsenbord en PS/2-muis nodig om aan te sluiten? (Ik heb nog niet op recentere moederborden meegemaakt dat USB niet werkt tijdens BIOS of wat ook).
Eén van de redenen is mijn KVM-switch
Zoals boven aangegeven heb je om er 2 aan te sluiten zo een adapter nodig.
Maar werkt dat altijd ? Had daar eerder slechte ervaringen mee
waardoor je gewoon in MBR modus kan installeren (mocht dat nodig zijn).

Dit kan maar wel (over het algemeen) onder voorwaarde dat "Fast Boot" uitstaat en indien mogelijk "Boot delay" op 2 seconden (of iets) staat anders kom je over het algemeen zo snel voorbij het menu dat je niet meer met een key in de UEFI komt. Je kan echter wel (mits UEFI mode geïnstalleerd) vanuit Windows met SHIFT+Opnieuw opstarten > Geavanceerd > UEFI in de BIOS komen.
MBR is idd één van de redenen. Begrijp ik het goed dat MB's die los verkocht worden (zoals ASUS / MSI / ...) default altijd de mogelijkheid aktief hebben om in de Bios te geraken (los van Windows en wat dan ook) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Darwin4Ever schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:41:
[...]

[...]

[...]

Toch lijkt het mij de meest praktische oplossing om aan 2 poorten te komen. Zelfs op servermoederborden is de trend dat PS/2 wordt weggelaten. Maar als je geen adapters wil gebruiken, moet je gewoon een moederbord zien te vinden met 2 PS/2 aansluitingen, in de hoop dat die bestaat. De gecombineerde aansluiting betekent inderdaad dat zowel een muis als toetsenbord aangesloten kunnen worden, maar niet tegelijkertijd.
MBR is idd één van de redenen. Begrijp ik het goed dat MB's die los verkocht worden (zoals ASUS / MSI / ...) default altijd de mogelijkheid aktief hebben om in de Bios te geraken (los van Windows en wat dan ook) ?
Dat klopt. Ik snap alleen de overweging niet voor MBR bij een nieuw systeem, tenzij je een bestaande installatie wil overzetten. Overigens maak ik nu wel de aanname dat je Windows gebruikt, als dat niet het geval is kan je ook in UEFI-mode booten van een schijf met MBR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Darwin4Ever schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:41:
[...]

Duidelijk, maar we proberen mee te denken...
[...]

[...]

Mijn ervaring - en ik ben vintage keyboard fan en doe aan retrocomputing, dus ik sluit vaak oudere toetsenborden aan op nieuwe systemen (tot eergisteren typte ik bijvoorbeeld twee weken lang op een Acer bord uit 1996) en nieuwere toetsenborden op oudere, en heb een grote PS/2 KVM switch in de hobbykamer - is dat PS/2 muizen via USB nagenoeg altijd goed gaat. Andersom kun je functionaliteit missen (USB kan meer dan PS/2), maar alles wat met PS/2 kan gaat - ook via KVM - goed met een goede PS/2 - USB adapter.

Toetsenborden kunnen lastiger zijn. Ik moet zeggen dat ik dat meestal andersom ervaar - oude moederborden die niet overweg willen met bepaalde keyboards via USB adapter - maar vuistregel is dat naarmate toetsenbord afwijkender is, problemen sneller optreden. Eervolle vermelding: oude IBM borden met fenomenaal hoge power draw (10x hoger dan gangbaar destijds, 100x hoger dan een modern bord). Soms kan zo'n adapter dat simpelweg niet leveren. Keerzijde: met een KVM ertussen heb je daar geen last van, dan is het de KVM die dat moet kunnen leveren - ook geen sinecure trouwens :P

Het zou helpen als je aangaf exact welke toetsenbord en muis je aan wilt sluiten en welk KVM ertussen zit. Misschien heeft iemand daar specifiek ervaring mee.

Mijn onderbuik zegt: probeer moederbord te vinden met PS/2, gebruik dat voor je toetsenbord (via KVM), en gebruik een USB-PS/2 adapter voor muis (via KVM).

Overigens bestaan er ook splitter cables om 2x PS/2 uit een combo keyb+muis te maken. Dat zou kunnen werken, maar je bent afhankelijk van pinout.

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 20-04-2020 12:07 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darwin4Ever
dcm360 schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:04:
De gecombineerde aansluiting betekent inderdaad dat zowel een muis als toetsenbord aangesloten kunnen worden, maar niet tegelijkertijd.
Vreesde ik al voor, vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darwin4Ever
dion_b schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:06:
Het zou helpen als je aangaf exact welke toetsenbord en muis je aan wilt sluiten en welk KVM ertussen zit.
Eigenlijk niet relevant want keyboard + muis hangen aan KVM. Keyboard is een Cherry M83-13800 en muis een Kensington Trackball ExpertMouse
dion_b schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:06:
probeer moederbord te vinden met PS/2, gebruik dat voor je toetsenbord (via KVM), en gebruik een USB-PS/2 adapter voor muis (via KVM).

Overigens bestaan er ook splitter cables om 2x PS/2 uit een combo keyb+muis te maken. Dat zou kunnen werken, maar je bent afhankelijk van pinout.
Een MB met PS/2 : Dat is inderdaad de insteek die ik van bij aanvang heb, maar mijn zorgen betreffen de combo PS/2 keyb+muis. Ik wil na aanschaf van een MB niet tot de vaststelling komen dat ik niet - zoals gebruikelijk- via mijn KVM kan. Ergens sta ik twijfelachtig tegen die gecombineerde PS/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Darwin4Ever schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:44:
[...]

Eigenlijk niet relevant want keyboard + muis hangen aan KVM. Keyboard is een Cherry M83-13800 en muis een Kensington Trackball ExpertMouse
Vandaar dat ik ook naar je KVM-type vroeg. Zo'n Kensington heb ik hier naast me liggen. Dat gaat prima over PS/2 KVM met PS/2 naar USB :)
- althans met mijn Aten CS-88A
[...]

Een MB met PS/2 : Dat is inderdaad de insteek die ik van bij aanvang heb, maar mijn zorgen betreffen de combo PS/2 keyb+muis. Ik wil na aanschaf van een MB niet tot de vaststelling komen dat ik niet - zoals gebruikelijk- via mijn KVM kan. Ergens sta ik twijfelachtig tegen die gecombineerde PS/2
Het is inderdaad nauwelijks uit moederbordspecs te halen of dat wel goed geimplementeerd is of niet. Daarom m'n fallback-advies om als het niet lukt de muis via PS/2->USB adapter aan te sluiten.

Goede kans trouwens dat een vrij gangbare Cherry toetsenbord ook prima over USB wil werken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darwin4Ever
dion_b schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:01:
Vandaar dat ik ook naar je KVM-type vroeg. Zo'n Kensington heb ik hier naast me liggen. Dat gaat prima over PS/2 KVM met PS/2 naar USB :)
- althans met mijn Aten CS-88A

Het is inderdaad nauwelijks uit moederbordspecs te halen of dat wel goed geimplementeerd is of niet. Daarom m'n fallback-advies om als het niet lukt de muis via PS/2->USB adapter aan te sluiten.

Goede kans trouwens dat een vrij gangbare Cherry toetsenbord ook prima over USB wil werken.
KVM heeft niet echt een merk : 8x(+1) PS/2+PS/2+VGA
De Kensington hangt trouwens ook met een USB>PS/2 adapter aan de KVM
Ik vermoed dat deze draadloze Cherry niet zo gangbaar is. Trouwens uitstekend keyboard. Ik schat ongeveer 20 jaar zeer intensief en probleemloos in gebruik, destijds nog op HCC-dagen gekocht. Ik denk niet dat ze ze zo nog maken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:28
Soms werkt zo'n simpele Y splitter gewoon. PS2 gebruikt naast de voeding en ground maar 2 data draden. Die combiepoorten hebben op de 2 anders ongebruikte pinnen een 2e set datapinnen.

Ik had een draadloos ps2 combisetje waarbij muis en toetsenbord over 1 connector gingen.
Dit werkte prima op een jaren 90 laptop die ik ooit had, en een packard bell desktop van 15 jaar terug, maar helaas niet op mijn huidige gigabyte moederbord.
Als je zo'n adapter goedkoop kunt vinden is het het proberen misschien wel waard.

---

Ik zie nu dat bij asrock het gebruik van een y kabel een optie in de bios is:
https://www.asrock.com/support/faq.asp?id=445
If your motherboard only has one PS2 port, please set "PS2 Y-cable” to "Enabled”. Please press "F2” or "Del” during POST to enter BIOS, select the "Advanced” menu, "Super IO Configuration”, and set the "PS2 Y-cable” option to "Enabled”.

[ Voor 28% gewijzigd door NESFreak op 20-04-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:10
Lenovo workstation kopen kan je gewoon optioneel met PS/2 krijgen, maar ik weet niet of je zin hebt in pc van 1500€+.
Nu zal dit bij Dell/HP workstations ook wel zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Darwin4Ever schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:29:
[...]

Ik vermoed dat deze draadloze Cherry niet zo gangbaar is. Trouwens uitstekend keyboard. Ik schat ongeveer 20 jaar zeer intensief en probleemloos in gebruik, destijds nog op HCC-dagen gekocht. Ik denk niet dat ze ze zo nog maken !
De plastic verschijning dit bordje is opvallend, maar onder de motorkap is het gewoon een Cherry G83-reeks in draadloze uitvoering (vandaar de "M"), en dat is zo ongeveer *de* standaard voor toetsenborden. Als iets probleemloos gaat werken is dit het wel.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1